Suosittelen kyllä roadtrippiä MX-5:llä ehdottomasti. Toissaviikolla tuli heitettyä seuraavanlainen setti:
Lähtö Stuttgartista (asun täällä tällä hetkellä ja täältä autokin on ostettu, elokuuksi takaisin Espooseen lopullisesti) ensin moottoritietä etelään ja sitten Schwarzwaldin läpi Ranskaan, jossa Sveitsin rajaa seuraten yöksi Geneveen. Genevessä tuli pyörittyä puoli päivää, jonka jälkeen lähdettiin kaupungin eteläpuolella olevien vuorien yli kohti Grenoblea, jossa majoituttiin hostellissa. Grenoblesta pääsi kätevästi "Route Napoleon" nimellä ristitylle tielle N85, jonka varrella mm. brittilehti Evo on tehnyt muistaakseni ainakin yhden vuoden auto -testin. Route Napoleon on myös siitä kätevä, että se kulkee suhteellisen läheltä Gorges du Verdon nimistä aluetta, joka siis nimensä muikaisesti on suhteellisen huikeita kallioita ja niiden välissä mutkittelevaa serpentiinitietä tarjoava paikka. Noin viisi vuotta sitten Top Gearin tekemä RS4 vs vuorikiipeilijät -pätkä sijoittui juuri tälle alueelle.
Gorges du Verdon alueelta. Sade väistyi juuri sopivasti, mutta jätti hienon valaistuksen.
Kanjoneiden jälkeen takaisin Route Napoleonille kohti välimerta ja nopeasti Nizzan läpi (ajokulttuuri Nizzassa on huonompaa kuin Pariisissa) takaisin vuorille Col de Turinille. Erinomainen pätkä, joskin välillä hieman kärsinyttä asfalttia. Col de Turinista laskeuduttiin Mentoniin aivan Italian rajalle, josta pääsi kätevästi illaksi Monacoon. Odottaessani kolmion takana pysähtyi muuten Bugatti Veyron antamaan tietä Mazdalle!
Aamulla Mentonista matka jatkui ensimmäistä kertaa Saksan jälkeen moottoritiellä, sillä kohteena oli Modena ja pikkuteitä matka olisi kestänyt ikuisesti. Etenkin, kun halusimme laskeutua Modenaan kaupungin eteläpuolella sijaitsevilta vuorilta suoraan Maranellon läpi, jonka takia jatkoimme välimeren rannikolla La Spezia -nimiseen kaupunkiin asti. Valitettavasti muutama navigointivirhe sai meidät laskeutumaan alas vuorilta 20 kilometrin päähän Maranellosta, mutta tiet olivat upeita. Valtaosa Maranellosta lähtevistä Ferrari-testeistä on kuvattu näillä kukkuloilla, sillä alueen pohjoispuolella on tasankoa Garda-järvelle saakka.
Modenassa kävin moikkaamassa vanhaa tuttua, joka oli ystävällisesti varannut tehdaskiertueen Lamborghinille. Opiskelijakortilla maksoi 30 euroa, 40 tai 45e ilman, mutta kyllä kannatti. 13 Aventadoria oli valmiina ja linjalla muutama kasauksessa.
Modenasta matka jatkui Garda-järvelle, joka pienen kiireen vuoksi jäi pelkäksi yöpymispaikaksi, sillä aamulla otettiin suunta kohti Stelviota. Valitettavasti jo 50km ennen Stelvion alkua kävi ilmi, että tie on yhä lumen takia suljettu.
Koska hostelli oli jo varattu Davosista, ohitimme Stelvion Ofenpassia käyttäen, josta pääsi suoraan kohti etelää Berninapassille Livignon verovapaan kylän kautta. 95E maksoi 1,092e/l paikallisella Shellillä!
Berninapassillakin pääsi 2,3 kilometrin korkeuteen, mutta ei se aivan Stelviota korvannut. Positiivinen yllätys sen sijaan oli Davosiin johtanut Flüelapass, joka kartalla näytti melko mitättömältä tieltä. Todellisuudessa kyse oli sarjasta erittäin hyvällä asfaltila varustetusta nopeista mutkista ja vapari-NA:lle sopivista korkeuseroista lisättynä satunnaisilla neulansilmillä etenkin auringonlaskussa mielettömän upeilta ja jylhiltä maisemilta. Toistaiseksi hienoin tie millä olen ajanut (Stelviosta on kokemusta muutaman vuoden takaa).
Davosista sitten takaisin Lichtensteinin kautta sateiselle Bodenseelle ja Stuttgartiin. Auto sai vuoristoteillä kenkää aika armotta, toisaalta taas itse ajamisen ulkopuolella säälittiin asiaankuuluvasti (pakolliset jälkikäytöt jne) ja kaikki toimi kuin kello. Tai no... Ensimmäisellä huoltoasemalla Ranskassa ei bensatankin luukku auennut avausvivusta. Hieman ehti jo säikähtää, mutta onneksi tankin avaussalpaa pystyy liikuttamaan myös tavaratilan kautta, kunhan vain saa käden ängettyä oikeaan koloon. Hieman helpotti
Jos kiinnostaa nähdä maisemia etelä-euroopan teiltä, niin alla olevassa linkissä on pieni kokoelma:
http://www.flickr.com/photos/lastsoul/sets/72157626833515028/