Kirjoittaja Aihe: Talviajo  (Luettu 33464 kertaa)

Kassu

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 135
    • Kotisivu
Vs: Talviajo
« Vastaus #30 : 27.11.08 - klo:20:38 »
Pistähhän Samsa kuvia lautatelineestä, saattais vaikka kiinnostaa... Miten ois semmonen takaspoilerityyppinen ratkaisu, lauta poikittain spoikaksi?  :P

Ja jotta ei tulis ihan asiaankuulumaton postaus, niin sunnuntaina kun oltiin Riihimäeltä tulossa takaisin pohjoiseen oli heti kunnon talvinen keli... Pysähdyttiin Tampereelle pariksi tunniksi, niin oli alkanut lunta tulemaan aika reilusti. Muut vaan tuntu ajavan niin rauhallisesti/hitaasti että oli vähällä kasvaa sarvet päähän, mutta onneksi liikenne melkein loppui Jyväskylän paikkeille, ja pääsi ajamaan keliä vastaavaa nopeutta. Onhan sillä MX-5:lla kiva ajaa, myös talvella.
-01 MX-5 1.8s

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Talviajo
« Vastaus #31 : 10.12.08 - klo:11:47 »
Hyvin sitä Miata kuljettaa töihin ja kauppaan kesärenkailla keskellä joulukuuta :) Jotain hyötyä tuosta ilmastonmuutoksestakin.

Oon jonkinverran googletellut noita laskettelutelineitä ja esim tämä näyttää aika fiksulta:


160e maksais laukkuteline mx5partsilta ja siihen vois sit ite rakennella alumiinistä tuommoset kiskot että laudat/sukset saa pystyyn.
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

VesCu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 548
Vs: Talviajo
« Vastaus #32 : 10.12.08 - klo:12:40 »
Loistavaa! Laitappa Samsa se linkki tohon vielä lisäks, niin pääsee ihmettelemään tarkemmin. Minä oon just tommosta ratkasua ollut tässä etsimässä. Ei tartteis keksiä pyörää kahteen kertaan.
Miata '90 1.6l Turbo
Mazda CX-60
Ex Legacy '08 "Boxer Diesel"
Ex Forester '03 XT AT
Ex Impreza '99 GT

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Talviajo
« Vastaus #33 : 10.12.08 - klo:14:30 »
Loistavaa! Laitappa Samsa se linkki tohon vielä lisäks, niin pääsee ihmettelemään tarkemmin. Minä oon just tommosta ratkasua ollut tässä etsimässä. Ei tartteis keksiä pyörää kahteen kertaan.

Täältä löyty tuo kyseinen teline: http://www.teammiata.com/mall/Luggage_Rack.aspx
Hintaa kuitenkin kertyy jonkinverran (varsinkin kun pitää tilata mantereen yli). Ehkä helpoin olis just suunnitella kimpassa joku toimiva systeemi ja rakentaa sitä X määrä kiinnostuneille jäsenille. Tuon 160e vielä maksaa toimivasta taakkatelineestä (josta ei tule naarmuja takaluukkuun), mutta tuon suksi/lauta teline nyt saadaan varmasti suunniteltua itse. Eihän tuossa ole kun alumiiniputkia ja narua  8)  kyllä tuossa nyt saa sukset pysyyn. *Kuuluisat viimeiset sanat*
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Talviajo
« Vastaus #34 : 18.01.09 - klo:15:56 »
Jos hyvin käy niin tännekkin tulee miata ensiviikolla. Siihen liittyen pari kyssäriä.

Olisi pikkupakko ajellu tää lopputalvi/kevät sillä kun ei ole tallia vielä säilytellä eikä edes toista autoakaan.
Mitä tohon kustantaa lohkari+johdot+sisähaara?

Asennan tietty itte ne :)
Entäs onko se oikeesti lämmin kuten kaikki väittää? Kyseessä siis jenkkipeli ja tota vanhinta mallia (-91)

akir0

  • Kerhon rahastonhoitaja
  • Yleisvalvoja
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1083
Vs: Talviajo
« Vastaus #35 : 18.01.09 - klo:22:31 »
Mitä tohon kustantaa lohkari+johdot+sisähaara?

Asennan tietty itte ne :)
Entäs onko se oikeesti lämmin kuten kaikki väittää? Kyseessä siis jenkkipeli ja tota vanhinta mallia (-91)

Aikoinaan sain lohkon+sisäpistokkeen asennettuna alle 250e, että ei se kovin kallis ole.

Ja lämpöä varmasti riittää ainakin jos on kova katto. Ilmeisesti kangaskin pitää lämmöt ihan mukavasti.

VesCu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 548
Vs: Talviajo
« Vastaus #36 : 19.01.09 - klo:09:32 »
-90 vuosimallinen kovalla katolla täällä. Lämpöä riittää tuonne -15 asteeseen mulla. Sitten pitää ajellä hiukan pitempää reissua jos meinaa että kabiinin saa kunnolla lämpimäksi.
Miata '90 1.6l Turbo
Mazda CX-60
Ex Legacy '08 "Boxer Diesel"
Ex Forester '03 XT AT
Ex Impreza '99 GT

Phoenix

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 54
Vs: Talviajo
« Vastaus #37 : 19.01.09 - klo:13:40 »
Hyvin on pärjätty talvella. Alla peltivanteilla Hakkapeliitta 5:set. Lohkolämmitintä en ole hommannut, viimeistään toisella yrittämällä on käyntiin lähtenyt ilmankin. Koneessa on 0W-40 öljyt sisällä. 20 asteen pakkasessa moottoritiellä ajettaessa kylmyys kyllä tuntuu hohkaavan katosta, mutta varsinaisesti kylmä auton sisälle ei missään nimessä tule, kunhan puhalluksen vain pitää tarpeeksi isolla. Kuva.
NC1 Sport

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: Talviajo
« Vastaus #38 : 19.01.09 - klo:15:08 »
Miten ruosteen laita? Eikö toi talviajo ole aika raiskausta...

moregore

  • Ghost Rider
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 460
  • SisäVessa650S
Vs: Talviajo
« Vastaus #39 : 19.01.09 - klo:15:10 »
Sydäntä särkee toi pakkanen, suola, itäblokin rekkojen kivet ja miata-yhdistelmä  :(

Ne kuuluis aikuisten oikeesti lämpimään talliin vahattuna talven ajaks

mut kukin tallaa tavallaan :)

Phoenix

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 54
Vs: Talviajo
« Vastaus #40 : 19.01.09 - klo:16:27 »
Se on tietenkin miten sen ottaa. Mieluummin ajan Miatalla myös talvet kuin että ajaisin kokonaan eri autolla, kahteen autoon ei ole varaa. Kys. autolla on ilmeisesti aikaisemmista helmojen korjauksista päätellen edellisetkin omistajat talvella ajaneet. Lisäksi ostaessa oli kitkat alla. Kyllähän näitä maailmalla riittää, kyse ei kuitenkaan ole mistään harvinaisesta mallista.
« Viimeksi muokattu: 19.01.09 - klo:16:29 kirjoittanut Phoenix »
NC1 Sport

Atte.V

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 692
Vs: Talviajo
« Vastaus #41 : 19.01.09 - klo:18:03 »
Sydäntä särkee toi pakkanen, suola, itäblokin rekkojen kivet ja miata-yhdistelmä  :(
Ne kuuluis aikuisten oikeesti lämpimään talliin vahattuna talven ajaks
mut kukin tallaa tavallaan :)
MX-5:sia on kyllä niin paljon tarjolla ettei itseäni ainakaan kauheesti omaa tuntoa paina "raiskata" sellaista ajamalla talvella. Ei kuitenkaan ole kyseessä mitenkään älyttömän harvinainen auto, kuin korkeintaan suomessa. Eikä noi niin älyttömiä edes maksa että sen puolesta pitäisi sääliä. Ja kun toi on vielä niin hauska ajaakin talvella, niin ei tulis mieleenkään seisottaa jossain tallissa ja ajaa jollain tylsemmällä autolla talvi.
NA 1,8 turbo

VesCu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 548
Vs: Talviajo
« Vastaus #42 : 19.01.09 - klo:19:22 »
Onnex ei ole tarvinnu ajaa noita suolattuja teitä vielä kuin 2 kertaa. Ja tokihan auto pestään yhtä usein kuin kesälläkin. Ja mieluummin pikku pakkasta kuin loskakeliä. Kiviltäkin on nyt säästytty, pitäskö koputella puuta..

Tämä talvi mennään nyt näin vaikka mieluumin tallissa pitäiskin. Onpahan ainaskin ollu hauskaa  ;D
Miata '90 1.6l Turbo
Mazda CX-60
Ex Legacy '08 "Boxer Diesel"
Ex Forester '03 XT AT
Ex Impreza '99 GT

moregore

  • Ghost Rider
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 460
  • SisäVessa650S
Vs: Talviajo
« Vastaus #43 : 20.01.09 - klo:12:58 »
Onhan niitä paljon, mutta varsinkin jos niitä on rakenneltu, niin tuskin kukaan haluaa tuhota hyvää aihiota, mihin on pultattu esim. 5ke rahaa  ::)

Mulla ei oo siihen vaan varaa, oishan se tosin hauska ajaa mäxällä talvet, ei siinä mitään :)

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: Talviajo
« Vastaus #44 : 20.01.09 - klo:15:12 »
Onhan niitä paljon, mutta varsinkin jos niitä on rakenneltu, niin tuskin kukaan haluaa tuhota hyvää aihiota, mihin on pultattu esim. 5ke rahaa  ::)

Ihan samaa mieltä. Jokainen 15-19 vuotias, hyvin pidetty NA on aina jonkilainen yksilö. Ei sellasta raaski lähteä talvella laittamaan haaskalle. (Ennemmin pilaa joku uuden A5:n!) Laskin viime syksynä, että seitsemän vuoden aikana meidän mäksään on isketty huollot + korjaaminen + modaukset = 6.5k€.