Suomen miata-kanta kasvaa ilahduttavalla vauhdilla. Huhtikuun veropäätöstiedoissa peräti 13 MX-5:ttä !
Tänään tuli taas yksi 98 1.6l Evo-oranssi NB suomeen
Kiva retki Hannoveriin, vaikkakin kaikki kulkuvälineet olivat myöhässä: Lento noin tunnin, juna Hampurista Hannoveriin 2,5 tuntia ja laiva suomeen reilut 3 tuntia..
Kävin katsomassa 6kpl NA/NB:tä. Ensimmäisen katsomani kävin kuitenkin ostamassa. Mazda dealerilta, 96tkm, huoltokirja ja kaikki kuitin, juuri katsastettu (16.5.), erittäin ehjä katto, 100tkm huolto tehty äskettäin, uusi laturi... Yksi ikävä naarmu löytyy puskurista. Muissa katsotuissa oli enemmän tai vähemmän vaihto kelpoinen katto, maalin tarvetta tai puoliksi maalattuja (eikä myyjillä ollut mitään tietoa miksi ne on maalattu vain osittain...) Toinen vaihtoehto olisi ollut punainen NA 1994, kovalla katolla, vuoden vanha rätti, kaksilla alkuperäisillä vanteilla (vaikeaa kuljettaa niitä tossa autossa suomeen, no posti ois tietysti vienyt) ja hyvillä renkailla. Ajettu n160tkm, osa kuiteista tallessa, yksityinen myyjä ja hintaa olisi saanut oikeen reilusti tingittyä. Sen NA:n konepelti oli kuitenkin kiillotuksen (tai maalauksen) tarpeessa ja helmoissa pienet ruostekohdat. Muuten olisi ollut erittäin hyvässä kunnossa.
Kaupanteko onnistui hienosti. Oli sukulaismies mukana (asuu Hannoverissa) tulkkaamassa, tinkimässä ja ajeluttamassa mua ympäri Hannoveria. Kaupantekoon ja kilpien hakuun meni aikaa noin tunti.
Uusi laturi aiheutti mukavasti stressiä moottoritiellä (joka on mun mielestä muutenkin ihan hanurista..) matkalla Hannoverista Travemündeen. Muutenkin on vähän stressaavaa ajella vieraassa maassa, kun ei ole aikaisemmin mennyt tuota reittiä, eikä ole ihan 100% varma minne päätyy, vaikka reitti onkin erittäin helppo ja suoraviivainen (ja välillä suhahtaa joku ohi noin 150km/h nopeammin kuin mitä itse ajat). No laturin valo syttyi puolessä välissä matkaa. Ei muuta kuin kaikki ylimääräiset sähkölaitteet pois päältä ja toivominen että pääsen satamaan asti. Oli tarkoitus pysähtyä matkalla nostamaan katto pään päälle jos tulee kylmä. Ei sitten tarttenut pysähtyä vaikka niskoissa tuntui aika ikävälle. Pari buranaa auttaa kummasti niskojen jumitukseen... Pääsin satamaan kunnialla ja löysin vielä suoraan oikeaan paikkaankin. Satamassa tutkin laturin, selvisi että laturin maajohto oli vain huonosti kiinni ja laturi alkoi toimia
Olin varautunut työntämään noin kevyen auton laivaan, jos muu ei auta. Ehdottomasti raskain 220km matka mun elämässä!
Suosittelen jokatapauksessa hakemista Saksasta ja olen itsekin valmis hakemaan toisenkin auton Saksasta, jos tarvetta tulee. Mukavaa hommaa
Tämä NB ei tullut mulle, vaan isälleni joka innostui MX:stä kanssa. Tykkäsin kyllä tuosta NB mallista, mutta pidän silti enemmän omasta NA:sta. Toi NB tuntui jotenkin paljon sivistyneemmältä ja rauhallisemmalta kuin vähän viilattu NA. Makuasia