Kirjoittaja Aihe: Ruostesuojauksesta  (Luettu 11100 kertaa)

Ikämies

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 146
Ruostesuojauksesta
« : 21.07.13 - klo:12:06 »
Toin viikko sitten Saksasta 1,8 NB:n, 78 tkm ajettu. Tarkoitus on viedä auto nyt ruostesuojaukseen, vaikka ajelenkin autolla vain kesäisin. Pohja näytti olevan vielä melko hyvässä alkuperaissuojauksessa, ainostaan runkopalkkien ja korin liitoskohdat olivat paljaina (ruosteessa, ei vaurioita). Samoin tukivarret ruosteessa. Lisäksi helmojen alapinnat kaipaa puhdistusta, koteloainetta ja uutta maalia pintaan.

Olen suojauttanut kaikki autoni ammattilaisella. Esim. käyttöautoni Qashqai -11 purettiin kokonaan suojauksessa ennen käyttöönottoa. Samalla tuli nähtyä kuinka ko. auton ns. alkuperäisuojaus oli aivan ala-arvoista.

Kysymykseni: Onko MX-5:n ruostesuojauksessa jotain erityisjuttuja joka kannattaa huomioida: "varo tekemästä tuota, tai tee tuo ehdottomasti". Ajattelin että samalla voisi käsitellä myös kynnyskotelot, ovet ja kansiluukut. Olen miettinyt sitä, että jos kynnyskoteloissa on ollut vettä sisällä ja ne eivät ole päässeet täysin kuivumaan, niin pahentaako koteloaineen suihkututus asiaa - en tiedä. Ruostumaan päässet kohdat alustassa voisi ensin hiekkapuhaltaa.

Timi

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1685
  • NA6CET
Vs: Ruostesuojauksesta
« Vastaus #1 : 21.07.13 - klo:13:22 »
Suojauksen jälkeen kannattaa avata jollain rautalangalla ne rainrailin veden poistoputket, hattuhyllyltä auton alle. Mulla oli ne ihan täynnä massaa suojauksen jälkeen. Muuten ei nyt äkkiseltään mitään tule mieleen. Pahin (yleinen) ruostumiskohta on helmakoteloiden takaosat, siinä takarenkaan edessä. Ne mätänee kun vesi jää lillumaan sinne sisään.
NA '93 1.6 Turbo Ecoboost

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Ruostesuojauksesta
« Vastaus #2 : 22.07.13 - klo:17:55 »
Itselläni on ollut samoja aatoksia - auto on nyt ruosteeton eikä talviajoa ole luvassa - silti suojaukseen ajattelin panostaa.
Ongelmana vaan on ollut se, että en tiedä minne viedä - kuka tekee homman ajatuksella ja oikein? Ja kannattaako samalla otta ns. äänieristysmassaus samaan pakettiin - lienee joku 200 egen lisäkustannustus? (Ehkäpä siitä ei avossa ole niin iloa).
Kynnyskotelothan saa helpolla itsekin suihkittua kun on reiät jo valmiina penkkikiskojen alla.
Eli - kiinnostaa kaikenlainen tiedonvaihto aihetta kohtaan. Erityisesti jos hyväksi tiedetään joku paikka, vink vink, kiitos.
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

Opus5

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 171
Vs: Ruostesuojauksesta
« Vastaus #3 : 23.07.13 - klo:12:50 »
Ja kannattaako samalla otta ns. äänieristysmassaus samaan pakettiin - lienee joku 200 egen lisäkustannustus? (Ehkäpä siitä ei avossa ole niin iloa).

Meidän Celicaan tehtiin tuo äänieristysmassaus. Lainasin työpaikalta ammattitason desibelimittarin ja mittasin amatöörin taidolla muutamassa tarkoin harkitussa tienkohdassa samanlaisissa olosuhteissa samalla nopeudella äänitasoja ennen ja jälkeen. Keskimääräinen vaimennus oli 2 dB. Lopputulos oli: ei kaduta että tuli kokeiltua mutta ei myöskään kannata. Ei etenkään avoautoon. Ainakin Celicassa ongelmana on karkean suomalaisasfaltin leveiden renkaiden kautta runkoon välittyvä jyrinä johon tuo massa ei kovin paljoa auta.

Kaminari

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 217
Vs: Ruostesuojauksesta
« Vastaus #4 : 23.07.13 - klo:17:01 »
Meidän Celicaan tehtiin tuo äänieristysmassaus. Lainasin työpaikalta ammattitason desibelimittarin ja mittasin amatöörin taidolla muutamassa tarkoin harkitussa tienkohdassa samanlaisissa olosuhteissa samalla nopeudella äänitasoja ennen ja jälkeen. Keskimääräinen vaimennus oli 2 dB.

Teetin ruostesuojauksen yhteydessä Mäxään myös kevyen äänieristyskäsittelyn, johon ei sisältynyt mitään sisätilojen purkamisia tai vastaavia. Yritin myös mittailla meteliä vakioiduissa olosuhteissa tosin vain onnettomalla kännykän ilmaissovelluksella. Päädyin suunnilleen samaan 2 dB:n tulokseen. Sen sijaan renkaita vaihtamalla sain samalla menetelmällä mitattuna noin 5 dB pois melusta. Kyseessä olivat ei enää uudet kesärenkaat vs. uudet kitkarenkaat pienemmällä vanteella ja korkeammalla profiililla.

Lopputulos oli: ei kaduta että tuli kokeiltua mutta ei myöskään kannata.

+1
Hannu
ex. MZRKaminari, muutin tunnukseni vähän vähemmän hassuun muotoon
ex. NC 1,8

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: Ruostesuojauksesta
« Vastaus #5 : 24.07.13 - klo:11:15 »
Ongelmana vaan on ollut se, että en tiedä minne viedä - kuka tekee homman ajatuksella ja oikein?

Mulla on kanssa ruostesuojauspaikka hakusessa Warreen ja ehkä tuo SL:n voisi suojaa myös. HKI / Espoosta jos tietää (hyvän) paikan niin olisi kiva kuulla.

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: Ruostesuojauksesta
« Vastaus #6 : 24.07.13 - klo:11:22 »
Mä oon käyttänyt Finikoria Espoossa:
http://www.finikor.fi/ruoste-expertit/64-finikor-espoo-olarin-ruosteenesto.html

Tarkoitus on viedä Evo samaan paikkaan, kunhan se ensin tulee Suomeen. Jos on kiinnostusta, niin voitaisiin kysyä kimppatarjousta mutta mulla menee varmaankin ainakin parin kuukauden päähän.

Stef

  • Yleisvalvoja
  • Seniori
  • *****
  • Viestejä: 430
Vs: Ruostesuojauksesta
« Vastaus #7 : 24.07.13 - klo:11:57 »
Se Olarin Ruosteenesto porasi oveen turhat reiät, palkkien kohdalle , kommentti öööö ssori.., auto oli kauttaaltaan sisältä pienten ruskeiden täplien peitossa, antoi pienen pullon puhdistusainetta ja tokaisi tällä pitäisi irrota, onneksi ei ollut vaalea sisusta, ruoste esto massaa oli kaikkialla konehuoneen puolella, itselläkin olisi tarvetta ruostesuojaukseen  mutta sinne en vie takaisin.
Ensimmäinen MX-5 1,6l NB-98
Toinen Mx-5 1,8l NBFL -00

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: Ruostesuojauksesta
« Vastaus #8 : 24.07.13 - klo:12:52 »
Se Olarin Ruosteenesto porasi oveen turhat reiät, palkkien kohdalle , kommentti öööö ssori.., auto oli kauttaaltaan sisältä pienten ruskeiden täplien peitossa, antoi pienen pullon puhdistusainetta ja tokaisi tällä pitäisi irrota, onneksi ei ollut vaalea sisusta, ruoste esto massaa oli kaikkialla konehuoneen puolella, itselläkin olisi tarvetta ruostesuojaukseen  mutta sinne en vie takaisin.


No sitten pitää katsella jotain toista paikkaa, vaikka mulla ei ole tuollaisia kokemuksia

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: Ruostesuojauksesta
« Vastaus #9 : 24.07.13 - klo:14:40 »
Mä oon käyttänyt Finikoria Espoossa:
http://www.finikor.fi/ruoste-expertit/64-finikor-espoo-olarin-ruosteenesto.html

Tarkoitus on viedä Evo samaan paikkaan, kunhan se ensin tulee Suomeen. Jos on kiinnostusta, niin voitaisiin kysyä kimppatarjousta mutta mulla menee varmaankin ainakin parin kuukauden päähän.

Mä olin ajatellut mennä kysymään tuolta myös, mutta jos kokemukset on siis tollasia...  :(

Kimppa kiinnostaa tietty, jos se auttaa hinnassa! Joskus 10 vuotta sitten Hernesaaressa oli myös joku mesta... mitäköhän sille kuuluu nykyään?

Stef

  • Yleisvalvoja
  • Seniori
  • *****
  • Viestejä: 430
Vs: Ruostesuojauksesta
« Vastaus #10 : 24.07.13 - klo:16:33 »
tämä tapahtui 2008 kun toin edellisen auto Suomeen, ehkä henkilökunta on vaihtunut, silloin siellä oli epäsiisti reilusti 5 kymppinen haalariville hommissa, vaikutti että käytti liuotinta ulkoisesti ja sisäisesti.
Ensimmäinen MX-5 1,6l NB-98
Toinen Mx-5 1,8l NBFL -00

Ikämies

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 146
Vs: Ruostesuojauksesta
« Vastaus #11 : 24.07.13 - klo:22:24 »
Omat autot olen kaikki suojauttanut Lahden Ruostesuoja Oy:llä, kun on ollut tapana pitää samaa autoa useamman vuoden. Hintoja en osaa kommentoida kun ei ole tullut vertailtua, mutta työn jälkeen ja heidän ammattitaitoon ja päällikön asenteeseen olen ollut aina tyytyväinen. Kyseisellä yrityksellä on pitkät perinteet alalla ja on tunnettu Lahden seudulla. He tekevät myös pienimuotoista hiekkapuhallusta (tästä ei ole kokemusta). Tarkoitus on viedä Mazda sinne elokuussa kun palailevat lomilta. Pientä hiekkapuhallusta ja täydellinen suojaus. Pitää tiedustella putsaisiko ja maalaisiko joku siellä myös helmojen alareunat, menisi kätevästi samalla kertaa.
Kerron kokemukseni myöhemmin.
Vein tänään autoni eräälle pajalle sisätilojen ionipuhdistukseen, hinta 60 €. Edellinen omistaja poltellut tupakkaa, mutta ennen kaikkea wunderbaumin katku sisällä erittäin tukeva. Huomenna haistellaan auttoiko.

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Ruostesuojauksesta
« Vastaus #12 : 24.07.13 - klo:23:26 »
Kauanko Lahdessa hyvin suoritettu operaatio ottaa aikaa ja saako itse olla välillä läsnä tsekkaamassa miten homma hoituu?
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Ruostesuojauksesta
« Vastaus #13 : 24.07.13 - klo:23:59 »
Vantaan ruoste-esto Oy teki jokunen vuos sitte NA:lle ylivoimasesti edullisimmin ruostesuojauksen, hintaa tuli 400e, enkä mä ainakaan huomannu jäljessä mitään moitittavaa. Aikaahan tuossa meni muistaakseni 3 päivää.

peikonen

  • Kerholainen
  • Juniori
  • Viestejä: 34
Vs: Ruostesuojauksesta
« Vastaus #14 : 25.07.13 - klo:07:28 »
Omat autot olen kaikki suojauttanut Lahden Ruostesuoja Oy:llä, kun on ollut tapana pitää samaa autoa useamman vuoden.

Tein omaan mäxääni lopputalvesta ruosteensuojauksen myös Lahden Ruostesuojalla Sopenkorvessa. Pahimmat ongelmakohdat hiekkapuhallettiin, vaikka en sitä erikseen pyytänyt. Asiantuntemus ja ammattitaito tuntuu olevan korkealla tasolla, ja kuten ikämies totesi, asenne ja asiakaspalvelu loistavaa.

Sent from my iPad using Tapatalk HD
ND RF ’17 Soul Red