Kirjoittaja Aihe: MX-5 vs MR2  (Luettu 7425 kertaa)

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
MX-5 vs MR2
« : 13.04.11 - klo:08:20 »
Parinkin kanssa tullut tuo aihe esille ja aattelin heittää tännekin muutaman huomion, jos jotain kiinnostaa. 8)

'99 Mk2 MX-5 vs '00 Mk3 MR2. Eka käsittääkseni täysin vakio, mitä nyt kromikaaren joku pultannu vyökiinnikkeiden alle. Toka aika kaukana vakiosta.

Ulkonäköä en kommentoi, jokanen osannee niitä katella itekin. Samaten koitan vaan heittää huomattuja eroja ottamatta kantaa kumpi on parempi. Makuasioita lienee. Ja vertailussa puhun Misteristä vakiona.

Ekana isompana erona huomio kiinnittyi ajoasentoon. Mäksässä istutaan todella korkealla. Mulla ottaa selkä suorana istuessa pää kattoon ja vähän alaspäin valahtaneessa asennossakin pää on noin lasien yläreunan tasalla. Helpottaa tosin luu ulkona kruisailua, käsi menee aika automaattisesti siihen oven päälle. Mut katto kiinni ei taho nähdä esmes liikennevaloja jonon ekana. Misterissä istutaan paljon alempana, olkapää on noin oven yläreunan kohdalla ja pään yläreuna ehkä lasien puolessavälissä. Luuta ei saa ulos mitenkään järkevästi, vaan kyynärpäätä pitää kääntää aika reilusti ylöspäin, että se menis oven päälle. Ei tuu ikinä ajettua niin, ei vaan pysty. Jalkojen asennossa on kanssa aikamoinen ero, Mäksässä istutaan polvet koukussa, ei ehkä ihan yhtä jyrkästi ku normiautossa, mutta kuitenkin. Misterissä jalat on aikalailla polvet suorana eteenpäin.

Sisätilat noissa on aika samat. 178cm ukko mahtuu helposti molempiin, eikä tunnu ahtaalta. Ratti ja keppi osuu hienosti käteen molemmissa. Penkeissä pysyy mutkissakin, aika samanlaiset sivutuet. Yllättäen Misterissä on enempi tavaratilaa sisällä, penkkien takana on lokerot, joihin mahtuu noin kolme kauppakassia katto alhaallakin. Lisäksi Misterissä on etupellin alla tavaratila, johon mahtuu just yks kaljakori ja jotain pientä päälle, tosin vararengas on siellä, minkä kanssa sinne ei mahdu juuri mitään. Mäksässä taas on noihin verrattuna todella iso takakontti ja vararengashan ei vie siitä tilaa. Mäksän kyynärnojan lokero ja Misterin kojelaudan lokero on aika samat, mahtuu sinne just arskat, lompakko ja känny.

Rättikatoissa suurin ero on se, että Mäksässähän se kääntyy ylösalaisin, kun sen laskee alas. Tottumattomalle se näyttää vähän oudolta, kun sisäpuoli on taivasta kohden ja kaikki näkyy, eikä mulla ainakaan tullut auton mukana mitään suojapeittoa sille. Misterissä katto ei käänny, vaan etureunan ulkopinta jää alhaallakin ulospäin ja on tavallaan itsessään "suojapeitto", näkyviin jää vaan pienet kolot reunoissa. Alas ne menee suht samalla tavoin, kylmänä vähän ankeasti, lämpimänä tipahtaa melkein itekseen. Lukitukset on molemmissa ihan samanlaiset pikalukot ja kummassakin ärsyttävästi aurinkolippojen alla. Ylösvetoa vähän hankala verrata, kun molemmissa on kaari vaikeuttamassa hommaa, mut ilman sitä se onnistunee hienosti yhdellä kädenvedolla. Tosin mulla Mäksässä se panttaa aina jotenkin ylösvedossa, mut laitan sen uuden tarvikekaton piikkiin, ei liene tuollainen uutena. Kummassakaan ei näköjään saa pitää ikkunoita ylhäällä, kun kattoa nostaa.

Avoajossa sivulasit alhaalla Mäksään tuulee sisälle vähemmän, varmaan noiden sivulasien kolmioiden ansiota, Misterissä ei oo mitään, vaan koko lasi tippuu alas. Ja tuulen suunta on näköjään eri, pään korkeudella Mäksässä tuulee taaksepäin, Misterissä eteenpäin ja hiukset on aina silmillä. Sivulasit ylhäällä toi kääntyy toisinpäin ja Misterissä on sisällä tosi tyyntä, kun taas Mäksässä tuulee edelleen jonkun vertaa.

Normikäytössä mä jäin kaipaamaan Mäksässä säädettävää tihkua ja kertapyyhkäsyä. Ja bensavaloa. Tankin sijotus taas on Mäksässä parempi, siitä pystyy tankkaamaan normaalisti seisten. Misterissä tankin luukku on auton kyljessä, mikä on sen vertaa matalalla, ettei oikeen tiiä tankkaisko kyykyssä vai kumarassa. Mäksässä saa kontin auki avaimella ulkopuolelta, Misterissä etuluukku aukeaa vain hanskalokerossa olevasta vivusta, ei kovin kätevää kauppakassit kourassa. Ilmastointi taitaa olla molemmissa lisävaruste, tässä Mäksässä moinen sattui olemaan, Misterissä mulla ei oo. Perslämppärit on vakiona kaikissa (Suomesta uutena ostetuissa) Mistereissä, Mäksässä ei ollut (mutta se onkin Saksasta tuotu).

Stereot on Mäksässä ihan pirun hyvät. Niitä voi huudattaa kovaakin ja alaääniäkin tulee tosi hyvin, subbari lienee jossain. Tosin ilmeisesti joku lisävarustesetti/jälkiasennus tuokin, kun monen mielestä orkkisstereot on huonot. Misterin orkkikset on onnettomat, perus pahvikajarit, ne joutui kyllä heti vaihtamaan. Mitään mankkaahan siinä ei vakiona edes ole, lisävarusteena olisi saanut jotain. Perusmankalla ja orkkispahveilla kuuntelee just uutisia, mut ei mitään muuta.

Ajettavuutta mä en oikein pysty vertaamaan. Se ei vaan olis reilua, kun Mäksä on vakio ja Misterissä ei oo oikein mitään vakiota. Tarttis päästä joskus fiilistelee vakiomisterillä, että muistais millanen se olikaan. Samaten skipataan teho/kiihtyvyyskommentointi samasta syystä, Mäksä vakio ja pienimmällä ykskutosella. Kai ne ykskasit aika samoja olis, molemmissa ~140hp ja ~1000kg.



Jos oon jostain ihan väärässä, tai joku askarruttaa, ni vapaasti vaan kommenttia ja kyselyä alle. :D
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

akir0

  • Kerhon rahastonhoitaja
  • Yleisvalvoja
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1083
Vs: MX-5 vs MR2
« Vastaus #1 : 13.04.11 - klo:08:57 »
Itte skouppasin MR2:n aikoinaan pois onnetoman tavaratilan takia, mikäs fiilis sulla tästä on?

Mäksään siis mahtuu hyvin 2 ihmisen viikonlopun tavarat, mutta MR2:n tavaratilaan ei mielestäni olisi mahtunut.

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: MX-5 vs MR2
« Vastaus #2 : 13.04.11 - klo:09:26 »
Hyvä topikki!

Oikeastaan tässä vertailussa tuo ajotuntuma vaan olisi mun mielestä kaikista tärkein juttu. Ideologialtaan noi autot on vähän erilaisia: MR2 enemmänkin "nykyaikainen" avoauto ja MX5 taasen hauska ja sielukas mutkatieauto, jossa lisävarusteita ei liikaa ole eikä varmaan tulekaan.

Aikanaan lueskelin myös SLK-Z3-MX5 -vertailuja ja kyllähän nuo on ihan eri ostajaryhmille tehty.

Täältä löytyy lisäkommentteja: http://www.mx5nutz.com/forum/index.php?showtopic=6690

Kerrohan akir0 vielä tuosta ajofiiliksestä jotain, jos sulla on aiemmin MR2 ollut.
Don't charge. Super Turbocharge!

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: MX-5 vs MR2
« Vastaus #3 : 13.04.11 - klo:09:49 »
Itte skouppasin MR2:n aikoinaan pois onnetoman tavaratilan takia, mikäs fiilis sulla tästä on?

Pienihän se on, eikä kyytiin mahdu vakiona oikein mitään. Mä oon ottanu omastani vararenkaan pois, jolloin eteen tosiaan mahtuu just kaljakori...tai esmes vähän koria isompi kassi, mikä muotoutuu paremmin sinne koppaan. Penkkien takaa oon ottanu tavaratilan ovet ja hattuhyllyn pois, sinne mahtuu kolme kassia. Mulla on tollanen sinne tarkotettu setti, ihan näppärä pakata ne piukkaan ja tietää, että ne mahtuu. Ja konepellin päälle saa tietty samanlaisen tavaratelineen ku Mäksäänkin, pidemmillä reissuilla ollu siinä yks matkalaukku. Noilla eväillä on pari henkeä heittänyt parin viikon reissua onnistuneesti. Mut vakiona ei tosiaan mahdu ku just ostokset kaupasta kotiin.


Oikeastaan tässä vertailussa tuo ajotuntuma vaan olisi mun mielestä kaikista tärkein juttu. Ideologialtaan noi autot on vähän erilaisia: MR2 enemmänkin "nykyaikainen" avoauto ja MX5 taasen hauska ja sielukas mutkatieauto, jossa lisävarusteita ei liikaa ole eikä varmaan tulekaan.

Totta, ajotuntuma on varmaan monelle ehkä jopa se tärkein pointti. Mut tosiaan vakion ja rakennellun vertailussa ei oikein olis järkeä. :-\

MR2 karkas kakkoskoppasessa vähän tosta linjasta, mut tää uusin on hyvinkin samanlainen ku MX-5. Molemmat varusteiltaan riisuttuja ketteriä mutkatieautoja. ABS+bägit on teknisin turvavaruste, ei mitään turhia ajonvakautuksia sun muita hupiestoja. Ei ajotietokoneita. Ei automaattisia lämppäreitä. Ei edes valoautomatiikkaa. Ei oikein mitään luksusta, tai ylimääräistä. Pelkkiä hauskoja perusautoja. 8)
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

madu

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 501
Vs: MX-5 vs MR2
« Vastaus #4 : 13.04.11 - klo:11:31 »
MR-2:sessa harmittaa lähinnä kun ei oo saanu 2ZZ-koneella eikä sellasta kai lain puitteissa sais swapatakaan. Näyttävät kyllä sopivalla korisarjalla aivan uskomattoman hienoilta, Leppävaarassa bongannut pari kertaa sellasen widebody-keltasen ja näyttää kyllä kaukaa 10x arvoaan kalliimmalta  :)

Kaverilla on tollanen Honda Del Sol, mitkä liikkuu samoissa hintaluokissa NA:n kanssa. Käytiin eilen ajelemassa katto auki ja oli kyllä tosi mukavaa, tollanen targa-kattoinen on aika jännä kun se on sekä avoin että kuitenkin sit sellanen suojattu ja koteloitu olo kabiinissa. Kaverin autossa on pikkasen piristetty SOCH 1.6 ja se tuntuu reilusti 1.8 NA:ta nopeammalta, sithän noita saa kanssa DOHC VTECillä missä on 160 heppaa eli todella ripeää kyytiä. Korinjäykkyys noissa vaan on täysin ala-arvoinen - hidastetöyssyistä jos joutuu kiemurtelemaan yli jos ei pääse suoraan niin kori vääntyy niin paljon että sisävalo syttyy palamaan kun se luulee että ovi on auki  :D Eli jotain poikkitukia ainakin kaipaa kovasti. Ja etuvetohan toi tietty on niin ajettavuudessa pisteet kyllä menee NA:lle vaikka noi Hondat jonkun verran nopeammin kiihtyykin.
ロードスターNA8C

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: MX-5 vs MR2
« Vastaus #5 : 13.04.11 - klo:12:17 »
Don't charge. Super Turbocharge!

akir0

  • Kerhon rahastonhoitaja
  • Yleisvalvoja
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1083
Vs: MX-5 vs MR2
« Vastaus #6 : 14.04.11 - klo:08:44 »
Oikeastaan tässä vertailussa tuo ajotuntuma vaan olisi mun mielestä kaikista tärkein juttu. Ideologialtaan noi autot on vähän erilaisia: MR2 enemmänkin "nykyaikainen" avoauto ja MX5 taasen hauska ja sielukas mutkatieauto, jossa lisävarusteita ei liikaa ole eikä varmaan tulekaan.

Kerrohan akir0 vielä tuosta ajofiiliksestä jotain, jos sulla on aiemmin MR2 ollut.

Mullei MR2:sta oo, mutta viimeisintä versiota siitä on tullu (koe)ajeltua useampaan otteeseen, ei tosin radalla. Fiilis MR2:ssa on ehkä vielä enempi mikroautomainen ajokorkeudesta johtuen, mutta muuten vertailu on aika hankalaa, etenkin kun NC on niin paljon henkilöautomaisempi kuin MR2.

Siinä mielessä kiistän täysin sun väitteesi siitä, ettei siinä ole liikaa, eikä tulekaan liikaa varusteita, kun uusimmassa on xenonit, luistonesto+ajonvakautus, automaagi-ilmastointi, ajotietokone ja vakkari. Ton päälle tietysti vielä kaikki mahdollinen mitä koskaan on keksittykään :)

NA ja NB on tosiaan vielä aika mutkattomia ja karuja pirssejä, NC:ssä Mx-5 lähti selkeästi enemmän henkilöautomaiseen suuntaan, samalle linjalle kuin Z3 ja SLK. Kuten joskus totesin, niin tolla ajelu on satunnaisesti jopa tylsää, koska se on hiljaista, viimatonta ja helppoa.

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: MX-5 vs MR2
« Vastaus #7 : 14.04.11 - klo:21:26 »
Olen ollut kakkoskoppasen MR2 Turbon kyydissä ja se tehokas mutta muuten mauton. Oikeastaan jännää että en ole koskaan noteeranut uusimpaa mister kakkosta oikeen mitenkään MX-5:n kilpailijaksi. Ehkä se liittyy kammottavaan ulkonäköön mutta toisaalta, onko sen ajo-ominaisuuksia koskaan kehuttu sen suuremmin missään? Millainen tollanen keskimoottorinen on normiajossa tai radalla? Antaako se samanlaisen fiiliksen kuin aito roadster (mulle etumoottori + takaveto = 50/50 painojakauma ja mielellään alle tonnin paino).

Samaa mieltä siitä, että uusin NC on lähtenyt liian "neitilinjalle" ja tästä (tai seuraavasta kopasta) varmaan tulee joku race/lightweight versio jolla palataan NA:n juurille.

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: MX-5 vs MR2
« Vastaus #8 : 15.04.11 - klo:08:03 »
Olen ollut kakkoskoppasen MR2 Turbon kyydissä ja se tehokas mutta muuten mauton.

Se on oikeasti aika tylsä auto, semmonen iso ja hidas liikkeissään. Jos siinä olis takapenkki, ni se olis ihan normi perheauto peruskäytöltään. :-\
(no onhan se oikeasti ihan kiva lelu, mut toisaalta "mikroautoihin" verrattuna kauhea laiva)


Lainaus
Oikeastaan jännää että en ole koskaan noteeranut uusimpaa mister kakkosta oikeen mitenkään MX-5:n kilpailijaksi.

Toi on yllättävän yleistä, puolin ja toisin. Misteriporukoissa harva pitää Mäksää juuri minään, sillä on semmonen parturiauton maine, millä ei aja ku pikkutytöt. Ja tosiaan myös toisinpäin. Aika harva osaa arvostaa molempia, vaikka ne tosiaan on pirun samankaltaiset autot (kun puhutaan Mk1&2 Mäksistä ja Mk1&3 Mistereistä).


Lainaus
Ehkä se liittyy kammottavaan ulkonäköön mutta toisaalta, onko sen ajo-ominaisuuksia koskaan kehuttu sen suuremmin missään?

On. Oikeastaan jokaisessa jutussa, mitä muistan lukeneeni. Tokihan se on melko harvinainen auto, eikä siitä Suomessa paljon ole juttua väännetty. Lähinnä uutena joku koeajoraportti kymmenisen vuotta sitten. Eihän niitä uutena edes myyty kun parikymmentä Suomessa.

Tonne on joku aikanaan keräilly jenkkilehtien juttuja, jos haluat lueskella. Mainitaanpa sillä sivulla Miatakin noin sata kertaa, joten vertailukohta on aika selkeä. :)
http://spyderchat.com/pressreviews.htm


Lainaus
Millainen tollanen keskimoottorinen on normiajossa tai radalla?

Normiajossa ihan ku mikä tahansa auto, ei sitä moottorin sijoitusta huomaa mitenkään.

Radalla se on pirun ketterä kääntymään, kun massa on keskellä, eikä päissä. Ketterä niin hyvässä ku huonossakin, se on myös pirun nopea pyörähtämään ympäri, kun mennään rajojen yli. Mäksä on tosi rauhallinen ja hidas liikkeissään siihen verrattuna. Kevyt keula ja orkkisrengastus taas tekee sen, että tasasessa mutkassa auto aliohjaa. Ihan rajoilla se on ja helppo kääntää yliohjaukseksikin, alustalla, rengastuksella ja/tai painomuutoksilla pysyvästikin. Ja toisinpäin, raskaan perän takia mutkista pääsee paljon aikasemmin kiihdyttämään ja vetopito on muutenkin hyvä.

Mut joka tapauksessa nää on hyvin samanlaisia autoja, jos verrataan mihin tahansa muuhun. :)


Lainaus
Antaako se samanlaisen fiiliksen kuin aito roadster (mulle etumoottori + takaveto = 50/50 painojakauma ja mielellään alle tonnin paino).

No jos sun aidon roadsterin määritelmä on etumoottori ja 50/50 jakauma, niin sittenhän se ei anna. :)
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: MX-5 vs MR2
« Vastaus #9 : 09.08.11 - klo:06:49 »
Normikäytössä mä jäin kaipaamaan Mäksässä säädettävää tihkua ja kertapyyhkäsyä.

Haha, mitä kettua, ohan tossa kertapyyhkäsy, miksei kukaan oo kertonu? ;D

Aloin tylsyyksissäni ihmetellä, ku pyyhkijän viiksi liikkuu eteenkinpäin, mut sieltä ei vaan tapahdu mitään. No tarpeeks ku sitä renkutteli eestaas, ni sieltähän löyty se kaivattu kertapyyhkäsy. Toimii kyllä vähän satunnaisesti ja aika voimalla saa painaa, liekö jotain hapettumaa sitten.. :-\
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: MX-5 vs MR2
« Vastaus #10 : 09.08.11 - klo:08:43 »
Eiks MX-5:ssa ole bensavaloa?
Itellä -01 NB eikä se ainakaan syty tuli kokeiltua silleen hankalamman mukaan mut luulin et se on vaan rikki mut jollei sitä ees oo niin selittää kyl toimimattomuuden, mielestäni siin bensamittarin yläpuolella on kyl valonpaikka.

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: MX-5 vs MR2
« Vastaus #11 : 09.08.11 - klo:09:21 »
Eiks MX-5:ssa ole bensavaloa?
Itellä -01 NB eikä se ainakaan syty tuli kokeiltua silleen hankalamman mukaan mut luulin et se on vaan rikki mut jollei sitä ees oo niin selittää kyl toimimattomuuden, mielestäni siin bensamittarin yläpuolella on kyl valonpaikka.

Ei ole valoa. Mutta siitä mittarista näkee, paljo bensaa on jäljellä. :)
Don't charge. Super Turbocharge!

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: MX-5 vs MR2
« Vastaus #12 : 09.08.11 - klo:10:01 »
Uus auto (itselle) ni olihan sitä pakko kokeilla mitä tankillisella pääsee ja koska valo syttyy, noh valo ei syttynyt mut tuli selväks et bensa riittää noin 459,2km ajosuoritteeseen kaupunkiajossa  :) .

tuma

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 828
Vs: MX-5 vs MR2
« Vastaus #13 : 09.08.11 - klo:20:08 »
Normikäytössä mä jäin kaipaamaan Mäksässä säädettävää tihkua ja kertapyyhkäsyä.

Haha, mitä kettua, ohan tossa kertapyyhkäsy, miksei kukaan oo kertonu? ;D
Hahaha, mä en ainakaan tiennyt että multakin tuo löytyy (reilu puoltoista vuotta vasta omistanut). Ylöspäin oon kyllä kokeillu, mutta en eteenpäin. Ensimmäinen auto yli 15 vuoteen jossa ei ole takalasin pyyhintä, niin eihän tuota suuntaa ole tullut edes mieleen koittaa, vaikka viiksen päässä komea nuoli onkin  whistle
NA 1,6l ´91 Classic Red

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: MX-5 vs MR2
« Vastaus #14 : 09.08.11 - klo:22:30 »
Normikäytössä mä jäin kaipaamaan Mäksässä säädettävää tihkua ja kertapyyhkäsyä.

Haha, mitä kettua, ohan tossa kertapyyhkäsy, miksei kukaan oo kertonu? ;D
Hahaha, mä en ainakaan tiennyt että multakin tuo löytyy (reilu puoltoista vuotta vasta omistanut). Ylöspäin oon kyllä kokeillu, mutta en eteenpäin. Ensimmäinen auto yli 15 vuoteen jossa ei ole takalasin pyyhintä, niin eihän tuota suuntaa ole tullut edes mieleen koittaa, vaikka viiksen päässä komea nuoli onkin  whistle

Mä löysin viikonloppuna ihan saman ominaisuuden, ku odottelin emäntää kaupan pihassa. Onhan siinä symbolitkin... Säädettävä tihku on kuitenkin jo turhaa luksusta. ;)
Don't charge. Super Turbocharge!