Kirjoittaja Aihe: Roadster?  (Luettu 2772 kertaa)

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Roadster?
« : 12.07.12 - klo:22:11 »
Ja jos puhutaan roadstereista (rättikatto, takaveto, kaksi paikka, etumoottori)

Osui joskus aiemminkin täällä silmiin outo määritelmä Roadsterille, tää ei oo siis mitenkään erityisesti Simpan määritelmään suunnattu, vaan ihan yleensä. Mikä täällä on porukan mielestä Roadster ja miksi?

Alunperinhän Roadster oli oikeasti avonainen auto. Siis auto, missä ei esim. ole sivulaseja ollenkaan ja tuulilasikin on irrotettava, jos moista edes on. Samulin Westfield on mainio esimerkki Roadsterista. Ei niissä ollut rättikattoja, eikä kaksipaikkaisuus ollut mikään vaatimus. Takavetoja ja etumoottorisiahan käytännössä kaikki sen ajan autot olivat, joten ei sekään oikeastaan mitenkään erottanut autoja Roadsteriksi.

Tokihan markkinamiehet on sittemmin mainostanut vaikka mitä Roadsterina, mm. Eunos Roadsteria. MR2 Roadster ja Smart Roadster taas on keskimoottorisia, kuka on päättänyt, että Mäksä on Roadster, mutta noi ei? Eihän nykyautoista oikeasti mikään ole Roadster. :)


Cabrioletissähän on sitten jo sivulasit ja convertiblessä sääsuojaa niiden takanakin. Vaikka nekin on nykyään mainostoimistoissa ihan mitä milloinkin. food-smiley-004



Näkyyhän tuosta olevan paljon soopaakin netissä. Suomalainen Autowikikin kirjottelee näköjään ihan puutaheinää, että termi ois Briteistä 50-luvulta. giggle Kyllähän tuo termi on yli satavuotias ja Jenkkien peruja. Tässä esim. yksi hieno alkuajan nelipaikkainen Roadster.

'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

lahtiain

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 803
  • NA6 '93
Vs: Roadster?
« Vastaus #1 : 12.07.12 - klo:22:34 »
En tarjoa vastauksia, mutta kysymyksiä löytyy. Italialaisethan käyttävät roadsterin vastineena Spideria. Toisinaan on myös käytetty Barchettaa, joka tarkoittaa pientä venettä. Viime aikaisimmat barchettat (550 Barchetta Pininfarina ja Fiat Barchetta) olivat ihan puhtaita roadstereita, mitä nyt Fiatissa oli unohtunut veto väärään päähän. En ole kumpaakaan ajanut, mutta lehtiarvioiden perusteella kummankaan ajettavuus ei liiemmin veneilyä muistuta.

Toisaalta on myös termi Speedster, jota on käyttänyt ainakin Porsche ja Opel. Porschen kohdalla autot ovat olleet selkeästi avoautoiluun painottuneita ja kattoratkaisut rehellisen onnettomia. Toisaalta Porsche on käyttänyt hyvin Speedster-oloisen auton nimessä myös Spyder-sanaa Boxster Spyderin kohdalla, jossa hienosti roadsterin määritelmät täyttävän Boxsterin katto-ominaisuuksia on hieman huononnettu.

Onko kuitenkin niin, että markkinointimiehet ovat löytäneet hienoja sanoja historian havinoista ja käyttäneet miten sattuu?

akir0

  • Kerhon rahastonhoitaja
  • Yleisvalvoja
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1083
Vs: Roadster?
« Vastaus #2 : 12.07.12 - klo:22:58 »
Onko kuitenkin niin, että markkinointimiehet ovat löytäneet hienoja sanoja historian havinoista ja käyttäneet miten sattuu?

Tästä johtuen en kyllä itse määrittele noilla termeillä enää mitään, koska niille ei ole olemassa tarkkoja linjoja siitä, mitkä olisivat roadstereita ja mitkä eivät. Jos kuitenkin puhutaan roadsterista, niin mulle tulee siitä mieleen seuraavat asiat: Avoauto, 2-paikkainen, takaveto. Näistä etenkin viimeisin on sitten aika kyseenalainen, koska nelikkojakin voi olla ja kai joku etuvetoinenkin (esim. se Fiat Barchetta) menis vielä roadsteriksi.

Ja näillä roadster, cabriolet ja convertible -termeillä on ollut käynnissä armoton sekaannus jo vuosikymmeniä eri mantereilla.

Melkein yhtä sekavan keskustelun saa aikaiseksi kun kysyy, että mikä on urheiluauto :)

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Roadster?
« Vastaus #3 : 13.07.12 - klo:00:56 »
Toisaalta Porsche on käyttänyt hyvin Speedster-oloisen auton nimessä myös Spyder-sanaa Boxster Spyderin kohdalla, jossa hienosti roadsterin määritelmät täyttävän Boxsterin katto-ominaisuuksia on hieman huononnettu.

eri mantereilla.

Nimisekamelskasta eri mantereilla hyvänä esimerkkinä viimeisin MR2. Euroopassa se on Roadster, Jenkeissä se on Spyder ja Aasiassa ei kumpaakaan. :scratch


Onko kuitenkin niin, että markkinointimiehet ovat löytäneet hienoja sanoja historian havinoista ja käyttäneet miten sattuu?

Näin kai se nykymaailmassa menee. Jokainen siis määritelköön jatkossakin sanan ihan miten se parhaiten omaan autoon sopii. giggle
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Roadster?
« Vastaus #4 : 14.07.12 - klo:11:30 »
Tosiaan virallista määritelmää en tiedä, mutta ainakin mulla tulee roadsterista mieleen 60-luvun britti-roadsterit. Mutta tuntuu olevan nykyään roadtereita kaikki avoautot...
Don't charge. Super Turbocharge!

Puman

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 59
Vs: Roadster?
« Vastaus #5 : 14.07.12 - klo:12:20 »
Minulle Roadster tarkoittaa pientä, kevyttä, kaksipaikkaista ja takavetoista urheiluautoa, jossa suorituskyky on haettu moottoritehon sijaan keveydestä ja huippuluokan ajo-ominaisuuksista.

Itse listaisin Mäxän pahimmaksi kilpailijaksi, tosin nyt edesmenneeksi sellaiseksi, BMW Z3:n. Z4 on mielestäni jo ajautunut pois roadster genrestä normaaliksi avourheiluautoksi. Tosin en tiedä minkalainen Z3 on ajaa. En usko, että Z3 lyö Mäxän millään osa-alueella paitsi merkin brändissä.

akir0

  • Kerhon rahastonhoitaja
  • Yleisvalvoja
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1083
Re: Vs: Roadster?
« Vastaus #6 : 14.07.12 - klo:12:46 »
Itse listaisin Mäxän pahimmaksi kilpailijaksi, tosin nyt edesmenneeksi sellaiseksi, BMW Z3:n. Z4 on mielestäni jo ajautunut pois roadster genrestä normaaliksi avourheiluautoksi. Tosin en tiedä minkalainen Z3 on ajaa. En usko, että Z3 lyö Mäxän millään osa-alueella paitsi merkin brändissä.

Z4:sta en itse listaisi taas urheiluautoksi, mutta eikaise oikein roadsterkaan ole.. Ongelmana kaikissa uusissa sporttiautoissa (esim. uusin 911) on se, että niistä on tehty helppoja, turvallisia ja luksusvarusteisia.

Z3 päihittää mx-5:n moottoripuolella(pl. se 1.9l). Samoin sport-jakkarat on paremmat mitä mäksään on saanut edes optio-listalta.

lahtiain

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 803
  • NA6 '93
Vs: Roadster?
« Vastaus #7 : 14.07.12 - klo:12:53 »
En ekan sukupolven Z4:stä tiedä (pitäisi olla aika urheiluautomainen), mutta tuo nykyinen on kyllä mukava avokattoinen kruiseri, jopa sDrive35iS versiona. Mainio kone, mutta paino tuntuu ja etenkin radalla melkoinen mötkö.

Vastaavasti uusi 981 korin Boxster taas on kyllä niin puhdas roadster kuin nykyauto olla ja voi, vaikka onkin varsin iso. Hauska ajaa hiljaa tai lujaa, ja oikeastaan mitä lujempaa sitä radalla ajaa niin sen enemmän se on elementissään. Boxsterissa oli myös roadsterille tärkeänä seikkana moottorin äänet aivan mainiot.

akir0

  • Kerhon rahastonhoitaja
  • Yleisvalvoja
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1083
Re: Roadster?
« Vastaus #8 : 14.07.12 - klo:16:10 »
Tuli tässä Evoa lukiessani mieleen, että omasta mielestä roadster on myös alusta lähtien avoauto, eikä koppiauton avoversio (esim. uusi SLS Roadster ei siis mun kategorisoinnissa ole roadster)

lahtiain

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 803
  • NA6 '93
Vs: Roadster?
« Vastaus #9 : 14.07.12 - klo:16:22 »
Tuo on kyllä hyvä pointti. Vaikka on myönnettävä, että juuri SLS AMG Roadster on harvoja autoja, joiden ulkonäkö on parantunut "jälkikäteisessä" katon poistossa. R8 kuuluu samaan sarjaan. Sitten taas 350 ja 370 Zetat ovat autoja, joiden ulkonäköä ei rälläkkä ole parantanut ja coupe-juuret näkyvät.

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Roadster?
« Vastaus #10 : 14.07.12 - klo:17:48 »
Niin kyllä tuo näppärä koko on myös ehkä yksi roadsterin ominaisuus. Esim. avo-Viperiä en kyllä ihan heti roadsteriksi mieltäisi, vaikka onkin kaksipaikkainen, pitkäkeulainen, takavetoinen avo. Ja tuo, että auto on alunperin avo, on hyvä pointti myös.
Don't charge. Super Turbocharge!

lahtiain

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 803
  • NA6 '93
Vs: Roadster?
« Vastaus #11 : 14.07.12 - klo:18:32 »


Koko on hyvä pointti. Voisi melkein sanoa, että mitä lähempänä auto on Lotus Elania, sitä aidompi roadster se on. Joo, Elan ei ollut ensimmäinen roadster todellakaan, ja kuvan yksilö on kovakattoinen versio, mutta oli nätein kuva minkä löysin, ja tuosta näkee aika hyvin mistä Mazda lähti ideaa jalostamaan :)

VestMX5

  • Juniori
  • Viestejä: 1
Vs: Re: Vs: Roadster?
« Vastaus #12 : 15.07.12 - klo:12:09 »
Z3 päihittää mx-5:n moottoripuolella(pl. se 1.9l). Samoin sport-jakkarat on paremmat mitä mäksään on saanut edes optio-listalta.

Autowikin mukaan BMW Z3:n neloskoneet antavat voimaa seuraavasti:

 1.8 koneella (joka on myös ylivoimaisesti yleisin Z3) 85 kW (115 hv) @ 5500 r/min
1.9 moottori 103 kW (138 hv) @ 6000 r/min

Eli aika samoissa mennään saman aikakauden NB mäxän 1.6 ja 1.8 koneiden tehossa. Eli toisinsanoen kevyempi ja alustaltaan parempi vie voiton. Eli MX5.


akir0

  • Kerhon rahastonhoitaja
  • Yleisvalvoja
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1083
Re: Vs: Re: Vs: Roadster?
« Vastaus #13 : 15.07.12 - klo:13:51 »
1.8 koneella (joka on myös ylivoimaisesti yleisin Z3) 85 kW (115 hv) @ 5500 r/min
1.9 moottori 103 kW (138 hv) @ 6000 r/min
Äh, en edes muistanu, että z3:sta sai 1.8 koneellakin. No, tarkoitin tietysti 2.5, 2.8, 3.0 ja 3.2 pannuja.