Kirjoittaja Aihe: Kamaa briteistä, It'll be fun they said...  (Luettu 2105 kertaa)

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Kamaa briteistä, It'll be fun they said...
« : 12.07.15 - klo:13:09 »
Ajattelin nyt tähän pikkusen jakaa tuntemuksia yhden brittikauppiaan kanssa toimimisesta tai ehkä enemmänkin kamasta, mitä minulle myytiin. Tuolta projektitopikistakin noita on voinut poimia mutta tässä kootusti. Tiedän, että muillakin on tullut vastaan samansuuntaisia kokemuksia, joten siksi tässä asiassa oikeasti kannattaa olla melkoisen tarkkana.

Homma meni näin: ostin yksityiseltä myyjältä nutzin kautta breaking-ilmoituksessa olevaa tavaraa, joka sisälsi: nb 1.8 kone kaikkine hiluineen (pl. pakosarja), 6-vaihteinen laatikko, torsen-perä, alusyyläri ja vielä yhdelle foorumilaiselle nb:n oven. Kaikki oli ilmoituksen mukaan n. 90tkm ajetusta autosta. Myynti-ilmoituksessa myytiin myös turbo-palikkaa sekä jotain halpismoottoriohjainta (tämän olisi pitää soittaa jo kelloja). Samalla myyjällä näytti olevan myös toinen purkuauto myynnissä (na 1.6). Koko paska tuli minulle maksamaan n. 1500€ rahteineen, jota en pidä ollenkaan pahana. Myyjä pakkasi kamat hyvin, mutta hieman oli viivettä lähetyksen kanssa. Taisi olla kamat vielä autossa kiinni. Tämä meni kuitenkin ihan normaalin kaupankäynnin piiriin, ei mitään tavallisesta poikkeavaa. Mutta sitten nämä kamojen laadut...

Perä
Tämä oli kaikenkaikkiaan sellainen kuin pitikin.

Alusyyläri
Kästtääkseni täysin ehjä ja hyvä. Ei vaan käynyt tietenkään na-malliin. Tämänhän tiesinkin.

Laatikko
Tämän kanssa sitten alkoikin... Ensimmäisenä tallin lattialla testaillessani huomasin, että neutral switch oli sökö. Niitä ei tahdo saada kuin uutena ja maksaa homona. Ei mitään, tämä ei vaikuta standalone ecun kanssa paljon muuta kuin että tyhjäkäynti ei mene closed looppiin kytkin ylhäällä. Ei siis haittaa. Sitten tietysti huomasin, että kepin kumit oli aivan loppu. Noh näitäkin saa uusia ja kyseessä oli kuitenkin käytetty laatikko. Isoin juttu oli kuitenkin se, että kun sain laatikon paikalleen, niin vaihde oli päällä ja ei saanut pois. Syyksi paljastui pultti laatikon sisällä! Mitä helvettiä! Pultti pois ja laatikko toimii. Öljyä kuitenkin vuotaa joten stefat vaihtoon.

Ovi
Piti olla ruosteeton. Tätä vannotin. Se saapui ja oli käytännössä käyttökelvoton, koska oli niin ruosteessa. Tästä en kuitenkaan onneksi mitään joutunut maksamaan (tuli kaupan päälle). Kuitenkin. Paska mikä paska.

Moottori
Tämähän se sitten olikin. Oletin koneen olevan hyväkuntoinen koska autolla oli ajettu vain 90tkm. Väärin! Kone on nakuttanut pahasti ja käytännössä männät oli niin huonot että en niitä käyttänyt. Lisäksi selvisi, että konetta on avattu varmasti useammankin kerran. Kampiakselia on hiottu niin paljon, että noin pikamittauksella sain sellaset lukemat, että jos sitä vielä hioo kauloista, niin laakereita ei enää löydy noin isolle ylikoolle. Muutenkin koneessa oli kaikkia ihmevirityksiä kuten turbon öljyn paluuta öljytikun putkessa, ilmoituksessa mainittu reroute olikin mallia ghetto (ilman spaceria) ja mitään putkia ei tullut mukaan. Laturi ei ollut tästä koneesta vaan na 1.6:sta, yms. yms. yms.

Se että en ollut tarkkana ja oletin kaiken olevan hyvässä kunnossa, on aiheuttanut paljon turhaa työtä, osien hankkimista sekä yhden konerikonkin (omaa tyhmyyttä myös mukana). Ja oikein tuohon 90tkm ajomääräänkään en kyllä enää usko. Seuraavat vermeet ostelen kyllä junkyarddogilta tai joltain muulta tunnetulta kauppiaalta. Tai sitten kyselen pikkusen tarkemmin kuvien kanssa kamojen kunnon. Suosittelen muillekin.

Ja jos koneremppaa joku miettii ja aikoo tilata mieluummin briteistä uuden koneen kuin alkaa remppaamaan vanhaa, niin mietipä uudelleen. Oma vanha 1.8 kone jolla on ajettu kohta 200tkm oli sata kertaa paremmassa kunnossa.
Don't charge. Super Turbocharge!

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Kamaa briteistä, It'll be fun they said...
« Vastaus #1 : 12.07.15 - klo:14:36 »
Sattuuhan tota Suomessakin. Myin koneen, mikä oli alkanu kolkottaa, kun öljyt oli loppunu. Hinta oli about koneesta irrotettavien palikoitten arvo käytettynä ja ostaja toki tiesi ihan täysin mitä on ostamassa. Hetken päästä se kone kuitenkin oli kaupan sellasenaan, eikä ilmossa mainittu muuta ku ajettu 70tkm ja vaihdettu tilalle isompi kone. Molemmat toki totta, mut aika tietonen kusetus kuitenkin, kun hintakin oli ihan ehjän koneen hinta.

Tollanen ku hyvässä tapauksessa kiertää vielä muutaman kautta, tai seisoo jollain tallissa muutaman vuoden, ni ei kukaan enää osaa sanoa mitä sille on käyny, jos jokanen väittää eri asioita. :-\
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Kamaa briteistä, It'll be fun they said...
« Vastaus #2 : 12.07.15 - klo:14:50 »
Mites noiden moottorien, laatikoiden ja muiden suurempien partikkeline kohdalla on - jos niistä olisi pari kuvaa, niin saisiko ostaja ennakkoon paremman käsityksen laadusta?
Oven suhteen tietty pari kuvaa olisi jo ehkä kertonut...

Ylipäätään - kuinka innokkaita nämä britti-myyjät ovat kuvia lähettämään?
Kun puhutaan satojen eurojen kaupoista, eikä myyjä suostu ottamaan ensimmäistäkään kuvaa myytävästä kamasta, niin...
Kuvathan eivät sinänsä auta siihen, mitä sieltä loppupeleissä tulee, mutta sitten on ainakin helppo syyttää petoksesta - vaikka siellä Nutzin palstalla.
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Kamaa briteistä, It'll be fun they said...
« Vastaus #3 : 12.07.15 - klo:15:40 »
Kuvistahan ei tässä tapauksessa olisi ollut oikein mitään riemua. Eipä niistä olisi sen paremmin nähnyt koneen sisuskalujen kuntoa (tai ylimääräistä tavaraa vaihdelaatikossa). Enemmän ehkä pitäisi vaan koittaa selvittää omistajalta alkuperää ja että onko ollut ongelmia/kolinoita ja sitten arvioida sanan luotettavuutta. Jos taas joku myy joltain toiselta tullutta romuautoa, niin niistähän ei sitten tiedä yhtään. Ainahan voi kuitenkin käydä tuuri. ;) yleesnsä ei

Ja teknisesti. Tuo munkin ostama kone ois varmaan semmosenaankin lähtenyt ihan hyvin käyntiin ja toiminut ihan jees varmaan montakymmentätuhatta. Laatikko sen sijaan on takuulla rahissut ja pitänyt outoa ääntä!
Don't charge. Super Turbocharge!

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Vs: Kamaa briteistä, It'll be fun they said...
« Vastaus #4 : 12.07.15 - klo:16:29 »
Mikä vimma sieltä Brittilästä on ylipäänsä ostaa yhtään keneltäkään , yhtään mitään ? Sitä en tajua .  Juu tavaraa on paljon ja se on halpaa, mutta kun riski sille että halpa muuttuu helvetin kalliiksi on liian iso. Olen itse asioinut Saksalaisten kanssa 5-6 kertaa eikä koskaan ole tullut mitään muuta kuin luvattua parempaa tavaraa , luvattua nopeammin ja joskus jopa sovittua halvemmalla .

Koko brittiläinen auton"rakentelu" kulttuuri on niin käsittämätöntä ranetusta  :nuts
työn alla : 205GTI " MI16"

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Kamaa briteistä, It'll be fun they said...
« Vastaus #5 : 12.07.15 - klo:18:13 »

Koko brittiläinen auton"rakentelu" kulttuuri on niin käsittämätöntä ranetusta  :nuts
Minä ja Kaide julkaistaan ens keväänä kirja kuinka auton rakentelu tehdään vimpan päälle proosti. Sen nimi on "Building Miata Performance Engine - Kerralla oikein" :D
Don't charge. Super Turbocharge!

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Vs: Kamaa briteistä, It'll be fun they said...
« Vastaus #6 : 12.07.15 - klo:21:51 »
Mulla on tallilla yksi varakone pukissa ja se kasataan vain ja ainoastaan uusilla osilla joilla on " Miataturbo.net official seal of approval " . Siihen ei tule nutzista ostettua käytettyä nokkahihnaa tai britiläisella kuninkaallisella tinalla päälystettyä kampuraa .

työn alla : 205GTI " MI16"

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: Kamaa briteistä, It'll be fun they said...
« Vastaus #7 : 13.07.15 - klo:12:46 »
Oon ostanut kolme jdm-evoa Japan Importsilta ja ovat viritelleet mun miataa. Kaikki on aina mennyt sovitusti tai vielä paremmin kuin on sovittu. Tälläkin hetkellä siellä on myynnissä BP-kone hintaan 780 euroa. Ei varmasti halvin mutta "kerralla oikein -projektissa" säästää ainakin hermoja ja ehkä rahaakin, kun ostaa ehjää

http://www.japanimports.fi/index.php?pageid=7&aid=23&bid=54&lang=fi
« Viimeksi muokattu: 13.07.15 - klo:12:54 kirjoittanut Marko »

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Kamaa briteistä, It'll be fun they said...
« Vastaus #8 : 13.07.15 - klo:17:14 »
En uskaltais ostaa random myyjältä UK:sta mitään minkä kuntoa ei voi päätellä kuvista ja silti mielummin ostelen myyjiltä joilla on hyvä maine ja myyneet pitkään tai sitten ammatikseen myyviltä.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa