Ajattelin nyt tähän pikkusen jakaa tuntemuksia yhden brittikauppiaan kanssa toimimisesta tai ehkä enemmänkin kamasta, mitä minulle myytiin. Tuolta projektitopikistakin noita on voinut poimia mutta tässä kootusti. Tiedän, että muillakin on tullut vastaan samansuuntaisia kokemuksia, joten siksi tässä asiassa oikeasti kannattaa olla melkoisen tarkkana.
Homma meni näin: ostin yksityiseltä myyjältä nutzin kautta breaking-ilmoituksessa olevaa tavaraa, joka sisälsi: nb 1.8 kone kaikkine hiluineen (pl. pakosarja), 6-vaihteinen laatikko, torsen-perä, alusyyläri ja vielä yhdelle foorumilaiselle nb:n oven. Kaikki oli ilmoituksen mukaan n. 90tkm ajetusta autosta. Myynti-ilmoituksessa myytiin myös turbo-palikkaa sekä jotain halpismoottoriohjainta (tämän olisi pitää soittaa jo kelloja). Samalla myyjällä näytti olevan myös toinen purkuauto myynnissä (na 1.6). Koko paska tuli minulle maksamaan n. 1500€ rahteineen, jota en pidä ollenkaan pahana. Myyjä pakkasi kamat hyvin, mutta hieman oli viivettä lähetyksen kanssa. Taisi olla kamat vielä autossa kiinni. Tämä meni kuitenkin ihan normaalin kaupankäynnin piiriin, ei mitään tavallisesta poikkeavaa. Mutta sitten nämä kamojen laadut...
Perä
Tämä oli kaikenkaikkiaan sellainen kuin pitikin.
Alusyyläri
Kästtääkseni täysin ehjä ja hyvä. Ei vaan käynyt tietenkään na-malliin. Tämänhän tiesinkin.
Laatikko
Tämän kanssa sitten alkoikin... Ensimmäisenä tallin lattialla testaillessani huomasin, että neutral switch oli sökö. Niitä ei tahdo saada kuin uutena ja maksaa homona. Ei mitään, tämä ei vaikuta standalone ecun kanssa paljon muuta kuin että tyhjäkäynti ei mene closed looppiin kytkin ylhäällä. Ei siis haittaa. Sitten tietysti huomasin, että kepin kumit oli aivan loppu. Noh näitäkin saa uusia ja kyseessä oli kuitenkin käytetty laatikko. Isoin juttu oli kuitenkin se, että kun sain laatikon paikalleen, niin vaihde oli päällä ja ei saanut pois. Syyksi paljastui pultti laatikon sisällä! Mitä helvettiä! Pultti pois ja laatikko toimii. Öljyä kuitenkin vuotaa joten stefat vaihtoon.
Ovi
Piti olla ruosteeton. Tätä vannotin. Se saapui ja oli käytännössä käyttökelvoton, koska oli niin ruosteessa. Tästä en kuitenkaan onneksi mitään joutunut maksamaan (tuli kaupan päälle). Kuitenkin. Paska mikä paska.
Moottori
Tämähän se sitten olikin. Oletin koneen olevan hyväkuntoinen koska autolla oli ajettu vain 90tkm. Väärin! Kone on nakuttanut pahasti ja käytännössä männät oli niin huonot että en niitä käyttänyt. Lisäksi selvisi, että konetta on avattu varmasti useammankin kerran. Kampiakselia on hiottu niin paljon, että noin pikamittauksella sain sellaset lukemat, että jos sitä vielä hioo kauloista, niin laakereita ei enää löydy noin isolle ylikoolle. Muutenkin koneessa oli kaikkia ihmevirityksiä kuten turbon öljyn paluuta öljytikun putkessa, ilmoituksessa mainittu reroute olikin mallia ghetto (ilman spaceria) ja mitään putkia ei tullut mukaan. Laturi ei ollut tästä koneesta vaan na 1.6:sta, yms. yms. yms.
Se että en ollut tarkkana ja oletin kaiken olevan hyvässä kunnossa, on aiheuttanut paljon turhaa työtä, osien hankkimista sekä yhden konerikonkin (omaa tyhmyyttä myös mukana). Ja oikein tuohon 90tkm ajomääräänkään en kyllä enää usko. Seuraavat vermeet ostelen kyllä junkyarddogilta tai joltain muulta tunnetulta kauppiaalta. Tai sitten kyselen pikkusen tarkemmin kuvien kanssa kamojen kunnon. Suosittelen muillekin.
Ja jos koneremppaa joku miettii ja aikoo tilata mieluummin briteistä uuden koneen kuin alkaa remppaamaan vanhaa, niin mietipä uudelleen. Oma vanha 1.8 kone jolla on ajettu kohta 200tkm oli sata kertaa paremmassa kunnossa.