Kirjoittaja Aihe: NA '96 ja 180t huolto  (Luettu 2638 kertaa)

tom

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 56
NA '96 ja 180t huolto
« : 09.04.10 - klo:22:09 »
No taas olisi 180t tulossa mittariin,  minkälaisesta huollosta kannattaisi tässä yhteydessä maksaa, onko silkkaa hulluutta alkaa käyttää merkkiliikkeessä kun aiemmista huolloista ei tarkempaa tietoa?

ilmeisesti kannattaisi itse tilata ainakin osat mxpartsista, jakopäähihnassa tulisi säästöä?

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: NA '96 ja 180t huolto
« Vastaus #1 : 09.04.10 - klo:22:24 »
Ei merkkiliikkeeseen. Maksat vaan yksinkertaisesti liikaa. Jos asut kohtuullisen matkan päässä Murtoon pajasta, niin varaa sieltä aika: http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=434.0 Taatusti asiantuntevaa työtä ja edulliset hinnat.

Vaihtoon jakohihna, kaikki nesteet ja tulpat, jos tiedossa ei ole mitä huoltoja on tehty.

tuma

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 828
Vs: NA '96 ja 180t huolto
« Vastaus #2 : 09.04.10 - klo:23:20 »
Jonkun verran osien hinnassa säästää ulkomailta tilaamalla. Omaan tarpeen vaihtaa jakopäänremmi yöunien takia, kun ei ole tiedossa onko vaihdettu.

Osat remmi, ohjain, kiristin, kiristimen jousi ja venakopan tiiviste mx5partsissa reilu 70€ + 20€ P&P.
Metroautolla samat hinnat, mutta hinta on per kappale  ;) Paketin hinta ilman tiivistettä 220€
Noi siis NA91

Nettitilausten vertailukin helpottuu, kun IL ottaa kanssa käyttöön basketin jossa ostokset säilyvät
käyntien välillä. Nythän aina uudestaan logatessa on kori ollut tyhjä. Kyselin että kuka sen käy
kaatamassa aina välillä ja kerroin että kilpailijoilla koppa pysyy pystyssä vaikka välillä poistuu.
On nyt niillekin tulossa sama toiminne ja lupaili alea jos jotain lähiaikoina tartten :D Saa nähdä millanen
on saksalaisen "very good bargain on stuff you need in near future"
NA 1,6l ´91 Classic Red

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: NA '96 ja 180t huolto
« Vastaus #3 : 10.04.10 - klo:03:27 »
Lisää samaan listaan vielä vesipumppu jos ei ole tietoa milloin se on vaihdettu.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

tuma

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 828
Vs: NA '96 ja 180t huolto
« Vastaus #4 : 10.04.10 - klo:03:41 »
Vesipumppu on listalla ja tulpat johtoineen (n. 150tkm ajettu). Noita en ees uskaltanu kysyä Metroautosta ;)

Taksiautoilijana jotain oppinu, vaikka en itse juuri mitään osaakkaan tehdä. Vesipumppu kannattaa aina vaihtaa kun keula auki, hajoo se kuitenkin :D Tosin näissä harrastevehkeissä seisontapäivät ei maksa ylimääräistä, mutta samallahan se menee.

Tuttu autoropaaja laittaa, niin kulut töistä pienet... Metroautoa varten ois varmaan tarttenu alkaa ylitöihin :D

P.S. Laitoin vielä samaan listaan sen pitkän hanskalokeron, jos sattuu kunnon alet saamaan :D
NA 1,6l ´91 Classic Red

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: NA '96 ja 180t huolto
« Vastaus #5 : 10.04.10 - klo:10:50 »
Monia (kaikkia?) tämän ikäisiä autoja on huollettu huolto-ohjelman vierestä ja siksi on vaikea sanoa mitä pitäisi yleisesti tehdä.

Meidän bone stock NA '91 ja n 175tkm:n huoltoon menossa Espoon Inchcapelle/Mazdalle. Auton historia on heidän elektronisessa huoltokirjassa viimeiseltä seitsemältä vuodelta ja kysyin suoraan että mitä tehdään? Hulluuteni takia haluan, että auto toimii kuten uutena.  ;) Kun autoon tulee max 5000km vuodessa niin homma ei toimi katsomalla pelkästään kilometrien mukaan. Joissain osissa voi tulla vuodet vastaa ennen kuin kilsat, etenkin kun seisomista tulee paljon.

Olin alustavasti miettinyt koska jakopäänhihna tai jäähdyttäjän nesteet pitää vaihtaa. Jakopään vaihdosta on 6 vuotta mutta vain 37tkm. Vaihtoväli on 90tkm mutta ei aikarajaa. Töiden vastaaottaja pyysi lopulta tiskille mekaanikon joka suositteli vaihtoa 7 vuoden välein, vaikka kilometrit eivät tulisikaan vastaan. Tai ainakin näin hän tekisi omalle autolle. Vaihdetaan siis ensi keväänä.

Öljyt, suodatin, sytytystulpat, PCV valven tarkastus, ohjaustehostimen nesteen tarkistus, ilmaputsarin tarkastus (vaihdettu 4tkm sitten), takajarrukengän vaihto (jarrukengän olen ostanut itse mx-5partsista) ja jarrujen tarkastus. Koko hoito alustavasti 350-400€. Bemarin jälkeen edelleen niin halvan tuntuista  ;D

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: NA '96 ja 180t huolto
« Vastaus #6 : 10.04.10 - klo:13:21 »
Kannattaa myös harkita et tekee tuon itse. Viikonlopun homma jos kaikki osat on jo valmiina :) Tuo jakopäänremmin ja vesipumpun vaihto ei ole mitäämn rakettitiedettä. Miata.netistä ja youtubesta löytyy todella kätevät videot vielä helpottamaan tuota
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

tuma

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 828
Vs: NA '96 ja 180t huolto
« Vastaus #7 : 10.04.10 - klo:14:06 »
Juu ei varmaan ole rakettitiedettä, ammattikoulupohjaltahan noita hommia yleensä tehdään.

Lisäks tarvitaan se kannettava tietokone jonka likaantumisella ei ole väliä. Sopivat tilat tai ainakin sateen sattuessa olis mukavampi tehdä lämpimässä sisällä. Ja työkaluja sveitsin armeijan linkkuveistä enemmän. Ja tietysti sitä ropausintoa/-uskallusta. Ja ylimääräisen viikonlopun. Jos noista yksi puuttuu, niin homma ei toimi. Multa puuttuu pari viimeistä, muut ois jotenkuten hallussa (momenttiavain kyl puuttuu). Mielummin annan ammattilaisten hoitaa, niin ei ole epäilystä siitä menikö se oikein kun avaimesta kääntää :D

Hälläriasennukseenkin vien ammattilaiselle. Mikään ei ole harmittavampaa kuin huonosti asennettu hälytin virhehälytyksineen.
NA 1,6l ´91 Classic Red

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: NA '96 ja 180t huolto
« Vastaus #8 : 11.04.10 - klo:11:15 »
Kannattaa myös harkita et tekee tuon itse. Viikonlopun homma jos kaikki osat on jo valmiina :) Tuo jakopäänremmin ja vesipumpun vaihto ei ole mitäämn rakettitiedettä. Miata.netistä ja youtubesta löytyy todella kätevät videot vielä helpottamaan tuota

3 kesäautoa = Mazdaa ei ehdi millään korjaamaan. Antaa ammattilaisten hoitaa ja pidetään yhteiskunnan rattaat pyörimässä  ;)

tom

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 56
Vs: NA '96 ja 180t huolto
« Vastaus #9 : 27.05.10 - klo:16:42 »
180t  huolto suoritettu näppärän oloisella pajalla hgin keskustassa,  siihen hurahti noin 700eur

sis. vesipumpun+jakopään, kaikki öljyt ym.

pieni nakutus jatkuu yhä ajaessa, pitää katsoa jos se tästä vaimenisi uusien öljyjen myötä-