Kirjoittaja Aihe: Parhaat kuvat omasta MX-5:stä  (Luettu 151276 kertaa)

Klasu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 787
Vs: Parhaat kuvat omasta MX-5:stä
« Vastaus #150 : 03.09.12 - klo:19:59 »
Varmasti ebay Wunderbaumitkin toimii siinä missä aidot mut se ei poista sitä tosiasiaa et ne on ***** mauttomia  ::)

Älä käsitä väärin, mutta sellanen perinteinen aidoilla tuotteilla pröystäily on suht huvittavaa. Toki jos kopio on laadultaan ala-arvoinen niin on syytäkin tehdä selvää eroa aidon ja kopion välille. Tulee mieleen ajat muksuna jollon tärkeintä oli että lätsässä on 9 tikkausta eikä 7, tai miten se nyt meni.... Jos on hyvin kopioitu niin mikäs siinä, näyttää hyvältä ja omistaja on tyytyväinen. On ihan asia erikseen sit jotkut oikeat erikoistuotteet. Kopiospoileri tai ei, who cares...

Kohta joku nalkuttaa että kopio on aina kopio oli tuote mikä tahansa. Jos kuraläppien aitous ratkasee onko auto siisti vai tyylitön niin soittakoot kansanradioon, siellä on samanhenkistä seuraa tarjolla   ;D

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Parhaat kuvat omasta MX-5:stä
« Vastaus #151 : 03.09.12 - klo:20:07 »
Roiskeläpät ja taakkateline on jees spoikkaa vois miettiä.
Helmat siniseksi niinkuin edellä mainitaan
Noita linttaan astuttuja mistä on kaaret rullattu kyllä riittää, ei kaikkien tarvitse olla samasta puusta veistettyjä  ;)

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Parhaat kuvat omasta MX-5:stä
« Vastaus #152 : 03.09.12 - klo:20:17 »
Noita linttaan astuttuja mistä on kaaret rullattu kyllä riittää, ei kaikkien tarvitse olla samasta puusta veistettyjä  ;)

Ihan oikeasti joskus (varsinkin aiemmin) jurppi ihan suunnattomasti, kun tuntui, että NA-Miatan ulkonäön kohennukseen oli yksi ainut "hyväksytty" tie: auto tonttiin, kaaret rullalle, 15" x 8" vanteet (et20 - et0), kuppipenkit, oikea rollbar (harddog), tarra takakonttiin, konehuoneeseen maalattu venakopan kansi ja garage varyn lippa. Kyllähän noilla mausteilla hienon auton saa. Mutta tuo ei missään nimessä ole ainut tie. Kaikki ei halua autonsa näyttävän tuning-henkiseltä tai liian racelta.

Peukut ErkkiM:lle ja muillekin, jotka hakee ulkonäköä myös alkuperäishengessä!
Don't charge. Super Turbocharge!

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Parhaat kuvat omasta MX-5:stä
« Vastaus #153 : 03.09.12 - klo:20:50 »
Moi!
Mistäköhän tuo keskustelu alkuperäinen / halpa kopio / eBay-tuote nyt lähti liikkeelle.

Nuo kaikki hilppeet on siis ostettu eBay:n kautta.
Halvalla - omasta mielestäni; eli olen oikein tyytyväinen että ne bongasin, ja huudot voitin. Näin.

Ja kaikki tuotteet ovat siis alkuperäisiä Mazda-tuotteita vuodelta 1990 /1989 - joten täydellisiä lisävarusteita ja Aeropack-sarjan "osia" ja siten aikalaiseen autoon juuri niin nienosti ja hyvin sopivia, kuin "Japanin insinööri" on ne funtsinut. Omaa silmääni mielyttää kaikki kombinaatiot. Lopullinen kokoonpano määräytyy sitten "lopullisten" vanteiden kanssa - josko ne BBS:t joku päivä.

Juu, minä arvostan alkuperäisyyttä ja minun silmään klassikko on parhaimmillaan "as original as possible". Siitähän nämä "osaset" on kiitollisia että niitä voi aika helpolla kiinnittää ja irrottaa... semminkin kun nyt on kaksi takaluukkua :) Etuläpät ainakin jäänee vielä hyllyyn...

Niin, ja mitä takasumariin tulee..... siinä se on möllöttänyt auton maahantuonnista saakka. Parempi näin kuin tyhjällä kololla... Kuka tuon aikoinaan on tuollaiseksi määritellyt ja saanut suunnitelmansa läpi - häntä pitäisi moittia. Tökkää kyllä sieltä siihen malliin, että en itsekään viitsi oikein pitää tuota edes persoonallisena.
-E




NA '90 1.6 Mariner Blue

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Parhaat kuvat omasta MX-5:stä
« Vastaus #154 : 03.09.12 - klo:20:54 »
Etuläpät paikalleen vaan näyttää hyviltä ja helpottaa viel auton puhtaana pitämistäkin  638

TimoL

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 336
Vs: Parhaat kuvat omasta MX-5:stä
« Vastaus #155 : 03.09.12 - klo:20:59 »
Ja kaikki tuotteet ovat siis alkuperäisiä Mazda-tuotteita vuodelta 1990 /1989 - joten täydellisiä lisävarusteita ja Aeropack-sarjan "osia" ja siten aikalaiseen autoon juuri niin nienosti ja hyvin sopivia, kuin "Japanin insinööri" on ne funtsinut. Omaa silmääni mielyttää kaikki kombinaatiot.

Todella ISO peukke ErkkiM:lle  638 Vaikka omaan autooni saattaiskin tulla esim. HardDogin kaari, niin minä ainakin arvostan suuresti oman mieltymyksen mukaan tekemistä. Eihän siinä ole mitään erityisen hienoa, saati uniikkia, että kaikki tekee pelkästään yhden kaavan mukaan samoilla aftermarketpalikoilla tuunattuja kulkineita.

Tehon lisäyksen tai ajettavuuden osalta jotkut ratkaisut varmasti on hyväksi havaittu ja ehkä sikäli fiksuakin apinoida ainakin osittain, mutta ulkonäön kohdallahan tommosia rajotteita ei (pitäisi) olla!

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Parhaat kuvat omasta MX-5:stä
« Vastaus #156 : 03.09.12 - klo:21:18 »
Menee hieman off-topiciksi --- kun ei oo niitä "parhaita" kuvia enempi laittaa ....
Nimittäin onhan se niin, että yleensä auto on ulkoisesti parhaimmillaan sellaisena kun sen on alkup. suunnittelijat alunperin funtsineet - huomioiden tietty siihen optiona saatavilla olleet lisähärpäkkeet. Näin edellyttäen, että auto ylipäätään lähtökohdiltaan on fiksun näköinen.

Mäxän korihan antaa pirusti mahdollisuuksia tuunata ulkonäköä - moneen suuntaan - ja harvoin onnistutaan kokonaan pilaamaan :) Madallus on se yksi keskeinen juttu joka vaikuttaa yksittäisenä toimenpiteenä hitosti. Ja sille tielle kun lähdetään niin usein vaihtuu vanteet, kumit, putkisto, levitellään lokareita jne. Kaikki perusteltua mutta jos pikkuroadsterista yritetään saada ärjyn, nassiivisen urheiluauton näköistä niin usein menee metsään - minun mielestäni. Auton ulkonäön pitäisi aina olla jotakuinkin balanssissa auton hengen, ominaisuuksien, suorituskyvyn jne. suhteessa.

Eihän tuo 100% originaliteetti ole minunkaan tavoite - nyt kun auto on arkiajossa. Kaikki muutokset ja hankinnat kuitenkin tehdään se mielessä, että joku päivä auto on niin alkuperäinen, että jos vaikka museorekisteriin lykkäisi - toki tällöin pitää olla ajossa jo toinen "arkikäyttö" mäksä...
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Parhaat kuvat omasta MX-5:stä
« Vastaus #157 : 03.09.12 - klo:21:53 »
Kyllä toi ErkkiM:n tavoittelema OEM+, mikä on ollu viimeistä huutoa VAG maailmassa jo pidempään, on toimiva.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Parhaat kuvat omasta MX-5:stä
« Vastaus #158 : 03.09.12 - klo:22:15 »
Mitens toi OEM korkeus. Mä kokeilin pari vuotta sitä... kulki huonosti, näytti tyhmältä, jouduin osaks työpaikka kiusausta. Nykyään mun auto on lintassa (because race car) ja elämä lähteny parempaan suuntaan
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Parhaat kuvat omasta MX-5:stä
« Vastaus #159 : 03.09.12 - klo:22:43 »
Niin, omalta osaltani nyt Miatan kohdalla on taustalla myös kokemuksen seitsemän vuoden ilmajäähy, eli VW-harrastuksen parissa. Vuoden 1966 VW 1600 TL oli alkuperäisessä korkeudessa alunperin - ja sellaisena siis myös täydellisen auton remontin ja uudelleen kasauksenkin jälkeen. Mutta vain siihen saakka kunnes sain hankittua alkup. Fuchsin vanteet, jotka olisivat kelvanneet myös museorekisteröinnissä. Niillä vanteilla auto vaan kerta kaikkiaan oli huvittavan näköinen - ei edes sympaattisen näköinen. Päätin pitää mainitut harvinaiset vanteet ja auto tontitettiin maltilla - edestä kaksi booria ja takaa 3 booria alas. Tuli hyvä - ja ajettavuushan parani ihan helkutisti.

Nyt kun olen zoomaillut esim. alkuperäistä vuoden 1990 MX-5 myyntiesitettä, niin eihän tuo näytä ollenkaan hassulta normikorkeudella, kun alla on 14 tuumaiset Daisyt. Jotakin minun silmää mielyttävää kokonaisuudessa on - varsinkin jos kiinni on myös roiskeläpät. Monihan on on myös kehunut ajettavuudenkin olevan kohillaan tuolloin - tiedä sitten - ei kokemusta. Joten, Daisytkin tulee joskus hankittua - ihan vaan tulevaisuutta silmällä pitäen. Ja nythän noita alkuperäisiä tarvikkeita yms. kannattaa kerätä, kun esim. Englannista niitä saa hyvinkin halvalla - jos siis harrastuksesi "genre" on autohistoria ja aikalaisuuden kunnioittaminen.

6-7 vuoden päästä tilanne on ihan toinen. Kaikki liki 30 vuoden takainen varuste ja osa maksaa - ja hyväkuntoisten löytämiseen pitää varata aikaa, vissi on näin. Ja kun lisäksi huomioi esim. sen, että esim. Mariner blue -värisiä on valmistettu 1990-1993 vain vajaa 14000 kpl, niin kyllä ainakin koriosia kannattaa haalia - edelleen - jos historia on "sun juttu". Onneksi koneen, alustan ja sisustan puolella -90-93 kamatarjontaa on pirusti enemmän.

Niin, takaisin tuohon korkeuteen. Pitää sitä itsekin vielä pitkään tuumia - eli hakea kokemusta esim. muiden, madallettujen autojen tyypittämisellä - tavoitteena ajettavuus, ajomukavuus katukäytössä. Tällä hetkellä kombinaatio normikorkeus, alkuperäinen alusta kaikilta osiltaan sekä noi 16" 205 renkaat noilla vanteilla toimii hyvin. Myös muutaman autoani ajaneen kokeneemman mielestä alusta on toimiva ja "pehmeä". Minua ei niin häritse tuo turhan suuri väli renkaan ja lokasuojan välissä - vaan toki voisi hieman alempana olla.... Alustanahan voin kokeille mitä vaan, kunhan kaiken saa palautettua - jos siis 7 vuoden päästä...

Kyse näissä makuasioissa on mielestäni aina kokonaisuudesta - ja kaikilla meillä on omat mieltymyksensä. Pidetään niistä kiinni.
Ja pidetään hauskaa ratin takana - siihen tämä auto todellakin antaa mahdollisuuden!
-E
[Edit: parit pahat typot korjattu]
« Viimeksi muokattu: 04.09.12 - klo:09:26 kirjoittanut ErkkiM »
NA '90 1.6 Mariner Blue

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Parhaat kuvat omasta MX-5:stä
« Vastaus #160 : 04.09.12 - klo:11:53 »
Tuossa topicin mukaisesti paras kuva omasta mäksästäni vakioasussa:



IMO se oli noilla pikkupyörillä ja vakiokorkeudella sellaisenaan ihan kivan näköinen ainakin puhtaana ja kiillotettuna. Vaan heti kun jossakin miitissä vieressä oli toinen auto jossa oli perusmadallus ja enemmän vannetta, niin kyllähän tuo oma siinä vieressä niin perin vaatimattomalta näytti.

Pitäisi olla itselleen rehellinen noissa rakenteluissa ja tehdä hyvällä mielellä sitä mistä tykkää. Toisaalta kulttuuri, historia ja yleinen mielipide muokkaa omiakin mieltymyksiä. Esim. nuo poppareilla kiinnitetyt ämpärilevikkeet olivat mielestäni 70-luvun autoissa aikanaan kammottavia. Nyt ne on jo ihan jees ja hienojakin jos sopivat kokonaisuuteen. Mutta tuohon mielen muuttumiseen on varmasti vaikuttanut se, että ne ovat muiden mielestä hienoja. Toinen esimerkki on Eunoksen lisävaruste-shakkiruutumatot. Ensireaktioni Miataskenestä vielä tietämättömänä oli että ne olivat aivan kammottavat. Nykyisin tiedän että ne ovat arvostetut, mutta onko ne siltikään hienot, en ole omasta puolestani varma. Välillä pitää kysyä itseltä omaa rehellistä mielipidettä. Vaan kyllähän mieli ja tykkäämisen kohteet saavat muuttua.

ex-NA8C

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: Parhaat kuvat omasta MX-5:stä
« Vastaus #161 : 04.09.12 - klo:13:20 »
Niin, takaisin tuohon korkeuteen. Pitää sitä itsekin vielä pitkään tuumia - eli hakea kokemusta esim. muiden, madallettujen autojen tyypittämisellä - tavoitteena ajettavuus, ajomukavuus katukäytössä.

Älä madalla jos haluat mukavuutta. Ulkonäkö paranee joo mutta ajomukavuus huononee radikaalisti. En ole vieläkään antanut itselleni anteeksi, että menin madaltamaan (-30mm) autoni 2 vuotta sitten... ei auta vaikka alla on kovuus-säädettävät iskarit. Sitä ennen ajoin 7 vuotta orggis korkeudella. Nyt auto on h€lv€tin kova HKI:n miinakentille ja sillä joutuu väistelemään kaivonkansia, monttuja jne. thumbsdown

Minusta noi täysin tontissa olevat Miatat (ja kaikki muutkin autot) ovat ulkonäöllisesti aivan hirveitä. Ne lähinnä naurattaa kun sellasen kadulla näkee. Kaikilla meillä on ikä rasitteena joka huonontaa maun suuntaan tai toiseen.  ;)

hck

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 670
  • Mäxä 10AE
Vs: Parhaat kuvat omasta MX-5:stä
« Vastaus #162 : 04.09.12 - klo:13:40 »
Niin, takaisin tuohon korkeuteen. Pitää sitä itsekin vielä pitkään tuumia - eli hakea kokemusta esim. muiden, madallettujen autojen tyypittämisellä - tavoitteena ajettavuus, ajomukavuus katukäytössä.

Älä madalla jos haluat mukavuutta. Ulkonäkö paranee joo mutta ajomukavuus huononee radikaalisti. En ole vieläkään antanut itselleni anteeksi, että menin madaltamaan (-30mm) autoni 2 vuotta sitten... ei auta vaikka alla on kovuus-säädettävät iskarit. Sitä ennen ajoin 7 vuotta orggis korkeudella. Nyt auto on h€lv€tin kova HKI:n miinakentille ja sillä joutuu väistelemään kaivonkansia, monttuja jne. thumbsdown

Minusta noi täysin tontissa olevat Miatat (ja kaikki muutkin autot) ovat ulkonäöllisesti aivan hirveitä. Ne lähinnä naurattaa kun sellasen kadulla näkee. Kaikilla meillä on ikä rasitteena joka huonontaa maun suuntaan tai toiseen.  ;)


Makuja on monija tosiaan, mutta ainakin omas ae10 mallis toi jousitus on sen verran kova jo vakiona, ettei paljon menetä vaikka tota hieman laskiskin. Kaikki montut ym tuntuu perslistos kyl tod selvästi, että saa kyl suurempia uria ties väestellä nytkin. Kyl toi nb ainakin sais vähän matalampi olla koska pitäs kuitenki pieni urheiluauto olla ja eikös urheilu autot ny vähän lähempänä tietä mene varsinkin, kun uudet perhe farkutkin menee lähempänä vakiona. bowrofl

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Parhaat kuvat omasta MX-5:stä
« Vastaus #163 : 04.09.12 - klo:13:54 »
Makuja on monia mut te jotka haette mukavuutta niin mitens olis tilalle joku uus VW/MB farmari vaikka? Tää on Miata foorumi tääl puhutaan urheiluautoista. Joku -30mm madallus ei mitenkään voi pilata autoa. Hankkikaa parempia alustoja jos teidän jälkiasennettu alusta tuntuu paskalta.

Mun BCRacing alusta ~80mm madalluksella on miljoona kertaa mukavempi ajaa kun 10AE:n vakio Bilsteinit. Koskaan ei ole ollu tarvetta väistellä kaivonkansia tai monttuja. Ainoastaan hidastetöyssyjen yli pitää ajaa varovasti ettei jälkiasennettu matala etulippa raavi.

Nää on urheiluautoja. Loppuu toi itku et pyllyyn sattuu ajaa mukulakivien päältä. Istukaa jonku tyynyn päällä vaikka.

1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Parhaat kuvat omasta MX-5:stä
« Vastaus #164 : 04.09.12 - klo:16:12 »
Takaisin alkuperäiseen aiheeseen... "Parhaat kuvat omasta MX-5:stä"

Korostan sanaa "parhaat" - olkoon kohde millainen vain.
Miten ottaa "parhaat" kuvat?
Mitä se vaatii kuvauskalustolta, valolta, paikalta, miljööltä, ympäristöltä?
Mitä se vaatii kuvaajalta?
Millaisena minä haluan tuoda autoni esille, miten haluan autoni kuvaan vangita, mitä korostaa jne?

Täällä on nähty paljon hienoja, oikeasti erinomaisia foorumilaisten ottamia autokuvia.
Olisi kiintoisaa vaihtaa kokemuksia ja näkemyksiä.
Vaikkapa yhteisessä kuvaussessiossa?

Eli jonain viikonloppuna, aamuvarhain kun on hieno valo, tapaaminen esim. Helsingissä vanhoilla veturitalleilla?
Teemana "harjoitellaan yhdessä" - lämpeneekö kukaan ajatukselle?
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue