Niin, omalta osaltani nyt Miatan kohdalla on taustalla myös kokemuksen seitsemän vuoden ilmajäähy, eli VW-harrastuksen parissa. Vuoden 1966 VW 1600 TL oli alkuperäisessä korkeudessa alunperin - ja sellaisena siis myös täydellisen auton remontin ja uudelleen kasauksenkin jälkeen. Mutta vain siihen saakka kunnes sain hankittua alkup. Fuchsin vanteet, jotka olisivat kelvanneet myös museorekisteröinnissä. Niillä vanteilla auto vaan kerta kaikkiaan oli huvittavan näköinen - ei edes sympaattisen näköinen. Päätin pitää mainitut harvinaiset vanteet ja auto tontitettiin maltilla - edestä kaksi booria ja takaa 3 booria alas. Tuli hyvä - ja ajettavuushan parani ihan helkutisti.
Nyt kun olen zoomaillut esim. alkuperäistä vuoden 1990 MX-5 myyntiesitettä, niin eihän tuo näytä ollenkaan hassulta normikorkeudella, kun alla on 14 tuumaiset Daisyt. Jotakin minun silmää mielyttävää kokonaisuudessa on - varsinkin jos kiinni on myös roiskeläpät. Monihan on on myös kehunut ajettavuudenkin olevan kohillaan tuolloin - tiedä sitten - ei kokemusta. Joten, Daisytkin tulee joskus hankittua - ihan vaan tulevaisuutta silmällä pitäen. Ja nythän noita alkuperäisiä tarvikkeita yms. kannattaa kerätä, kun esim. Englannista niitä saa hyvinkin halvalla - jos siis harrastuksesi "genre" on autohistoria ja aikalaisuuden kunnioittaminen.
6-7 vuoden päästä tilanne on ihan toinen. Kaikki liki 30 vuoden takainen varuste ja osa maksaa - ja hyväkuntoisten löytämiseen pitää varata aikaa, vissi on näin. Ja kun lisäksi huomioi esim. sen, että esim. Mariner blue -värisiä on valmistettu 1990-1993 vain vajaa 14000 kpl, niin kyllä ainakin koriosia kannattaa haalia - edelleen - jos historia on "sun juttu". Onneksi koneen, alustan ja sisustan puolella -90-93 kamatarjontaa on pirusti enemmän.
Niin, takaisin tuohon korkeuteen. Pitää sitä itsekin vielä pitkään tuumia - eli hakea kokemusta esim. muiden, madallettujen autojen tyypittämisellä - tavoitteena ajettavuus, ajomukavuus katukäytössä. Tällä hetkellä kombinaatio normikorkeus, alkuperäinen alusta kaikilta osiltaan sekä noi 16" 205 renkaat noilla vanteilla toimii hyvin. Myös muutaman autoani ajaneen kokeneemman mielestä alusta on toimiva ja "pehmeä". Minua ei niin häritse tuo turhan suuri väli renkaan ja lokasuojan välissä - vaan toki voisi hieman alempana olla.... Alustanahan voin kokeille mitä vaan, kunhan kaiken saa palautettua - jos siis 7 vuoden päästä...
Kyse näissä makuasioissa on mielestäni aina kokonaisuudesta - ja kaikilla meillä on omat mieltymyksensä. Pidetään niistä kiinni.
Ja pidetään hauskaa ratin takana - siihen tämä auto todellakin antaa mahdollisuuden!
-E
[Edit: parit pahat typot korjattu]