Miata.fi

Yleinen => Alusta, jarrut, renkaat ja vanteet => Aiheen aloitti: Buhis - 13.01.19 - klo:12:49

Otsikko: Vakiojarrujen parantaminen
Kirjoitti: Buhis - 13.01.19 - klo:12:49
Voispa melkein alotella uuden ketjun parannuksista liittyen Miatan vakiojarruihin. Tuo toinen ketju (http://146.185.176.245/forum/index.php?topic=58.0) kun on nyt enemmän painottunu Wilwoodin ja muiden vastaavien ratkaisujen ympärille.

Eli mullahan on tossa MazdaSpeed Miatassa noi NB 1.8 Sportin "isot" jarrut. Enimmäkseen katuajoa, mutta tulossa myös satunnaista rata-ajoa. Riittää kun kestäis 4-5 kierroksen stinttejä kerrallaan.

Jos alotetaan jarrulevyistä, minkä verran noihin on järkeä sijottaa? Riittääkö ihan vakiolevyt, vai pitäskö olla "paremmat" missä reikää ja uraa?
Pari vaihtoehtoa:
Mazda Genuine (88 £) (https://www.mx5parts.co.uk/front-discs-genuine-mazda-mk2-25-brake-p-850.html)
EBC Turbo Groove (193 £) (https://www.mx5parts.co.uk/front-discs-turbo-groove-mk2-25-brake-p-1189.html)
Yli tuplasti kalliimmat olis noi EBC.

Mitenkäs sit palat? Axxis Ultimateista kuullu paljon hyvää, mutta niitä ei taida enää oikeen saada mistään? Pitäskö tyytyä EBC Yellowstuffeihin (https://www.mx5parts.co.uk/front-pads-yellowstuff-mk2-25-brake-p-1607.html), vai oisko jotain muita hyviä vaihtoehtoja?

Otsikko: Vs: Vakiojarrujen parantaminen
Kirjoitti: hrnt - 13.01.19 - klo:15:00
Ihan perus levyt on ihan yhtä hyvät ellei paremmat, oem tai ihan yhtälailla hyvät tarvikkeet (hyvät tarkottaa sitä että ne ei oo valmiiks kierot). Tää oli 949 racingin suositus, ja ite komppaan, uritetut / reijitetyt näyttää hienolta (ja halkee helpommin?), mutta siinä se.

Yellowstuffit on hyvät kadulle ja radalle kunhan muistaa tehdä sisäänajon huolella. Suosittelisin CL:ää (rc5+) noiden yli, mutta kadulla ne vinkuu kylmänä jonkun verran.

Sit viel kunnon nesteet, niin se on siinä. Noi sportin jarrut ihan perus pevyillä + cl palat ja olikohan motulin rbf600 niin kesti ongelmitta kaiken mitä mä niille pystyin tarjoomaan. Ikinä ei jarrut hävinny tai suorituskyky heikentyny mitenkään mun ajoilla.
Otsikko: Vs: Vakiojarrujen parantaminen
Kirjoitti: Buhis - 13.01.19 - klo:20:24
Jees, kiitti vinkeistä!

Mistä muutes tietää että millon kannattaa uusia jarrusatulaan osat? Nythän se ois hyvä tehä kun jo valmiiks muutenki irrallaan, mut ei tietty turhaan viittis. Liitteenä muutama kuva miltä noi näyttää nyt.
Otsikko: Vs: Vakiojarrujen parantaminen
Kirjoitti: hrnt - 13.01.19 - klo:21:54
Ite en tekis mitään jos mitään vikaa ei oo ollu. Jos haluu pelata varman päälle ja haluu ropailla vähän ja helppoja hommia, niin ainahan tiivisteet on hyvä vaihtaa, ne kun voi hajota yllättäen ikänsä takia, vaikka nyt ehjiltä näyttäski. Ja samalla tietysti noi helposti putsailee ja maalailee.

Noi siis näyttää tosi hyviltä, mun omat näytti about tältä ennen kunnostusta, kaikki oli jumissa ja pultit & nipat katkeili vaikka kuinka hellästi yritti availla.:
(https://redir-img20.allegroimg.com/photos/oryginal/74/55/29/02/7455290259)
Otsikko: Vs: Vakiojarrujen parantaminen
Kirjoitti: tero84 - 05.02.19 - klo:22:51
Mimmoset olis noi ebc bluestuff palat radalle?
Edit:näyttää,että ei oo Na 1.6 pikku jarruille saatavilla ebc blue.
hawk blue olis ja hintakin kierroksella paloja kuluineen 300€
Edit:ebc yellowstuff kierros pikkujarruihin palat kuluineen 155€
Otsikko: Vs: Vakiojarrujen parantaminen
Kirjoitti: kimbou - 01.03.19 - klo:21:05
Eikös se se sillee menny meille NA 1.6 vanhuksille että NB jarruhaarukat pitää vaihtaa vaan niin saa isompaa levyä laittaa NB mittojen mukaan.

Korjatkaa viisaammat
Otsikko: Vs: Vakiojarrujen parantaminen
Kirjoitti: hrnt - 02.03.19 - klo:09:51
Satuloiden kannakkeet pitää tulla satuloiden mukana jotta sopivat.

Tämä siis nyrkkisääntönä, poikkeuksia on, mutta jos varman päälle haluu pelata niin kannattaa aina ostaa ne isommat satulat kannakkeineen, niin ei tarvii sitte ainakaan lähteä jälkikäteen ettimään niitä oikeita kannakkeita (joita voi olla yllättävän vaikea saada erikseen muuten kuin uutena).
Otsikko: Vs: Vakiojarrujen parantaminen
Kirjoitti: Buhis - 22.03.19 - klo:20:29
Onks hajua että mitä eroa on näillä mx5 partsin tarjoamilla HEL Performance teräspunosletkuilla, kun niillä on erikseen standard ja big brake?
https://www.mx5parts.co.uk/brake-hose-performance-mk1-25-standard-brake-p-2227.html (https://www.mx5parts.co.uk/brake-hose-performance-mk1-25-standard-brake-p-2227.html)
https://www.mx5parts.co.uk/brake-hose-stainless-steel-mk25-brake-p-2228.html (https://www.mx5parts.co.uk/brake-hose-stainless-steel-mk25-brake-p-2228.html)

Sit taas esim. jmtuonnilla on vaan yhtä mallia tarjolla mikä menee '94-05 vuosmalleihin(?).
https://www.jmtuonti.fi/hel-performance-jarruletkut/197868-hel-performance-jarruletkusarja-mazda-mx-5-na-nb-18.html (https://www.jmtuonti.fi/hel-performance-jarruletkut/197868-hel-performance-jarruletkusarja-mazda-mx-5-na-nb-18.html)
Otsikko: Vs: Vakiojarrujen parantaminen
Kirjoitti: hrnt - 22.03.19 - klo:21:09
Sanoisin että isojen jarrujen letkut on pidemmät (mutu). Mä käytin normiletkuja sportin jarrujen kanssa, ja toimi kyllä kun alla oli coilit mitättömällä ulosjoustolla. Isommilla ulosjoustoilla olis varmasti kinnannu vastaan (esim. vakioalustalla, tai jos olis ollu apujouset eikä esijännitystä ollenkaan)
Otsikko: Vs: Vakiojarrujen parantaminen
Kirjoitti: Buhis - 30.03.19 - klo:20:58
Jmtuonnin kanssa asiaa kans selviteltiin, ja lopputulema oli tosiaan se että Sportin etuletkut tulis olla 15mm pidemmät mitä normijarruissa. Tuon tiedon mukaan laittoivat letkut tulemaan leikkauspituudeltaan 335mm pituisina. Mut nytpä noi nyt näyttäs kuitenki olevan sit liian pitkät, just ehkä sen 15mm ainakin liikaa. Rattia kun kääntää ääriasentoon niin ottaa jo alatukivarteen letku kiinni. vash
Otsikko: Vs: Vakiojarrujen parantaminen
Kirjoitti: Make - 30.03.19 - klo:21:06
Letku ainakin lähtee ihan väärään suuntaan satulasta....

Käännä alas suuntaan kuten se kuuluu olla.
Otsikko: Vs: Vakiojarrujen parantaminen
Kirjoitti: Buhis - 30.03.19 - klo:21:09
Täytyypä tarkistaa huomenna, mut mielestäni kyllä katoin että vanhakin letku olis lähteny tohon suuntaan.

Edit: Tosin näkeehän sen tosta vanhasta letkusta että jos tapin laittaa koloon, niin sit lähtee letku sivullepäin(?).

Ja liitteenä viel kuva toiselta puolelta missä vanha letku paikallaan.
Otsikko: Vs: Vakiojarrujen parantaminen
Kirjoitti: Make - 30.03.19 - klo:21:29
Sportista en tiedä mutta NA korisessa lähtee suoraan alaspäin ainakin noi mitkä mulla oli.

Sivulle jos laittaa osuu tolppaan toisessa ääriasennossa ja vanteeseen toisessa(mulla vanne hitusen leveämpi kuin kumi osa).

Mutta tosiaan voi olla Sportissa eri. Omassa lähtee alaspäin ja se alkuperäinen ohjuri oli mulla ainakin suorassa linjassa letkuun nähden ei 90astetta sivussa.
Otsikko: Vs: Vakiojarrujen parantaminen
Kirjoitti: Make - 30.03.19 - klo:21:34
Kävin tarkistaa vielä että on ne vanhat samalla lailla kuin sulla mutta mulla on oltava noi punosletkut alaspäin, ei muuten pelaa.
Kyseessä hel letkut ja tilasin jostain Suomesta. Paksumpi kuin normiversio vielä mitä otin.
Otsikko: Vs: Vakiojarrujen parantaminen
Kirjoitti: Buhis - 03.04.19 - klo:20:38
Näyttäis siltä että omassa toi letku reitittyy parhaiten ku kääntää vähän yläviistoon satulasta. Liekköhän sillä asennolla noin niinku muuten mitään merkitystä?

Otsikko: Vs: Vakiojarrujen parantaminen
Kirjoitti: Zuissi - 04.04.19 - klo:09:04
Näyttäis siltä että omassa toi letku reitittyy parhaiten ku kääntää vähän yläviistoon satulasta. Liekköhän sillä asennolla noin niinku muuten mitään merkitystä?

Ei hydraulipaine erota missä asennossa letku makaa. Pääsia ettei se letku esim hinkkaa rengasta tai vannetta.
Otsikko: Vs: Vakiojarrujen parantaminen
Kirjoitti: Buhis - 04.04.19 - klo:11:56
Jees hyvä. Mikäköhän olis fiksuin ratkasu kun vasemmalla takana tuo jarruputken "mutteri" on niin jumissa ja pyöristynyt että ei lähde auki. Lähinnä siis se että kun on saanu jotenkin sen auki, niin saako sen "mutterin" vaihdettua jotenkin fiksusti uuteen, vai joutuuko vaihtamaan koko putken?
Otsikko: Vs: Vakiojarrujen parantaminen
Kirjoitti: Make - 04.04.19 - klo:13:00
Putken vaihto. Nykyisin ei saa jatkaa enää kiinteää linjaa.

Itse en vaihtaisi, kuumaksi ja hyvillä lukkopihdeillä auki ja sama kiinnityksessä.
Eri asia jos olisi ruosteessa putki tai mätä mutta on niin siisti muuten.
Otsikko: Vs: Vakiojarrujen parantaminen
Kirjoitti: wagner - 04.04.19 - klo:13:16
Jos tallilta ei jo valmiiksi löydy vehkeitä kuumentamiseen niin esim. tollasella onnistuu  https://www.biltema.fi/tyokalut/hitsauskoneet-ja-tarvikkeet/kaasupolttimet/minipoltin-2000020057  Vastaavaa löytyy muistakin sitä sun tätä myyvistä kaupoista.
Otsikko: Vs: Vakiojarrujen parantaminen
Kirjoitti: Una - 04.04.19 - klo:21:15
Jees hyvä. Mikäköhän olis fiksuin ratkasu kun vasemmalla takana tuo jarruputken "mutteri" on niin jumissa ja pyöristynyt että ei lähde auki. Lähinnä siis se että kun on saanu jotenkin sen auki, niin saako sen "mutterin" vaihdettua jotenkin fiksusti uuteen, vai joutuuko vaihtamaan koko putken?

Jatkon kannalta neuvoks sellainen, että noita ei kannata perus lenkkiavaimella väkisin avata, vaan mieluummin käyttöön semmonen avolenkki-avain mikä ottaa neljältä sivulta kerralla kiinni. Motonetistä löytyy.
Otsikko: Vs: Vakiojarrujen parantaminen
Kirjoitti: Buhis - 05.04.19 - klo:08:29
Jatkon kannalta neuvoks sellainen, että noita ei kannata perus lenkkiavaimella väkisin avata, vaan mieluummin käyttöön semmonen avolenkki-avain mikä ottaa neljältä sivulta kerralla kiinni. Motonetistä löytyy.

Jooh, täytys hommata kyllä.

Oliskohan tohon yks ratkasu se, että katkasis putken päästä vaan sen verran että saa vanhan "mutterin" vaihdettua uuteen, ja sit tekis putken päähän uuden kartion jollain työkalulla?
Otsikko: Vs: Vakiojarrujen parantaminen
Kirjoitti: Make - 05.04.19 - klo:08:57
Vanha putki terästä eli tarvitset sitten järeämmät välineet kuin ikh, Biltema jne jotka tehty kupariputken muotoiluun.

Menee se nokka poikki teräsputken kanssa.

Eli oikeat laitteet niin onnistuu mutta väitän että jää lyhyeksi.
Otsikko: Vs: Vakiojarrujen parantaminen
Kirjoitti: jptn - 05.04.19 - klo:11:11
Motonet ainakin myy määrämittaisia suoria jarruputkia, joissa on päät valmiina (laadusta ei ole kokemusta). Jos niistä löytyy sopivan mittainen, niin siitä taivuttelemalla vois onnistua. Tarvii toki taivutustyökalun.
Otsikko: Vs: Vakiojarrujen parantaminen
Kirjoitti: Buhis - 09.04.19 - klo:12:29
Toi lähtikin lopulta suht helposti avolenkkiavaimella, kun samaan aikaan väänsi lukkopihdeillä vastaan toiselta puolelta. Auki ku napsahti ni sit pyöriki ihan käsipelin sen jälkeen. Nyt on jarrut kasassa ja ilmattukin.
Otsikko: Vs: Vakiojarrujen parantaminen
Kirjoitti: tero84 - 20.04.19 - klo:11:31
Tuommosen teräs putken pään saa tehtyä noilla ns kupari putkille tarkoitetuilla vehkeillä kun tekee sen kartion hitaasti ja antaa vaikka hieman lämpöä putkelle ennenku alottaa,ite joskus jouduin tekemään ja lopulta se onnistu kun pari kertaa ensin harjoitteli ja murti sen kartion :shocker
Otsikko: Vs: Vakiojarrujen parantaminen
Kirjoitti: tero84 - 29.08.19 - klo:14:58
Miten se meni na 1.6 pikku jarrut->nb sport takajarruihin päivitys?
Tarttee,satulat+runko paloille,tietty palat ja levyt,mutta mites käsijarru vaijerit ja jarruletkut?
Otsikko: Vs: Vakiojarrujen parantaminen
Kirjoitti: Wutec - 29.08.19 - klo:15:22
Miten se meni na 1.6 pikku jarrut->nb sport takajarruihin päivitys?
Tarttee,satulat+runko paloille,tietty palat ja levyt,mutta mites käsijarru vaijerit ja jarruletkut?

Vaijerit menee suoraan, letkuja ei muistaakseni olisi ollut pakko vaihtaa kuin edessä.
Otsikko: Vs: Vakiojarrujen parantaminen
Kirjoitti: tero84 - 29.08.19 - klo:19:25
Miten se meni na 1.6 pikku jarrut->nb sport takajarruihin päivitys?
Tarttee,satulat+runko paloille,tietty palat ja levyt,mutta mites käsijarru vaijerit ja jarruletkut?

Vaijerit menee suoraan, letkuja ei muistaakseni olisi ollut pakko vaihtaa kuin edessä.

Ok,mulla tulee eteen wilwood big brake kit niin vois talven aikana päivittää takajarrutkin.