Onnistuisko tollasen monster miatan kilvittäminen muuttoautona? Olen antanyt itseny ymmärtää että muuttoautona kun pitäis melkeen minkä tahansa kilvittäminen onnistua kunhan valokuvio on suomeen sopiva, ja esim. jarruvalot on punaset. Vai olenko ihan väärässä?
Mun käsityksen mukaan muuttoautona saa kilvitettyä melkein minkälaisen tahansa auton, siis sellaisenkin rakennetun/muutetun jota ei suomessa saisi mitenkään kilpiin, mutta on siis ollut tuontimaassa rekisteröitynä tieliikenteessä ja sitä ei ole sen jälkeen muutettu.
Eiks me käyty aikasemmin keskustelua tästä joka muistaakseni kaatui teho/paino suhteeseen? Nimenomaan se kone kuuluis olla LSx sarjaa joka kevyempi kuin miatan oma kone. 8)
Jos katsastais sen tuommosella tehottomalla V8lla ekaks et sais rek.otteeseen sen V8 merkinnän ja sit vaihtais modernimpaa alumiini kasia tilalle?
"Aiemman rekisteröintimaan vaatimustenmukaisuuden osoittamiseksi riittää, että ajoneuvo on hyväksytty lähtömaassa rekisteriin ilman poikkeuslupia ja sen rakennetta ei ole jälkikäteen muutettu."
"Aiemman rekisteröintimaan vaatimustenmukaisuuden osoittamiseksi riittää, että ajoneuvo on hyväksytty lähtömaassa rekisteriin ilman poikkeuslupia ja sen rakennetta ei ole jälkikäteen muutettu."
Eli lähtökohtaisesti ei onnistu, kuten kovin moni muukaan juttu mutta silti voi onnistua, kunhan löytää katsastajan, joka katsoo sormien läpi
Mites tuo yksi surullisen kuuluisa jenkkien viripajalla tuunattu camaro ja muut jenkeistä tuodut muskeliautot, jotka on viritetty viripajalla? Käsittääkseni nekin on saatu leimalle täällä, niin miksei monster-miatakin?
Mutta v8 miata voinee ainakin jenkeissä olla kilvissä, ilman poikkeuslupiakin. Ja rakennettahan tossa ei tietääkseni muuteta.
Ainakin jenkeistä ja Saksasta on muuttoautoina tuotu kaikenlaista erikoista ja saatu täällä kilpiin lähinnä valot päivittämällä.
Ajoneuvon rakenteen muuttamiseksi lasketaan mun mielestä lähes mikä tahansa muutos, kun katsoo, mitä Liikenneministeriön päätös ajoneuvon rakenteen muuttamisesta sisältää
Oon edelleen sitä mieltä, että Trafin ohjeiden mukaan V8-miataa ei saa kilpiin millään laillisesti. Ihan toinen juttu on se, mitä yksittäinen katsastaja hyväksyy
Joo jos laki selvästi sanoo että muuttaa ei saa (ja tossahan on mm. kokonaan uus apurunko) niin ei huvita ottaa tollasta 20000$ riskiä että meneekö kilpiin vai ei... Tämä "saa kilpiin mitä vaan" taitaa olla jääny mieleen noilta ajoilta kun ensimmäisiä skylinejä uitettiin maahan, ja noiden uudempien kanssa meni kilvitys todella hankalaks. Ne olis saanu muutoautona kilvitettyä.
Tuttava näki mäksäni tänään ensi kertaa, sanoi itsekin omistaneensa sellaisen (ilmeisesti NB) asuessaan ulkomailla. Kertoi tunteneensa hepun joka rakenteli V8 koneisia MX-5:ia, käsittääkseni myyntiin. Voin kysyä onko hänellä vielä yhteystiedot jos on tarvetta kysellä asiasta lisää.
Toi itse auton löytäminen ei ole ainakaan vielä ongelma, lähinnä tuo laillisuusta / katsastuksen onnistuminen on kynnyskysymys. Eli jos autosta tulee selvästi laiton (vaikka saiskin vaasassa katsastettua :P) niin en moiseen projektiin lähde. Tuossa on kuitenkin se riski että myöhemmin jossain vuosikatsastuksessa sattuu asiasta jotain ymmärtävä ja kiinnostunut inssi kohdalle, niin homma voi mennä jälkikäteenkin isosti pieleen. Ja ihan sama mitä Samsa sanoo, niin on niitä oikeasti autoista ymmärtäviä (ja asioista kiinnostuneita) inssejä olemassa, yhden tunnen henkilökohtaisesti, vaikakaan kyseinen herra ei enään konttorilla pyörikkään, vaan selvittelee asioita vakuutusyhtiön palkkalistoilla, niin tämä kaveri ainakin tunnistaisi "väärän" koneen mx:än keulilta, ja varmasti puuttuisi esim. itsetehdyn näköiseen apurunkoon...
Mun mielestäni parempi kysymys on, että miksi "tuhlata" muuttoautoetu v8-miatan tuontiin, kun hommalla voi oikeasti tehdä rahaakin. Toki, voihan noita tuoda ilman veroetuakin.
Mä kävisin kysymässä asiaa vaikka overdrive.fi:stä. Siellä aiheesta on afaik hyvää faktaa.
Nii jossain vaiheessa pakostaki herää kysymys et onko se C6 sit niin paljoa kalliimpi vaihtoehto ::) Eihän se Miata ole mut silti....
Nopee haku kerto et käytetyt C6 vettet maksaa jenkeis about 24K$. Muistelisin et FM LSx avaimetkäteen hinnat oli jotain 20-25K$
Noita vettejä ja muita muskeleita on kuitenki "kaikilla". V8-miatoja ei kellään. Ei siinä, kyllähän noi muskelijenkitki kelpais, mutta nyt eksytään mun mielestä kuitenki vähän aiheesta, jos aletaan vatvomaan, että mitä muuta samalla vaivalla/rahalla vois tuoda.
Mites tuo yksi surullisen kuuluisa jenkkien viripajalla tuunattu camaro ja muut jenkeistä tuodut muskeliautot, jotka on viritetty viripajalla? Käsittääkseni nekin on saatu leimalle täällä, niin miksei monster-miatakin?
Tää Camaro oli tiettävästi kuitenkin rakennettu Suomessa, jenkkipajan osilla.
Tuli mieleen, että muuttoauto + poikkeuslupa vois olla ihan potentiaalinen vaihtoehto saada laillisesti kilpiin. Tosin siinäkin kai tehorajat sitten poksuu.
Niin mä nostin homman älyttömyyden listalle lähinnä sen takia, että muuttoautoja ei tuoda "tosta vaan", jolloin valinnan osuminen v8-miataan on ihan hemmetin epätodennäköistä.
Poikkeuslupaa voi aina yrittää hakea sille, jos muuttoautona tuo. Voihan ne sen myöntääkkin hyväl tuurilla. Jos jarrut ja alusta päivitetty noile tehoille ni voihan se onnistuakkin? Onhan noit vanhoi volvojakin roverin v8 kilvitetty suomeen.
Muuttoauton tuominen on nykyään laskutikku touhua kun veroetua saa vain ....
[avautuminen]Pitikin mennä lukemaan koko tulli/verotus asiaa, alkaa samantien v*tuttamaan ja kovaa, siinä on kanssa sen luokan instanssi joka elää täysin mielivaltaista elämää... Tulee mieleen entisajan katsastuskonttorit. angry-smiley-005[/avautuminen]
... 13 450€ verran maahantuotavasta autosta. No toisaalta autoverokaan ei enään ole 100% hinnasta..
Täytyy nyt hieman valottaa taustoja, eli itse en ole jenkkeihin muuttamassa, ja veroetua en siis olisi saamassa tästä yhtikäs mitään. Ajatus oli lähinnä että tuttu toisi tuolta v8 miatan, kilvittäisi sen ja ostaisin auton sitten heti häneltä. Ja verothan lankeaisi tuossa kohtaa maksettaviksi, mitkä taas olisi NA miatan kohdalla joitain satasia. Ainoa ajatus tässä on se että tuolla tavalla auton saattaisi saada katulailliseksi suomessa...
Piti tohon jo äsken kirjottaa, mutta toi tullin tuoma kiukku katkas ajatuksen. Musta tollasen V8 Miatan tuominen (jos se olis laillista) olisi hieno kulttuuriteko. Etenkin jos usa:sta on muuttamassa takaisin ihminen joka ei ole tuomassa autoa tai niinkuin eräs tapaamani tytteli joka toi jenkeistä Ford Festivan (Mazdan 121 saippualaatikko).
Täytyy nyt hieman valottaa taustoja, eli itse en ole jenkkeihin muuttamassa, ja veroetua en siis olisi saamassa tästä yhtikäs mitään. Ajatus oli lähinnä että tuttu toisi tuolta v8 miatan, kilvittäisi sen ja ostaisin auton sitten heti häneltä. Ja verothan lankeaisi tuossa kohtaa maksettaviksi, mitkä taas olisi NA miatan kohdalla joitain satasia. Ainoa ajatus tässä on se että tuolla tavalla auton saattaisi saada katulailliseksi suomessa...
Ei onnistu sitten ellei se kaveris maksa veroja siitä autosta samalla kun tuo maahan sen(mitä en näe järkeväksi kun se etu kuitenkin on aika huikea). Jolloin se pitää olla hänen nimissään ja vain perheen ajossa sen kaks vuotta...
Tietty eri asia jos maksaa ne sikamaiset verot joka tulee kun ne määrittää sen auton arvon ihan sen tekniikan mukaan.
Täytyy nyt hieman valottaa taustoja, eli itse en ole jenkkeihin muuttamassa, ja veroetua en siis olisi saamassa tästä yhtikäs mitään. Ajatus oli lähinnä että tuttu toisi tuolta v8 miatan, kilvittäisi sen ja ostaisin auton sitten heti häneltä. Ja verothan lankeaisi tuossa kohtaa maksettaviksi, mitkä taas olisi NA miatan kohdalla joitain satasia. Ainoa ajatus tässä on se että tuolla tavalla auton saattaisi saada katulailliseksi suomessa...
Ei onnistu sitten ellei se kaveris maksa veroja siitä autosta samalla kun tuo maahan sen(mitä en näe järkeväksi kun se etu kuitenkin on aika huikea). Jolloin se pitää olla hänen nimissään ja vain perheen ajossa sen kaks vuotta...
Tietty eri asia jos maksaa ne sikamaiset verot joka tulee kun ne määrittää sen auton arvon ihan sen tekniikan mukaan.
Just meinasin kirjotella samaa. Tosin, jos kyseessä on oikein hyvä tuttu ja luottoa löytyy, niin ainahan raha voi vaihtaa omistajaa hetikin ja paperit voi tehdä parin vuoden päästä. Kulttuuritekohan tuo kyllä olisi, jos se vaan jotenkin on mahdollista. ;)
Lahden suunnalla oli takavuosina kaveri, jolla oli kaksi päältäpäin identtistä autoa, toisessa1,7 litran nelonen ja toisessa 2,6 litran kuutonen. Autoissa oli samanlaiset renkaat ja koristekapselitkin. Koriin meistetty valmistusnumero oli sama kummassakin. Julkisesti en halua kertoa miten koriin niitattu erillinen valmistuskilpi oli käden käänteessä siirrettävissä korista toiseen. Ylisuuret niitinreijät ja sinitarra ei ole muuten oikea vastaus. SATL:n jäsenenä tunnen kohtalaisen määrän katsastusmiehiä ja asiasta keskustellessa jokainen on sanonut että pop-niitttien korvaaminen peltiruuveilla kyseiseen tarkoitukseen herättää hienoisia epäilyjä.
Tuskin minä olen muuten ainoa jolla on kolme eri kokoista numero- ja kirjainmeistisarjaa hyllyssä...jos sattuisi tarvitsemaan...
Rullaavaa NA:ta on tullut katseltua (vain punaista) määrättyyn tarkoitukseen. Toistaiseksi on ollut muutakin tekemistä riittävästi. Kasikonetta on ollut ikävä sen jälkeen kun 1983 myin lähes 600-hevosvoimaisen Corvetteni jonka olin tuonut USA:sta muuttoautona 1972.
Työn alla olevalla Eunoksella ei ole sitten mitään tekemistä ylläolevan ajatuksen kanssa. Eunosta ei kilvitetä.
On noita tulipeltejä leikelty ja liimailtu meilläpäin kun on pitänyt siirtää valmistenumeroa niin ettei laatan niittejä ole tarvinnu irrotella. Ainoat ongelmat on tullu kun on lähetty autolla eurooppaan. Joissain tulleissa on noi läpivalasulaitteet ja ne syynää niillä noita tulipeltejä tarkkaan kun ettivät varastettuja autoja.
On noita tulipeltejä leikelty ja liimailtu meilläpäin kun on pitänyt siirtää valmistenumeroa niin ettei laatan niittejä ole tarvinnu irrotella. Ainoat ongelmat on tullu kun on lähetty autolla eurooppaan. Joissain tulleissa on noi läpivalasulaitteet ja ne syynää niillä noita tulipeltejä tarkkaan kun ettivät varastettuja autoja.
Joka konttorillakin oli ennen laitteet tuohon(entiset valtionkonttorit ne ainakin omistaa vielä).
Jos tulipeltiä on leikelty niin sen näkee kyllä silläkin laitteella vaikkei olekkaan mikään röntgen. Noitahan ne teki silloin kun alko se veronkierto noilla mersuilla jne. pohjamaalla aikanaan (ja joiden takia tuli tää prosenttisääntö silloin joskus).