Miata.fi

Yleinen => Alusta, jarrut, renkaat ja vanteet => Aiheen aloitti: Österbotten - 22.08.08 - klo:05:30

Otsikko: Jousituksesta ja valoista
Kirjoitti: Österbotten - 22.08.08 - klo:05:30
Minusta tuli nyt 90hv:n 1995:n omistaja, ja vaikka se on erittäin hauska peli, on siinä muutama seikka    jotka ei oikein miellytä. Jousitus on saksan paperien mukaan madallettu 40mm H&R: jousilla, ja etenkin etupään joustovara on nyt mielestäni liian vähän. Se paukahtaa liian herkästi pohjaan täällä pohjanmaan usein huonokuntoisella asfaltilla, ja pohjakosketuksiakin on sattunut kun menen mökkiteille tms.  Onko kellään samanlainen auto vakiojousilla, millainen se on ajaa? Eikö se on jo nillä tukevampi kuin perheautot yleensä? Kuvittelen että vakiojouset plus säädettävät sport-iskarit olisi hyvä ratkaisu, luulen että nyt on vakioiskarit(mustat) madallusjousien kanssa. Mitä mieltä olette?  Jos joku haluaisi madaltaa autonsa, voitais vaikka harkita jousien vaihtokaupat!
 Toinen asia on huomiovalot, jotka haluaisin autooni, ettei tarttis pitää luukkulamput auki päiväsaikaan. Mutta en ole saanut selvää säännöistä mitkä ovat laillisia, ja miten ne tulee asentaa. Olen nähnyt teidän kuvissa aettä useilla on pieniä pyöreitä lamppuja jäähdyttäjän aukossa, mitkä ne ovat? Kysyin katsastusmieheltä, sain häneltä paperin joka piti kertoamulle kaiken, mutta tarkemmin luettuna puhuttiin vain  sumuvaloista. Kysyin kahdelta varaosaliikkeeltä, eikä vaikuttaneet oikein asiantuntevilta tässä asiassa. Toisessa sanottiin että ainoat hyväksytyt ovat Talmun perinteiset keltaiset, toisessa tarjottiin niitä myös valkiosina. Kysyin E- merkinnän perästä , mutta eivät osanneet sanoa siitä mitään. Olen myösnähnyt netissä jotain Hellan uudentyyppisiä huomiovaloja,mutta tämän liikkeen mukaan neovatsuomessa laittomia. Entäs kytkentä, saako ne olla niin että syttvät aina virta-avaimesta? Tuntuu niin sekavalta ettei olisi varman päällä vaikka  yksi katsastusmies olisi siunannut.
 Ja sitten vielä käynnistyksenesto, onko teillä semmoista? Mun näyttää jälki- asennetulta, on erillinen vilkkudiodi ja magneettitunnistin kojelaudalla virtalukon vierellä, johon pitää osoittaa erillisellä muovipalalla. Se aktivoituu aina kun aukaisee jommankumman ovista, ja silloin pitää vetää avaimen lukosta että ulottuu taas magneetilla tunnistimen kosketukseen. Virtalukosta on  n. 10cm,ja se on näköjään liian kaukana. Onko tämä normaalia, vai onko magneetti ja tunnistin jotenkin menettänyt herkkyytensä?
 Olen kiitollinen kaikista neuvoista, ja pliis ottakaa yhteyttä jos löytyisi lähiseudulta muita samanlaisella autolla(Vaasa).

Heippa.
Otsikko: Vs: Jousituksesta ja valoista
Kirjoitti: Timi - 22.08.08 - klo:08:07
Saat multa 1.6:n vakiojouset 50e.  ;)

Mullakin oli samanlainen käynnistyksenesto kun ostin auton Saksasta. Mun mielestä tuollainen ajonesto ei ole vakio vaan Saksassa jälkiasennettu. Kun asennutin Cobran hälyttimen autooni niin samalla ne nappasi tuon surkean ajoneston pois.
Otsikko: Vs: Jousituksesta ja valoista
Kirjoitti: VesCu - 22.08.08 - klo:09:29
http://www.miata.fi/e107_plugins/smf/smf.php?topic=94.0
Tuolla on juttua juuri noista huomiovaloista. Kyllä ne sinne keulalle saa laitettua. Saavat palaa vain parkkiasennossa, eli viiksen ollessa keskiasennossa.

Onnea hyvästä valinnasta  :)
Otsikko: Vs: Jousituksesta ja valoista
Kirjoitti: Marok - 22.08.08 - klo:11:03
Oikein hyvä on ajaa vakiojousillakin. Joustovarat ja maavara kasvaa huomattavasti. Vähän kallistelee ja niijaa enemmän, mutta "aktiivisen ajon" hauskuuteen tai suorituskykyyn ei sulla tule juurikaan vaikutusta. Jos nyt jotain miinusta, niin onhan matala vähän kivemman näköinen. Ja  hyvät iskarit on aina hyvät iskarit! :)
Otsikko: Vs: Jousituksesta ja valoista
Kirjoitti: pantse - 22.08.08 - klo:20:02
mulla on mäxässä vakiojouset ja kybin säädettävät pumput toimii aivan loistavasti.huomiovaloina on hellan pitkulaiset
mallit ja katsastuksessa kelpas oikein hyvin nyt elokuussa.
Otsikko: Vs: Jousituksesta ja valoista
Kirjoitti: Österbotten - 23.08.08 - klo:01:24
                     Kiitos vastauksista!
Jim: Voisin olla kiinnostunut sinun jousistasi, kunhan pääsisin kokeilemaan ensiks vakioalustaisen auton, että saisin vähän tuntuma.
VesCu: Haluaisin huomiovalot kytketyksi niin, että ne syttyisi aina virta-avaimesta, kun olen meidän muistakin autoista tottunut sellaiseen automatiikkaan. Olisko se sitten laitonta tässä tapauksessa?
Marok: Kiitos mielipiteestäsi
Pantse: Minkämallisia ne on sun Hellat, ja miten olet  asentanut niitä? Kuvistasi ei oikein näy.
            Ja mistä ostit KYB-iskareitasi?

PS Näin tänään toisen MX:n Juthbackan rompetorilla Uudessakaarlepyyssä, oli violetinvärinen ja eri maski/puskuri  kuin mulla, oli sumu(?)valoilla. Muuten sama korimalli kun mulla.

Otsikko: Vs: Jousituksesta ja valoista
Kirjoitti: pantse - 23.08.08 - klo:09:20
iskarit tilasin mx-5 partsista englannista,hinta n.460 € 4 kpl.Hellat ostin täältä suomesta ja ne ovat hyväksytty huomiovaloiksi.Kuvissa ei näy koska eivät olleet silloin paikallaan.Kytkennän tein niin että huomiovalot syttyy kun laittaa parkit päälle,hellan mukana tulee ohjeet myös kytkentään jolloin ne syttyy kun laittaa autosta pelkästään virrat päälle mutta en ota kantaa onko laillinen suomessa ???
Otsikko: Vs: Jousituksesta ja valoista
Kirjoitti: VesCu - 23.08.08 - klo:14:40
Viikon päästä perjantaina olis miata-miitti Helsingissä. Siellä voi koeajaa, pähkäillä ja jutella livenä asioista. Eikun sinne vaan.
Vanhemmissa autoissa ei ole ajovaloautomatiikkaa(vai mikä valomuisti se nyt on), joka sytyttäis ajoon tarvittavat valot päälle käynnistyksessä. Siks miatan tapauksessa (NA) käännetään valokatkaisija keskiasentoon jolloin myös huomiovalot palaa. Ne ei saa palaa yhtäaikaa lyhkästen ja pitkien kanssa. Käynnistyksessä mitään valoja ei syty minnekään, joten jos kytket huomiovalot syttymään silloin, niin perä on pimee. Ei täysin laillinen tilanne, mutta eipä nuo poliisit yleensä kattele peileistä että oliko perä pimee jos keulassa oli ok valot. Saattaa mennä tolleen läpi katsastuksestakin vahingossa..  ;D tai sitten ei.

Mulla oli vakiojouset ja konin säädettävät iskarit aluks. Joustovaraa oli, mutta mun makuun oli liian pehmeä tai 'kiikkuva'. Nyt on Konin jousetkin alla ja nyt jo joutuu pitää iskareita enempi auki kuin kiinni. Ihan mukava ajella tälleenkin kaupungissa, vaik töyssyihin joutuu hidastaa todella paljon enemmän kuin vakioalustalla.
Otsikko: Vs: Jousituksesta ja valoista
Kirjoitti: Marko - 23.08.08 - klo:19:02
Mulla oli ennen vakioalusta ja nyt on Konin säädettävät iskarit vakiojousilla. Tykkäsin autosta vakionakin mutta nyt on kuitenkin parempi.

Konin iskareilla saa autoa madallettua vajaat pari senttiä mutta tarkoitus on madaltaa sitä lisää jatkossa. Eli laitan Konin madallusjouset myöhemmin.

Täysin vakiolla MX-5:llä voi ajaa mutkiin reilusti kovempaa kuin autoilla yleensä ja ajaminen on tosi hauskaa eli vakiojouset vaan alle ja ajo muuttuu varmasti paremmaksi, kun kerran huonoillakin teillä ajelet.

Kun ostin auton pari vuotta sitten, niin siinäkin oli ajonesto, joka toimi mustalla muovipalikalla. Laitteen nimi oli Tectus. Se lähti samalla, kun autoon laitettiin Cobran hälytin kaksinkertaisella ajonestolla. Ajonestoa tuskin kannattaa poistaa, jos siihen ei laita hälytintä samalla. Ja jos laittaa hälyttimen, niin kannattaa kysyä poistavatko nykyisen ajoneston samaan hintaan.
Otsikko: Vs: Jousituksesta ja valoista
Kirjoitti: jone - 23.08.08 - klo:21:08
Ajovaloautomatiikan saa toimimaan NA mallissa huomiovalojen kanssa. Valoreleen 30 napaan liitetään johto "siniseltä liittimeltä" joka löytyy vasemmalta puolelta ilmamassamittarin vierestä. Liitos on tehtävä liittimen takaa, koska pistoketta tarvitaan testaukseen. Ko. liittimeen tulee virta virtalukon takaa. Heräte otetaan ajovalojen avausreleeltä, jolloin huomiovalot sammuvat, kun "luukut" aukeavat. Toki täytyy muistaa myös diodi. Tällöin kytkentä on laillinen ja valot toimivat aina oikein. Kuten edellisessä ketjussa mainitsin se kelpaa myös katsastuksessa.
Otsikko: Vs: Jousituksesta ja valoista
Kirjoitti: Österbotten - 23.08.08 - klo:21:38
                       Kiitoksia!
Olen kysynyt Hella-huomiovaloja Vaasan isoimmista varaosaliikkeistä, mutta ei missään tunneta moisia. Mitä on niiden tarkka nimike? Onko kellään linkki tai kuvia?
Otsikko: Vs: Jousituksesta ja valoista
Kirjoitti: pantse - 23.08.08 - klo:21:46
kato www.vapaa-aika.com hinta on 69.95.
Otsikko: Vs: Jousituksesta ja valoista
Kirjoitti: VesCu - 23.08.08 - klo:21:52
Mjoo, tarkotin tolla ajovaloautomatiikalla sitä et autolla pystyy ajamaan ilman viikseen koskemista vaikka pimeässä, kunhan moottori on käynnissä.. NA ei vissiin nosta luukkuja pystyyn kun starttaa moottorin.. No joo, venkoilu sikseen. ;D
Tuolla edellisessä linkissä jonka laitoin on kerrottu asiasta enempi ja pari kytköstäkin siellä on esitelty. Itsekin sain tästä Österbottenin kyssäristä sen verran virtaa, et korjailin tänään omaa huomiovalologiikkaa paremmin lakia noudattavaks. Siitä lisää täällä:

http://www.miata.fi/e107_plugins/smf/smf.php?topic=94.0
Otsikko: Vs: Jousituksesta ja valoista
Kirjoitti: jone - 23.08.08 - klo:22:15
Ymmärrän toki mitä tarkoitat ajovaloautomatiikalla. Sitä minäkin hain, ettei siis tarvitse koskea kuin virta-avaimeen ja lähteä liikkeelle, kun valoja kytkin. Ja jo maahantuojan koulutuksessa kun automalli esiteltiin tuli selväksi, että luukut aukeavat vasta kun viiksestä käännetään. ;)
Koska haluan säilyttää auton ajan hengen mukaisena ostin Talmun valot, joita käytettiin -90 luvulla. Huomiovaloina niitä ei liene enää saa, joten kelpuutin peruutusvalot keulalle. Ne ovat hieman kirkkaammat, vaikka polttimo on saman kokoinen.
Otsikko: Vs: Jousituksesta ja valoista
Kirjoitti: Österbotten - 25.08.08 - klo:09:19
                                       Hei
Varmaan menee jo jankutuksen puolelle, nää mun kysymykset. Mutta onko varma että nuo Hellat ovat laillisia, kun "ei missään" varaosaliikkeessä niitä tunneta? Ja miten ootte asentaneet, tuohon "suu-aukkoon" ne tulevat kai liian lähelle auton keskilinjaan?
Tiedotuksena, Talmut saa edelleenkin sekä kirkkaina että keltaisina, mutta olen saanut niin sekavia ohjeita eri tahoilta, etten tiedä mihin uskoa.  Katsastaja antoi mulle paperin jossa oli sumuvalojen ohjeet,ja siinä luki että "Direktiivi ei tunne huomiovaloja". Se meinasi että pitää olla valkoisia ja E-merkinnällä sumarien tapaan. Sitä ei  taas ole Talmuissa, mutta niitä markkinoidaan edelleen, ja varaosaliike meinasi että ovat ainoat lailliset suomessa.
Siksi luottaisin enemmän teihin, sellainen systeemi mikä on yleisesti käytössä ja ei ole saanut huomautuksia liikenteessä, täytyy olla hyvä. Kiitoksia!
Otsikko: Vs: Jousituksesta ja valoista
Kirjoitti: CD - 25.08.08 - klo:09:27
Tuosta löytyy autojen valomääräykset:

http://www.ake.fi/pdf/79-208-2004.pdf

Vähän tiivistettyä copy-pastea, jos ei jaksa ladata tota pdf:ää..:

"1.2 Autossa lisäksi sallitut valaisimet
- lisäkaukovalaisimet
- etusumuvalaisimet
- huomiovalaisimet
......"

"2. Kytkennöistä
Sähköliitäntöjen on oltava sellaiset, että etu- ja takavalaisimet, mahdolliset äärivalaisi-met, mahdolliset sivuvalaisimet ja takarekisterikilven valaisin voidaan kytkeä päälle ja pois ainoastaan samanaikaisesti. Tätä vaatimusta ei sovelleta käytettäessä etu- ja ta-kavalaisimia ja sivuvalaisimia, jotka on yhdistetty tai rakenteellisesti yhdistetty edellä tarkoitettuihin valaisimiin, pysäköintivalaisimina.
Sähköliitäntöjen on lisäksi oltava sellaiset, että lähi-, kauko- tai sumuvalaisimia voi kytkeä päälle vain, jos edellisessä kappaleessa mainitut valaisimet ovat kytketyt päälle. Tämä ei kuitenkaan koske kytkentää, joka on tarkoitettu lähi- tai kaukovalaisimilla, annettavaa varoitusvalomerkkiä varten.
Muut valaisimet kuin lähi-, kauko- ja sumuvalaisimet eivät saa olla kätkettävissä niiden ollessa pois käytöstä. Kätkettävät valaisimet on voitava siirtää käyttöasentoon ja kytkeä päälle yhdellä hallintalaitteella."

"3. Valaisinten yleisiä vaatimuksia
Ajovalojen tulee antaa valkoista valoa, mutta ennen 1.10.1994 käyttöönotetuissa autoissa sallitaan myös kellertävät ajovalot."

"4.4 Huomiovalaisimet
Huomiovalaisimella tarkoitetaan ajoneuvon etuosaan asennettua valaisinta, jota käytetään ajoneuvon havaitsemisen helpottamiseksi ajettaessa valoisaan aikaan.
Huomiovalaisimet ovat vapaaehtoiset, mutta jos sellaiset asennetaan, tulee niitä olla kaksi kappaletta asennettuna siten, että valaisimen etäisyys auton ulkoreunasta on enintään 400 mm ja korkeus maanpinnasta vähintään 250 mm ja enintään 1500 mm. Huomiovalaisinten välisen etäisyyden tulee olla vähintään 600 mm, kuitenkin vähintään 400 mm, mikäli ajoneuvon kokonaisleveys on enintään 1300 mm. Huomiovalaisimet asennetaan auton etuosaan eteenpäin suunnattuina ja siten kytkettyinä, että ne voivat palaa vain silloin kun takavalaisimet ovat päällä ja sammuvat kytkettäessä ajovalot päälle, paitsi milloin niitä käytetään valomerkin antamiseen. Huomiovalaisimen on lähetettävä valkoista hajavaloa, joka ei suoraan tai heijastumallakaan saa häiritä kuljettajaa tai muitakaan tiellä liikkujia. Ennen 1.10.1994 käyttöönotetuissa autoissa sallitaan kui-tenkin myös keltaista valoa lähettävät huomiovalaisimet. Huomiovalojen merkkivalo on vapaaehtoinen. Huomiovalaisimen tulee näkyä vaakatasossa 20° ulos- ja sisäänpäin sekä vaakatasosta 10° ylös- ja alaspäin."
Otsikko: Vs: Jousituksesta ja valoista
Kirjoitti: pantse - 30.08.08 - klo:08:54
                                       Hei
Varmaan menee jo jankutuksen puolelle, nää mun kysymykset. Mutta onko varma että nuo Hellat ovat laillisia, kun "ei missään" varaosaliikkeessä niitä tunneta? Ja miten ootte asentaneet, tuohon "suu-aukkoon" ne tulevat kai liian lähelle auton keskilinjaan?
Tiedotuksena, Talmut saa edelleenkin sekä kirkkaina että keltaisina, mutta olen saanut niin sekavia ohjeita eri tahoilta, etten tiedä mihin uskoa.  Katsastaja antoi mulle paperin jossa oli sumuvalojen ohjeet,ja siinä luki että "Direktiivi ei tunne huomiovaloja". Se meinasi että pitää olla valkoisia ja E-merkinnällä sumarien tapaan. Sitä ei  taas ole Talmuissa, mutta niitä markkinoidaan edelleen, ja varaosaliike meinasi että ovat ainoat lailliset suomessa.
Siksi luottaisin enemmän teihin, sellainen systeemi mikä on yleisesti käytössä ja ei ole saanut huomautuksia liikenteessä, täytyy olla hyvä. Kiitoksia!
mulla olevat hellat asensin aivan "suuaukon"laitaan jolloin täyttyy min.vaatimus 600mm.katsastuksessa inssi mittasi n.suunnilleen käsivarsi mitalla että ulkolaidoilta täyttyy vaadittu 400mm ;D samoin katsoi että valoista löytyy e hyväksyntä joka näissä helloissa on.
Otsikko: Vs: Jousituksesta ja valoista
Kirjoitti: Österbotten - 05.10.08 - klo:21:32
                                 Kiitos Timi jousista, näytti hyviltä!
Niissä oli pidemmissä 2 punaisia täpliä, lyhyemmissä 1 keltainen. Onko kellään tietoa näistä, mitä ne tarkoittaa? Onko muitakin malleja, esim. jos on ilmastointi/ei ilmastointi, automaatti/manuaali?
Mulla oli kerran VW Golf -01, ja rupesin tutkimaan tätä asiaa, kun totesin sen olevan aivan liian pehmeä, mutta kuitenkin sopivalla korkeudella. Tiedustelin merkkiliikkeestä, ja sain vastauksen että on olemassa kymmeniä eri jousia ko. autoon, mutta ei kukaan voi sanoa luettelosta, mitkä jouset ovat kovempia, ainoastaan tiettyyn auton valmistenumeroon olisi voinut tilata samanlaisia. Taikka jos olisi löytynyt liikenteessä olevan, sopivan jäykillä jousilla olevan auton ja tilannut sillä valmistenumerolla omaan autoon jousia. Ei oikein herätä luottamusta moiseen myyjän asiantuntemukseen....
Kokeilin Golfissa Intrax- madallusjousia, oli kyllä kovempia, mutta sen verran lyhyemmät, että löi pohjaan yhtä herkästi kuin ennenkin.
 Uskon että näillä vakiojousilla + hyvälaatuisilla iskareilla tulisi hyvä, niinkuin useat foorumilaiset ovat kehuneet omia autojaan tällä ratkaisulla. Omat iskarit ovat mustia, jollain merkinnöillä jousilautasien alapuolella, lienevät alkuperäisiä? Mitkä iskareita suosittelisitte, jos haluan mukavuutta, mutta ennen kaikkea hyvää pitoa vähän kuoppaisemmilla teillä? Luin jostain linkistä, että näillä autoilla on aika lyhyet joustovarat, ennen kuin stopparikumeihin ottaa, myös vakiojousilla. Tämä tyyppi, joka ilmeisesti harrastaa rata-ajoakin, oli laittanut täysin säädettävän alustan, mutta säätänyt sen vakiokorkeudelle, koska halusi säilyttää joustovarat. Hän laittoi uudet stopparit, koska vanhat olivat lyhennettyjä, niinkuin minunkin ovat, ilmeisesti. Olisiko minunkin syytä hommata uudet?
Ja onko Miatan sport-iskareissa pituuseroja, en ole ainakaan nähnyt ilmoituksissa maininta tästä?

On kyllä paljon kysyttävää, mutta jos saisin edes yhteen vastauksen...kiitän!

Otsikko: Vs: Jousituksesta ja valoista
Kirjoitti: Marko - 06.10.08 - klo:12:05
Mitkä iskareita suosittelisitte, jos haluan mukavuutta, mutta ennen kaikkea hyvää pitoa vähän kuoppaisemmilla teillä?

Harkitsepa Konin Miata-iskareita. Niillä saat madallettua autoa vajaat pari senttiä mutta auto jää silti aika korkealle. Lisäksi jäykkyyttä saa säädettyä portaattomasti melko löysästä tosi kovaan.

Itse aion laittaa myös Konin madallusjouset näiden kanssa mutta jos olisi vakiomoottori, niin ajelisin vakiojousilla ja näillä. Ostin iskarit täältä: http://www.gomiata.com/konadshocab8.html mutta löytyy monesta muustakin nettikaupasti. Täällä käyttäjien kokemuksia: http://www.miata.net/products/chassis/koni.html
Otsikko: Vs: Jousituksesta ja valoista
Kirjoitti: walesi - 10.10.08 - klo:11:10
Komppaan edellistä, mulla on vakiojouset ja konin keltaset, jouset alimmassa jousilautasen kohdassa ja iskarien säätö täysin pehmeellä kadulla. Radalle voi sitten ruuvata lisää jos halua on.

Mutta, minä olenkin jo vanha ja mukavuudenhaluinen, eikä mua haittaa jos auto kallistelee hiukka mutkissa. Tai no, hiukan enemmän kun hiukka :)
Otsikko: Vs: Jousituksesta ja valoista
Kirjoitti: Österbotten - 12.10.08 - klo:23:57
Hei Walesi, vastaisiko Konien 1-asento alkuperäisiskarit,vai millaista se on? Minäkin olen jo keski-ikäinen, enkä varmaan vaadi autoltani ihan samaa kuin nuoret hurjapäät. En väitä etten haluaisi mennä lujaa aina välillä, mutta ainakin täällä pohjanmaalla ovat tiet usein sen kuntoisia,että joudun paljon useammin tinkimään vauhdista liian kovan kuin liian löysän alustan takia. Haluan siis sellaisen alustan joka antaisi hyvän pidon huonokuntoisilla teillä, ja joka myös antaisi hieman mukavuutta. Onko sittenkin Konit parhaita mulle, vai onko teillä muitakin ehdotuksia?
Otsikko: Vs: Jousituksesta ja valoista
Kirjoitti: VesCu - 13.10.08 - klo:09:23
Minulla oli 2007 kesällä vakio jouset ja konin säädettävät iskarit alla ja allekirjoitan myös edelliset väitteet. Iskareilla tekee jo paljon ja pomput ja hidasteet ei ole vielä menoa hidastavia esteitä.

Nykyisin on myös jouset Konin madaltavat. Nyt on auto kiinni tien pinnassa ja iskarit enemmän löysän puolella, jotta persaus kastäis ;) Hidastuksiin tullaan tosi hiljaa. Tällaiseen ajeluun kun oli jo tottunut niin paluu entiseen kaverin kyydissä hiukan hämäsi: Maistelin vauhdin hurmaa Markon kyydissä kesällä (perus jouset + konin säädettävät iskarit). Lähestyttäessä ekaa suojatie pomppua 'säikäytti', kun koko ajan oli mielessä, että nyt kolahtaa ja pahasti mut sehän meni oikein pehmeästi yli. Kiitos jousien.

Pointsit Konin vapaasti säädettäville iskareille.
Pointsit myös madallusjousille, jos haluaa auton tonttiin. Ei ne liian kovat ole, mutta töyssyihin joutuu hidastaa reilusti.
Otsikko: Vs: Jousituksesta ja valoista
Kirjoitti: chakie - 13.10.08 - klo:11:00
Itse pistin omaan autoon viime keväällä Konin "Sport Kit":in, eli tavalliset keltaiset iskarit ja hieman madaltavat jouset. Toimii hyvin eikä mielestäni ole turhan kova. Madallusta tuli ehkä 3cm, mutta kuitenkin niin paljon että katsastussetä huomasi ja halusi tehdä muutoskatsastuksen. Ja muutoskastastukseen tarvittiin dokumentaatiota jousista, eli niin painonkestävyys. Konin paketin mukana tuli CD jossa oli kaiken maailman dokumentteja lähinnä Saksan Tuv:iä varten, joten eikun kotiin hakemaan ja takaisin katsastusasemalle. Siellä sitä CD:tä selattiin ja löydettiin sopiva hyväksyntä-PDF ja sain auton hyväksyttyä. Hieman ongelmia tuli kun oma auto on alunperin Kanadasta ja sen akselipaino on näköjään 20kg (tjs) enemmän kuin Euroopan MX-5:ssa ja Konin paperit olivat tehty Euroopan versiolle. No, katsastusmies sitä heiman mietti ja päätti sitten että se ei turhaan heittäydy vaikeaksi ja hyväksyi auton.  ;D

Summa summarum, olen ollut tyytyväinen Konin Sport Kit:iin. MX5Partsista tilasin.
Otsikko: Vs: Jousituksesta ja valoista
Kirjoitti: VesCu - 16.10.08 - klo:00:07
Sorry moderaattorille etukäteen, mut tuolla Mazdago:n puolella tuli myynti-ilmotus eibach-sarjoista NB ja NC:lle -30% ovh. Jos siis jotakuta kiinnostaa Koniin kitin kehumisen jälkeen  ;)

En oikein tienny minne pitäs laittaa, kun ois kuitenki hyvä laittaa tänne missä on enempi noita mx-5 ajajia lueskelemassa.. Niin ja hintaan en kehtaa kommentoida mitään, jokainen tehköön laskutoimitukset itse.

http://www.mazdago.net/index.php?topic=18756.0 (http://www.mazdago.net/index.php?topic=18756.0)
Otsikko: Vs: Jousituksesta ja valoista
Kirjoitti: Opus5 - 16.10.08 - klo:09:31
Olen seurannut hiljaa sivusta tuota alustakeskustelua. Olen nyt kesän ajellut matalalla H&R jousisarjalla ja vakioiskareilla kun sellainen yhdistelmä sattui Saksasta osumaan parhaana vaihtoehtona kohdalle. Ajettavuuteen olen (amatöörin arvosteluasteikolla) tosi tyytyväinen, ajokilometrit ovat kertyneet Uudenmaan asvalttiteillä normaalina käyttöautona. Tai siis ei normaalina vaan fantastisena käyttöautona. Mutta pikkuhiljaa on alkanut jurppia se että pohja on aina silloin tällöin jossain kiinni ja joutuu varomaan vähän siellä sun täällä. Tammisaaren vanhassa kaupungissa ajoin kunnon pohjarysäyksen kun katselin maisemia enkä huomannut varoa uria. Kesämökille en ole uskaltanut edes yrittää. Renkaita vaihtaessa tutustuin tilanteeseen eikä siellä mitään vakavaa mutta huonolla tuurilla katin menetys ottaisi kaaliin. Jos nyt tekisin päätöksen niin en madaltaisi käyttöajossa olevaa kiesiä ainakaan noin paljoa. Eihän kellään loju nurkissa NB vakiojousia?

Otsikko: Vs: Jousituksesta ja valoista
Kirjoitti: pantse - 17.10.08 - klo:13:41
itsekin olen ollut hyvin miatan käytökseen paketilla:vakiojouset+kybin säädettävät agx iskarit.ei tarvii joka nyppylään vetää liinoja kiinni,kuitenkin selkeästi parempi ajaa kuin vakiokamppeilla ::)
Otsikko: Vs: Jousituksesta ja valoista
Kirjoitti: Marok - 20.10.08 - klo:13:54
Multa löytyy yhdet vakiojouset, mutta ne on kyllä NA:han. Liekö niissä mitään eroa? NB:n akselimassa taitaa olla jotain 50-100 kg enemmän  ??? Onko ongelma, en ossoo sannoo...
Otsikko: Vs: Jousituksesta ja valoista
Kirjoitti: Opus5 - 20.10.08 - klo:15:08
Multa löytyy yhdet vakiojouset, mutta ne on kyllä NA:han. Liekö niissä mitään eroa? NB:n akselimassa taitaa olla jotain 50-100 kg enemmän  ??? Onko ongelma, en ossoo sannoo...

Amatööri ei oikeen ossoo ottoo riskii . . .
Otsikko: Vs: Jousituksesta ja valoista
Kirjoitti: Samsa - 20.10.08 - klo:15:39
Juu en menis laittamaan NA:n jousia NB:seen, enkä toisinpäin.
Otsikko: Vs: Jousituksesta ja valoista
Kirjoitti: Atte.V - 20.10.08 - klo:19:35
Onko täällä kellään kokemusta coil over alustasta MX:ssä? Tossa omassa on ilmeisesti jotkin madallus jouset ja muuten on kyllä hyvä ajaa mutta isommissa töyssyissä pääsee iskarit vähän pohjaamaan aina silloin tällöin. Alusta menee siis vaihtoon ja ykkös vaihtoehto tällä hetkellä olisi D2 coilit.
Otsikko: Vs: Jousituksesta ja valoista
Kirjoitti: Marko - 20.10.08 - klo:22:45
Onko täällä kellään kokemusta coil over alustasta MX:ssä? Tossa omassa on ilmeisesti jotkin madallus jouset ja muuten on kyllä hyvä ajaa mutta isommissa töyssyissä pääsee iskarit vähän pohjaamaan aina silloin tällöin. Alusta menee siis vaihtoon ja ykkös vaihtoehto tällä hetkellä olisi D2 coilit.

Täällä on aika monesta alustasta käyttäjien kertomuksia. D2:stä ei tosin ole mainintaa.
http://www.miata.net/products/chassis/

Heikosti löytyy käyttäjien kertomuksia netistä D2 coileista mutta näissä on jotain:

Täällä on keskustelua D2:sta http://www.mwir.net/forum/lofiversion/index.php?t39606.html

http://www.miataturbo.net/forum/showthread.php?p=58390


Otsikko: Vs: Jousituksesta ja valoista
Kirjoitti: markos - 31.10.09 - klo:13:30
Meinasin konin säädettäviä iskareita vakiojousien kaveriksi.
Mihin asentoon korkeussäätö kannattaa laittaa, toimiiko alimmassa ok?
Otsikko: Vs: Jousituksesta ja valoista
Kirjoitti: Marko - 31.10.09 - klo:15:24
Meinasin konin säädettäviä iskareita vakiojousien kaveriksi.
Mihin asentoon korkeussäätö kannattaa laittaa, toimiiko alimmassa ok?

Mulla oli ennen Konin iskarit vakiojousien kanssa. Alimmassa asennossa ei madalla kovinkaan paljoa varsinkaan takaa. Kts kuva:

(http://img38.imagefra.me/img/img38/2/10/31/markomarko/f_snngfbkbjvum_eeb5120.jpg)

Pelkät iskarit toimivat sinänsä hyvin mutta auto jää turhan korkeaksi ja ajettavuuskaan ei vastaa iskari-madallusjousiyhdistelmää.

Jos laitat pelkät jouset +vakioiskarit, niin ehdottomasti alimpaan asentoon muuten tulee maastoautolook.

Suosittelen laittamaan samalla kerralla madallusjouset mutta ei välttämättä Koneja, koska niiden kestävyydessä on ollut ongelmia USA:n käyttäjillä (itselläni ei ainakaan vielä ole ollut ongelmia). Tällöin jouset ylimpään asentoon tai enintään keskimmäiseen. Keskimmäisessä asennossa joutuu tekemään pientä sisälokarien muokkausta ainakin 215-renkaiden kanssa. Ylimmässä asennossa pitäisi toimia hyvin 35 mm madaltavien jousien kanssa. Mulla on nyt siis Konin iskarit + jouset ja tällä kombinaatiolla on paljon jämäkämpi ajaa kuin pelkillä jousilla. Iskareissa on tosi hyvä tiukkuuden säätö, joten liian kovaksi ei mene madallusjousienkaan kanssa.

Pelkkiä iskareita en siis laittaisi, kun madallus jää takaa ihan liian vähäiseksi ja saman työn vaatii joka tapauksessa laittaa sitten jouset samalla kerralla tai ei. Ja kun jouset on suhteellisen halpojakin, niin turha on säästää tässä kohdassa.

Racing Beatin jousia on ainakin USA:ssa paljonkin laitettu Konin iskareiden kanssa ja itsekin ajattelin kokeilla, niitä jos nuo Konin jouset pettävät joskus
Otsikko: Vs: Jousituksesta ja valoista
Kirjoitti: markos - 01.11.09 - klo:14:39
Kiitos kuvasta, auttoi paljon valintaa :) Mites tollaisessa -95 autossa, ei kai siitä tarvii mitään tûv -papereita tai muita hyväksyntöjä? Kunhan vaan jää 8cm maavara.
Otsikko: Vs: Jousituksesta ja valoista
Kirjoitti: Marko - 01.11.09 - klo:15:03
Ei tarvitse mitään papereita muissa kuin -98 ja myöhemmin käyttöönotetuissa euroopassa ensirekisteröidyissä autoissa  :)


Otsikko: Vs: Jousituksesta ja valoista
Kirjoitti: markos - 01.11.09 - klo:15:12
Löytyykö kuvaa Konin iskareilla ja madallusjousilla varustetusta autosta?
Otsikko: Vs: Jousituksesta ja valoista
Kirjoitti: Marko - 01.11.09 - klo:15:26
Löytyykö kuvaa Konin iskareilla ja madallusjousilla varustetusta autosta?

Toi ensimmäinenkin kuva on Konin iskareilla ja vakiojousilla. Tässä vielä toinen:
(http://img37.imagefra.me/img/img37/2/11/1/markomarko/f_snngfbkbjvum_8263579.jpg)

Ainakin omaan makuuni perä on ihan liian korkealla
Otsikko: Vs: Jousituksesta ja valoista
Kirjoitti: VesCu - 02.11.09 - klo:11:51
Ompas korkee vielä..  ???
Mulla on 40 mm madallus + säädettävät iskarit = täysi konin setti siis ja öbaut puolet tosta matalampi.. Ei tällä tietokoneella näyttänyt olevan kuvaa just nyt ja galleriassakin on vanhoilla jousilla. Pitää kattoo illalla uudestaan.

Otsikko: Vs: Jousituksesta ja valoista
Kirjoitti: jusssi - 03.11.09 - klo:12:05
Laitellaan tähän samaan ketjuun, eli onko kellään kokemusta tuollaisesta mx5partsin myymästä Koni STR.T Street Performance Suspension Tuning Kitistä? Hintaa ei näytä olevan kuin karvan päälle 350e, mutta tekeeköhän tuolla mitään? Talvirenkaita vaihtaessa huomasin että takajousi on poikki niin voisi uusia alustaan samalla iskarit ja jouset joka nurkkaan tässä jossain vaiheessa.

Tuolta siis löytyy:

http://www.mx5parts.co.uk/product_info.php?currency=EUR&products_id=1578

Otsikko: Vs: Jousituksesta ja valoista
Kirjoitti: Marok - 09.11.09 - klo:15:50
Löytyykö kuvaa Konin iskareilla ja madallusjousilla varustetusta autosta?

Tässä olis Konin Sports kit (jouset ja iskarit) edestä ja takaa

http://www.miata.fi/e107_plugins/autogallery/autogallery.php?show=NA%281990-1997%29%20-korisarja%2FMarok%20MX-5%2FKev%E4t_2007.jpg
http://www.miata.fi/e107_plugins/autogallery/autogallery.php?show=NA%281990-1997%29%20-korisarja%2FMarok%20MX-5%2FKes%C3%A409_01.jpg
Otsikko: Vs: Jousituksesta ja valoista
Kirjoitti: markos - 09.11.09 - klo:18:48
Kiitos kuvista, hyvältä näyttää. Pitänee tuollaiset tilata. Mihin korkeuteen nuo kannattaa laittaa? Ja tarviiko tuon koni sport kitin kanssa muuta laittaa kuin uudet iskarin suojakumit?
Otsikko: Vs: Jousituksesta ja valoista
Kirjoitti: Marok - 09.11.09 - klo:20:14
Tehtaan "kitti" (iskarit ja jouset) tulee valmiiksi säädettynä oikeaan korkeuteen ja jäykkyyteen (iskarit). Paketin ohje erityisesti painotti, että iskareiden "esijäykkyyttä" tai lautasen korkeutta ei lähdetä itse sen enempää säätämään. Keskikorkeudella oli muistaakseni. Bumpstopit tosiaan talteen, ja itse väkertelin vain uudet "tarvikehaitarit" vanhojen rikkinäisten tilalle.
Otsikko: Vs: Jousituksesta ja valoista
Kirjoitti: Marko - 09.11.09 - klo:20:35
Ylimmässä korkeudessa Konin keltaiset jouset + siniset iskarit meni mulle ilman ongelmia. Keskikorkeudessa etupään sisälokaria piti muokata ja takapää meni ilman ongelmia. Lopulta takapää vaihdettiin alimpaan asentoon ja seurauksena on se, että mutkissa raapii sisälokaria, jos iskarit eivät ole kireimmällä asetuksella. Eli ensi kesänä takapääkin siirtyy todennäköisesti keskiasentoon.

Kitti on tosi hyvä ajaa eikä ole liian kova mutta siniset jouset eivät ilmeisesti ole kovin pitkäikäiset. Ainakin jenkkifoorumeilla on kommetteja asiasta. Iskarit on sen sijaan kestävät. Jos itse olisin nyt hankkimassa kittiä, niin laittaisin coilit.