Kirjoittaja Aihe: Kolinaa ja narsketta  (Luettu 3966 kertaa)

Urban

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 327
  • ex Miata 1991
    • ex Miata 1991
Kolinaa ja narsketta
« : 31.05.08 - klo:17:34 »
-91 miatan uusi omistaja kyselee omituisista äänistä.

Mielestäni perästä kuuluu jostain renkaiden seutuvilta ylimääräisiä ääniä. Vähän kuten pian paskaksi menevä pyörän laakerin rohina, mutta ei kuitenkaan ole täysin tasainen vaan välillä hiljenee jonkin verran. Voi tietty vauhdistakin riippua. 30km/h tasaisessa vauhdissa tulee välillä myös kolahtava ääni kolmisen kertaa sekunnissa. Lisäksi aikani kuunneltua en enää ollut edes niin varma ettei jotain näistä äänistä tule myös edestä...

Jarruttelussa saattaa rohina voimistua ja jarrupolkimen painamisen yhteydessä kuuluu myös pieni "kolahdus" tai narahdus ehkä etupäästä.

Vikakuvauksia en nyt tähän hätään paremmin saa kuvailtua. Onko syytä huoleen? Mikä vois auttaa? Hs.fi luki vikasarjassa laakerien kiinnitysvikoja, olisiko tuo selitys vai mitä ehdotatte? Tiivisteet? Peräakseliöljy vähissä tms? Jarruissa jotain? Voimansiirrossa?

Ei ihan heti kyllä pystyisi isompia remppoja tekemään, joten toivotaan, että on jotain mikä on helposti hoidettu. Maanantaina yritän saada auton huoltoon silmäiltäväksi, mutta siihen on vielä aikaa ja asia vaivaa ;)
« Viimeksi muokattu: 11.11.09 - klo:09:06 kirjoittanut Samsa »

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Kolinaa ja narsketta
« Vastaus #1 : 31.05.08 - klo:17:58 »
Mulla teki edellinen Miata samaa ääntä. Aiheuttajaks ilmeni pakoputki joka hieman liikku ja pääsi kolajamaan runkoa vasten. Oli nopee korjata  :)
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Urban

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 327
  • ex Miata 1991
    • ex Miata 1991
Vs: Kolinaa ja narsketta
« Vastaus #2 : 31.05.08 - klo:19:33 »
Joo tommonen vika kelpais kyllä jonkun pahemman sijaan oikein hyvin ;)

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Vs: Kolinaa ja narsketta
« Vastaus #3 : 31.05.08 - klo:19:51 »
Silloin, kun mulla oli vielä alkuperäinen putkisto, niin pakoputken suojapelti piti sen verran ikävää ääntä, että käytin auton Laakkosella tarkastettavana. Maksoi muutaman kympin, kun se kiinnitettiin paremmin mutta voi olla, että Urbanilla on kyseessä on eri vika.

Urban

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 327
  • ex Miata 1991
    • ex Miata 1991
Vs: Kolinaa ja narsketta
« Vastaus #4 : 31.05.08 - klo:21:39 »
Mukulakivillä tuntu kolisevan perä, ja taas kytkin pohjassa tuli (enemmän) niitä suht tasaisia kolahduksia hitaalla nopeudella (tai sitten vaan kuulin ne paremmin). Voihan sitä olla useampikin vika, kun äänet on vähän erilaisia. Matalaprofiilirenkaat ja madallettu alusta varmaan rasittaa autoa jonkun verran kans ja jos jossain on jotain väljää sitten...

Pakoputki voi tietty osua johonki, mut ei se kyllä noita kaikkia ääniä selitä, tai en ainakaan uskois.

Maanantaita odotellessa ???
« Viimeksi muokattu: 31.05.08 - klo:21:42 kirjoittanut Urban »

Urban

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 327
  • ex Miata 1991
    • ex Miata 1991
Vs: Kolinaa ja narsketta
« Vastaus #5 : 01.06.08 - klo:09:05 »
Tutkin konttia niin tunkki ainakin kolisee mukavasti kun sitä heiluttelee. Toi on ainakin yksi ääni. Toinen vaimeampi on vararengas, mut se ehkä voi nitistä kans. Kokeilen laittaa vähän jotain väliin. Tosin se säännöllisin väliajoin tuleva ääni on jotain ihan muuta.

Edit: Kun otti silmän käteen niin huomasin jopa sen tunkin kiristysruuvin joka oli löysällä... laitoin kuitenkin pehmikettä vielä väliin ja kiristin, eipä se ainakaan kolise enää.
« Viimeksi muokattu: 01.06.08 - klo:11:08 kirjoittanut Urban »

Urban

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 327
  • ex Miata 1991
    • ex Miata 1991
Vs: Kolinaa ja narsketta
« Vastaus #6 : 01.06.08 - klo:23:58 »
Ei auttanut tunkin kiinnitys ääniin, ja nyt illalla selvisi syy. Renkaan pultit löysällä, yksi pultti katki. Vittu suoraan sanoen kyllä nyt hiukan vituttaa. Saa auton myyjä kiittää onneaan, ettei käyny mitään pahempaa. Hengenvaarallista hommaa motarilla. Taidan olla itsekin hölmö kun en tajunnut tarkistaa.

Mitäköhän nyt on paskana sitten tosta syystä... klo 8 huoltoon.

Edit: Taas tyhmyys paistaa, kun eihän siinä mitään pultteja ole eikä mitään katki vaan mutterit. Kaikki jälleen hyvin. Helvetin kateellista porukkaa ainaki ku eräästä maasturista sen ohittaessa lens vedet mukista niskaan (muka vahingossa, niin niin).
« Viimeksi muokattu: 02.06.08 - klo:17:42 kirjoittanut Urban »

Opus5

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 171
Vs: Kolinaa ja narsketta
« Vastaus #7 : 03.06.08 - klo:12:34 »
.. Renkaan pultit löysällä, yksi pultti katki...

Huh, huh !

Vaihdoin viikonvaihteessa omastani lukkomutterit tavallisiin. Ainakin ne olivat germaanien jäljiltä TIUKASSA. Hirvitti ihan miten pienet olakkeet kestää. Lienevät olleet avaamatta aika monta vuotta.
Siinä yhteydessä tuli mieleeni että mikäköhän mahtaa olla aluvanteille oikea kiristysmomentti?  Nyt ne on kiristetty ns rannetuntumalla.

Urban

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 327
  • ex Miata 1991
    • ex Miata 1991
Vs: Kolinaa ja narsketta
« Vastaus #8 : 03.06.08 - klo:12:55 »
Luit ajatukseni kun auton mukana tullut avain ei sovi edes vanteiden reikään. Momenttiavain pitänee ostaa ettei tule kiristettyä liikaa. Tosin nyt huollossa kiristivät, joten varmaankin kiristivät oikein ;)

Nopealla googletuksella sain arvoja 90nm - 110nm väliltä.

Opus5

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 171
Vs: Kolinaa ja narsketta
« Vastaus #9 : 03.06.08 - klo:13:48 »
..auton mukana tullut avain ei sovi edes vanteiden reikään.

Arvaas kellä muulla? Originaali peltivanneavaimellahan ei tee mitään ja joku fiksu on ostanut vakioteleskooppiavaimen joka ei myöskään sovi. Eli ei ollut edellinen omistaja joutunut tien päällä rengashommiin. Onneksi lukkomutteriavain sopi ja kesti.

joten varmaankin kiristivät oikein

Uskothan joulupukkiinkin ?  ;)