Kirjoittaja Aihe: Rigid Collar  (Luettu 2372 kertaa)

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Rigid Collar
« : 17.09.11 - klo:01:05 »
 !
Joka päivä oppii jotain uutta.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

lahtiain

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 803
  • NA6 '93
Vs: Rigid Collar
« Vastaus #1 : 17.09.11 - klo:11:20 »
Olisi ihan hauska päästä vertaamaan itse. Lupaukset on kyllä kovat ja ysärihenkiset animaatiot aivan huikeat. Spoon on toki aika iso nimi etenkin Honda-piireissä, joten ei uskoisi että aivan turhia lupauksia julkaisevat.

Nyt vaan joku rohkeasti roikkumaan auton alla kuoppaisella tiellä tarkkailemassa miten vakio-MX5:n apurunko ja kori elävät toisiinsa nähden! :)

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Rigid Collar
« Vastaus #2 : 17.09.11 - klo:16:42 »
Jos apurunko ja kori liikkuisivat noin paljon toisiinsa nähden olisivat vastakkain olleet pinnat hyvin hyvin kuluneita purettaessa ja alkaisivat kolista jollei pultteja välillä kiristettäisi, mielestäni aika kaukaa haettua sillä kun kaksi laippaa kiristetään hyvin yhteen kappaleiden välinen kitka kyllä pitää ne paikallaan.

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Rigid Collar
« Vastaus #3 : 19.09.11 - klo:07:01 »
kun kaksi laippaa kiristetään hyvin yhteen kappaleiden välinen kitka kyllä pitää ne paikallaan.

Tuollahan idealla vanteetkin autoissa pysyy, ei ne pultit muuta tee ku kiristää vanteen jarrulevyineen yhdeksi paketiksi ja kitka ne pitää kiinni. Pulttien "sivuttaispitovoima" on ihan olematon.

Ilman kireitä pultteja vanteet pysyy kiinni näin hyvin: giggle
« Viimeksi muokattu: 19.09.11 - klo:07:02 kirjoittanut Tem »
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Rigid Collar
« Vastaus #4 : 24.09.11 - klo:01:10 »
http://www.mx5nutz.com/forum/index.php?showtopic=77716&st=20&p=997039&#entry997039

Lainaus
The Rigid Collars required the sub frame to be dropped for them to go in. Had to use a pry bar to shift/adjust the frame once the collars were in to re-tighten the sub frame bolts.

Result after installation is a more solid, composed chassis considering the amount of bracing+roll bar I already have on the car. This translated to even better poise when going over speed bumps, humps and sharper turning (I am on a de-powered rack and I enjoy the improved steering input). Have hit around 180kmh and the car is extremely steady at this speed, no floating feeling. Also the Collars gave me better alignment numbers (gained negative camber and caster) while eliminated the differences I had between my left and right figures (used to have caster difference of around 0.30 and toe difference of 0.10).

This item has already been installed in a couple of NA/NC over here and general consensus is that they work just like underchassis bracing without the weight penalty plus improved alignment readings.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Rigid Collar
« Vastaus #5 : 24.09.11 - klo:10:00 »
Lainaus
improved alignment readings.


Tuo on selkeä homma, jos apurungot siihen yhteen paikkaan pakotettuna sattumalta tulevat hyvään asentoon (=kori on mitoissaan). Muuten en ymmärrä syy-seuraussuhdetta. Kuten jo pariin kertaan edellä kirjoitettin, ei ne apurungot vakionakaan mihinkään liiku, tai sitten rakenne on alkujaan kelvoton.
ex-NA8C

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Rigid Collar
« Vastaus #6 : 24.09.11 - klo:16:11 »
Kyllähän siellä jotain eloa on kun auto tutiseen töyssyissä ja tärinäraidoissa.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Jussiko

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 310
Vs: Rigid Collar
« Vastaus #7 : 31.08.12 - klo:19:21 »
http://www.rigidcollar.com/index.php/choose-by-vehicle-manufacturer/mazda/roadster-nb-front-and-rear.html
Ainakin ihan kivoissa hinnoissa näyttäis olevan... Mutta taas toisaalta jos edes osa noista ylisanoista pitäis paikkaansa tulis aika halpa alustan parannus.
Riivattu NB pikkusella moottorilla (vielä)