Kirjoittaja Aihe: Jousituksesta ja valoista  (Luettu 12614 kertaa)

Österbotten

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 53
Jousituksesta ja valoista
« : 22.08.08 - klo:05:30 »
Minusta tuli nyt 90hv:n 1995:n omistaja, ja vaikka se on erittäin hauska peli, on siinä muutama seikka    jotka ei oikein miellytä. Jousitus on saksan paperien mukaan madallettu 40mm H&R: jousilla, ja etenkin etupään joustovara on nyt mielestäni liian vähän. Se paukahtaa liian herkästi pohjaan täällä pohjanmaan usein huonokuntoisella asfaltilla, ja pohjakosketuksiakin on sattunut kun menen mökkiteille tms.  Onko kellään samanlainen auto vakiojousilla, millainen se on ajaa? Eikö se on jo nillä tukevampi kuin perheautot yleensä? Kuvittelen että vakiojouset plus säädettävät sport-iskarit olisi hyvä ratkaisu, luulen että nyt on vakioiskarit(mustat) madallusjousien kanssa. Mitä mieltä olette?  Jos joku haluaisi madaltaa autonsa, voitais vaikka harkita jousien vaihtokaupat!
 Toinen asia on huomiovalot, jotka haluaisin autooni, ettei tarttis pitää luukkulamput auki päiväsaikaan. Mutta en ole saanut selvää säännöistä mitkä ovat laillisia, ja miten ne tulee asentaa. Olen nähnyt teidän kuvissa aettä useilla on pieniä pyöreitä lamppuja jäähdyttäjän aukossa, mitkä ne ovat? Kysyin katsastusmieheltä, sain häneltä paperin joka piti kertoamulle kaiken, mutta tarkemmin luettuna puhuttiin vain  sumuvaloista. Kysyin kahdelta varaosaliikkeeltä, eikä vaikuttaneet oikein asiantuntevilta tässä asiassa. Toisessa sanottiin että ainoat hyväksytyt ovat Talmun perinteiset keltaiset, toisessa tarjottiin niitä myös valkiosina. Kysyin E- merkinnän perästä , mutta eivät osanneet sanoa siitä mitään. Olen myösnähnyt netissä jotain Hellan uudentyyppisiä huomiovaloja,mutta tämän liikkeen mukaan neovatsuomessa laittomia. Entäs kytkentä, saako ne olla niin että syttvät aina virta-avaimesta? Tuntuu niin sekavalta ettei olisi varman päällä vaikka  yksi katsastusmies olisi siunannut.
 Ja sitten vielä käynnistyksenesto, onko teillä semmoista? Mun näyttää jälki- asennetulta, on erillinen vilkkudiodi ja magneettitunnistin kojelaudalla virtalukon vierellä, johon pitää osoittaa erillisellä muovipalalla. Se aktivoituu aina kun aukaisee jommankumman ovista, ja silloin pitää vetää avaimen lukosta että ulottuu taas magneetilla tunnistimen kosketukseen. Virtalukosta on  n. 10cm,ja se on näköjään liian kaukana. Onko tämä normaalia, vai onko magneetti ja tunnistin jotenkin menettänyt herkkyytensä?
 Olen kiitollinen kaikista neuvoista, ja pliis ottakaa yhteyttä jos löytyisi lähiseudulta muita samanlaisella autolla(Vaasa).

Heippa.
« Viimeksi muokattu: 11.11.09 - klo:08:50 kirjoittanut Samsa »

Timi

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1685
  • NA6CET
Vs: Jousituksesta ja valoista
« Vastaus #1 : 22.08.08 - klo:08:07 »
Saat multa 1.6:n vakiojouset 50e.  ;)

Mullakin oli samanlainen käynnistyksenesto kun ostin auton Saksasta. Mun mielestä tuollainen ajonesto ei ole vakio vaan Saksassa jälkiasennettu. Kun asennutin Cobran hälyttimen autooni niin samalla ne nappasi tuon surkean ajoneston pois.
NA '93 1.6 Turbo Ecoboost

VesCu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 548
Vs: Jousituksesta ja valoista
« Vastaus #2 : 22.08.08 - klo:09:29 »
http://www.miata.fi/e107_plugins/smf/smf.php?topic=94.0
Tuolla on juttua juuri noista huomiovaloista. Kyllä ne sinne keulalle saa laitettua. Saavat palaa vain parkkiasennossa, eli viiksen ollessa keskiasennossa.

Onnea hyvästä valinnasta  :)
Miata '90 1.6l Turbo
Mazda CX-60
Ex Legacy '08 "Boxer Diesel"
Ex Forester '03 XT AT
Ex Impreza '99 GT

Marok

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 789
    • MX-5 päiväkirja
Vs: Jousituksesta ja valoista
« Vastaus #3 : 22.08.08 - klo:11:03 »
Oikein hyvä on ajaa vakiojousillakin. Joustovarat ja maavara kasvaa huomattavasti. Vähän kallistelee ja niijaa enemmän, mutta "aktiivisen ajon" hauskuuteen tai suorituskykyyn ei sulla tule juurikaan vaikutusta. Jos nyt jotain miinusta, niin onhan matala vähän kivemman näköinen. Ja  hyvät iskarit on aina hyvät iskarit! :)

pantse

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 54
Vs: Jousituksesta ja valoista
« Vastaus #4 : 22.08.08 - klo:20:02 »
mulla on mäxässä vakiojouset ja kybin säädettävät pumput toimii aivan loistavasti.huomiovaloina on hellan pitkulaiset
mallit ja katsastuksessa kelpas oikein hyvin nyt elokuussa.
Mazda MX5 -93 1.6

Fiat Bravo T-jet Sport -07

Österbotten

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 53
Vs: Jousituksesta ja valoista
« Vastaus #5 : 23.08.08 - klo:01:24 »
                     Kiitos vastauksista!
Jim: Voisin olla kiinnostunut sinun jousistasi, kunhan pääsisin kokeilemaan ensiks vakioalustaisen auton, että saisin vähän tuntuma.
VesCu: Haluaisin huomiovalot kytketyksi niin, että ne syttyisi aina virta-avaimesta, kun olen meidän muistakin autoista tottunut sellaiseen automatiikkaan. Olisko se sitten laitonta tässä tapauksessa?
Marok: Kiitos mielipiteestäsi
Pantse: Minkämallisia ne on sun Hellat, ja miten olet  asentanut niitä? Kuvistasi ei oikein näy.
            Ja mistä ostit KYB-iskareitasi?

PS Näin tänään toisen MX:n Juthbackan rompetorilla Uudessakaarlepyyssä, oli violetinvärinen ja eri maski/puskuri  kuin mulla, oli sumu(?)valoilla. Muuten sama korimalli kun mulla.


pantse

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 54
Vs: Jousituksesta ja valoista
« Vastaus #6 : 23.08.08 - klo:09:20 »
iskarit tilasin mx-5 partsista englannista,hinta n.460 € 4 kpl.Hellat ostin täältä suomesta ja ne ovat hyväksytty huomiovaloiksi.Kuvissa ei näy koska eivät olleet silloin paikallaan.Kytkennän tein niin että huomiovalot syttyy kun laittaa parkit päälle,hellan mukana tulee ohjeet myös kytkentään jolloin ne syttyy kun laittaa autosta pelkästään virrat päälle mutta en ota kantaa onko laillinen suomessa ???
« Viimeksi muokattu: 23.08.08 - klo:09:34 kirjoittanut pantse »
Mazda MX5 -93 1.6

Fiat Bravo T-jet Sport -07

VesCu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 548
Vs: Jousituksesta ja valoista
« Vastaus #7 : 23.08.08 - klo:14:40 »
Viikon päästä perjantaina olis miata-miitti Helsingissä. Siellä voi koeajaa, pähkäillä ja jutella livenä asioista. Eikun sinne vaan.
Vanhemmissa autoissa ei ole ajovaloautomatiikkaa(vai mikä valomuisti se nyt on), joka sytyttäis ajoon tarvittavat valot päälle käynnistyksessä. Siks miatan tapauksessa (NA) käännetään valokatkaisija keskiasentoon jolloin myös huomiovalot palaa. Ne ei saa palaa yhtäaikaa lyhkästen ja pitkien kanssa. Käynnistyksessä mitään valoja ei syty minnekään, joten jos kytket huomiovalot syttymään silloin, niin perä on pimee. Ei täysin laillinen tilanne, mutta eipä nuo poliisit yleensä kattele peileistä että oliko perä pimee jos keulassa oli ok valot. Saattaa mennä tolleen läpi katsastuksestakin vahingossa..  ;D tai sitten ei.

Mulla oli vakiojouset ja konin säädettävät iskarit aluks. Joustovaraa oli, mutta mun makuun oli liian pehmeä tai 'kiikkuva'. Nyt on Konin jousetkin alla ja nyt jo joutuu pitää iskareita enempi auki kuin kiinni. Ihan mukava ajella tälleenkin kaupungissa, vaik töyssyihin joutuu hidastaa todella paljon enemmän kuin vakioalustalla.
« Viimeksi muokattu: 25.08.08 - klo:11:38 kirjoittanut VesCu »
Miata '90 1.6l Turbo
Mazda CX-60
Ex Legacy '08 "Boxer Diesel"
Ex Forester '03 XT AT
Ex Impreza '99 GT

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Vs: Jousituksesta ja valoista
« Vastaus #8 : 23.08.08 - klo:19:02 »
Mulla oli ennen vakioalusta ja nyt on Konin säädettävät iskarit vakiojousilla. Tykkäsin autosta vakionakin mutta nyt on kuitenkin parempi.

Konin iskareilla saa autoa madallettua vajaat pari senttiä mutta tarkoitus on madaltaa sitä lisää jatkossa. Eli laitan Konin madallusjouset myöhemmin.

Täysin vakiolla MX-5:llä voi ajaa mutkiin reilusti kovempaa kuin autoilla yleensä ja ajaminen on tosi hauskaa eli vakiojouset vaan alle ja ajo muuttuu varmasti paremmaksi, kun kerran huonoillakin teillä ajelet.

Kun ostin auton pari vuotta sitten, niin siinäkin oli ajonesto, joka toimi mustalla muovipalikalla. Laitteen nimi oli Tectus. Se lähti samalla, kun autoon laitettiin Cobran hälytin kaksinkertaisella ajonestolla. Ajonestoa tuskin kannattaa poistaa, jos siihen ei laita hälytintä samalla. Ja jos laittaa hälyttimen, niin kannattaa kysyä poistavatko nykyisen ajoneston samaan hintaan.

jone

  • Juniori
  • Viestejä: 10
Vs: Jousituksesta ja valoista
« Vastaus #9 : 23.08.08 - klo:21:08 »
Ajovaloautomatiikan saa toimimaan NA mallissa huomiovalojen kanssa. Valoreleen 30 napaan liitetään johto "siniseltä liittimeltä" joka löytyy vasemmalta puolelta ilmamassamittarin vierestä. Liitos on tehtävä liittimen takaa, koska pistoketta tarvitaan testaukseen. Ko. liittimeen tulee virta virtalukon takaa. Heräte otetaan ajovalojen avausreleeltä, jolloin huomiovalot sammuvat, kun "luukut" aukeavat. Toki täytyy muistaa myös diodi. Tällöin kytkentä on laillinen ja valot toimivat aina oikein. Kuten edellisessä ketjussa mainitsin se kelpaa myös katsastuksessa.

Österbotten

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 53
Vs: Jousituksesta ja valoista
« Vastaus #10 : 23.08.08 - klo:21:38 »
                       Kiitoksia!
Olen kysynyt Hella-huomiovaloja Vaasan isoimmista varaosaliikkeistä, mutta ei missään tunneta moisia. Mitä on niiden tarkka nimike? Onko kellään linkki tai kuvia?

pantse

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 54
Vs: Jousituksesta ja valoista
« Vastaus #11 : 23.08.08 - klo:21:46 »
kato www.vapaa-aika.com hinta on 69.95.
Mazda MX5 -93 1.6

Fiat Bravo T-jet Sport -07

VesCu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 548
Vs: Jousituksesta ja valoista
« Vastaus #12 : 23.08.08 - klo:21:52 »
Mjoo, tarkotin tolla ajovaloautomatiikalla sitä et autolla pystyy ajamaan ilman viikseen koskemista vaikka pimeässä, kunhan moottori on käynnissä.. NA ei vissiin nosta luukkuja pystyyn kun starttaa moottorin.. No joo, venkoilu sikseen. ;D
Tuolla edellisessä linkissä jonka laitoin on kerrottu asiasta enempi ja pari kytköstäkin siellä on esitelty. Itsekin sain tästä Österbottenin kyssäristä sen verran virtaa, et korjailin tänään omaa huomiovalologiikkaa paremmin lakia noudattavaks. Siitä lisää täällä:

http://www.miata.fi/e107_plugins/smf/smf.php?topic=94.0
« Viimeksi muokattu: 23.08.08 - klo:21:54 kirjoittanut VesCu »
Miata '90 1.6l Turbo
Mazda CX-60
Ex Legacy '08 "Boxer Diesel"
Ex Forester '03 XT AT
Ex Impreza '99 GT

jone

  • Juniori
  • Viestejä: 10
Vs: Jousituksesta ja valoista
« Vastaus #13 : 23.08.08 - klo:22:15 »
Ymmärrän toki mitä tarkoitat ajovaloautomatiikalla. Sitä minäkin hain, ettei siis tarvitse koskea kuin virta-avaimeen ja lähteä liikkeelle, kun valoja kytkin. Ja jo maahantuojan koulutuksessa kun automalli esiteltiin tuli selväksi, että luukut aukeavat vasta kun viiksestä käännetään. ;)
Koska haluan säilyttää auton ajan hengen mukaisena ostin Talmun valot, joita käytettiin -90 luvulla. Huomiovaloina niitä ei liene enää saa, joten kelpuutin peruutusvalot keulalle. Ne ovat hieman kirkkaammat, vaikka polttimo on saman kokoinen.

Österbotten

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 53
Vs: Jousituksesta ja valoista
« Vastaus #14 : 25.08.08 - klo:09:19 »
                                       Hei
Varmaan menee jo jankutuksen puolelle, nää mun kysymykset. Mutta onko varma että nuo Hellat ovat laillisia, kun "ei missään" varaosaliikkeessä niitä tunneta? Ja miten ootte asentaneet, tuohon "suu-aukkoon" ne tulevat kai liian lähelle auton keskilinjaan?
Tiedotuksena, Talmut saa edelleenkin sekä kirkkaina että keltaisina, mutta olen saanut niin sekavia ohjeita eri tahoilta, etten tiedä mihin uskoa.  Katsastaja antoi mulle paperin jossa oli sumuvalojen ohjeet,ja siinä luki että "Direktiivi ei tunne huomiovaloja". Se meinasi että pitää olla valkoisia ja E-merkinnällä sumarien tapaan. Sitä ei  taas ole Talmuissa, mutta niitä markkinoidaan edelleen, ja varaosaliike meinasi että ovat ainoat lailliset suomessa.
Siksi luottaisin enemmän teihin, sellainen systeemi mikä on yleisesti käytössä ja ei ole saanut huomautuksia liikenteessä, täytyy olla hyvä. Kiitoksia!