Kirjoittaja Aihe: Jousituksesta ja valoista  (Luettu 12615 kertaa)

CD

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 830
Vs: Jousituksesta ja valoista
« Vastaus #15 : 25.08.08 - klo:09:27 »
Tuosta löytyy autojen valomääräykset:

http://www.ake.fi/pdf/79-208-2004.pdf

Vähän tiivistettyä copy-pastea, jos ei jaksa ladata tota pdf:ää..:

"1.2 Autossa lisäksi sallitut valaisimet
- lisäkaukovalaisimet
- etusumuvalaisimet
- huomiovalaisimet
......"

"2. Kytkennöistä
Sähköliitäntöjen on oltava sellaiset, että etu- ja takavalaisimet, mahdolliset äärivalaisi-met, mahdolliset sivuvalaisimet ja takarekisterikilven valaisin voidaan kytkeä päälle ja pois ainoastaan samanaikaisesti. Tätä vaatimusta ei sovelleta käytettäessä etu- ja ta-kavalaisimia ja sivuvalaisimia, jotka on yhdistetty tai rakenteellisesti yhdistetty edellä tarkoitettuihin valaisimiin, pysäköintivalaisimina.
Sähköliitäntöjen on lisäksi oltava sellaiset, että lähi-, kauko- tai sumuvalaisimia voi kytkeä päälle vain, jos edellisessä kappaleessa mainitut valaisimet ovat kytketyt päälle. Tämä ei kuitenkaan koske kytkentää, joka on tarkoitettu lähi- tai kaukovalaisimilla, annettavaa varoitusvalomerkkiä varten.
Muut valaisimet kuin lähi-, kauko- ja sumuvalaisimet eivät saa olla kätkettävissä niiden ollessa pois käytöstä. Kätkettävät valaisimet on voitava siirtää käyttöasentoon ja kytkeä päälle yhdellä hallintalaitteella."

"3. Valaisinten yleisiä vaatimuksia
Ajovalojen tulee antaa valkoista valoa, mutta ennen 1.10.1994 käyttöönotetuissa autoissa sallitaan myös kellertävät ajovalot."

"4.4 Huomiovalaisimet
Huomiovalaisimella tarkoitetaan ajoneuvon etuosaan asennettua valaisinta, jota käytetään ajoneuvon havaitsemisen helpottamiseksi ajettaessa valoisaan aikaan.
Huomiovalaisimet ovat vapaaehtoiset, mutta jos sellaiset asennetaan, tulee niitä olla kaksi kappaletta asennettuna siten, että valaisimen etäisyys auton ulkoreunasta on enintään 400 mm ja korkeus maanpinnasta vähintään 250 mm ja enintään 1500 mm. Huomiovalaisinten välisen etäisyyden tulee olla vähintään 600 mm, kuitenkin vähintään 400 mm, mikäli ajoneuvon kokonaisleveys on enintään 1300 mm. Huomiovalaisimet asennetaan auton etuosaan eteenpäin suunnattuina ja siten kytkettyinä, että ne voivat palaa vain silloin kun takavalaisimet ovat päällä ja sammuvat kytkettäessä ajovalot päälle, paitsi milloin niitä käytetään valomerkin antamiseen. Huomiovalaisimen on lähetettävä valkoista hajavaloa, joka ei suoraan tai heijastumallakaan saa häiritä kuljettajaa tai muitakaan tiellä liikkujia. Ennen 1.10.1994 käyttöönotetuissa autoissa sallitaan kui-tenkin myös keltaista valoa lähettävät huomiovalaisimet. Huomiovalojen merkkivalo on vapaaehtoinen. Huomiovalaisimen tulee näkyä vaakatasossa 20° ulos- ja sisäänpäin sekä vaakatasosta 10° ylös- ja alaspäin."

pantse

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 54
Vs: Jousituksesta ja valoista
« Vastaus #16 : 30.08.08 - klo:08:54 »
                                       Hei
Varmaan menee jo jankutuksen puolelle, nää mun kysymykset. Mutta onko varma että nuo Hellat ovat laillisia, kun "ei missään" varaosaliikkeessä niitä tunneta? Ja miten ootte asentaneet, tuohon "suu-aukkoon" ne tulevat kai liian lähelle auton keskilinjaan?
Tiedotuksena, Talmut saa edelleenkin sekä kirkkaina että keltaisina, mutta olen saanut niin sekavia ohjeita eri tahoilta, etten tiedä mihin uskoa.  Katsastaja antoi mulle paperin jossa oli sumuvalojen ohjeet,ja siinä luki että "Direktiivi ei tunne huomiovaloja". Se meinasi että pitää olla valkoisia ja E-merkinnällä sumarien tapaan. Sitä ei  taas ole Talmuissa, mutta niitä markkinoidaan edelleen, ja varaosaliike meinasi että ovat ainoat lailliset suomessa.
Siksi luottaisin enemmän teihin, sellainen systeemi mikä on yleisesti käytössä ja ei ole saanut huomautuksia liikenteessä, täytyy olla hyvä. Kiitoksia!
mulla olevat hellat asensin aivan "suuaukon"laitaan jolloin täyttyy min.vaatimus 600mm.katsastuksessa inssi mittasi n.suunnilleen käsivarsi mitalla että ulkolaidoilta täyttyy vaadittu 400mm ;D samoin katsoi että valoista löytyy e hyväksyntä joka näissä helloissa on.
Mazda MX5 -93 1.6

Fiat Bravo T-jet Sport -07

Österbotten

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 53
Vs: Jousituksesta ja valoista
« Vastaus #17 : 05.10.08 - klo:21:32 »
                                 Kiitos Timi jousista, näytti hyviltä!
Niissä oli pidemmissä 2 punaisia täpliä, lyhyemmissä 1 keltainen. Onko kellään tietoa näistä, mitä ne tarkoittaa? Onko muitakin malleja, esim. jos on ilmastointi/ei ilmastointi, automaatti/manuaali?
Mulla oli kerran VW Golf -01, ja rupesin tutkimaan tätä asiaa, kun totesin sen olevan aivan liian pehmeä, mutta kuitenkin sopivalla korkeudella. Tiedustelin merkkiliikkeestä, ja sain vastauksen että on olemassa kymmeniä eri jousia ko. autoon, mutta ei kukaan voi sanoa luettelosta, mitkä jouset ovat kovempia, ainoastaan tiettyyn auton valmistenumeroon olisi voinut tilata samanlaisia. Taikka jos olisi löytynyt liikenteessä olevan, sopivan jäykillä jousilla olevan auton ja tilannut sillä valmistenumerolla omaan autoon jousia. Ei oikein herätä luottamusta moiseen myyjän asiantuntemukseen....
Kokeilin Golfissa Intrax- madallusjousia, oli kyllä kovempia, mutta sen verran lyhyemmät, että löi pohjaan yhtä herkästi kuin ennenkin.
 Uskon että näillä vakiojousilla + hyvälaatuisilla iskareilla tulisi hyvä, niinkuin useat foorumilaiset ovat kehuneet omia autojaan tällä ratkaisulla. Omat iskarit ovat mustia, jollain merkinnöillä jousilautasien alapuolella, lienevät alkuperäisiä? Mitkä iskareita suosittelisitte, jos haluan mukavuutta, mutta ennen kaikkea hyvää pitoa vähän kuoppaisemmilla teillä? Luin jostain linkistä, että näillä autoilla on aika lyhyet joustovarat, ennen kuin stopparikumeihin ottaa, myös vakiojousilla. Tämä tyyppi, joka ilmeisesti harrastaa rata-ajoakin, oli laittanut täysin säädettävän alustan, mutta säätänyt sen vakiokorkeudelle, koska halusi säilyttää joustovarat. Hän laittoi uudet stopparit, koska vanhat olivat lyhennettyjä, niinkuin minunkin ovat, ilmeisesti. Olisiko minunkin syytä hommata uudet?
Ja onko Miatan sport-iskareissa pituuseroja, en ole ainakaan nähnyt ilmoituksissa maininta tästä?

On kyllä paljon kysyttävää, mutta jos saisin edes yhteen vastauksen...kiitän!


Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Vs: Jousituksesta ja valoista
« Vastaus #18 : 06.10.08 - klo:12:05 »
Mitkä iskareita suosittelisitte, jos haluan mukavuutta, mutta ennen kaikkea hyvää pitoa vähän kuoppaisemmilla teillä?

Harkitsepa Konin Miata-iskareita. Niillä saat madallettua autoa vajaat pari senttiä mutta auto jää silti aika korkealle. Lisäksi jäykkyyttä saa säädettyä portaattomasti melko löysästä tosi kovaan.

Itse aion laittaa myös Konin madallusjouset näiden kanssa mutta jos olisi vakiomoottori, niin ajelisin vakiojousilla ja näillä. Ostin iskarit täältä: http://www.gomiata.com/konadshocab8.html mutta löytyy monesta muustakin nettikaupasti. Täällä käyttäjien kokemuksia: http://www.miata.net/products/chassis/koni.html

walesi

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 168
Vs: Jousituksesta ja valoista
« Vastaus #19 : 10.10.08 - klo:11:10 »
Komppaan edellistä, mulla on vakiojouset ja konin keltaset, jouset alimmassa jousilautasen kohdassa ja iskarien säätö täysin pehmeellä kadulla. Radalle voi sitten ruuvata lisää jos halua on.

Mutta, minä olenkin jo vanha ja mukavuudenhaluinen, eikä mua haittaa jos auto kallistelee hiukka mutkissa. Tai no, hiukan enemmän kun hiukka :)
Mullapa onkin Tom Matanon nimmari takaluukun kannessa :)

Österbotten

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 53
Vs: Jousituksesta ja valoista
« Vastaus #20 : 12.10.08 - klo:23:57 »
Hei Walesi, vastaisiko Konien 1-asento alkuperäisiskarit,vai millaista se on? Minäkin olen jo keski-ikäinen, enkä varmaan vaadi autoltani ihan samaa kuin nuoret hurjapäät. En väitä etten haluaisi mennä lujaa aina välillä, mutta ainakin täällä pohjanmaalla ovat tiet usein sen kuntoisia,että joudun paljon useammin tinkimään vauhdista liian kovan kuin liian löysän alustan takia. Haluan siis sellaisen alustan joka antaisi hyvän pidon huonokuntoisilla teillä, ja joka myös antaisi hieman mukavuutta. Onko sittenkin Konit parhaita mulle, vai onko teillä muitakin ehdotuksia?

VesCu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 548
Vs: Jousituksesta ja valoista
« Vastaus #21 : 13.10.08 - klo:09:23 »
Minulla oli 2007 kesällä vakio jouset ja konin säädettävät iskarit alla ja allekirjoitan myös edelliset väitteet. Iskareilla tekee jo paljon ja pomput ja hidasteet ei ole vielä menoa hidastavia esteitä.

Nykyisin on myös jouset Konin madaltavat. Nyt on auto kiinni tien pinnassa ja iskarit enemmän löysän puolella, jotta persaus kastäis ;) Hidastuksiin tullaan tosi hiljaa. Tällaiseen ajeluun kun oli jo tottunut niin paluu entiseen kaverin kyydissä hiukan hämäsi: Maistelin vauhdin hurmaa Markon kyydissä kesällä (perus jouset + konin säädettävät iskarit). Lähestyttäessä ekaa suojatie pomppua 'säikäytti', kun koko ajan oli mielessä, että nyt kolahtaa ja pahasti mut sehän meni oikein pehmeästi yli. Kiitos jousien.

Pointsit Konin vapaasti säädettäville iskareille.
Pointsit myös madallusjousille, jos haluaa auton tonttiin. Ei ne liian kovat ole, mutta töyssyihin joutuu hidastaa reilusti.
Miata '90 1.6l Turbo
Mazda CX-60
Ex Legacy '08 "Boxer Diesel"
Ex Forester '03 XT AT
Ex Impreza '99 GT

chakie

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 109
Vs: Jousituksesta ja valoista
« Vastaus #22 : 13.10.08 - klo:11:00 »
Itse pistin omaan autoon viime keväällä Konin "Sport Kit":in, eli tavalliset keltaiset iskarit ja hieman madaltavat jouset. Toimii hyvin eikä mielestäni ole turhan kova. Madallusta tuli ehkä 3cm, mutta kuitenkin niin paljon että katsastussetä huomasi ja halusi tehdä muutoskatsastuksen. Ja muutoskastastukseen tarvittiin dokumentaatiota jousista, eli niin painonkestävyys. Konin paketin mukana tuli CD jossa oli kaiken maailman dokumentteja lähinnä Saksan Tuv:iä varten, joten eikun kotiin hakemaan ja takaisin katsastusasemalle. Siellä sitä CD:tä selattiin ja löydettiin sopiva hyväksyntä-PDF ja sain auton hyväksyttyä. Hieman ongelmia tuli kun oma auto on alunperin Kanadasta ja sen akselipaino on näköjään 20kg (tjs) enemmän kuin Euroopan MX-5:ssa ja Konin paperit olivat tehty Euroopan versiolle. No, katsastusmies sitä heiman mietti ja päätti sitten että se ei turhaan heittäydy vaikeaksi ja hyväksyi auton.  ;D

Summa summarum, olen ollut tyytyväinen Konin Sport Kit:iin. MX5Partsista tilasin.

VesCu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 548
Vs: Jousituksesta ja valoista
« Vastaus #23 : 16.10.08 - klo:00:07 »
Sorry moderaattorille etukäteen, mut tuolla Mazdago:n puolella tuli myynti-ilmotus eibach-sarjoista NB ja NC:lle -30% ovh. Jos siis jotakuta kiinnostaa Koniin kitin kehumisen jälkeen  ;)

En oikein tienny minne pitäs laittaa, kun ois kuitenki hyvä laittaa tänne missä on enempi noita mx-5 ajajia lueskelemassa.. Niin ja hintaan en kehtaa kommentoida mitään, jokainen tehköön laskutoimitukset itse.

http://www.mazdago.net/index.php?topic=18756.0
Miata '90 1.6l Turbo
Mazda CX-60
Ex Legacy '08 "Boxer Diesel"
Ex Forester '03 XT AT
Ex Impreza '99 GT

Opus5

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 171
Vs: Jousituksesta ja valoista
« Vastaus #24 : 16.10.08 - klo:09:31 »
Olen seurannut hiljaa sivusta tuota alustakeskustelua. Olen nyt kesän ajellut matalalla H&R jousisarjalla ja vakioiskareilla kun sellainen yhdistelmä sattui Saksasta osumaan parhaana vaihtoehtona kohdalle. Ajettavuuteen olen (amatöörin arvosteluasteikolla) tosi tyytyväinen, ajokilometrit ovat kertyneet Uudenmaan asvalttiteillä normaalina käyttöautona. Tai siis ei normaalina vaan fantastisena käyttöautona. Mutta pikkuhiljaa on alkanut jurppia se että pohja on aina silloin tällöin jossain kiinni ja joutuu varomaan vähän siellä sun täällä. Tammisaaren vanhassa kaupungissa ajoin kunnon pohjarysäyksen kun katselin maisemia enkä huomannut varoa uria. Kesämökille en ole uskaltanut edes yrittää. Renkaita vaihtaessa tutustuin tilanteeseen eikä siellä mitään vakavaa mutta huonolla tuurilla katin menetys ottaisi kaaliin. Jos nyt tekisin päätöksen niin en madaltaisi käyttöajossa olevaa kiesiä ainakaan noin paljoa. Eihän kellään loju nurkissa NB vakiojousia?


pantse

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 54
Vs: Jousituksesta ja valoista
« Vastaus #25 : 17.10.08 - klo:13:41 »
itsekin olen ollut hyvin miatan käytökseen paketilla:vakiojouset+kybin säädettävät agx iskarit.ei tarvii joka nyppylään vetää liinoja kiinni,kuitenkin selkeästi parempi ajaa kuin vakiokamppeilla ::)
Mazda MX5 -93 1.6

Fiat Bravo T-jet Sport -07

Marok

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 789
    • MX-5 päiväkirja
Vs: Jousituksesta ja valoista
« Vastaus #26 : 20.10.08 - klo:13:54 »
Multa löytyy yhdet vakiojouset, mutta ne on kyllä NA:han. Liekö niissä mitään eroa? NB:n akselimassa taitaa olla jotain 50-100 kg enemmän  ??? Onko ongelma, en ossoo sannoo...

Opus5

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 171
Vs: Jousituksesta ja valoista
« Vastaus #27 : 20.10.08 - klo:15:08 »
Multa löytyy yhdet vakiojouset, mutta ne on kyllä NA:han. Liekö niissä mitään eroa? NB:n akselimassa taitaa olla jotain 50-100 kg enemmän  ??? Onko ongelma, en ossoo sannoo...

Amatööri ei oikeen ossoo ottoo riskii . . .

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Jousituksesta ja valoista
« Vastaus #28 : 20.10.08 - klo:15:39 »
Juu en menis laittamaan NA:n jousia NB:seen, enkä toisinpäin.
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Atte.V

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 692
Vs: Jousituksesta ja valoista
« Vastaus #29 : 20.10.08 - klo:19:35 »
Onko täällä kellään kokemusta coil over alustasta MX:ssä? Tossa omassa on ilmeisesti jotkin madallus jouset ja muuten on kyllä hyvä ajaa mutta isommissa töyssyissä pääsee iskarit vähän pohjaamaan aina silloin tällöin. Alusta menee siis vaihtoon ja ykkös vaihtoehto tällä hetkellä olisi D2 coilit.
NA 1,8 turbo