Kirjoittaja Aihe: Jousituksesta ja valoista  (Luettu 12616 kertaa)

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Vs: Jousituksesta ja valoista
« Vastaus #30 : 20.10.08 - klo:22:45 »
Onko täällä kellään kokemusta coil over alustasta MX:ssä? Tossa omassa on ilmeisesti jotkin madallus jouset ja muuten on kyllä hyvä ajaa mutta isommissa töyssyissä pääsee iskarit vähän pohjaamaan aina silloin tällöin. Alusta menee siis vaihtoon ja ykkös vaihtoehto tällä hetkellä olisi D2 coilit.

Täällä on aika monesta alustasta käyttäjien kertomuksia. D2:stä ei tosin ole mainintaa.
http://www.miata.net/products/chassis/

Heikosti löytyy käyttäjien kertomuksia netistä D2 coileista mutta näissä on jotain:

Täällä on keskustelua D2:sta http://www.mwir.net/forum/lofiversion/index.php?t39606.html

http://www.miataturbo.net/forum/showthread.php?p=58390



markos

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 378
Vs: Jousituksesta ja valoista
« Vastaus #31 : 31.10.09 - klo:13:30 »
Meinasin konin säädettäviä iskareita vakiojousien kaveriksi.
Mihin asentoon korkeussäätö kannattaa laittaa, toimiiko alimmassa ok?
Suzuki x-90

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Vs: Jousituksesta ja valoista
« Vastaus #32 : 31.10.09 - klo:15:24 »
Meinasin konin säädettäviä iskareita vakiojousien kaveriksi.
Mihin asentoon korkeussäätö kannattaa laittaa, toimiiko alimmassa ok?

Mulla oli ennen Konin iskarit vakiojousien kanssa. Alimmassa asennossa ei madalla kovinkaan paljoa varsinkaan takaa. Kts kuva:



Pelkät iskarit toimivat sinänsä hyvin mutta auto jää turhan korkeaksi ja ajettavuuskaan ei vastaa iskari-madallusjousiyhdistelmää.

Jos laitat pelkät jouset +vakioiskarit, niin ehdottomasti alimpaan asentoon muuten tulee maastoautolook.

Suosittelen laittamaan samalla kerralla madallusjouset mutta ei välttämättä Koneja, koska niiden kestävyydessä on ollut ongelmia USA:n käyttäjillä (itselläni ei ainakaan vielä ole ollut ongelmia). Tällöin jouset ylimpään asentoon tai enintään keskimmäiseen. Keskimmäisessä asennossa joutuu tekemään pientä sisälokarien muokkausta ainakin 215-renkaiden kanssa. Ylimmässä asennossa pitäisi toimia hyvin 35 mm madaltavien jousien kanssa. Mulla on nyt siis Konin iskarit + jouset ja tällä kombinaatiolla on paljon jämäkämpi ajaa kuin pelkillä jousilla. Iskareissa on tosi hyvä tiukkuuden säätö, joten liian kovaksi ei mene madallusjousienkaan kanssa.

Pelkkiä iskareita en siis laittaisi, kun madallus jää takaa ihan liian vähäiseksi ja saman työn vaatii joka tapauksessa laittaa sitten jouset samalla kerralla tai ei. Ja kun jouset on suhteellisen halpojakin, niin turha on säästää tässä kohdassa.

Racing Beatin jousia on ainakin USA:ssa paljonkin laitettu Konin iskareiden kanssa ja itsekin ajattelin kokeilla, niitä jos nuo Konin jouset pettävät joskus
« Viimeksi muokattu: 31.10.09 - klo:15:30 kirjoittanut Marko »

markos

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 378
Vs: Jousituksesta ja valoista
« Vastaus #33 : 01.11.09 - klo:14:39 »
Kiitos kuvasta, auttoi paljon valintaa :) Mites tollaisessa -95 autossa, ei kai siitä tarvii mitään tûv -papereita tai muita hyväksyntöjä? Kunhan vaan jää 8cm maavara.
Suzuki x-90

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Vs: Jousituksesta ja valoista
« Vastaus #34 : 01.11.09 - klo:15:03 »
Ei tarvitse mitään papereita muissa kuin -98 ja myöhemmin käyttöönotetuissa euroopassa ensirekisteröidyissä autoissa  :)


« Viimeksi muokattu: 01.11.09 - klo:15:26 kirjoittanut Marko »

markos

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 378
Vs: Jousituksesta ja valoista
« Vastaus #35 : 01.11.09 - klo:15:12 »
Löytyykö kuvaa Konin iskareilla ja madallusjousilla varustetusta autosta?
Suzuki x-90

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Vs: Jousituksesta ja valoista
« Vastaus #36 : 01.11.09 - klo:15:26 »
Löytyykö kuvaa Konin iskareilla ja madallusjousilla varustetusta autosta?

Toi ensimmäinenkin kuva on Konin iskareilla ja vakiojousilla. Tässä vielä toinen:


Ainakin omaan makuuni perä on ihan liian korkealla

VesCu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 548
Vs: Jousituksesta ja valoista
« Vastaus #37 : 02.11.09 - klo:11:51 »
Ompas korkee vielä..  ???
Mulla on 40 mm madallus + säädettävät iskarit = täysi konin setti siis ja öbaut puolet tosta matalampi.. Ei tällä tietokoneella näyttänyt olevan kuvaa just nyt ja galleriassakin on vanhoilla jousilla. Pitää kattoo illalla uudestaan.

Miata '90 1.6l Turbo
Mazda CX-60
Ex Legacy '08 "Boxer Diesel"
Ex Forester '03 XT AT
Ex Impreza '99 GT

jusssi

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 167
Vs: Jousituksesta ja valoista
« Vastaus #38 : 03.11.09 - klo:12:05 »
Laitellaan tähän samaan ketjuun, eli onko kellään kokemusta tuollaisesta mx5partsin myymästä Koni STR.T Street Performance Suspension Tuning Kitistä? Hintaa ei näytä olevan kuin karvan päälle 350e, mutta tekeeköhän tuolla mitään? Talvirenkaita vaihtaessa huomasin että takajousi on poikki niin voisi uusia alustaan samalla iskarit ja jouset joka nurkkaan tässä jossain vaiheessa.

Tuolta siis löytyy:

http://www.mx5parts.co.uk/product_info.php?currency=EUR&products_id=1578

"much more fun to drive a slow car fast, than a fast car slow"

Marok

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 789
    • MX-5 päiväkirja
« Viimeksi muokattu: 09.11.09 - klo:17:42 kirjoittanut Marok »

markos

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 378
Vs: Jousituksesta ja valoista
« Vastaus #40 : 09.11.09 - klo:18:48 »
Kiitos kuvista, hyvältä näyttää. Pitänee tuollaiset tilata. Mihin korkeuteen nuo kannattaa laittaa? Ja tarviiko tuon koni sport kitin kanssa muuta laittaa kuin uudet iskarin suojakumit?
Suzuki x-90

Marok

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 789
    • MX-5 päiväkirja
Vs: Jousituksesta ja valoista
« Vastaus #41 : 09.11.09 - klo:20:14 »
Tehtaan "kitti" (iskarit ja jouset) tulee valmiiksi säädettynä oikeaan korkeuteen ja jäykkyyteen (iskarit). Paketin ohje erityisesti painotti, että iskareiden "esijäykkyyttä" tai lautasen korkeutta ei lähdetä itse sen enempää säätämään. Keskikorkeudella oli muistaakseni. Bumpstopit tosiaan talteen, ja itse väkertelin vain uudet "tarvikehaitarit" vanhojen rikkinäisten tilalle.

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Vs: Jousituksesta ja valoista
« Vastaus #42 : 09.11.09 - klo:20:35 »
Ylimmässä korkeudessa Konin keltaiset jouset + siniset iskarit meni mulle ilman ongelmia. Keskikorkeudessa etupään sisälokaria piti muokata ja takapää meni ilman ongelmia. Lopulta takapää vaihdettiin alimpaan asentoon ja seurauksena on se, että mutkissa raapii sisälokaria, jos iskarit eivät ole kireimmällä asetuksella. Eli ensi kesänä takapääkin siirtyy todennäköisesti keskiasentoon.

Kitti on tosi hyvä ajaa eikä ole liian kova mutta siniset jouset eivät ilmeisesti ole kovin pitkäikäiset. Ainakin jenkkifoorumeilla on kommetteja asiasta. Iskarit on sen sijaan kestävät. Jos itse olisin nyt hankkimassa kittiä, niin laittaisin coilit.