Kirjoittaja Aihe: Liian leveät vanteet?  (Luettu 13999 kertaa)

Österbotten

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 53
Liian leveät vanteet?
« : 25.03.09 - klo:22:20 »
Tiedän, että rengas ei saa tulla aukosta ulos, mutta kuinka sitä käytännössä katsotaan? Mulla on 7,5 tuumaa leveät vanteet, ja jos katsoo suoraan keskiön yläpuolella, niin rengas on selvästi reunan ulkopuolella, mutta jos katsoo vähän taaempana, n. kello 1-2 vasemmalla puolella, niin lokasuoja peittää niukasti renkaan. Auto on saksantuonti, ja muutoskatsastettu siellä näillä vanteilla, ja tuotu suomeen Rinta-joupin toimesta. Voiko tulla mulle hankaluuksia katsastuksessa, ja jos, niin pitäähän Rinta-jouppi vastata siitä? Autohan pitää olla katsastuskunnossa kun kaupasta ostaa? Tai jos menee hyvällä tuurilla läpi tämän kerran, olisiko mun syytä vaatia toiset, lailliset vanteet joka tapauksessa?
« Viimeksi muokattu: 11.11.09 - klo:08:49 kirjoittanut Samsa »

chakie

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 109
Vs: Liian leveät vanteet?
« Vastaus #1 : 25.03.09 - klo:22:28 »
Kiinnostaa minuakin, kun tänään sain uudet vanteet alle. Siinä kun katsotaan suoraan ylhäältäpäin niin vanne/rengas ei ole ulkopuolelle, mutta jos katsoo muusta kulmasta niin on (autohan ei ole suora).

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Liian leveät vanteet?
« Vastaus #2 : 25.03.09 - klo:22:28 »
Mittaavat sen sillein että harjanvarsi yms tikku kumin kylkeen pystyyn ja ei saa tulla ulos muistaakseni 2 senttiä.

Yleensä voi pitää sääntönä että ylhäältäpäin katsoessa siitä kuviosta ei saa näkyä kuin korkeintaan sentti.

Harvemmin mullakaan on katsastuksessa sanonu mutta kahdet sakot olen bemarilla saanu kun tuli ulos noin pari senttiä(10 tuumaa leveät niin herättivät aina poliisien kiinnostuksen reunahuulen takia).

Eli chakie jos ei ylhäältä katsoessa näy niin ei mitään väliä sivuilla.
« Viimeksi muokattu: 25.03.09 - klo:22:30 kirjoittanut next »

Österbotten

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 53
Vs: Liian leveät vanteet?
« Vastaus #3 : 26.03.09 - klo:00:39 »
chakie?

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Liian leveät vanteet?
« Vastaus #4 : 26.03.09 - klo:05:20 »
chakielle vastasin viime rivillä....

Taitaa joku käydä hitaalla ;)

Atte.V

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 692
Vs: Liian leveät vanteet?
« Vastaus #5 : 26.03.09 - klo:09:59 »
Säännöksissä sanotaa vaan että renkaan kulutuspinta ei saa tulla ulkopuolelle. Vanne siis saa tulla reilustikin ulos kuten myös renkaan reuna. Mulla tulee toisessa autossa ton verran vanne ja rengas ulos ja on ihan laillinen:

Tossa kyllä tosin on aika kapea rengas vanteeseen verrattuna.
« Viimeksi muokattu: 26.03.09 - klo:10:01 kirjoittanut Atte.V »
NA 1,8 turbo

chakie

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 109
Vs: Liian leveät vanteet?
« Vastaus #6 : 26.03.09 - klo:15:27 »
Aha, no ei taida olla mitään ongelmaa oman auton suhteen:


Hieman huono kuva, mutta ainakin takana ei ole ongelmaa.

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Liian leveät vanteet?
« Vastaus #7 : 26.03.09 - klo:15:59 »
No ei ole. Toisin jopa itse noita sen 20 milliä ulommas levikepaloilla.

Mulla mahtuu juuri ja juuri kaaren sisään noi kesäkumit.

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: Liian leveät vanteet?
« Vastaus #8 : 26.03.09 - klo:18:29 »
Mulla on tällänen ja menee tosi naftisti samassa linjassa kaaren pokkauksen kanssa (kun ylhäältä katsoo):



Toi Atte.V:n ylitys on jo aika härski! Yllättävää, että tuo kelpaa vielä? Miliisien kanssa voi tulla tien päällä ongelmia...

Oliko Nextin puimuri Z3:n?  ;)

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Liian leveät vanteet?
« Vastaus #9 : 26.03.09 - klo:20:05 »
Eiku teini kinnari E30 327 ;)

Hiukan oli sillon jännät paikat kun katsastin sitä kun kumit ei ollu ollenkaan sellaset kuin laki sanoo.
Edessä 9 tuumaa leveät ja päällä 195/45 16 ja takana 10 tuumaa leveillä 215/40 16.

Vannetta oli siis näkyvissä enemmän kuin kumia mutta eivät olleet ihan oikean levyiset kumit vanteisiin(german lookki siis).

Mulla on noi kesäkumit aika lailla kuten E38 kuvassakin. Ei paljoa puutu että edessä raapii lokasuojaan.
Olishan siinä lokasuojassa tietty varaa mankeloida ja levittäs lisää ;)

Toi atte v:n on ihan sellanen mikä menee kyllä tienpäälläkin läpi. On vastaavasta tapauksesta jopa kysytty ihan miliisiltä mitä mieltä on.

Atte.V

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 692
Vs: Liian leveät vanteet?
« Vastaus #10 : 26.03.09 - klo:20:12 »
Eiku teini kinnari E30 327 ;)
Hiukan oli sillon jännät paikat kun katsastin sitä kun kumit ei ollu ollenkaan sellaset kuin laki sanoo.
Edessä 9 tuumaa leveät ja päällä 195/45 16 ja takana 10 tuumaa leveillä 215/40 16.
Vannetta oli siis näkyvissä enemmän kuin kumia mutta eivät olleet ihan oikean levyiset kumit vanteisiin(german lookki siis).
Mulla on noi kesäkumit aika lailla kuten E38 kuvassakin. Ei paljoa puutu että edessä raapii lokasuojaan.
Olishan siinä lokasuojassa tietty varaa mankeloida ja levittäs lisää ;)
Toi atte v:n on ihan sellanen mikä menee kyllä tienpäälläkin läpi. On vastaavasta tapauksesta jopa kysytty ihan miliisiltä mitä mieltä on.
Tossa on 8,5" vanne ja 215/40/17 kumi, joka sekin on jo vähän venytetyn näkönen, mutta ei kyllä lähellekään sitä mitä noi sun on varmaan ollu. :o

Onko kukaan muuten rullannu MX:stään noita kaaria? Edestä joutunee varmaan poistamaan sisälokarit kokonaan kun ne on tossa kaaren reunassa kiinni.

Ite tykkään kyllä että vanne tulee aika ulos ja että rengas on sopivan kapee vanteelle. MX:ssä tyydyin nyt ainakin aluksi aika kapeeseen, kun ei viitti ajettavuutta pilata. Tilasin siihen sitten 16*7 ET40 vanteet ja niitä ois tarkotus sitten spacerin kanssa tuoda vielä jonkun verran ulommas.
NA 1,8 turbo

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Liian leveät vanteet?
« Vastaus #11 : 26.03.09 - klo:22:05 »
Sen mitä ite olen noita etulokareita tutkinu niin joutus kyllä antamaan laikkaa niille ennen mankelia.

Ei taivu nätisti piiloon kun tota peltiä on useempi sentti osassa kohtaa sinne sisäänpäin.
Täytyy kattoa kuinka sitä innostuu nyt tulevalla kesälomalla tota pilkkomaan.

Levikepalat ajoin jo laserilla ja kokeilen niitä noiden kesäkumien kanssa jotta tulisko ne hiukan vielä ulommas ilman että ajettavuus kärsii.

Atte.V

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 692
Vs: Liian leveät vanteet?
« Vastaus #12 : 26.03.09 - klo:23:13 »
Sen mitä ite olen noita etulokareita tutkinu niin joutus kyllä antamaan laikkaa niille ennen mankelia.
Ei taivu nätisti piiloon kun tota peltiä on useempi sentti osassa kohtaa sinne sisäänpäin.
Täytyy kattoa kuinka sitä innostuu nyt tulevalla kesälomalla tota pilkkomaan.
Levikepalat ajoin jo laserilla ja kokeilen niitä noiden kesäkumien kanssa jotta tulisko ne hiukan vielä ulommas ilman että ajettavuus kärsii.
Siellä on just ne sisälokarin kiinnitys kohdat joissa on useempi sentti. Ne jos leikkaa pois niin joutuu sitten kyllä luopumaan noista sisälokareista tai rakentaa toisenlaiset, sama kyllä on vaikka ne rullaiskin vaan ylös niin ei niihin enää sisälokaria kiinni saa. Pitää koittaa jotain niille keksiä, itellä kun on toi auto talvellakin käytössä niin en kyllä mielellään kokonaan noista sisäloksuista luopuis. :-\
NA 1,8 turbo

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Liian leveät vanteet?
« Vastaus #13 : 27.03.09 - klo:11:16 »
Sen mitä ite olen noita etulokareita tutkinu niin joutus kyllä antamaan laikkaa niille ennen mankelia.
Ei taivu nätisti piiloon kun tota peltiä on useempi sentti osassa kohtaa sinne sisäänpäin.
Täytyy kattoa kuinka sitä innostuu nyt tulevalla kesälomalla tota pilkkomaan.
Levikepalat ajoin jo laserilla ja kokeilen niitä noiden kesäkumien kanssa jotta tulisko ne hiukan vielä ulommas ilman että ajettavuus kärsii.
Siellä on just ne sisälokarin kiinnitys kohdat joissa on useempi sentti. Ne jos leikkaa pois niin joutuu sitten kyllä luopumaan noista sisälokareista tai rakentaa toisenlaiset, sama kyllä on vaikka ne rullaiskin vaan ylös niin ei niihin enää sisälokaria kiinni saa. Pitää koittaa jotain niille keksiä, itellä kun on toi auto talvellakin käytössä niin en kyllä mielellään kokonaan noista sisäloksuista luopuis. :-\


Sama täällä. Ei sen puoleen ne sisälokarit vuotaa aika pahasti paskaa sinne pyörän takapuolella olevaan koteloon.

jusssi

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 167
Vs: Liian leveät vanteet?
« Vastaus #14 : 19.08.09 - klo:18:00 »
En viitsi uutta aihetta aloittaa tästä joten nostellaan vanhaa ylös...

Kuinkas leveitä vanteita on ihmiset saanut sovitettua mäxään? Millaisella et:llä? Kenelläkään pienen et:n vanteita mäxässä? Joku spacerien kanssa leikkinyt eli minkä paksuinen lätty menee vielä väliin ennen kuin kauheasti ottaa kiinni?
Itsellä olisi suunnitelmissa ensi kesäksi löytää setti joka tulisi suoraan ilman spacereita kaaren tasolle tai ainakin lähelle sitä. Mielessä olisi vanteet koossa 15" tai 16" ja yhdet olikin tarjolla jo 16x7,5 ja et 25, mutta tuollaiset ei taida kaareen helposti mennä ilman mankelia/levitystä? Tällä kertaa siis ulkonäkö on tärkeämpää kuin ajettavuus.  ;D

Huulivanteet on niin lähellä sydäntä että jotkut sellaiset pitäisi tähänkin saada.  :D
"much more fun to drive a slow car fast, than a fast car slow"