Kirjoittaja Aihe: Madallus Konin alustasarjalla (liian matala edestä)  (Luettu 2394 kertaa)

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Laitettiin moregoren kanssa mun autoon Konin jouset Konin iskareiden kaveriksi. Ja tietenkään ei tullut uskottua muiden vinkkejä netissä eli jousilautasen paikka on nyt keskimmäinen, vaikka ylimmäistä monet suosittelivat (oma vika siis). Seuraus on se, että edestä meni liian matalaksi ja rengas raapii nopeassa käännöksessä sisälokarin kiinnityspulttia. Iskarit ovat 1/4 kierrosta vailla maksimikireydessä eli liian löysistä säädöistä ei ole kyse.

Onko ideoita, mitä muuta voi tehdä kuin nostaa jousilautasen paikkaa ylemmäksi, että mutkiin voisi taas ajaa kovaa ilman renkaiden raapimista sisälokareihin. Jousilautasen paikan siirto vaikuttaa n. 5 mm. Renkaat ovat 215/45-15.
« Viimeksi muokattu: 11.11.09 - klo:09:00 kirjoittanut Samsa »

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Madallus Konin alustasarjalla (liian matala edestä)
« Vastaus #1 : 14.06.09 - klo:22:41 »
Eli siis ottaa sieltä sisäkehältä kiinni? Vieläpä etupuolelta eikö?

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Madallus Konin alustasarjalla (liian matala edestä)
« Vastaus #2 : 14.06.09 - klo:23:17 »
Irrota se lokarin pultti pois tieltä?  :)
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Vs: Madallus Konin alustasarjalla (liian matala edestä)
« Vastaus #3 : 15.06.09 - klo:21:53 »
Eli siis ottaa sieltä sisäkehältä kiinni? Vieläpä etupuolelta eikö?

Enpä olekaan varma, mistä ottaa kiinni. Aluksi luulin, että ottaa ulkokaareen, kun pultin vierestä on joku nirhaissut mutta märällä pihalla ei oikein pääse katselemaan tarkemmin ainakaan irrottamatta rengasta.

Etupään nostaminen ylimpään jousilautasen paikkaan lienee paras vaihtoehto poistaa raapiminen. Mahtaakohan Konin kitti olla suunniteltu niin, että myös takana pitäisi olla ylimmässä jousilautasen paikassa, jos edessäkin on? Eli vaikuttaako tasapainoon tai ajettavuuteen, jos taakse jättää keskimmäiseen ja eteen laittaa ylimpään. Jousilautasen ylimmän ja keskimmäisen paikan välillä kyllä kyllä aika pieni etupäässä eli n. 5-6 mm.

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Madallus Konin alustasarjalla (liian matala edestä)
« Vastaus #4 : 15.06.09 - klo:21:59 »
siis sehän ei muuta kuin auton korkeutta. Geometriahan on ihan sama kun jousi ei puristu kasaan enempää. Ainoa ero taitaa tulla alatukivarren kulmassa ja se täytyy vaan säädättää sen mukaan missä asennossa se sun lautanen on.

Jos säädätit jo ja muutat sen paikkaa niin uusiks menee säätö taas.

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Vs: Madallus Konin alustasarjalla (liian matala edestä)
« Vastaus #5 : 15.06.09 - klo:22:23 »
Eikös tuo jousen puristus muutu, kun jousilautasen paikkaa muutetaan? Tämä kuva ei ole miatasta mutta idea on sama.



Yläpää pysyy siis paikallaan ja jousen alapään paikka muuttuu riippuen jousilautasen korkeudesta ja samalla mun mielestä myös puristus.

Kuvassa jousilautasen alla näkyy "rengasjousi", jolle mun iskareissa on kolme uraa eli kolme eri korkeutta.

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Madallus Konin alustasarjalla (liian matala edestä)
« Vastaus #6 : 15.06.09 - klo:22:35 »
Ai ne on jotkut köyhänmiehen mallit ;) no ei vaan paremmat ne on kuin mulla silti.
Tota mä ainakin eka kattosin nyt sen että mistä se hinkkaa. Itsellä lähti sisälokareista hiukan pois etupuolelta ja sisäkehältä. Ulkokaareen ei mulla ainakaan ota ja toi on kuitenkin aika alhana.

Yks ratkasu on jäykentää jousia.

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Vs: Madallus Konin alustasarjalla (liian matala edestä)
« Vastaus #7 : 15.06.09 - klo:23:00 »
Joo, pitää ottaa rengas irti ja katsoa mistä ottaa kiinni.

Jos jousilautasen paikkaa nostaa edestä, niin takaa kannatanee tehdä samoin, että auton käytös pysyy hyvänä vai ymmärsinkö oikein?

Jäykempiä jousia ei ihan heti viitsisi hankkia, kun noi nykyiset on ihan uudet ja aika pitkään meni niidenkin vaihdossa.
« Viimeksi muokattu: 15.06.09 - klo:23:14 kirjoittanut Marko »