Kirjoittaja Aihe: jo on vaikeeta  (Luettu 8013 kertaa)

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Vs: jo on vaikeeta
« Vastaus #15 : 06.08.08 - klo:16:33 »
Kysykäähän Tapiolasta harrasteautovakuutusta, jos haluatte vakuuttaa modatun auton. Silloin auton korvausarvo määritellään autokohtaisesti ja summa säilyy vuodesta toiseen. Edellytyksenä on 15 vuoden ikä (auton ikä siis) ja 5 kuukautta talviseisontaa vuodessa. Oma autoni on "vain" 13 v mutta sain vakuutuksen kuitenkin. Syynä tähän varmaankin oli se, että kaikki muutkin vakuutukset ovat tapiolassa. Nyt auto on vakuutettu huomattavasti kovemmasta arvosta kuin vakio 1,8 MX-5 vm. -95.

Atte.V

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 692
Vs: jo on vaikeeta
« Vastaus #16 : 06.08.08 - klo:16:39 »
..kele, poltin sit parit sulakkeet kytkentöjä tehdessä.. Ja joutus vissiin tekemään taas reletaidetta, että sais kaukosäädöllä aukeemaan kontin. Ois tarvinnu kauko-ohjausyksiköltä pelkästään maan, mut antaa vaan jotain negatiivisia jännitteitä.. En ois muuta tarvinnu kuin sen ohjatun maan.. itku. Ja sit ei löydy oikeet piuhat kirveelläkään.
No onneks sentään ovet aukee ja sulkeutuu kakella sentää..
Kyllä noille lisäkanaville melkeen aina joutuu jonkun releen väliin rakentamaan. Ne ei yleensä kestä virtaa juuri mitään ja on tarkotettukin lähinnä vaan ohjaamaan relettä joka sit ohjaa varsinaista laitetta. Mut aika helppo tollanen perus rele on kyllä kytkeä.
NA 1,8 turbo

VesCu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 548
Vs: jo on vaikeeta
« Vastaus #17 : 06.08.08 - klo:16:44 »
Onhan ne helppoja kytkeä, ei siinä mitä. Kun vain ois aina etukäteen ollu tieto, että miten joku kytkentä on toteutettu, nii ei tartteis kokeilla (eikä tekis virheitä ajatuksissaan..) ;D Pitää vissiin hankkia se 'Enthusiast manual' nii loppuu se savun hälvettyä tarkistamma kytkennät touhu  :)
Miata '90 1.6l Turbo
Mazda CX-60
Ex Legacy '08 "Boxer Diesel"
Ex Forester '03 XT AT
Ex Impreza '99 GT

Timi

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1685
  • NA6CET
Vs: jo on vaikeeta
« Vastaus #18 : 06.08.08 - klo:17:14 »
Kysykäähän Tapiolasta harrasteautovakuutusta, jos haluatte vakuuttaa modatun auton. Silloin auton korvausarvo määritellään autokohtaisesti ja summa säilyy vuodesta toiseen. Edellytyksenä on 15 vuoden ikä (auton ikä siis) ja 5 kuukautta talviseisontaa vuodessa. Oma autoni on "vain" 13 v mutta sain vakuutuksen kuitenkin. Syynä tähän varmaankin oli se, että kaikki muutkin vakuutukset ovat tapiolassa. Nyt auto on vakuutettu huomattavasti kovemmasta arvosta kuin vakio 1,8 MX-5 vm. -95.

Tämä pitäisi tehdä ilman muuta. Eiköhän muillakin vakuutusyhtiöilläkin löydy vastaava tuote.
NA '93 1.6 Turbo Ecoboost

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Vs: jo on vaikeeta
« Vastaus #19 : 06.08.08 - klo:17:22 »
Tämä pitäisi tehdä ilman muuta. Eiköhän muillakin vakuutusyhtiöilläkin löydy vastaava tuote.

Heikosti löytyy vastaavia vakuutuksia muilta. Soitin kaikki mahdolliset läpi ja lopulta kysyin omasta yhtiöstä, että tinkivätkö 15 v iästä ja se sitten onnistui.

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: jo on vaikeeta
« Vastaus #20 : 07.08.08 - klo:10:04 »
Onhan ne helppoja kytkeä, ei siinä mitä. Kun vain ois aina etukäteen ollu tieto, että miten joku kytkentä on toteutettu, nii ei tartteis kokeilla (eikä tekis virheitä ajatuksissaan..) ;D Pitää vissiin hankkia se 'Enthusiast manual' nii loppuu se savun hälvettyä tarkistamma kytkennät touhu  :)

Noniin... eilen hajos meidänkin mäksästä sitten keskuslukitus. Ovi jäi lukkoon ja sitä meinannut saada millään auki (moottori oli kai palanut lukitus asentoon ja jymähtänyt siihen). En tiedä miten tämä on tapahtunut koska vaimo tuli töistä ja pirssi oli tässä kunnossa.  ::)

Otin oven verhoilun irti ja k-lukon moottorin, mutta sitä ei saanut millään enään virkoomaan. Tilasin netistä uuden moottorin mutta pahoin pelkään, että koko systeemi on ottanut itseensä = kauko-ohjainkaan ei enään toimi. Koko järjestelmä tuntu täysin kuolleelta ja johtoja menee hieksi asti todella veemäisissä paikossa. Pitääkö tämänkin systeemin korjaamista nyt alkaa opettelemaan!?  ???

Pikkasen vaikea vuosi on ollut meidän pienelle kun kokoajan leviää jostain.

VesCu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 548
Vs: jo on vaikeeta
« Vastaus #21 : 07.08.08 - klo:10:27 »
Tarkemmin tilannetta tietämättä..
-keskuslukitukselle/kakelle tulevan piuhan sulakkeet kunnossa? ts virtaa tulee. Jos virta ryöstetty jostain muusta piiristä, niin voi olla että syyllinen on muualla kuin k.lukossa ja ko sulake ois palanu.
-ettei ois k.lukon päässä oleva työntötanko päässy vähän liikahtamaan liikaa vaikka toiseen suuntaan, jolloin asentoanturi moottorissa ei koskaan pääse liikahtamaan toiseen asentoon (kun laittaa auki/kiinni)ja moottori aattelee, että nyt pitää vängittää voimalla lukkoa kiinni ja tällöin koko keskuslukko on 'jumissa', ei jaksa avata avaimellakaan..
-jos moottori rikki, niin se selittäis kyllä koko systeemin jumituksen sekin. Keskusyksikkö kaipaa kuitenki kunnollisia signaaleja molemmilta moottoreilta toimiakseen logiikan mukaan. Toivottavasti korjaantuu moottorin vaihdolla.

>Huom. Nimimerkin neuvoja kannattaa kuunnella tietyllä varauksella, koska täälläpäin on parit sulakkeet just poltettu<
 ;D
Miata '90 1.6l Turbo
Mazda CX-60
Ex Legacy '08 "Boxer Diesel"
Ex Forester '03 XT AT
Ex Impreza '99 GT

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: jo on vaikeeta
« Vastaus #22 : 07.08.08 - klo:10:55 »
Tarkemmin tilannetta tietämättä..
-keskuslukitukselle/kakelle tulevan piuhan sulakkeet kunnossa? ts virtaa tulee. Jos virta ryöstetty jostain muusta piiristä, niin voi olla että syyllinen on muualla kuin k.lukossa ja ko sulake ois palanu.

Kiitos jeesistä! Kaikki apu on nääs tervetullutta... Kävin sulakkeet läpi (ja sain taas selän kipeeksi, miksi hel***ssä ne on noin hullussa paikassa??) ja kaikki olivat ok. Mikä on muuten se sulakeboxin keskellä oleva musta mötikkä, jonka saa myös irti? Joku rele? Jos systeemissä on jossain muualla sulake niin sen paikkaa en tiedä...

-ettei ois k.lukon päässä oleva työntötanko päässy vähän liikahtamaan liikaa vaikka toiseen suuntaan, jolloin asentoanturi moottorissa ei koskaan pääse liikahtamaan toiseen asentoon (kun laittaa auki/kiinni)ja moottori aattelee, että nyt pitää vängittää voimalla lukkoa kiinni ja tällöin koko keskuslukko on 'jumissa', ei jaksa avata avaimellakaan..

Otin moottoriyksikön kokonaan irti ja avasin koko laitoksen pientä väkivaltaa käyttäen (olen niin utelias luonne  :D ). Mekanismi oli ok mutta kun pelkästään sähkömoottoria koitti pyörittää, olisi moottori täysin jammed. Moottori on varmasti palanut kiinni. Mitäköhän muuta se on aiheuttanut?

-jos moottori rikki, niin se selittäis kyllä koko systeemin jumituksen sekin. Keskusyksikkö kaipaa kuitenki kunnollisia signaaleja molemmilta moottoreilta toimiakseen logiikan mukaan. Toivottavasti korjaantuu moottorin vaihdolla.

Joo toivotaan näin. Uudet moottorit (4kpl) oli vain 29€ joten aika "halpa" kokeilu vielä tiedossa...  Oven moottorissa oli kytkin jolla toinen ovi saa signaalin (kutsutaanko tätä nyt ohjaavaksi vai?) ja se kytkin oli myös pimeänä. Katellaan nyt miten käy...

Atte.V

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 692
Vs: jo on vaikeeta
« Vastaus #23 : 07.08.08 - klo:23:51 »
Noniin... eilen hajos meidänkin mäksästä sitten keskuslukitus. Ovi jäi lukkoon ja sitä meinannut saada millään auki (moottori oli kai palanut lukitus asentoon ja jymähtänyt siihen). En tiedä miten tämä on tapahtunut koska vaimo tuli töistä ja pirssi oli tässä kunnossa.  ::)

Otin oven verhoilun irti ja k-lukon moottorin, mutta sitä ei saanut millään enään virkoomaan. Tilasin netistä uuden moottorin mutta pahoin pelkään, että koko systeemi on ottanut itseensä = kauko-ohjainkaan ei enään toimi. Koko järjestelmä tuntu täysin kuolleelta ja johtoja menee hieksi asti todella veemäisissä paikossa. Pitääkö tämänkin systeemin korjaamista nyt alkaa opettelemaan!?  ???
Sen moottorin toiminnan voi kokeilla syöttämällä sille virtaa suoraan akusta. Jos ei liiku niin sitten on rikki. Vähän vaikuttais siltä että se keskuslukon moottori on jumittunut ja sen takia on palanut keskuslukon sulake, kun se on yrittänyt väkisin puskea auki jumittunutta moottoria. Onko sulla tossa joku hälytin? Joissain hälyissä on erikseen sulake keskuslukolle ja joissain vaan sitten pääsulake. Sulta saattaa nyt olla se hälyn pääsulake palanut jos ei kauko-ohjain muutenkaan reagoi mitenkään. Hälyn sulakkeet on yleensä vaan siinä hälyttimen johtojen välissä roikkumassa ja niitä on turha mistään sulake boksista etsiä.

Edit: Ja yleensä ne hälyttimen boksit ja sulakkeet sijaitsee jossain kojelaudan sisällä ja useimmiten kuskin jalkatilassa jossain ylhänä.

« Viimeksi muokattu: 08.08.08 - klo:00:55 kirjoittanut Atte.V »
NA 1,8 turbo

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: jo on vaikeeta
« Vastaus #24 : 14.08.08 - klo:11:19 »
Noniin, voittajana maalissa.  ;D

Laitoin uuden keskuslukon moottorin kiinni ja kokeilin kaukosäädintä = systeemi on aivan kuollut edelleen. No täältä saatujen hyvien vinkkien perusteella aloin metsästää kojelaudan sisältä sulaketta... Piuhahelvetin keskellä oli kuin olikin sulakeboxi jonka sisässä oli palanut sulake. Sen kun vaihdoin alkoi ovi, johon juuri vaihdoin moottorin, toimimaan. Uusi moottori oli ns. 2 vaiheinen kun vanhat olivat enemmän auki ja kiinni systeemillä. Tämän kuulee selvästi äänestä kun ovia avaa/sulkee. Vaihdoin toiseen oveen myös uuden moottorin ja nyt toimii taas hienosti.

Kiitos kaikille vinkeistä!  :)

VesCu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 548
Vs: jo on vaikeeta
« Vastaus #25 : 15.10.08 - klo:21:50 »
...kele. Olis pitäny puoltoista vuotta sitten syylärin vaihdon yhteydessä iskee uudet vesiputket kiinni. Nyt se alaletku vuotaa tihuuttaa.. Noh, uusi silikoniletku on jo tulossa ja vaihto on helppoa, kun pistää auton parin viikon päästä pukille muutenkin.
Pitäsköhän tsekkailla hiukan muitakin letkuja samalla, ettei sitten heti ala vuotaa jostain muualtakin.

Edit: Letku vaihdettu ja eipä vuoda enää! Samalla massattu lisää pohjaa.
« Viimeksi muokattu: 18.11.08 - klo:10:40 kirjoittanut VesCu »
Miata '90 1.6l Turbo
Mazda CX-60
Ex Legacy '08 "Boxer Diesel"
Ex Forester '03 XT AT
Ex Impreza '99 GT

VesCu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 548
Vs: jo on vaikeeta
« Vastaus #26 : 18.11.08 - klo:10:38 »
Tuli taas opittua kantapään kautta..=> Kun asennat keskuslukituksen, niin laita niiden solenoidien ympärille jotain pehmeää kangasta + pussita, jotta solenoidiin ei pääse vettä ja jäädy niin helposti.. ja siis ei vissiin kannata ruuvata suoraan peltiin kiinni, jolloin kylmä johtuu paremmin ja vesi jäätyy.
Otamma ovet kertaalleen auki ja teemme korjaukset lähipäivien aikana. Samalla pitää kuivattaa solenoidit..

Stoori:
Click - ovet kaukosäädöllä auki => ei tapahdu mitään => avaimella vääntää lukkoa auki ja salvasta ovi auki => ottaa avaimen pois ja jäätyny solenoidi vääntää voimalla lukkoa kiinni. => Moottori tulille => kuski ulos skraappaamaan jäätä => unohtaa tilanteen => paiskaa oven kiinni => Herää siihen, mitä tuli tehtyä!
=> Auto käynnissä, avaimet virtalukossa (auto+kämppä), ovet lukossa, tyttöystävä lähti jo töihin => et pääse sisälle kämppään ;D => Ei muuta kuin soittamaan kaverille, että viittisittekö mennä vara-avaimilla mun omaan kämppään ja hakee auton vara-avaimet sieltä ja kiikuttaisitte ne mulle, kiitti. => kaveri töissä => soitto sen tyttöystävälle, joka menee iltavuoroon töihin ja vielä nukkuu, heh.. => Herää 3:een soittoon, onnex  => 15 minsan päästä avaimet tulivat kaupungin toiselta laidalta => auto auki => sisällä hyvä lämpö päällä  ;D => Pitää vissiin hiukan hyvitellä kavereita tästä..  ;)
Miata '90 1.6l Turbo
Mazda CX-60
Ex Legacy '08 "Boxer Diesel"
Ex Forester '03 XT AT
Ex Impreza '99 GT

VesCu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 548
Vs: jo on vaikeeta
« Vastaus #27 : 18.11.08 - klo:10:42 »
Jo on vaikeeta, kun ei meinaa tää foorumi vörkkiä nyt oikein hyvin  ;D Viimeiset kirjoitukset eivät näy kunnolla.
Noh, eipä haittaa, kyl se Samsa saa tän korjattuu.
Miata '90 1.6l Turbo
Mazda CX-60
Ex Legacy '08 "Boxer Diesel"
Ex Forester '03 XT AT
Ex Impreza '99 GT

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Vs: jo on vaikeeta
« Vastaus #28 : 18.11.08 - klo:16:59 »
Jo on vaikeeta, kun ei meinaa tää foorumi vörkkiä nyt oikein hyvin  ;D Viimeiset kirjoitukset eivät näy kunnolla.
Noh, eipä haittaa, kyl se Samsa saa tän korjattuu.

Koitapa Vescu tätä: www.miata.fi/forum/

VesCu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 548
Vs: jo on vaikeeta
« Vastaus #29 : 05.06.09 - klo:12:34 »
...keleen nais Picasso kuski meinas ajaa suoraan keulaan risteyksessä! Ja ajo vielä kylmästi VÄÄRÄLLÄ kaistalla. 100% sen vika. Vissiin meinas oikasta risteyksessä, joo mut ei tullu mieleen katsoa että tuleeko autoja vastaan. Lukkona 3-4 metriä ja sit jäi 40-50 senttiä matkaa autojen välille, perkule. Aivan kohdalla vihdoin huomas tilanteen ja teki semmosen väistöliikkeen, niin ei kuiteskaa kolahtanu.. Päässä pyöri jo että nyt menee puskurit, lamput, keula, syyläri, (+ muuta kamaa mitä sinne on viime aikoina laitettu) + Picasson keula ja kuskin ovi..

Plussana mainittakoon että eipä oo pitkilleen tommosta adrenaliiniryöppyä saanu  :P
Miata '90 1.6l Turbo
Mazda CX-60
Ex Legacy '08 "Boxer Diesel"
Ex Forester '03 XT AT
Ex Impreza '99 GT