Kirjoittaja Aihe: Auton nostaminen ja tukeminen  (Luettu 9444 kertaa)

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Auton nostaminen ja tukeminen
« : 15.11.10 - klo:17:55 »
Noin kun ei ihan joka taloyhtiön autotallista löydy autonosturia, niin miten olette nostaneet auton, kun tarvitsee päästä alle? Pakoputkihommissa ite viimeksi nostin tunkilla tasauspyörästöstä perästä ja laitoin tuet sivuille, jotta ei pääse tippumaan. Mutta entäs esim. laatikon tai perän öljynvaihdossa, kun auton pitäisi olla melko suorassa?

Voiko tuollasiin motonetin perus jackkeihin luottaa ja mihin kohti ne kannattaa asettaa? Entä ajorampit? Vai kannattaako koko auto nostaa pukeille operaation ajaksi ja jos näin, niin millaisia suosittelette?
Don't charge. Super Turbocharge!

Timi

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1685
  • NA6CET
Vs: Auton nostaminen ja tukeminen
« Vastaus #1 : 15.11.10 - klo:18:46 »


Itse olen nostellut autoa sivuilta noista oem kohdista ihan perus hallitunkilla. (jotain rättiä yms väliin ettei massat mene rulalle) Tällä hetkellä mulla on vaan tosi paska tunkki joka ei mahdu auton alle "heittämällä", vaan joudun kikkailemaan alkuperäisellä saksitunkilla tai ajamaan auton eka kapuloiden päälle että tunkki mahtuu alle. Ja sitten vaan ne pukit niihin samoihin kohtiin. Mulla olisi hakusessa parempi hallitunkki jonka nostokorkeus alkaa alle 10cm:sta...

Flyin miata on keksinyt tämmöisen apurin: http://www.flyinmiata.com/index.php?deptid=5681&parentid=0&stocknumber=35-70000
« Viimeksi muokattu: 15.11.10 - klo:18:49 kirjoittanut Timi »
NA '93 1.6 Turbo Ecoboost

e_o

  • Yleisvalvoja
  • Seniori
  • *****
  • Viestejä: 261
Vs: Auton nostaminen ja tukeminen
« Vastaus #2 : 15.11.10 - klo:19:31 »
Mulla oli auto viime talvena neljän pukin päällä juuri öljynvaihtoja ja jarruhommia varten. Nostin takaa perämötikän alta ja edestä koneen alta menevästä palkista, siellä oli kakkosnelonen välissä estämässä vääntymistä. Pukit siis normaali nostokohdissa ja korkeus sellainen että mahtui juuri alle makaamaan. Auton alla touhutessa sitten vanteita tai puutavaraa lisävarmistukseksi.

Mun pukit on jotain parin kympin 3t pukkeja, toiset Lidlistä ja toiset ehkä Biltsusta, en muista. Kuuden tonnin pukit olisi tukevampia ja niillä pääsisi ylemmäs, mutta kattelin että niissä on alin korkeus sellainen että mun tunkki ei nosta sinne asti. Sitten jos haluais vaikka laatikon tiputtaa, niin hankkisin varmaan 4 x 6t pukit ja pitkäkaulaisen tunkin.

Timi

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1685
  • NA6CET
Vs: Auton nostaminen ja tukeminen
« Vastaus #3 : 15.11.10 - klo:19:49 »


Biltemasta löytyisi 85-455mm nostolla oleva nostin. Hintaa 99€. Motonetissä on joku vastaava samaan hintaan, nostokorkeuksia siellä ei lukenut. Mulla on noi bilteman 1,5t pukit, hyvin on toiminut.
NA '93 1.6 Turbo Ecoboost

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Auton nostaminen ja tukeminen
« Vastaus #4 : 15.11.10 - klo:22:29 »
Ton FMn nostotuen voi korvata vaikka kakkosnelosesta tehdyllä palikalla missä on ura listalle.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Auton nostaminen ja tukeminen
« Vastaus #5 : 20.11.10 - klo:12:12 »
Nyt kun aloin selaamaan tuota (Rod's) MX-5 Enthusiast's Workshop Manualin alkupäätä, niin siinähän on aika hyvät vihjeet juuri tästä. Eli juurikin noista Timin ehdottamista kohdista tulisi tukea. Täytyy vielä tehdä jotkin palikat, jotka saa pukkien ja tuon reunalistan väliin sopivasti. Suurimmaksi ongelmaksi ainakin itsellä tulee lattian epätasaisuus. Taloyhtiön autotallissa kun on roudasta kärsinyt asfaltti, niin siinä ei paljoa uskalla autoa nostaa. Renkaanvaihtoa isommat operaatiot joutuu siis tekemään jonkun tutun autotallissa...
Don't charge. Super Turbocharge!

-ToniH-

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 64
Vs: Auton nostaminen ja tukeminen
« Vastaus #6 : 19.09.11 - klo:12:12 »
Eli voiko nostaa turvallisin mielin nbfl:ää takaa murikasta? Jos ei, niin mistä? Täytyis siirtää sivusuunnassa talvisäilöpaikan nurkkaan ja menis kätevästi hallitunkilla..

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Auton nostaminen ja tukeminen
« Vastaus #7 : 21.09.11 - klo:10:58 »
Voi nostaa turvallisesti perämurikasta. Joskus mietin tätä kans ja löysin miata.netistä pitkät keskustelut tuosta :)


Mulla on auto varmaan vuodesta enemmän pukkien päällä kuin ajossa  ::)  eli jonkinverran on kokemusta auton nostamisesta.
1) ajan auton eturenkaat lankkujen yli
2) tunkki alle ja nostan subframen (öljypohjan edestä) kohdalta keulan ylös. Välissä lankku ettei tule naarmuja
3) pukit alle ja nostan perämurikasta perän ylös ja loput pukit alle.

koko hommaan menee muutama minuutti

1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

-ToniH-

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 64
Vs: Auton nostaminen ja tukeminen
« Vastaus #8 : 21.09.11 - klo:12:59 »
Voi nostaa turvallisesti perämurikasta. Joskus mietin tätä kans ja löysin miata.netistä pitkät keskustelut tuosta :)


Mulla on auto varmaan vuodesta enemmän pukkien päällä kuin ajossa  ::)  eli jonkinverran on kokemusta auton nostamisesta.
1) ajan auton eturenkaat lankkujen yli
2) tunkki alle ja nostan subframen (öljypohjan edestä) kohdalta keulan ylös. Välissä lankku ettei tule naarmuja
3) pukit alle ja nostan perämurikasta perän ylös ja loput pukit alle.

koko hommaan menee muutama minuutti

Ok, kiitoksia!  :)

Terez

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 493
  • Mäntäkenraali
Vs: Auton nostaminen ja tukeminen
« Vastaus #9 : 21.09.11 - klo:17:04 »
mihis kohtaan ois suositeltavaa laittaa pukit, jos ottaa eestä ja takaa apurungot poies, ja mielellään niin että auton alla uskaltaa riehuakin ilman että tarttee pitää raamattua kainalossa?
'94 NA 1.8 rataprojekti
'00 NB 1.8 käyttis

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4101
Vs: Auton nostaminen ja tukeminen
« Vastaus #10 : 21.09.11 - klo:17:16 »
Harvaan jää paikat mistä nostaa ylös, ne palkit pohjassa menee ruttuun ainakin mulla kävi näin.

Laita grilliin ennemmin koko paketti. Mitäs varten apurungot pitää yhtäaikaa poistella?

Terez

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 493
  • Mäntäkenraali
Vs: Auton nostaminen ja tukeminen
« Vastaus #11 : 21.09.11 - klo:22:13 »
Harvaan jää paikat mistä nostaa ylös, ne palkit pohjassa menee ruttuun ainakin mulla kävi näin.

Laita grilliin ennemmin koko paketti. Mitäs varten apurungot pitää yhtäaikaa poistella?


ei nyt välttämättä yhtäaikaa, mut vuorotellen sit, ja ongelmia sekin pian tuottaa..
'94 NA 1.8 rataprojekti
'00 NB 1.8 käyttis