Kirjoittaja Aihe: Yleisimmat "tyyppiviat"  (Luettu 38109 kertaa)

Sami

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 791
Vs: Yleisimmat "tyyppiviat"
« Vastaus #30 : 19.12.11 - klo:18:53 »
Lainaus
etumainen olisi kyllä myynnissä kaikkine jousineen.

älä viskaa pois. jos se etummainen on rikki eikä vaan pois paikaltaan niin vois olla helpompaa vaan laittaa uus ku alkaa vääntämään rautalangasta. takimmaisen kanssa voi mennä kyl virittämiseks.

Tem:lle kiitokset linkistä. toivottavasti ei kuitenkaan tarvitse alkaa rautalangasta vääntämään.

Tonique

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 67
  • 2001 NB
Vs: Yleisimmat "tyyppiviat"
« Vastaus #31 : 20.12.11 - klo:09:34 »
Kiitoksia tosiaan linkistä. Tuo kyseinen ongelma vaivaa ja saattaapi olla että koitan noita ohjeita, osien hinnaksi ei ainakaan paljoa tule :)

Ville5v

  • Juniori
  • Viestejä: 17
Vs: Yleisimmat "tyyppiviat"
« Vastaus #32 : 20.03.12 - klo:10:33 »
Tässäkin listassa on mainittu nuo 99-00 NB:n puolaongelmat, josta olen muualtakin lukenut. Lisäksi tosiaan on noita NB:n tulpanjohtoja haukuttu siellä täällä. Kannattaako näille tehdä proaktiivisesti jotain, jos ongelmia ei (vielä) ole? Jos hankkii marmoritiskiltä uudet puolat niin onko ne nyt kaikki parempia, vai tarjooko ne edelleen 99-00 mallisiin noita ongelmallisia puolia? Entäs saako sieltä nykyään parempia tulpanjohtoja, vai ratkeaako tuo ongelma vain jollain after market tulpanjohdoilla?

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Yleisimmat "tyyppiviat"
« Vastaus #33 : 20.03.12 - klo:11:51 »
Yksi omakohtaisesti koettu vika, joka kannattaisi hoitaa ajoissa ennakoivana huoltona eikä vasta matkan katketessa:

NA 1,8: CAS-anturin tiiviste tihkuu öljyä lämmityslaitteen letkulle, letku haurastuu ja lopulta hajoaa. Vaihda tiiviste, ja jos öljymönjää on jo letkulla, niin se myös.
ex-NA8C

Rusty

  • Juniori
  • Viestejä: 36
Vs: Yleisimmat "tyyppiviat"
« Vastaus #34 : 05.07.14 - klo:19:03 »
Kuinka noi puolaongelmat ilmenevät? Itsellä välillä nykäisee pari kertaa liikkeellelähdön yhteydessä, ihan kuin sytytys pätkisi.

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Yleisimmat "tyyppiviat"
« Vastaus #35 : 05.07.14 - klo:19:53 »
Puola menee mykäksi kokonaan. Se ohjainkin katkoo melkein aina kovilla kierroksilla kun rikki ja kierroslukumittarikin kuolee samalla.

Puolanjohdot kannattaa vaihtaa jos sytkässä epäilys viasta.


Antsa

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
  • Ite tein
Vs: Yleisimmat "tyyppiviat"
« Vastaus #36 : 05.07.14 - klo:22:13 »
välillä nykäisee pari kertaa liikkeellelähdön yhteydessä, ihan kuin sytytys pätkisi.

Puolanjohdot kannattaa vaihtaa jos sytkässä epäilys viasta.

Melkein 100% varmuudella tulpanjohdot. Vaihteleeko pätkiminen yhtään kelien mukaan?
1.64 NA

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Yleisimmat "tyyppiviat"
« Vastaus #37 : 05.07.14 - klo:23:00 »
Itsellä välillä nykäisee pari kertaa liikkeellelähdön yhteydessä, ihan kuin sytytys pätkisi.

Aloittaisin vaihtamalla tulpanjohdot.
ex-NA8C

Rusty

  • Juniori
  • Viestejä: 36
Vs: Yleisimmat "tyyppiviat"
« Vastaus #38 : 08.07.14 - klo:17:17 »
Kiitos vastauksista! Kelin vaikutuksesta asiaan en osaa sanoa kun olen auton vasta ostanut. Tulpanjohdot meni tilaukseen ja vaihdan tulpat siinä samassa.

wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
Vs: Yleisimmat "tyyppiviat"
« Vastaus #39 : 08.07.14 - klo:17:22 »
Mä vaihtasin ihan mielenkiinnosta ensin johdot ja testaisin tuliko kuntoon ja sit vasta tulpat vaihtoon. Jos vaihdat molemmat sammalla kertaa ja tulee kuntoon, jäät vaille tietoa kummissako vika oli ;)
NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson


Rusty

  • Juniori
  • Viestejä: 36
Vs: Yleisimmat "tyyppiviat"
« Vastaus #40 : 08.07.14 - klo:19:27 »
Hahah, mahtava huomio.  sign0058  Taidankin hakea motonetistä huomenna tulpat ja vaihtaa ne ensin, kun johtoja saa vielä hetken odotella Mossilta.

Antsa

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
  • Ite tein
Vs: Yleisimmat "tyyppiviat"
« Vastaus #41 : 08.07.14 - klo:23:35 »
Tulppien vaikutus on mun kokemuksen mukaan vaparissa aika olematon. Olen vuorotellu kallista iridium-tulppaa, Boschin kolmikärkistä ja perus NGK:ta enkä osaa sanoa käynnistä mitkä tulpat siellä on. Mutta eipä ne paljon maksakaan.
1.64 NA

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Yleisimmat "tyyppiviat"
« Vastaus #42 : 09.07.14 - klo:08:03 »
Tulppien vaikutus on mun kokemuksen mukaan vaparissa aika olematon. Olen vuorotellu kallista iridium-tulppaa, Boschin kolmikärkistä ja perus NGK:ta enkä osaa sanoa käynnistä mitkä tulpat siellä on. Mutta eipä ne paljon maksakaan.
Onko kukaan kokeillut kärjettömiä tulppia?
Don't charge. Super Turbocharge!

mata1975

  • Juniori
  • Viestejä: 41
Vs: Yleisimmat "tyyppiviat"
« Vastaus #43 : 05.07.17 - klo:12:03 »
Moi

Muutama miata tuttu on kertonut samasta "tankkaukseen liittyvästä ongelmasta"
Kun tankkaa miataa niin joutuu "liruttamaan" ei voi täydellä paineella antaa mennä.
Omassa 1.8 1998 nb:ssä oli tuo.
alla linkki.Ongelma ja ratkaisu.


T:Marko

mata1975

  • Juniori
  • Viestejä: 41
Vs: Yleisimmat "tyyppiviat"
« Vastaus #44 : 05.07.17 - klo:12:30 »
Sitten kysyisin siitä miten se tyhjäkäynti ongelma korjataan?
(eli esim liikenne valoihin pysähtyessä kierrokset putoavat jonnekkin 500 korville)
On siis joku mekanismi jonka pitäs toimessaan puuttua tilanteeseen ja nostaa kierrokset kohdillee.
(Kun joku on uutena miatan ostanut niin ei varmasti ole silloin tyhjäkäynti reistaillut.)
Eli onko jollain ollut tälläinen vika ja miten sen korjasit.?
Mazda mx5 Nb 1.8 1998

T:Marko