Miata.fi

Yleinen => Autohifi, valot ja sähköt => Aiheen aloitti: CD - 11.08.08 - klo:22:14

Otsikko: Ajovalot
Kirjoitti: CD - 11.08.08 - klo:22:14
Mites noi ajovalot toimii teidän autoissa, eli nouseeko lamput kun kytket valot päälle viiksestä vai tartteeko nostaa siitä koelaudan napista?

Mulla toimi vielä tänään päivällä viiksestä, mutta MSPNP:n asentamisen jälkeen toimii ainoastaan siitä napista (lamput nousee) + viiksestä (lamput syttyy..)
Ärsyttävää... Onkohan toi joku sulakejuttu vai ecun ominaisuus?
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: VesCu - 11.08.08 - klo:22:19
Ilman kojelaudan nappia toimii normi eculla. Eli viiksestä.
Jännä ominaisuus.
Mut eiköhän sen saa valittua jostain valikosta, et nostaa samalla myös lamput..tai sit ei.
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: Marko - 11.08.08 - klo:22:29
Ilman kojelaudan nappia toimii normi eculla. Eli viiksestä.
Jännä ominaisuus.
Mut eiköhän sen saa valittua jostain valikosta, et nostaa samalla myös lamput..tai sit ei.

Ei kai eculla pitäisi olla mitään tekemistä valojen nousemisen kanssa.
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: CD - 11.08.08 - klo:22:31
Niinpä.  ??? todella kummallista.
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: VesCu - 11.08.08 - klo:23:29
Eiks jollain toisellakin kerholaisella ollu MSPNP, katotaan onks hänellä ollu sama homma, niin ainakin tietää et johtuuks toi nyt ollenkaa ecusta.. Et oo kuule ainoo CD ton MS:s kanssa, kyl ton saa selville jos se ecusta johtuu..
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: CD - 11.08.08 - klo:23:31
Et oo kuule ainoo CD ton MS:s kanssa, kyl ton saa selville jos se ecusta johtuu..

Näin vähän itsekin päättelin ;)
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: CD - 14.08.08 - klo:23:14
No nyt ne lamput alkoivat toimimaan.. ihan ittekseen.. taitaa olla parempi päivä mäksällä..
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: moregore - 19.08.08 - klo:14:39
Mulla ei ollu mitään ongelmaa lamppujen kanssa tosiaan, mutta orkkis lämpömittari lopetti toimintansa kyllä :D Henkimaailman juttuja, onneks on erillinen lämpömittari vedelle....
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: VesCu - 19.08.08 - klo:14:48
Vuosien varrella hapettuneet kontaktipinnat liittimissä voi myös olla syypää joskus. Vähän kun noita hinkkaa kiinni ja auki, niin sekin saattaa auttaa.
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: Jarppi - 22.09.08 - klo:17:43
Mulla on alkanut myös luukkuvalot kummittelemaan. Tiukassa käännöksessä vasemmalle, molemmat valot käyvät alhaalla ja nousevat samantein ylös. Oikealle käännettäessä tätä ei ilmene. Pitää tutkia liitoksia...
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: VesCu - 23.03.09 - klo:12:47
MX-5.de sivustolta löytyy suht laaja "korjaus/modausopas" valokuvin höystettynä. Tässä laitetaan 929:n kulmikkaat lamput miataan. Aika mukavan näköinen ilme tulee:
http://www.mx-5.de/html/929-scheinwerfer_in_na.html (http://www.mx-5.de/html/929-scheinwerfer_in_na.html)

Tuossa olisi ns "budjetti ratkaisu" parantaa auton ilmettä verrattuna mx5-partsin "Twin low profile set"iin. 929 lamppujen laitto näytää olevan työläämpää kuin tuplalamppu konversion iskeminen kiinni, mutta varmasti useita satoja euroja halvempaa.

Liekö laillinen? Tiedä häntä, varmaan. Ainakin e-tyyppihyväksyntä pitää löytyä. Kun omani muutoskatsastin mx-5 partsin tuplalampuille, niin katsastusmiehen mielestä ei välttämättä olisi ollut tarpeellistakaan. Mutta ompahan paperilla.

Jos nyt jotain sattuu kiinnostamaan..
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: Atte.V - 23.03.09 - klo:14:55
Itellä meneillään samanlainen operaatio. Eli mulle tulee tollaset 5*7 tuumaset tarvike umpiot kirkkaalla lasilla. Lamppujen kehykset on jo valmiina ja enää puuttuu oikeestaan niitten maalaus, hiilikuitusten peitelevyjen viimeistely (tulee noihin reunoihin) ja luukkujen modaaminen aukeamaan vähemmän. Oma kiinnitys on kyllä aika paljon monimutkaisempi kuin noissa 929:n lampuissa koska halusin orkkis sähkösäädön jättää toimimaan.
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: VesCu - 23.03.09 - klo:15:20
Mitä lamppujen nostokorkeuden säätöön tulee, niin just tuolla edellisessä linkissä tehdyt toimenpiteet antaa aika hyvän vastauksen siihen mitä pitää tehdä. Vähän joutuu lyhentelemään nostovipuja ja taasen pidentämään stopparia, mut kyllä se sieltä kokeilun kautta löytyy.

Laitahan kuvia kun projekti etenee  :)

Itseasiassa mulla taisi jäädä ylimääräiseks moottoreiden napoihin tulevat orig. metalli läpät, joihin nostovarsi kiinnittyy. Jos tartteet modaukseen, nii pistä viestiä.
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: Urban - 23.03.09 - klo:18:07
Itse tykästyin jälleen noihin normi 7" pyöreisiin. Oli polttimo palanut, joten kävin hakee motonetistä uudet umpiot ja polttimot (philips x-treme power). Ero oli kyllä järkyttävä valotehossa, tosi paljon kirkkaammat ja valkoisemmat (vanha tähän verrattuna keltainen).

Vanhat umpiot oli tasaiset ulospäin ja motonetin umpiot reilusti kuperat ja sopii mielestäni hyvin tuo kupera muoto Miataan (pikkusen jännitti että mahtuuko luukut sulkeutumaan, mut hyvin mahtu) ;)
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: Atte.V - 24.03.09 - klo:08:13
Mitä lamppujen nostokorkeuden säätöön tulee, niin just tuolla edellisessä linkissä tehdyt toimenpiteet antaa aika hyvän vastauksen siihen mitä pitää tehdä. Vähän joutuu lyhentelemään nostovipuja ja taasen pidentämään stopparia, mut kyllä se sieltä kokeilun kautta löytyy.
Laitahan kuvia kun projekti etenee  :)
Itseasiassa mulla taisi jäädä ylimääräiseks moottoreiden napoihin tulevat orig. metalli läpät, joihin nostovarsi kiinnittyy. Jos tartteet modaukseen, nii pistä viestiä.
Joo aika hyvin on tiedossa miten noita pitää modata. Mulla on jo yhet ylimääräiset tangot, jotta ei tartte noita ainoita leikellä. ;) Menee kyllä aikalailla kokeiluksi kun ei yhtään tiedä että paljonko noita pitää lyhentää ja pidentää.
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: VesCu - 24.03.09 - klo:08:24
Hyvä siitä tulee  ;)
Eiköhän kannata ensin pidentää stoppari oikean pituiseks ja passata sitten siihen sopivaksi tuo työntötanko..
Onnea matkaan  :D
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: moregore - 24.03.09 - klo:18:07
Jos joku on vielä tekemässä tuota modia, niin olisin innokas olemaan mukana kokeilemassa :P
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: E38 - 24.03.09 - klo:21:35
Itse tykästyin jälleen noihin normi 7" pyöreisiin. Oli polttimo palanut, joten kävin hakee motonetistä uudet umpiot ja polttimot (philips x-treme power). Ero oli kyllä järkyttävä valotehossa, tosi paljon kirkkaammat ja valkoisemmat (vanha tähän verrattuna keltainen).

Vanhat umpiot oli tasaiset ulospäin ja motonetin umpiot reilusti kuperat ja sopii mielestäni hyvin tuo kupera muoto Miataan (pikkusen jännitti että mahtuuko luukut sulkeutumaan, mut hyvin mahtu) ;)

Pistä kuvaa noista Motonetin umpioista. Hinnalla ne ei ole ainakaan pilattu.

Olen odottanut muutaman vuoden, että MX5partsiin olisi tullut "kristalli" umpioita muualle kuin UK markkinoille mutta ei.
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: Make - 25.03.09 - klo:19:46
Itse ostin hellan 7" umpiot jotka odottavat asennusta. Ne on jo tossa laatikossaankin paremmat kuin noi na:n loppuun hiotut umpiot.
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: Pojo- - 14.04.09 - klo:12:37
Mie ostin jokunen vuosi sitte motonetistä jotkut, oiskohan ollu siriukset(?) Lisävaloihin tarkoitetut umpiot, joissa suora, kirkas lasi ja heijastimessa oli sitten ne kuviot, vähän niikusta uusissa autoissa. Yksinkertainen asia monimutkaisesti selitettynä :)
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: Atte.V - 03.06.09 - klo:22:21
Mitä lamppujen nostokorkeuden säätöön tulee, niin just tuolla edellisessä linkissä tehdyt toimenpiteet antaa aika hyvän vastauksen siihen mitä pitää tehdä. Vähän joutuu lyhentelemään nostovipuja ja taasen pidentämään stopparia, mut kyllä se sieltä kokeilun kautta löytyy.
Laitahan kuvia kun projekti etenee  :)
Itseasiassa mulla taisi jäädä ylimääräiseks moottoreiden napoihin tulevat orig. metalli läpät, joihin nostovarsi kiinnittyy. Jos tartteet modaukseen, nii pistä viestiä.
Joo aika hyvin on tiedossa miten noita pitää modata. Mulla on jo yhet ylimääräiset tangot, jotta ei tartte noita ainoita leikellä. ;) Menee kyllä aikalailla kokeiluksi kun ei yhtään tiedä että paljonko noita pitää lyhentää ja pidentää.
Sain nyt sit lopulta valmiiksi asti ton valo modin. Tollanen siitä sit lopulta tuli: http://s80.photobucket.com/albums/j179/atvil/Oma%20MX-5/?action=view&current=HPIM1776.jpg Edestä päin otetut kuvat epäonnistu kaikki aika pahasti, mutta täytyy joku päivä koittaa ottaa parempia. Umpiot on siis tollaset: http://s80.photobucket.com/albums/j179/atvil/Oma%20MX-5/?action=view&current=IMG_1840.jpg Ja niille tein tollasen kiinnitys systeemin, itse valot tulee noihin sellaisilla klipseillä aivan kuten vakio valoissakin valot kiinnittyy siihen reuna rautaan: http://s80.photobucket.com/albums/j179/atvil/Oma%20MX-5/?action=view&current=IMG_1839.jpg Kaksi kiinnitys pistettä tohon luukun runkoon on vakio paikoilla eli toi moottoriin tuleva ala kiinnitys ja toinen sivu kiinnitys. Toiselle puolelle tein uuden kiinnitys kohdan luukun runkoon. Noi luukut sai tosiaan modattua aukeemaan vähemmän lyhentämällä ensin tota toista vipua joka on suoraan moottorissa kiinni, joka siis määrää sen paljonko luukku aukeaa. Toinen tanko taas määrää sen mihin luukku pysähtyy ja sitä piti jonkin verran muokata myös. Lopuksi vielä leikkelin hiilikuitu levystä noihin reunoihin peitelevyt: http://s80.photobucket.com/albums/j179/atvil/Oma%20MX-5/?action=view&current=IMG_1841.jpg
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: VesCu - 04.06.09 - klo:08:54
Ei huono.  :) Peukku ylös!
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: CD - 11.08.09 - klo:19:55
Mä ostin kanssa noi Siriuksen kirkaslasiset umpiot. Niitten kanssa Philipsin +80% H4:t, kyllä näkee kivasti pimeällä. Suosittelen.

Tuli kanssa tuommoset kivat tummennetut vilkut/parkit jenkeistä:

(http://myy.haaga-helia.fi/~a0803130/Pictures/lights1.jpg)

(http://myy.haaga-helia.fi/~a0803130/Pictures/lights2.jpg)

(http://myy.haaga-helia.fi/~a0803130/Pictures/lights3.jpg)

(http://myy.haaga-helia.fi/~a0803130/Pictures/lights5.jpg)
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: NeoX- - 11.08.09 - klo:21:13
Kertokaapa hyvät ihmiset miten hitolla minä saan tuon valoumpion auki? Kupu mallia Japani ja ei siinä näytä olevan edes saumoja :D
Polttimo palanut ja se vaatis vaihdon.
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: CD - 11.08.09 - klo:21:21
Ei sitä saa auki... Ekomallia: jos lamppu palaa, vaihda koko umpio.
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: NeoX- - 11.08.09 - klo:21:26
Ei sitä saa auki... Ekomallia: jos lamppu palaa, vaihda koko umpio.
No ompas ollu taas joku fiksu insinööri suunnittelemassa ::)

Mitkäs umpiot näihin menee heittämällä, ja onko jokin niistä sellainen johon VOI vaihtaa polttimon? Hellan 7" H4 kenties?
Mistä CD löysit noita Sirius umpioita H4:sena? Asennus mallia bolt-on ja vaihdettava polttimo? ::)
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: CD - 11.08.09 - klo:21:51
Motonetistä 42.90e, ihan on hintansa arvoiset (taitaa olla tämä tuote:48-5722, H4-Umpiopari 7"-pyöreä FF-heij). Halvimmat motonetin umpiot oli ~10e/kpl. Hellat oli jotain +20e/kpl.
Bolt-on ja noissa on "luonnollisesti" vaihdettavat polttimot, mukanakin tulee laatupolttimot (muistaakseni bosch:n).

Tulet varmasti yllättymään kun vaihdat noi "sealed headlamp unitit" oikeisiin :D
Niin ja koko on 7".
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: NeoX- - 11.08.09 - klo:22:06
Motonetistä 42.90e, ihan on hintansa arvoiset (taitaa olla tämä tuote:48-5722, H4-Umpiopari 7"-pyöreä FF-heij). Halvimmat motonetin umpiot oli ~10e/kpl. Hellat oli jotain +20e/kpl.
Bolt-on ja noissa on "luonnollisesti" vaihdettavat polttimot, mukanakin tulee laatupolttimot (muistaakseni bosch:n).

Tulet varmasti yllättymään kun vaihdat noi "sealed headlamp unitit" oikeisiin :D
Niin ja koko on 7".
Joo kiitos tuotteen numerosta :D Huomenna hakemaan uudet simmut keulille ni ei tarvii sokkona ajella.
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: NeoX- - 13.08.09 - klo:21:07
HUOM: yllä olevat Sirius ajovaloumpiot EIVÄT käy suoraan ilman askartelua ilmeisesti RHD -malleihin.
Tämä (http://www.mx5parts.co.uk/product_info.php/products_id/1148) varmaankin vastaava malli suoraan käypänä kyseisiin autoihin ::)
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: CD - 13.08.09 - klo:21:12
Paitsi että noi RHD valot tekee kuvion väärin päin, eli ei käy suomen tieliikenteessä..

Siis noi Siriukset ei käy suoraan sellaisiin malleihin missä on "sealed bean headlamp" eli ei irroitettavaa polttimoa (japani ja usa importit!?)
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: NeoX- - 17.08.09 - klo:20:11
Kun tässä ei oikein muukaan auta, niin taidan tehdä RHD -> LDH valomuutoksen. Onko kenelläkään tarkkaa tietoa miten RHD ja LHD valojen kiinnitysosat eroavat? (tai juuri tämän "sealed bean headlamp") Esim. tarvitseeko vaihtaa koko se iso valokehys (umpion taakse jäävä) jotta LHD-umpion saa käymään RHD autoon?
Tämän (http://www.miata.net/garage/bsplow/Pic000112.jpg) näköinen on siis omieni valojen kiinnitys. Katsastusmies ei varmaan ole mielissään rhd-valoista,
joten hyvä olis vaihdella ne sallituiks. Miten te muut olette tehneet jotka omistavat import auton? ::)
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: moregore - 17.08.09 - klo:20:19
Kun tässä ei oikein muukaan auta, niin taidan tehdä RHD -> LDH valomuutoksen. Onko kenelläkään tarkkaa tietoa miten RHD ja LHD valojen kiinnitysosat eroavat? (tai juuri tämän "sealed bean headlamp") Esim. tarvitseeko vaihtaa koko se iso valokehys (umpion taakse jäävä) jotta LHD-umpion saa käymään RHD autoon?
Tämän (http://www.miata.net/garage/bsplow/Pic000112.jpg) näköinen on siis omieni valojen kiinnitys. Katsastusmies ei varmaan ole mielissään rhd-valoista,
joten hyvä olis vaihdella ne sallituiks. Miten te muut olette tehneet jotka omistavat import auton? ::)

noniin, eipäs nyt tehdä tätä vaikeaks. Käy hakemassa motonetista 11€/kpl olevat 7" pyöreät umpiot (RX-7 ja MX-5) tai vastaavat hellat. Ne omaa automaattisesti oikean LHD-valokuvion ja kiinnitysosat on täysin identtiset. Ruuvaa vanha umpio pois -> uusi tilalle. Näin aikoinaan omassa Eunoksessa :) en täysin jaksa muistaa oliko kiinnitys identtinen kuin kuvassa, mutta veikkaan että on :/
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: NeoX- - 17.08.09 - klo:20:22
Kun tässä ei oikein muukaan auta, niin taidan tehdä RHD -> LDH valomuutoksen. Onko kenelläkään tarkkaa tietoa miten RHD ja LHD valojen kiinnitysosat eroavat? (tai juuri tämän "sealed bean headlamp") Esim. tarvitseeko vaihtaa koko se iso valokehys (umpion taakse jäävä) jotta LHD-umpion saa käymään RHD autoon?
Tämän (http://www.miata.net/garage/bsplow/Pic000112.jpg) näköinen on siis omieni valojen kiinnitys. Katsastusmies ei varmaan ole mielissään rhd-valoista,
joten hyvä olis vaihdella ne sallituiks. Miten te muut olette tehneet jotka omistavat import auton? ::)
noniin, eipäs nyt tehdä tätä vaikeaks. Käy hakemassa motonetista 11€/kpl olevat 7" pyöreät umpiot (RX-7 ja MX-5) tai vastaavat hellat. Ne omaa automaattisesti oikean LHD-valokuvion ja kiinnitysosat on täysin identtiset. Ruuvaa vanha umpio pois -> uusi tilalle. Näin aikoinaan omassa Eunoksessa :)
:o Siis onko nämä siriukset ainoat jotka ei käy RHD autoon (ilman jotain askartelua)? Hellat ja tarvikehalppikset käy ongelmitta?
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: moregore - 17.08.09 - klo:20:25
Kun tässä ei oikein muukaan auta, niin taidan tehdä RHD -> LDH valomuutoksen. Onko kenelläkään tarkkaa tietoa miten RHD ja LHD valojen kiinnitysosat eroavat? (tai juuri tämän "sealed bean headlamp") Esim. tarvitseeko vaihtaa koko se iso valokehys (umpion taakse jäävä) jotta LHD-umpion saa käymään RHD autoon?
Tämän (http://www.miata.net/garage/bsplow/Pic000112.jpg) näköinen on siis omieni valojen kiinnitys. Katsastusmies ei varmaan ole mielissään rhd-valoista,
joten hyvä olis vaihdella ne sallituiks. Miten te muut olette tehneet jotka omistavat import auton? ::)
noniin, eipäs nyt tehdä tätä vaikeaks. Käy hakemassa motonetista 11€/kpl olevat 7" pyöreät umpiot (RX-7 ja MX-5) tai vastaavat hellat. Ne omaa automaattisesti oikean LHD-valokuvion ja kiinnitysosat on täysin identtiset. Ruuvaa vanha umpio pois -> uusi tilalle. Näin aikoinaan omassa Eunoksessa :)
:o Siis onko nämä siriukset ainoat jotka ei käy RHD autoon (ilman jotain askartelua)? Hellat ja tarvikehalppikset käy ongelmitta?
Minulla umpio asetettiin sinne omaan koloonsa ja sitten kiinnitys tapahtu tuon umpion päälle tulevan pyöreän ritilän kanssa runkoon aivan kuin sinulla nyt. 
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: NeoX- - 17.08.09 - klo:20:26
Kun tässä ei oikein muukaan auta, niin taidan tehdä RHD -> LDH valomuutoksen. Onko kenelläkään tarkkaa tietoa miten RHD ja LHD valojen kiinnitysosat eroavat? (tai juuri tämän "sealed bean headlamp") Esim. tarvitseeko vaihtaa koko se iso valokehys (umpion taakse jäävä) jotta LHD-umpion saa käymään RHD autoon?
Tämän (http://www.miata.net/garage/bsplow/Pic000112.jpg) näköinen on siis omieni valojen kiinnitys. Katsastusmies ei varmaan ole mielissään rhd-valoista,
joten hyvä olis vaihdella ne sallituiks. Miten te muut olette tehneet jotka omistavat import auton? ::)
noniin, eipäs nyt tehdä tätä vaikeaks. Käy hakemassa motonetista 11€/kpl olevat 7" pyöreät umpiot (RX-7 ja MX-5) tai vastaavat hellat. Ne omaa automaattisesti oikean LHD-valokuvion ja kiinnitysosat on täysin identtiset. Ruuvaa vanha umpio pois -> uusi tilalle. Näin aikoinaan omassa Eunoksessa :)
:o Siis onko nämä siriukset ainoat jotka ei käy RHD autoon (ilman jotain askartelua)? Hellat ja tarvikehalppikset käy ongelmitta?
Minulla umpio asetettiin sinne omaan koloonsa ja sitten kiinnitys tapahtu tuon umpion päälle tulevan pyöreän ritilän kanssa runkoon.
Ahaa, ehkäpä nuo tarvikeumpiot tai hellan umpiot on ihan pikkaisen isommat kun nuo Siriuksen umpiot jotenka ne käy myös RHD -auton kiinnityksiin.
Astelen huomenna motonettiin ja palautan siriukset ja otan pannan mukaan ja testaan käykö se helloihin ja tarvikkeisiin ja palaan asialle! :)

EDIT: eli Hellan 7" H4 umpiot ja 11e 7" tarvikeumpiot käy myös "sealed bean headlamp" (import autot, Japani / UK / ?) kiinnityksiin ongelmitta.
Hellan umpiot ostin ja tuntuvat kyllä reilusti paremmilta kuin suljetut japsipaskat :) Asia selvä, kuitti.
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: Valtsu- - 19.08.09 - klo:10:10
Sain revittyä tuossa vanhat takavalot irti ja laitoin nuo uudet umpiot kiinni, joissa on E12 merkintä, onko ne siis ihan suomenteille lailliset? Vanhoissa taisi olla E3 tjsp.. omasta mielestä riittää kun on E, mutta varmistetaan nyt täältä vielä, ennenkun menee vanhat umpiot postiin muille ihmisille käyttöön. Ei tule sitten katsastuksessa ylläreitä.
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: markos - 19.08.09 - klo:11:35
Sain revittyä tuossa vanhat takavalot irti ja laitoin nuo uudet umpiot kiinni, joissa on E12 merkintä, onko ne siis ihan suomenteille lailliset? Vanhoissa taisi olla E3 tjsp.. omasta mielestä riittää kun on E, mutta varmistetaan nyt täältä vielä, ennenkun menee vanhat umpiot postiin muille ihmisille käyttöön. Ei tule sitten katsastuksessa ylläreitä.
ihan puoleettomana mielipitteenä :)
E riittää ja tuo e12 on eräs valojen tyyppihyväksyntämerkintä, laita vanhat valot vaan postiin. Seuraavaksi sitten tilaamaan Picassoon takavaloa kun eräs perheenjäsen soitti aamulla peruuttaneensa omalla autollaan picatchua päin.
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: moregore - 19.08.09 - klo:12:22
Kun tässä ei oikein muukaan auta, niin taidan tehdä RHD -> LDH valomuutoksen. Onko kenelläkään tarkkaa tietoa miten RHD ja LHD valojen kiinnitysosat eroavat? (tai juuri tämän "sealed bean headlamp") Esim. tarvitseeko vaihtaa koko se iso valokehys (umpion taakse jäävä) jotta LHD-umpion saa käymään RHD autoon?
Tämän (http://www.miata.net/garage/bsplow/Pic000112.jpg) näköinen on siis omieni valojen kiinnitys. Katsastusmies ei varmaan ole mielissään rhd-valoista,
joten hyvä olis vaihdella ne sallituiks. Miten te muut olette tehneet jotka omistavat import auton? ::)
noniin, eipäs nyt tehdä tätä vaikeaks. Käy hakemassa motonetista 11€/kpl olevat 7" pyöreät umpiot (RX-7 ja MX-5) tai vastaavat hellat. Ne omaa automaattisesti oikean LHD-valokuvion ja kiinnitysosat on täysin identtiset. Ruuvaa vanha umpio pois -> uusi tilalle. Näin aikoinaan omassa Eunoksessa :)
:o Siis onko nämä siriukset ainoat jotka ei käy RHD autoon (ilman jotain askartelua)? Hellat ja tarvikehalppikset käy ongelmitta?
Minulla umpio asetettiin sinne omaan koloonsa ja sitten kiinnitys tapahtu tuon umpion päälle tulevan pyöreän ritilän kanssa runkoon.
Ahaa, ehkäpä nuo tarvikeumpiot tai hellan umpiot on ihan pikkaisen isommat kun nuo Siriuksen umpiot jotenka ne käy myös RHD -auton kiinnityksiin.
Astelen huomenna motonettiin ja palautan siriukset ja otan pannan mukaan ja testaan käykö se helloihin ja tarvikkeisiin ja palaan asialle! :)

EDIT: eli Hellan 7" H4 umpiot ja 11e 7" tarvikeumpiot käy myös "sealed bean headlamp" (import autot, Japani / UK / ?) kiinnityksiin ongelmitta.
Hellan umpiot ostin ja tuntuvat kyllä reilusti paremmilta kuin suljetut japsipaskat :) Asia selvä, kuitti.
hyvä että homma toimi :)
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: Make - 06.10.09 - klo:20:02
Mitä lamppujen nostokorkeuden säätöön tulee, niin just tuolla edellisessä linkissä tehdyt toimenpiteet antaa aika hyvän vastauksen siihen mitä pitää tehdä. Vähän joutuu lyhentelemään nostovipuja ja taasen pidentämään stopparia, mut kyllä se sieltä kokeilun kautta löytyy.
Laitahan kuvia kun projekti etenee  :)
Itseasiassa mulla taisi jäädä ylimääräiseks moottoreiden napoihin tulevat orig. metalli läpät, joihin nostovarsi kiinnittyy. Jos tartteet modaukseen, nii pistä viestiä.
Joo aika hyvin on tiedossa miten noita pitää modata. Mulla on jo yhet ylimääräiset tangot, jotta ei tartte noita ainoita leikellä. ;) Menee kyllä aikalailla kokeiluksi kun ei yhtään tiedä että paljonko noita pitää lyhentää ja pidentää.
Sain nyt sit lopulta valmiiksi asti ton valo modin. Tollanen siitä sit lopulta tuli: http://s80.photobucket.com/albums/j179/atvil/Oma%20MX-5/?action=view&current=HPIM1776.jpg Edestä päin otetut kuvat epäonnistu kaikki aika pahasti, mutta täytyy joku päivä koittaa ottaa parempia. Umpiot on siis tollaset: http://s80.photobucket.com/albums/j179/atvil/Oma%20MX-5/?action=view&current=IMG_1840.jpg Ja niille tein tollasen kiinnitys systeemin, itse valot tulee noihin sellaisilla klipseillä aivan kuten vakio valoissakin valot kiinnittyy siihen reuna rautaan: http://s80.photobucket.com/albums/j179/atvil/Oma%20MX-5/?action=view&current=IMG_1839.jpg Kaksi kiinnitys pistettä tohon luukun runkoon on vakio paikoilla eli toi moottoriin tuleva ala kiinnitys ja toinen sivu kiinnitys. Toiselle puolelle tein uuden kiinnitys kohdan luukun runkoon. Noi luukut sai tosiaan modattua aukeemaan vähemmän lyhentämällä ensin tota toista vipua joka on suoraan moottorissa kiinni, joka siis määrää sen paljonko luukku aukeaa. Toinen tanko taas määrää sen mihin luukku pysähtyy ja sitä piti jonkin verran muokata myös. Lopuksi vielä leikkelin hiilikuitu levystä noihin reunoihin peitelevyt: http://s80.photobucket.com/albums/j179/atvil/Oma%20MX-5/?action=view&current=IMG_1841.jpg


Mites tuliko noista siistimmät kuin ne vakiot pyöreät?

Löyty näkyy tollaset faijan varastosta joista vois modata itelle. Pyöreät ei vaan nappaa enää ellei projektiona löydä......ja halvalla :p
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: Make - 11.10.09 - klo:23:29
Eikä kukaan tietty seuraa enää voorumia kun autot jo seisoo talleissaan ;)

Mites onko kellään tietoa että saako moottoripyörän valoja laittaa autoon? en äkkiä löytänyt mistään ohjetta moiseen toimenpiteeseen.

Tälläisistä siis kyse:

http://www.motoplaza.org/mp-tuotteet/tarvikkeet/etuvalot/2522/Tuplavalo-3-1-2--1-x-90mm-H7-ja-1-x-90mm-H4-Cromi
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: CD - 12.10.09 - klo:07:25
Ei kai mikään kiellä laittamasta hyväksyttyjä valoja autoon. Noissa mopojen valoissa pitää vaan muistaa että suurin osa niistä on suunniteltu 1 lyhtyisiksi, eli kuvio on "kokonainen" yhdellä lyhdyllä, ei puolikas niinkuin autoissa. Sitä en sitten tiedä miten projektorien kuvio on suunniteltu..
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: Make - 12.10.09 - klo:15:10
No tarkoitus onkin että tekisi noin samalla lailla kuin ne mx5partsissa myytävät mutta kiinteiksi konepellin alle.

Eli toisessa lyhyt ja toisessa pitkä ja molemmille sivuille tietty.

Tyyliin âla camaro........ Eli tähän tyyliin: http://apancamaro.blogspot.com/2009/03/hella-90mm-ajovalojen-asennus.html
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: CD - 12.10.09 - klo:20:46
Ymmärsin kyllä mitä olit suunnittelemassa.

Mä tarkoitin että noissa on (vain) 2 lyhtyä: toinen on pitkä ja toinen on lyhyt.
1x Lyhyt- tai 1x pitkävalonheitin (todennäköisesti) piirtää koko kuvion näissä mopolampuissa.

Autovaloissa lyhdyt/valonheittimet on suunniteltu pareiksi = 2 x lyhyet valonheittimet + 2x pitkät valonheittimet - > kokokuvio, eli autoissa vasen valonheitin tekee vasemmanpuolen kuviosta ja oikea oikean puolen.

Osta jotkut bemarin projektorit saksan ebaysta ja ota niistä noi lyhdyt :)
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: Make - 12.10.09 - klo:21:16
Ai perkule mä unohdin ton ihan kokonaan :P olet oikeassa.

90mm on suurin mitä noihin mahtuu parina enkä usko bimmerin umpioiden menevän.
Noi hellan 90milliset menis mutta ovat niin kalliit että samalla ostaa ne "viralliset" tuolta mx5partsista.

Ei innostas vaan maksaa 500€ valoista jotka on laadultaan kuuleman mukaan aika kuraa(ei umpiot vaan sarjan muut osat).
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: CD - 12.10.09 - klo:21:24
Niin siis tuommoset tuning "projektorit"

http://cgi.ebay.de/ANGEL-EYES-SCHEINWERFER-BMW-E30-KLARGLAS-SCHWARZ_W0QQitemZ290356666077QQcmdZViewItemQQptZAutoteile_Zubeh%C3%B6r?hash=item439a9b1edd&_trksid=p3286.c0.m14 (http://cgi.ebay.de/ANGEL-EYES-SCHEINWERFER-BMW-E30-KLARGLAS-SCHWARZ_W0QQitemZ290356666077QQcmdZViewItemQQptZAutoteile_Zubeh%C3%B6r?hash=item439a9b1edd&_trksid=p3286.c0.m14)
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: Atte.V - 12.10.09 - klo:23:08
Sain nyt sit lopulta valmiiksi asti ton valo modin. Tollanen siitä sit lopulta tuli: http://s80.photobucket.com/albums/j179/atvil/Oma%20MX-5/?action=view&current=HPIM1776.jpg Edestä päin otetut kuvat epäonnistu kaikki aika pahasti, mutta täytyy joku päivä koittaa ottaa parempia. Umpiot on siis tollaset: http://s80.photobucket.com/albums/j179/atvil/Oma%20MX-5/?action=view&current=IMG_1840.jpg Ja niille tein tollasen kiinnitys systeemin, itse valot tulee noihin sellaisilla klipseillä aivan kuten vakio valoissakin valot kiinnittyy siihen reuna rautaan: http://s80.photobucket.com/albums/j179/atvil/Oma%20MX-5/?action=view&current=IMG_1839.jpg Kaksi kiinnitys pistettä tohon luukun runkoon on vakio paikoilla eli toi moottoriin tuleva ala kiinnitys ja toinen sivu kiinnitys. Toiselle puolelle tein uuden kiinnitys kohdan luukun runkoon. Noi luukut sai tosiaan modattua aukeemaan vähemmän lyhentämällä ensin tota toista vipua joka on suoraan moottorissa kiinni, joka siis määrää sen paljonko luukku aukeaa. Toinen tanko taas määrää sen mihin luukku pysähtyy ja sitä piti jonkin verran muokata myös. Lopuksi vielä leikkelin hiilikuitu levystä noihin reunoihin peitelevyt: http://s80.photobucket.com/albums/j179/atvil/Oma%20MX-5/?action=view&current=IMG_1841.jpg
Mites tuliko noista siistimmät kuin ne vakiot pyöreät?
Löyty näkyy tollaset faijan varastosta joista vois modata itelle. Pyöreät ei vaan nappaa enää ellei projektiona löydä......ja halvalla :p
En oo muistanu napsia ton parempia kuvia, mutta ite tykkään kyllä noista jopa enemmän kun noista pienistä tupla lampuista.
Eikä kukaan tietty seuraa enää voorumia kun autot jo seisoo talleissaan ;)
Höpö, höpö. Ollu vaan niin kiire laittaa mäxää talvikuntoon ettei oo kerinny foorumille. Nyt ois kuitenkin talvi compomotivet maalissa ja auto hitsattu ja massattu. :P Koitan nappaa vaikka ens viikonloppuna kuvia lisää noista lampuista.
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: VesCu - 13.10.09 - klo:08:37
Ei niissä I.L.Motorsportin tuplavalokonversioissa oo muuta vikaa kuin pelkästään se päälle tulevan luukun asettelu. Reiät ja pultit ei oikeen kohtaa ja joutuu vääntelemään luukun metalliväkäsiä kohdilleen.
Muuten minä oon tykännyt oikein paljon.
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: _paffa - 06.11.09 - klo:08:42
Moro

Kysymys kuuluukin:

Ajovaloiksi Siriuksen H4 umpiot, joissa myös parkkivalo
Vilkut kirkkaiksi (IL Motorsportsin valot) (ei parkkivaloa)
Puskurin aukkoon päiväajovalot.
Taakse IL Motorsportsin lexusvalot. UK-malli

Mitähän inssi tuumaisi tälläisistä muutoksista:
A: Jos kytkee parkit ajovaloumpiohin?
B: Päivällä pelkät päiväajovalot päällä ja parkit piilossa kun valot alhaalla?
C: Eikös UK-valot pitäisi olla samat kuin muutenkin euroopassa?
D: Saako ja pystyykö takavaloihin kytkeä sumuvaloa toisen peruutusvalon paikalle esim kirkkaalla punaisella led-polttimolla?

-Pasi
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: CD - 06.11.09 - klo:09:08
Ajovaloiksi Siriuksen H4 umpiot, joissa myös parkkivalo
Vilkut kirkkaiksi (IL Motorsportsin valot) (ei parkkivaloa)
Puskurin aukkoon päiväajovalot.
Taakse IL Motorsportsin lexusvalot. UK-malli

Mitähän inssi tuumaisi tälläisistä muutoksista:
A: Jos kytkee parkit ajovaloumpiohin?
B: Päivällä pelkät päiväajovalot päällä ja parkit piilossa kun valot alhaalla?
C: Eikös UK-valot pitäisi olla samat kuin muutenkin euroopassa?
D: Saako ja pystyykö takavaloihin kytkeä sumuvaloa toisen peruutusvalon paikalle esim kirkkaalla punaisella led-polttimolla?

A: Luultavasti ihan ok, jos ajat lamput ylhäällä niin että parkit näkyy. Itse porasin noihin kirkkaisiin vilkku-umpioihin reiät ja laitoin parkit niihin (siriuksen umpiotten parkit jätin kytkemättä). Vilkut on USA mallit, sen takia niissä ei ole parkkeja, eikä niissä ole mitään merkintöjä lasissa. Umpion takaosassa on kaikki leimat :)

B: Käsittääkseni parkkien pitäisi palaa kokoajan kun auto on käynnissä. En ole 100% varma tästä asiasta.

C: UK ajovalot on erilaiset, koska siellä on vasemmanpuoleinen liikenne = kuvio on väärinpäin..

D: Saa laittaa, jos sumuvalossa on heijastin ja se on "hyväksytty sumuvaloksi". Yksi peruutusvalo riittää. Vuoteen 92 asti ei tartte sumuvaloa ollenkaan.
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: diskis - 06.11.09 - klo:09:10
Moro

Kysymys kuuluukin:

Ajovaloiksi Siriuksen H4 umpiot, joissa myös parkkivalo
Vilkut kirkkaiksi (IL Motorsportsin valot) (ei parkkivaloa)
Puskurin aukkoon päiväajovalot.
Taakse IL Motorsportsin lexusvalot. UK-malli

Mitähän inssi tuumaisi tälläisistä muutoksista:
A: Jos kytkee parkit ajovaloumpiohin?
B: Päivällä pelkät päiväajovalot päällä ja parkit piilossa kun valot alhaalla?
C: Eikös UK-valot pitäisi olla samat kuin muutenkin euroopassa?
D: Saako ja pystyykö takavaloihin kytkeä sumuvaloa toisen peruutusvalon paikalle esim kirkkaalla punaisella led-polttimolla?

-Pasi

A: Kunhan umpiot on E-hyväksytty, niin pitäisi kyllä saada läpi. AKE:n ohjeesta: "Pysäköintivalaisimet voidaan yhdistää etu- ja ta-
kavalaisimiin."
B: Mielestäni oikein kytketty. Ohjeet sanoo ainoastaan että huomiot päällä takavalojen kanssa, ja sammuvat kun ajovalot syttyvät. Minulla tosin on parkit päällä, että takavalotkin syttyy. Ei ole tullut huomauttamista, vaikka ajelin ratsiaan, ja poliisi ihmetteli mun huomiovaloja.
C: Muut kun ajovalot samat. Ajovaloissahan on kuvio oikealle Suomessa ja vasemalle UK:ssa
D: Peruutusvaloja pitää olla yksi tai kaksi, samoin takasumareita. Sumuvalo vasempaan vaan, ja pitäisi olla OK.

AKE:n ohjeet valaisimista, pänttää näitä niin kun kertomataulua koulussa aikanaan: www.ake.fi/pdf/79-208-2004.pdf
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: Make - 06.11.09 - klo:09:59
Moro

Kysymys kuuluukin:

Ajovaloiksi Siriuksen H4 umpiot, joissa myös parkkivalo
Vilkut kirkkaiksi (IL Motorsportsin valot) (ei parkkivaloa)
Puskurin aukkoon päiväajovalot.
Taakse IL Motorsportsin lexusvalot. UK-malli

Mitähän inssi tuumaisi tälläisistä muutoksista:
A: Jos kytkee parkit ajovaloumpiohin?
B: Päivällä pelkät päiväajovalot päällä ja parkit piilossa kun valot alhaalla?
C: Eikös UK-valot pitäisi olla samat kuin muutenkin euroopassa?
D: Saako ja pystyykö takavaloihin kytkeä sumuvaloa toisen peruutusvalon paikalle esim kirkkaalla punaisella led-polttimolla?

-Pasi

A. Kuten muutkin sanoo eli on ok.
B. Parkit on PAKOLLISET kun auto vaan on liikenteessä, mikään valo ei korvaa niitä.
C. Kuten muutkin sanoo niin siellä tunnetusti vasenkätinen liikenne eli umpiot ei käy.
D. Kyllä jos saat siihen E-hyväksynnän. Jos inssi vaan ei huomaa niin kytke vain muutoin se on "laiton".
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: diskis - 06.11.09 - klo:14:10
B. Parkit on PAKOLLISET kun auto vaan on liikenteessä, mikään valo ei korvaa niitä.

Minä en ole samaa mieltä asiasta. Ylläolevassa AKE:n valo-ohjeessa, pysäköintivalaisimet ovat kohdassa "sallitut valaisimet", eivät kohdassa "vaadittavat valaisimet".
Katsastuksen arvosteluperusteissa (http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB62FB-35F1-4440-944D-9C6C02F4CE62/0/9372082007_Katsastuksen_arvosteluperusteet.pdf) ei edes mainita parkeista mitään. Ne perustuu direktiiviin 96/96/EY (http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31996L0096:FI:NOT), kopio niistä täällä (http://diskis.org/forums/JOL_1997_46__1_FI_0002.tif), jos ei jaksa itse tilata. Niistäkään en löytänyt sanaakaan parkeista.

Tosin jos on parkin polttimo palanut, niin tulee sanomista. Olen ymmärtänyt sen niin, että jos on valoumpio autossa, siinä on myöskin oltava toimiva polttimo.
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: _paffa - 06.11.09 - klo:14:35
Noniin pikkuhiljaa taas vähän viisastuu.

Ns. Crystal Clear-etuvilkkuihin menee siis parkkipolttimo kunhan poraa sille reiän? Eli onko vilkku-umpiossa oma pieni osio parkille?

- Pasi
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: Sovela - 06.11.09 - klo:15:11
Moro

Parkit lainsäädäntö tuntee nykyään nimillä etuvalaisin ja takavalaisin...

Ja tosiaan nykyään ei parkkien tarvitse palaa samanaikaisesti päiväajovalojen (huomiovalojen) kanssa.
Itse tosin kytkisin takavalot syttymään huomivalojen kanssa kun noilla kuitenkin tulee hämärässä vahingossa ajeltua.

Mutta luukkujen alle ei parkkeja voi laittaa, valomääräyksistä löytyy:
"Muut valaisimet kuin lähi-, kauko- ja sumuvalaisimet eivät saa olla kätkettävissä niiden ollessa pois käytöstä. Kätkettävät valaisimet on voitava siirtää käyttöasentoon ja kytkeä päälle yhdellä hallintalaitteella."

Olemassa olevia hyväksyttyjä valaisimia ei voi itse modata (lisäämällä parkkeja, muuttamalla peruutusvalaisinta sumariksi) koska se ei sen jälkeen vastaa hyväksyntäänsä.

Itse laitoin NC:ssä huomiovalot sumareiden tilalle xenoneita säästämään. Ko. huomiovalot himmenevät parkeiksi kun viiksestä kääntää valoja päälle ja auton omat parkit on poistettu toiminnasta (enemmän syystä että kellertävät tuikut näyttävät xenonien rinnalla rumilta kuin siitä ettei etuvalaisimia kun ei saa kahdentaa henkilöautossa  8)).
Onneksi ei tarvii vielä kahteen ja puoleen vuoteen käydä konttorilla kyselemässä insinöörin mielipidettä, lisäksi nuo jäävät lasketulla alustalla alemmaksi kuin parkkien minimi 350mm  ;D

- Janne
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: Make - 06.11.09 - klo:15:16
No mutta tätä juuri hain mitä sovela sanoi. Muistin väärin että pakolliset mutta juuri että kun omaani yritin vastaavaa niin johonkin se konttorilla tökkäsi. :)

Muutenkin noi valomääräykset kaikenkirjavat......Jossain vaiheessa meinaan oli että takasumareita ei saa kahdentaa mutta nyt ilmeisesti saa kun uusissa tehdasautoissakin ovat molemminpuolin.  On niitä muitakin outouksia tullut vastaan.
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: Samuli - 06.11.09 - klo:15:32
Lainataans vähän. Miten takasumari pitää olla asennettu, onko asennuspuolella väliä? Omassa on sumarille tehty siisti paikka oikeelle puolelle puskuriin, eikä tee mieli siirrellä sitä.
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: diskis - 06.11.09 - klo:15:39
Lainataans vähän. Miten takasumari pitää olla asennettu, onko asennuspuolella väliä? Omassa on sumarille tehty siisti paikka oikeelle puolelle puskuriin, eikä tee mieli siirrellä sitä.

Keskilinjan vasemmalla puolella, jos on yksi valaisin.
Symmetrisesti, jos kaksi.

Dremel käteen, ja asenna toinen takasumari vasemmalle, niin ei jää rumaa reikää oikealle :)
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: _paffa - 16.11.09 - klo:14:54
Eiköhän itsellä mene jossain vaiheessa noi hellan 7" paikoilleen keulalle. Kattelin vaan tänään kun vaihdoin polttimot ja säädin valojen kannet samalle tasolle konepellin kanssa, että oli aika ruosteessa noi nykyisten umpioiden kehykset ja säätöruuvit. Pitänee vissiin samalla kun vaihtaa umpion niin uusia ne kolme ruuvia ja jousta joilla säädetään tosiaan siis ajovalot kohilleen. Eli yhteensä 6 ruuvia ja jousta.

Hyvä vinkki, jos tahtoo parkkivaloiksi vähän kirkkaammat kuin ne vakio lasiset w5w polttimot, on ostaa esim Osramin Cool Blue sarjan polttimot. Lievästi sinistetty pinta lasissa antaa valkeamman valon. Samalla kun laitoin ajovaloihin "xenon" h4 polttimot mallia motonet tuning niin ovat lähellä samansävyistä. Monesti noi valkeat ledi parkit menee kuitenkin turhan sinisiksi niin siksi ajattelin kokeilla noita ja hyvältä näyttää! Enää pitäs eteen löytää vilkkupolttimot joissa hopeoitu pinta niin ei hohtais oranssia umpioon...  :P


- Pasi
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: _paffa - 01.04.10 - klo:20:43
Noniin...

Kellään ollu vastaavia oireita:

Ajaessa oikean puoleinen ajovalo "väpättää" ja kun sitä kädellä heiluttaa liikkuu ylös/alas suunnassa muutamia millejä. Kattelin pikasesta niin näyttäisi antavan periksi tangosta joka työntää valon ylös. Mutta se näyttäisi olevan niitattu kiinni eikä ole pultilla kiinni lapun kehikossa. Onko jotain hyvää vinkkiä millä ongelman saisi fiksattua. Hämärällä ajaessa ärsyttää kovasti kun valo väpättää :P

- Pasi
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: Make - 01.04.10 - klo:21:30
Samaa vikaa hiukan mullakin ja syynä on ilmeisesti kulunut akseli. Varma en ole kun en ole purkanut vielä.
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: moregore - 01.04.10 - klo:22:17
Lainataans vähän. Miten takasumari pitää olla asennettu, onko asennuspuolella väliä? Omassa on sumarille tehty siisti paikka oikeelle puolelle puskuriin, eikä tee mieli siirrellä sitä.

Tosissanneko aiotte erilliset sumarit pitää autossa ? Laita vain katsastuksen ajaks, rumentaahan tuo muuten kaunista autoa todella paljon. Käsi ylös, kuka on joutunu käyttää takasumaria viimeseen kahteen vuoteen, varsinkaan kesällä ?
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: _paffa - 01.04.10 - klo:23:19
Lainataans vähän. Miten takasumari pitää olla asennettu, onko asennuspuolella väliä? Omassa on sumarille tehty siisti paikka oikeelle puolelle puskuriin, eikä tee mieli siirrellä sitä.

Tosissanneko aiotte erilliset sumarit pitää autossa ? Laita vain katsastuksen ajaks, rumentaahan tuo muuten kaunista autoa todella paljon. Käsi ylös, kuka on joutunu käyttää takasumaria viimeseen kahteen vuoteen, varsinkaan kesällä ?

Takasumari on pakollinen vasta 1.1.1993 ja sen jälkeen rekisteröidyille autoille. Iteki meinasin kun aikaa on niin kuiduttaa tuon sumarin kolon umpeen ja tosiaan samalla lähtee sumari v***uun :D Niin tosiaan jos asentaa niin vasemmallahan sen pitäs olla :P
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: tuma - 02.04.10 - klo:00:07
Onko noissa takasumareissa säännöt muuttunu? Vai miksiköhän tohon mun 1991 malliseen on takasumari laitettu ja vielä erillisellä kytkimellä vaikka kojetaulussa on alkuperäinenkin kytkin? Saako sen siis aikuisten oikeesti repiä pois rumentamasta perää?
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: diskis - 02.04.10 - klo:00:19
Onko noissa takasumareissa säännöt muuttunu? Vai miksiköhän tohon mun 1991 malliseen on takasumari laitettu ja vielä erillisellä kytkimellä vaikka kojetaulussa on alkuperäinenkin kytkin? Saako sen siis aikuisten oikeesti repiä pois rumentamasta perää?

Nähtävästi autosi edellisellä omistajalla on ollut järkeä päässä, ja asentanut takasumarin vaikka ei olisi ollut pakko. :)
Voit sen hyvinkin poistaa, jos et tykkää. Minä kyllä pidän sumaria jatkuvasti, sen takia että se on ihan oikeasti järkevä keksintö.

Kaikki ei nimittäin näe niitä normaaleja takavaloja pahassa sumussa.
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: moregore - 02.04.10 - klo:00:53
Kyllähän noita takasumareita näkyy olevan päällä jo aivan älyttömän pienessä sumussa, mutta en oo ite 23 vuoteen nähny sellasta sumua, missä ei oikeasti näkis tarpeeks kauas ihan normaalin auton takavaloja O_o Mutta toki sellaisen saa pitää, jos näin haluaa :)

Japsi-importeissa ei ainakaan oo sumuvaloa asennettu olleskaan. Saksantuonneissa on kaikissa ihan -89 lähtien ja jenkkituonneissa sitten taas ei taida olla. Suomiautoista en tiedä. Olenko aivan hakoteillä ?
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: tuma - 02.04.10 - klo:00:59
Toi oma on saksantuonti, eli on saatettu asentaa jo siellä? Ja autossa on Mazdan alkuperäinen katkaisin takasumarille, mutta myös lisäkatkaisin... Voi tietty olla että se alkuperäinen katkaisija on rikki, en ole tutkinut.

Suomessa takasumaria tarttee useammin kovassa vesi- tai lumisateessa kuin sumussa. Niillä keleillä ajelen toisella autolla eli taidan ruuvata omasta pois, kun ei ole edes puskuriin upotettu.
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: Atte.V - 02.04.10 - klo:11:21
Noniin...
Kellään ollu vastaavia oireita:
Ajaessa oikean puoleinen ajovalo "väpättää" ja kun sitä kädellä heiluttaa liikkuu ylös/alas suunnassa muutamia millejä. Kattelin pikasesta niin näyttäisi antavan periksi tangosta joka työntää valon ylös. Mutta se näyttäisi olevan niitattu kiinni eikä ole pultilla kiinni lapun kehikossa. Onko jotain hyvää vinkkiä millä ongelman saisi fiksattua. Hämärällä ajaessa ärsyttää kovasti kun valo väpättää :P
- Pasi
Noi tangot ei ole niitattu kiinni vaan ne vaan painetaan paikalleen. Lampun rungossa on sellanen pallo ja siinä itse tangossa muovinen kuppi joka painuu sen pallon päälle. Aika normaalia että valo hieman heiluu eikä sille oikein mitää voi tehdäkään. Jos se pallon kiinnitys kuluisi väljäksi niin tanko ei enää pysyisi paikallaan ja luukku ei aukene, eli tuskin siellä pallossakaan sitä väljää on. Aika hepponen systeemi kaiken kaikkiaan. Vähemmän noi valot mulla ainakin elää kuin konepelti niin ei niin häiritse. ;D
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: hrnt - 02.04.10 - klo:18:52
Tosissanneko aiotte erilliset sumarit pitää autossa ? Laita vain katsastuksen ajaks, rumentaahan tuo muuten kaunista autoa todella paljon. Käsi ylös, kuka on joutunu käyttää takasumaria viimeseen kahteen vuoteen, varsinkaan kesällä ?

Mielestäni esim. tämmöinen sumari on senverta huomaamaton että en tuota ottaisi pois, vaikka laki sen sallisikin. (Vaikka olisihan se varmaan jäänyt asentamatta jos laki ei olisi sitä vaatinut :P)
(http://netti.nic.fi/~karhju/j00/Eunos/sumuvalo.jpg)
Itse olen vuoden sisällä ollut 2 kertaa sellaisessa kelissä että takasumarille on ollut oikeasti käyttöä, viimeisestä kerrasta ei ole edes montaa päivää, jolloin näkyvyys oli sumun takia ehkä 30m ja tiellä 80km/h rajoitus. Näkyvyys oli niin huono että auton valot eivät näyttäneet edes yhtä heijastintolpan väliä. Eli jokaisen heijastimen kohdalta joutui "sokkona" ajamaan sekunnin tai pari (ei tuossa uskaltanut ajaa kuin ~40km/h) ennenkuin seuraava heijastin alkoi hohtaa sumun seasta. Kesäisin tuollaiset sumut ovat tietysti todella harvinaisia mutta lähes vastaaviin tilanteisiin olen joutunut sateen takia.

Harvassahan nuo tilanteet ovat, mutta kertakin riittää syyksi pitää se sumari paikoillaan.
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: Jarppi - 07.04.10 - klo:10:01
Mitä tapahtuu punaisesta säätimestä/nupista joka on ajovalon moottorissa sen kumisuojuksen alla?
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: moregore - 07.04.10 - klo:10:09
Mitä tapahtuu punaisesta säätimestä/nupista joka on ajovalon moottorissa sen kumisuojuksen alla?

säätö lamppujen korkeudelle. Jos liikaa käännät, niin ne räpsähtää käsille :D Ihan hauskan tuntusta. Toki sitten voit valoja säätää myös ruuvarilla umpion vieressä olevista ruuveista.
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: Jarppi - 07.04.10 - klo:10:15
Eli valon korkeudella tarkoitetaan tässä tapauksessa sitä kuinka ylös ne nousee? Siinähän on joku ohje että käännä myötäpäivään, mutta toimiiko molempiin suuntiin?

Valot kyllä näyttää ihan ok, mutta pitää yrittää säätää sitä kantta hiukan ylöspäin kun takareunat ovat hiukan alempana kuin konepelti. Sen jälkeen voi olla tarvis säätää myös valojen korkeutta.
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: moregore - 07.04.10 - klo:11:08
Eli valon korkeudella tarkoitetaan tässä tapauksessa sitä kuinka ylös ne nousee? Siinähän on joku ohje että käännä myötäpäivään, mutta toimiiko molempiin suuntiin?

Valot kyllä näyttää ihan ok, mutta pitää yrittää säätää sitä kantta hiukan ylöspäin kun takareunat ovat hiukan alempana kuin konepelti. Sen jälkeen voi olla tarvis säätää myös valojen korkeutta.

toimii molempiin suuntiin ja kansi nousee ja laskee samalla :)
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: Samuli - 07.04.10 - klo:14:10
Porsches ne oli mekaanist nostoa varten jos nostinmoottori otti lopputilin. Valon kannen asenota voit säätää lampun kyljistä, 2 ruuvia per puoli.
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: Urban - 07.04.10 - klo:16:44
Kai ne on samasta syystä tossakin. Yks kerta hoksasin et mikäs säädin toi on ja rupesin säätämään (= tyhmä) ja räpsähtihän se. Manuaalissa luki et ei paljo kannata räpsäytellä ettei mee moottorista hammasrattaat tms rikki eli sulake irti ensin. En kyl tiedä mutta uskoisin että jos lamppu aukee niin se aukee siihen maksimiin ja toi on vaa manuaalinen sulkeminen / aukaisu.
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: Atte.V - 07.04.10 - klo:19:18
Joo se punainen nappi on tarkotettu käsin säätöön. Jos nappaa sen moottorin liittimen irti niin siitä saa käsin pyöritettyä luukut kiinni ja auki. Sähköt "päällä" sen käänteleminen ei vaikuta mihinkään, kun seuraavan kerran kun napista laittaa ne kiinni/auki niin palaa samaan asentoon. Sen lampun kuorta saa tosiaan säädettyä siitä reunoilla olevista ruuveista. Jos luukku taas jää hieman auki tai menee liian alas niin sitä taas saa säädetyä irrottamalla sen tangon moottorin päästä. Yksi mutteri auki ja sitä saa vaihdettua eri asentoon. Tuli kohtuu tutuiksi noitten luukkujen elämä, kun tuli modattua toiset valot ja noi luukut aukeamaan noin 8cm vähemmän kuin vakiot.
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: kräki - 07.04.10 - klo:19:46
mietin tossa,että saakohan matukassaki tehtyy sleepy eyesit samaan tyyliin,ku 200sx:ään,ku tsiikaa juutuubista.
paljonkohan siihen avaus/sulku nappiin tulee piuhoja...
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: diskis - 07.04.10 - klo:20:08
mietin tossa,että saakohan matukassaki tehtyy sleepy eyesit samaan tyyliin,ku 200sx:ään,ku tsiikaa juutuubista.
paljonkohan siihen avaus/sulku nappiin tulee piuhoja...

Saahan niitä, valmiita kittejäkin löytyy: http://www.mx5parts.co.uk/product_info.php/products_id/510
Piuhoihin ei tarvitse pahemmin koskea, tuo sleepy eyes on enemmänkin mekaaninen modi. Lyhentää sitä keppiä joka nostaa luukkuja, ja siirtelee stoppareita. Tämä siis estää luukkuja nousemasta loppuun asti. Sitten löytyy se sähköinen tapa, että katkaisee virrat moottorista kun luukku on puolittain auki, joko käsin kytkimellä, tai jonkinlainen viritys joka laukeaa kun luukku on avautunut pari senttiä (esim magneettikytkin)
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: _paffa - 07.04.10 - klo:20:14
http://www.tougerun.com/product-p/mazda-a-pivot-rhu-m.htm (http://www.tougerun.com/product-p/mazda-a-pivot-rhu-m.htm)

Tossa kans yksi helposti toteutettava vaihtoehto.

- Pasi
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: tuma - 07.04.10 - klo:23:03
Vähän aihetta sivuten...

Onko kukaan virittänyt hälläriä niin että perinteinen vilkkujen väläytys kuittaus tulisikin luukun nostolla?

Jos ens viikolla sais jakoremmin vaihdatettua ja seuraavalla hällärin kiinni, niin viikkoa ennen vappua
sais olla jo ajokelejä :D
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: diskis - 07.04.10 - klo:23:56
Onko kukaan virittänyt hälläriä niin että perinteinen vilkkujen väläytys kuittaus tulisikin luukun nostolla?

Melkein, keskuslukituksen kaukoohjaus teki niin autossani, hälytintähän ei ole. Oli kivaa ekan viikon, mutta kytkin pois päältä, kun rupesi ärsyttämään.
Kytkin sen kaukoohjauksesta tulevan piuhan kiinni siihen luukkujenavausnappiin (ja sopiva määrä diodeja että sähkö ei eksy). Niin kauan kun avausnapista tulee +12V, niin luukut pysyy auki, kuitenkin aina tehden täyden avaus/sulkukierroksen, jos antaa lyhyen signaalin kuten esim. kaukohjausboksi tekee.
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: moregore - 08.04.10 - klo:21:51
okei, pahoittelen virhettä  :o
Otsikko: Villit ajovalot
Kirjoitti: _paffa - 19.04.10 - klo:09:10
Kylminä / kosteina aamuina ajamaan lähtiessä laitan normaalisti valot päälle. Risteyksiin tullessa pistän vilkun päälle ja käännyn haluttuun suuntaan. Kun vilkun vipu palautuu saattaa jompi kumpi tai molemmat valot käydä pikasesti kiinni. Mistä lähtisin etsimään syyllistä? Lopettaa vilkuttamisen kun autolla on vähän aikaa ajanut. Asuuko autossani kummitus? :D

- Pasi
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: Make - 19.04.10 - klo:10:53
Tuttu vika. Syyllinen majailee sen kyseisen lampun liittimessä luultavimmin.

Näin siis itselläni.
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: Jarppi - 21.04.10 - klo:18:49
Mulla on samaa oiretta ja joka kerta molemmat lamput käy alhaalla. Mä ajattelin että viiksi pitää purkaa ja putsata. Pitääkin tutkailla ne liittimet ensin...
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: _paffa - 04.05.10 - klo:19:52
Keulalle löyty Motonetistä Siriuksen 7" umpiot parkkivalolla. Nyt pitäs enää saada valot kohdistettua, eli onko jotain hyviä vinkkejä vai mennäänkö perusohjeilla?

Muuten istu valot erittäin hyvin paitsi olivat ulkohalkaisijaltaan muutaman millin pienemmät joten tuo "kiinnityskehys" oli pikkasen "löysä". Tiivistin kehyksen kolmella huopatarran palasella että sai kiristettyä kehyksen suoraan. Ja aika hyvässä ruosteessahan nuo säätöruuvit ja kehys oli... Kehykselle piti näyttää hiekkapaperia ja kilikalimaalia että sai siistiks! :) RUuvit lillu rostoffissa ja crc:ssä muutaman tunnin, lähti suurimmat paskat irti niistä kun vähän harjalla putsas. :P

- Pasi

EDIT: Niin ja kattelin tosiaan tonne konepellin alle ja siinä sarjanumeron alla oli tarra jossa kerrottiin lukema 1.25%, onko väärin jos suuntaa valot 1% "kaadolla" ? Näkisi vähän paremmin... :D
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: _paffa - 04.05.10 - klo:23:20
Noniin... mittasin ajovalojen keskelle korkeuden maasta 74cm. Siirsin auton 5 metrin päähän seinästä ja laitoin teipit 69cm korkeudelle seinässä sekä valojen "keskilinjaan" pystyteipit mihin kohdistin sivuttaissuunnassa valokuvion taitteesta ( ___/ ___/ ) Toivottavasti en mennyt pahasti hukkaan säädössä :D
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: hrnt - 05.05.10 - klo:00:07
Hyvin on toiminut valojen suuntaamisessa suora tienpätkä ja valojen suuntaus silmämääräisesti. Tämän jälkeen pieni testilenkki, ja jos vaikuttaa hyvältä, niin seinää vasten vielä tarkistus että molemmat valot osoittavat sopivasti toisiinsa nähden. Hyvin on aina katsastuksessa kelvannut, ja viimeksi inssi oikein mainitsi että valot harvinaisen hyvin kohdallaan :)
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: _paffa - 05.05.10 - klo:00:12
Hyvin on toiminut valojen suuntaamisessa suora tienpätkä ja valojen suuntaus silmämääräisesti. Tämän jälkeen pieni testilenkki, ja jos vaikuttaa hyvältä, niin seinää vasten vielä tarkistus että molemmat valot osoittavat sopivasti toisiinsa nähden. Hyvin on aina katsastuksessa kelvannut, ja viimeksi inssi oikein mainitsi että valot harvinaisen hyvin kohdallaan :)

No eipä tuolla onneksi nyt juurikaan ole merkitystä, koska seuraava katsastus vasta ensi keväänä :) Aika paljon tuli valotehoa lisää kun tuossa pikkulenkin iltahämärässä ehti kokeilee... :)
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: _paffa - 28.06.10 - klo:23:30
Jossain vaiheessa valittelin tärisevää etuvaloa ja nyt vihdoin löysin siihen ratkaisun.

Valomekanismissä on kaksi stopparia, toinen määrittää miten syvälle valot sulkeutuu ja toinen stoppaa maksimiaukeaman. Tämä maksimiaukeaman ruuvi oli sen verran pohjassa että valo aukesi niin paljon kuin moottori antoi ja vielä sen jälkeen jäi löysää. Pikkasen ruuvia avaamalla ylöspäin jää mekanismi nyt tukevasti lepäämään stopparia vasten ja ei tärise enää ajaessa! Jes! :) Nyt pitää vaan valot kohdistaa uudestaan...

- Pasi
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: tullamore - 10.07.10 - klo:00:12
mistä saa tilattua ajovalosarjan edullisimmin,sellaiset joilla luukut aukeaa vain noin puoliväliin...
Alkuperäiset ilmajarrut on aivan KAMALAT!!!!!!
il.motorsportilla on ,mutta budjetti ei salli ajovaloihin mitään 400€.
Tällähetkellä on rakennettu sleepyeyes mutta illalla jos haluaa nähdä jotain,on pakko nostaa nuo kerpeleen ilmajarrut ylös.
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: tuma - 10.07.10 - klo:00:55
450€ on etuspoikka huomiovaloilla.

"Madallussarja" varsinaisille valoille on 650€, aattelinkin että onko hinta tippunut edes melkein siedettävälle tasolla. Toi 650€ on vähän liikaa  :-\
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: _paffa - 10.07.10 - klo:03:07
<henkilökohtainen_mielipide> Ykköskoppaseen miataan kuuluu isot "ilmajarru" valot. Matalaprofiilivalot pilaa auton ilmeen ihan täysin. Ja sitäpaitsi ei ole mitään järkeä maksaa yli 500e siitä että saa lowprofile valot keulalle. </henkilökohtainen_mielipide>

Toinen vaihtoehto (jos siis ei tykkää vakiovaloista) on ostaa päiväajovalot puskurin aukkoon.
Kolmas vaihtoehto on ostaa kakkoskoppanen miata ;)

- Pasi
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: VesCu - 10.07.10 - klo:03:37
Onhan noita jotku laittanu muiden merkkisten autojen lamppuja mazdaan.
Toi Low Profile Set nuorentaa NA:ta niiiin paljon - Rahaa palaa - Elama on!  ;D ..mun mielestä  :)
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: tuma - 10.07.10 - klo:03:52
Laitatin päivävalot puskuriaukkoon... Mutta rikos on yhtä suuri kuin paperittoman ahtimen, tarttee ottaa pois katsastukseen, aukko kun on liian kapea. Se 450€ spoikka poistaa ilmajarru-/laitonpäivävalo-ongelman... Elämä ON  :D


Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: _paffa - 10.07.10 - klo:03:54
Miks mennä nuorentamaan, jos auto muuten näyttää ysikytlukulaiselta? Vähän sama kun laittas plingplong vanteet 70-luvun corollaan? :P

Nojoo, nää on tietenkin makukysymyksiä. IMHO miata ei ole miata ilman isoja pyöreitä luukkulamppuja :)

Mä lopetan nyt tän OT touhun, mutta toivon hartaasti, että joku muukin on samaa mieltä kanssani :D

- Pasi
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: _paffa - 10.07.10 - klo:03:55
Laitatin päivävalot puskuriaukkoon... Mutta rikos on yhtä suuri kuin paperittoman ahtimen, tarttee ottaa pois katsastukseen, aukko kun on liian kapea. Se 450€ spoikka poistaa ilmajarru-/laitonpäivävalo-ongelman... Elämä ON  :D

Eiköhän tuossa asiassa inssi pysty katsomaan ees pikkasen läpi sormien? Ainakin diskiksellä menny läpi...

- Pasi
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: tuma - 10.07.10 - klo:04:02
Laitatin päivävalot puskuriaukkoon... Mutta rikos on yhtä suuri kuin paperittoman ahtimen, tarttee ottaa pois katsastukseen, aukko kun on liian kapea. Se 450€ spoikka poistaa ilmajarru-/laitonpäivävalo-ongelman... Elämä ON  :D

Eiköhän tuossa asiassa inssi pysty katsomaan ees pikkasen läpi sormien? Ainakin diskiksellä menny läpi...

- Pasi
Niin, mitenkäs se nykyään menee noitten rekisteriotteiden kanssa. Ennenhän jos tuollainen merkintä tuli lappuun viallisista valoista, niin ei niitä auttanut enää takaisin laitella kun merkintä oli lapussa... Mutta nykyäänhän kai tulee aina puhdas lappu kun katsastus on kunnialla suoritettu läpi? Valojen väli nyt noin 45cm, kun pitäis olla 60cm. Aukko 70cm ja valot 6cm eli ei mahdu laillisesti vaikka laittais ihan reunaan.
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: _paffa - 10.07.10 - klo:04:06
Laitatin päivävalot puskuriaukkoon... Mutta rikos on yhtä suuri kuin paperittoman ahtimen, tarttee ottaa pois katsastukseen, aukko kun on liian kapea. Se 450€ spoikka poistaa ilmajarru-/laitonpäivävalo-ongelman... Elämä ON  :D

Eiköhän tuossa asiassa inssi pysty katsomaan ees pikkasen läpi sormien? Ainakin diskiksellä menny läpi...

- Pasi
Niin, mitenkäs se nykyään menee noitten rekisteriotteiden kanssa. Ennenhän jos tuollainen merkintä tuli lappuun viallisista valoista, niin ei niitä auttanut enää takaisin laitella kun merkintä oli lapussa... Mutta nykyäänhän kai tulee aina puhdas lappu kun katsastus on kunnialla suoritettu läpi? Valojen väli nyt noin 45cm, kun pitäis olla 60cm. Aukko 70cm ja valot 6cm eli ei mahdu laillisesti vaikka laittais ihan reunaan.

Ei mitään hajua miten inssi noiden kanssa menettelee, mutta mutuna voisin heittää että käskevät ne ottaa pois ilman että laittelevat mitään merkintöjä mihinkään. Siis siinä tapauksessa jos inssi on tosi huonolla päällä. Uskosin että suurin osa varmaan katsoo läpi sormien ja päästää läpi. Ei varmaa tietoo, mutua vaan... :P
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: VesCu - 10.07.10 - klo:04:15
 ;D
Lainaus
Miks mennä nuorentamaan, jos auto muuten näyttää ysikytlukulaiselta?
No kun ei näytä, ainakaan kohta   :P

Tästäpä sainkin lisäpontta vaihtaa noi mun etupuskuri ja helmat, jotka on nyt ootellu yli puoli vuotta tuolla autotallin perukoilla vaihtoajankohtaa + maalausta.

Kun ei saa aikaseks..  ;D
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: _paffa - 10.07.10 - klo:04:27
;D
Lainaus
Miks mennä nuorentamaan, jos auto muuten näyttää ysikytlukulaiselta?
No kun ei näytä, ainakaan kohta   :P

Tästäpä sainkin lisäpontta vaihtaa noi mun etupuskuri ja helmat, jotka on nyt ootellu yli puoli vuotta tuolla autotallin perukoilla vaihtoajankohtaa + maalausta.

Kun ei saa aikaseks..  ;D


No näinhän se on, toiset tykkää tuunata moderniks, toiset pitää OEM-lookista. :) Mutta se että vaihdetaan lowprofilet keulalle tekemättä muuta, saa auton näyttämään hölmöltä. Toki ne sopii jos tuunaa muutenkin...

Mii laik froggy-look!! ;)

ps. ehkä tästä joutas jo pikku torkuille...

- Pasi
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: Urban - 10.07.10 - klo:15:32
Nojoo, nää on tietenkin makukysymyksiä. IMHO miata ei ole miata ilman isoja pyöreitä luukkulamppuja :)

Mä lopetan nyt tän OT touhun, mutta toivon hartaasti, että joku muukin on samaa mieltä kanssani :D

Älä vaivu epätoivoon, et ole yksin! Originaalilamput +1 ;)
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: hrnt - 10.07.10 - klo:18:01
Nojoo, nää on tietenkin makukysymyksiä. IMHO miata ei ole miata ilman isoja pyöreitä luukkulamppuja :)

Mä lopetan nyt tän OT touhun, mutta toivon hartaasti, että joku muukin on samaa mieltä kanssani :D

Älä vaivu epätoivoon, et ole yksin! Originaalilamput +1 ;)
+1  ;D
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: Samuli - 10.07.10 - klo:20:56
Nojoo, nää on tietenkin makukysymyksiä. IMHO miata ei ole miata ilman isoja pyöreitä luukkulamppuja :)

Mä lopetan nyt tän OT touhun, mutta toivon hartaasti, että joku muukin on samaa mieltä kanssani :D

Älä vaivu epätoivoon, et ole yksin! Originaalilamput +1 ;)
+1  ;D
+1 ! ;D

Kyllä mä dikkaan noist pienist tuplavaloist tai Polon lampuist, mut orkkikset on #1
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: Atte.V - 08.08.10 - klo:21:08
Sain nyt sit lopulta valmiiksi asti ton valo modin. Tollanen siitä sit lopulta tuli: http://s80.photobucket.com/albums/j179/atvil/Oma%20MX-5/?action=view&current=HPIM1776.jpg Edestä päin otetut kuvat epäonnistu kaikki aika pahasti, mutta täytyy joku päivä koittaa ottaa parempia. Umpiot on siis tollaset: http://s80.photobucket.com/albums/j179/atvil/Oma%20MX-5/?action=view&current=IMG_1840.jpg Ja niille tein tollasen kiinnitys systeemin, itse valot tulee noihin sellaisilla klipseillä aivan kuten vakio valoissakin valot kiinnittyy siihen reuna rautaan: http://s80.photobucket.com/albums/j179/atvil/Oma%20MX-5/?action=view&current=IMG_1839.jpg Kaksi kiinnitys pistettä tohon luukun runkoon on vakio paikoilla eli toi moottoriin tuleva ala kiinnitys ja toinen sivu kiinnitys. Toiselle puolelle tein uuden kiinnitys kohdan luukun runkoon. Noi luukut sai tosiaan modattua aukeemaan vähemmän lyhentämällä ensin tota toista vipua joka on suoraan moottorissa kiinni, joka siis määrää sen paljonko luukku aukeaa. Toinen tanko taas määrää sen mihin luukku pysähtyy ja sitä piti jonkin verran muokata myös. Lopuksi vielä leikkelin hiilikuitu levystä noihin reunoihin peitelevyt: http://s80.photobucket.com/albums/j179/atvil/Oma%20MX-5/?action=view&current=IMG_1841.jpg
Mites tuliko noista siistimmät kuin ne vakiot pyöreät?
Löyty näkyy tollaset faijan varastosta joista vois modata itelle. Pyöreät ei vaan nappaa enää ellei projektiona löydä......ja halvalla :p
En oo muistanu napsia ton parempia kuvia, mutta ite tykkään kyllä noista jopa enemmän kun noista pienistä tupla lampuista.
Nyt tuli napattua pari kuvaa lisää kun oli kerrankin kamera tallilla mukana. Noi on siis nykyään jo kiinni toisessa autossa kun myin ton punasen ja ostin mustan tilalle.

 (http://i80.photobucket.com/albums/j179/atvil/Oma%20MX-5/th_a1014.jpg) (http://s80.photobucket.com/albums/j179/atvil/Oma%20MX-5/?action=view&current=a1014.jpg)  (http://i80.photobucket.com/albums/j179/atvil/Oma%20MX-5/th_a1012.jpg) (http://s80.photobucket.com/albums/j179/atvil/Oma%20MX-5/?action=view&current=a1012.jpg)
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: tuma - 08.08.10 - klo:23:54
Hianot ja paremmin tyyliin sopivat kuin ILM:n matalat lamput!
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: hrnt - 09.08.10 - klo:12:31
Samaa miltä tuman kanssa, nuohan jopa sopii tähän autoon. Jos ei olisi tarkempaa tietoa, niin voisi luulla että auto olisi tehtaalta tullut ulos tuollaisena.
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: hrnt - 25.08.10 - klo:19:54
Jossain vaiheessa valittelin tärisevää etuvaloa ja nyt vihdoin löysin siihen ratkaisun.

Valomekanismissä on kaksi stopparia, toinen määrittää miten syvälle valot sulkeutuu ja toinen stoppaa maksimiaukeaman. Tämä maksimiaukeaman ruuvi oli sen verran pohjassa että valo aukesi niin paljon kuin moottori antoi ja vielä sen jälkeen jäi löysää. Pikkasen ruuvia avaamalla ylöspäin jää mekanismi nyt tukevasti lepäämään stopparia vasten ja ei tärise enää ajaessa! Jes! :) Nyt pitää vaan valot kohdistaa uudestaan...

- Pasi

Nopeasti valoja katsellessa bongasin tuon ruuvin joka säätää valojen sulkeutumista, mutta missä kohtaa tuo avautumisen säätö on? Melkoisen ärsyttävää kun toinen ajovalo tärisee ja pomppii kokoajan.
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: _paffa - 27.08.10 - klo:13:07
Jossain vaiheessa valittelin tärisevää etuvaloa ja nyt vihdoin löysin siihen ratkaisun.

Valomekanismissä on kaksi stopparia, toinen määrittää miten syvälle valot sulkeutuu ja toinen stoppaa maksimiaukeaman. Tämä maksimiaukeaman ruuvi oli sen verran pohjassa että valo aukesi niin paljon kuin moottori antoi ja vielä sen jälkeen jäi löysää. Pikkasen ruuvia avaamalla ylöspäin jää mekanismi nyt tukevasti lepäämään stopparia vasten ja ei tärise enää ajaessa! Jes! :) Nyt pitää vaan valot kohdistaa uudestaan...

- Pasi

Nopeasti valoja katsellessa bongasin tuon ruuvin joka säätää valojen sulkeutumista, mutta missä kohtaa tuo avautumisen säätö on? Melkoisen ärsyttävää kun toinen ajovalo tärisee ja pomppii kokoajan.

No nyt kun satun olemaan sellaisessa paikassa etten pysty oikein mitenkään kuvastakaan selittämään. Se on sellasessa hyvin v-mäisessä paikassa, sellasen metallisen pari sormea leveän kaistaleen alla. Se ei näy jos katsoo mutta kun löytää sellasen "tangon" ja vilkasee sen alle niin sieltä löytyy se aukeamisstoppari.

- Pasi
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: hrnt - 07.09.10 - klo:18:26
Noniin löytyhän se säätö, kun otti lampun kannen irti. Ja säätö onnistuu kyllä ala/takakautta ilman että lampun kuorta tarvitsee irroittaa. Tässä kuva:

(http://netti.nic.fi/~karhju1/j00/Eunos/lampun_saato.jpg)

Eli kuten Pasi sanoi, niin tuon stopparin säädöllä loppu lampun tärinä/pomppiminen töyssyissä. Ja tosiaan ensivaikutelma oli se että väljää olisi ollut lampun vivustossa, eli kun lamppua heilutti käsin, se klonksui ilman vastusta vajaan sentin ylös-alas, ja samaan tahtiin heilui ja klonksui koko lampun vivusto, mutta pelkkä säätö auttoi tähän :)
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: _paffa - 07.09.10 - klo:18:35
Noniin löytyhän se säätö, kun otti lampun kannen irti. Ja säätö onnistuu kyllä ala/takakautta ilman että lampun kuorta tarvitsee irroittaa. Tässä kuva:

http://netti.nic.fi/~karhju1/j00/Eunos/lampun_saato.jpg

Eli kuten Pasi sanoi, niin tuon stopparin säädöllä loppu lampun tärinä/pomppiminen töyssyissä. Ja tosiaan ensivaikutelma oli se että väljää olisi ollut lampun vivustossa, eli kun lamppua heilutti käsin, se klonksui ilman vastusta vajaan sentin ylös-alas, ja samaan tahtiin heilui ja klonksui koko lampun vivusto, mutta pelkkä säätö auttoi tähän :)

Joo kuten sanoin se on yllättävän hankala löytää :D Ja jos stopparista loppuu säätövara niin eikun vasaroimaan tuota "metallikynttä" alaspäin :P
Hyvä et löysit, omalla kohdalla vielä tärinä hieman jäi koska moottorinpäässä on pikkasen löysää minkä ansioista nostovarsi pääsee elämään sen pienen värinän verran.

- Pasi
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: hrnt - 07.09.10 - klo:21:54
Joo kuten sanoin se on yllättävän hankala löytää :D Ja jos stopparista loppuu säätövara niin eikun vasaroimaan tuota "metallikynttä" alaspäin :P
Hyvä et löysit, omalla kohdalla vielä tärinä hieman jäi koska moottorinpäässä on pikkasen löysää minkä ansioista nostovarsi pääsee elämään sen pienen värinän verran.

- Pasi

Joo jäi tohonkin varmasti jotain pieniä tärinöitä, mutta loppui ainakin se järkyttävä heiluminen :)
Otsikko: Vs: Ajovalot
Kirjoitti: Tommi - 04.08.11 - klo:19:43
No niin, tänään parkkihalliin ajaessa joutui laittamaan valot päälle, niin toinen ei noussutkaan ylös,pitää pientä surinaa/rutinaa välillä jopa niin ettei autossa ole virtoja tai valoja päällä.

Kyllä se eilen leimalla toimi,nyt ei millään,ei tosin haittaa kun on taas vuosi ajoaikaa 8)

Liittimen käytin irti,moottorissa kyllä napsahtaa kun liittimen aukaisee/sulkee,pitääkö ruveta moottoria aukomaan?