Kirjoittaja Aihe: Talviunille  (Luettu 9585 kertaa)

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Talviunille
« : 07.09.08 - klo:18:19 »
MX-5 lähti talviunille viikko sitten ja odottaa nyt ensi kautta. Mitenkäs muut ovat ajatelleet tehdä talviseisonnan suhteen ja onko tarkoitus tehdä päivityksiä autoon talven aikana? Itselläni on 3-tuumainen putki, 3-tuumainen katalysaattori ja toinen flekti odottamassa odottamassa seuraavaa kesää.

BLCKNB

  • Juniori
  • Viestejä: 41
Vs: Talviunille
« Vastaus #1 : 07.09.08 - klo:19:39 »
Aika hyvissä ajoin päästit sen unille.
Mulla heräs vasta innostus lähteä kokeilemaan radalle.
Eihän sesonki ole ohi ennenkuin lumi on maassa...?
Tosiasiassa tällaisen kesän jälkeen voisi itsekin vaipua talviuneen ja odottaa parempaa kesää, tai vaikka häipyä koko talveksi autuaammille avoauto bulevardeille.  :-\

akir0

  • Kerhon rahastonhoitaja
  • Yleisvalvoja
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1083
Vs: Talviunille
« Vastaus #2 : 07.09.08 - klo:21:13 »
Vähän vaiheessa vielä, että meneekö mäksä talliin koko talveksi vai vaan pahimmiksi ajoiksi joulu, tammi ja helmikuuksi.

Pitäs vissiin joka tapauksessa asennella lohkolämppäri ja sisäpistoke, kun ajattelin marraskuussa ainakin vielä kärräillä.

Talven aikana jos sen madallussarjan sais asenneltua ja sitä ennen jo ne roiskeläpät eteen ja taakse.. ehkä

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: Talviunille
« Vastaus #3 : 08.09.08 - klo:10:08 »
MX-5 menee talliin taas kun lumet sataa maahan / tiet jäätyy. Toivottavasti tämä tapahtuu mahdollisimman myöhään koska vaimon uusi talvilintta Audi A5 tulee tehtaalta vasta joulukuun alussa.

Päivityksia ei ole suunnitteilla (tälle autolle), vahaus ja konehuoneen pesu on ne perussetit. Sitten vaan ZZZZZzzzzzz....

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Talviunille
« Vastaus #4 : 08.09.08 - klo:11:04 »
Onneks Suomen talvi on enään vain se kolme kuukautta (juolu - helmikuu väli). Vielä vähän etenis tämä ilmastonlämpeneminen niin ei tarvis ostaa talvirenkaita erikseen :) Mietin vähän jos olisin ajellu koko talven kun tuo auton "rekisteristäpoisto" on niin sekava toimenpide.

Tuo A5 on pirun upee auto.  :)
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

VesCu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 548
Vs: Talviunille
« Vastaus #5 : 08.09.08 - klo:12:24 »
Mulla oli viime talven miata pois rekisteristä, ihan simppeli homma.
Katsastuskonttorille rekisteriote kädessä mars. Muista ottaa tekninen- ja ilmoitusosa.
Rekisteristä poisto. 10,20,- muistaakseni => ..nukkuu talviunta.. => Takas rekisteriin samoilla papereilla katsastuskonttorilla. 10,20,- Jotta saat rekisteriin niin kärryllä pitää olla vielä vanhaa leimaa jäljellä, eli vuosi katsastus tulossa vasta myöhemmin kesällä.

 
Lainaus
Liikennekäytöstäpoistetusta ajoneuvosta ei peritä poiston ajalta ajoneuvoveroa eikä pakollista liikennevakuutusmaksua. Vasta ajoneuvon rekisterikilpien palautus katkaisee kaikki ajoneuvoon liittyvät vakuutukset.
Rekisteristä poisoloajalta saat seuraavana vuonna hyvitystä ajoneuvoverosta.

Täällä lisää: http://www.ake.fi/AKE/Rekisterointi/Liikennek%C3%A4yt%C3%B6st%C3%A4poisto/
Tuolla voit laskea liikennekäytöstä poiston kannattavuudenkin. 79 pv jälkeen alkaa kannattaa.
« Viimeksi muokattu: 08.09.08 - klo:12:32 kirjoittanut VesCu »
Miata '90 1.6l Turbo
Mazda CX-60
Ex Legacy '08 "Boxer Diesel"
Ex Forester '03 XT AT
Ex Impreza '99 GT

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: Talviunille
« Vastaus #6 : 08.09.08 - klo:12:46 »
Onneks Suomen talvi on enään vain se kolme kuukautta (juolu - helmikuu väli). Vielä vähän etenis tämä ilmastonlämpeneminen niin ei tarvis ostaa talvirenkaita erikseen :) Mietin vähän jos olisin ajellu koko talven kun tuo auton "rekisteristäpoisto" on niin sekava toimenpide.

Tuo A5 on pirun upee auto.  :)

Eniten tossa rekisteristäpoistossa veettää se, että pitää mennä konttorin tiskille tekemään toimenpide! Onko pikkasen tuulahdusta 70-luvulta? Sitten kun on 2 kesäautoa jotka ei koskaan tule samaan aikaan ajoon, eikä poistoon = konttorilla pitää ravaa näiden autojen takia pelkästään 4 kertaa vuodessa.  >:(

A5 on hyvän näkönen kieltämättä. Vaimo ruksasi 12 tontulla lisävarusteita, mm. valkoset sporttinahat joten lintasta tulee ihan namu.  ;D

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Talviunille
« Vastaus #7 : 08.09.08 - klo:18:41 »
Joo muistan vielä inttiajat jolloin auton sai aina tekstiviestillä takas vakuutukseen viikonlopun ajaks kun tuli lomille. Tässä suhteessa on menty kyl takasippäin  :-\

Huh pystyn kyl kuvitteleen tuon A5 nahkapenkeillä :P Kai et säästelly koneessa? Vähintään 3.0 Diisseli? Mamman A6:lle (jolla olin miitissä) täyttää kans 10v joten pitäis vaihtaa tuo uudempaan. Harmi että tuo uus A6 on 20cm pidempi kun vanha, ei mahdu enään autotalliin. Varmaan A4 3.0D Quattro vm 04-06 mallia pitää lähteä metsästään Saksasta...
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Kassu

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 135
    • Kotisivu
Vs: Talviunille
« Vastaus #8 : 08.09.08 - klo:19:58 »
Talvisäilytys, mikä se on?

Ainakin enstalvi menee vielä ajamalla, kuten edellisetkin talvet.. Nastarenkaat alle ja menoksi. Tämä lienee vain meidän köyhien yhden auton loukussa olevien ilo??


-  Kassu -
-01 MX-5 1.8s

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: Talviunille
« Vastaus #9 : 08.09.08 - klo:21:17 »
Huh pystyn kyl kuvitteleen tuon A5 nahkapenkeillä :P Kai et säästelly koneessa? Vähintään 3.0 Diisseli? Mamman A6:lle (jolla olin miitissä) täyttää kans 10v joten pitäis vaihtaa tuo uudempaan. Harmi että tuo uus A6 on 20cm pidempi kun vanha, ei mahdu enään autotalliin. Varmaan A4 3.0D Quattro vm 04-06 mallia pitää lähteä metsästään Saksasta...

Kohta tulee bannia kun jauhetaan kalliista Skodasta täällä!  Pahoittelut kaikille.  ;D

Kone oli se mistä sitten säätettiin = 1.8TFSI kun auto tulee ns kauppakassiksi ja kilsoja tulee tälle maks 12tkm/vuosi. Vaimo halusi mielummin lisävarusteita kuin tehoa ja tämähän on ETUvetoinen joten mitä sitä yli 200 hevosella tekee mitään. ;) Quattrojen hinnat alkoivat 52 tontusta joten silloin lisävarusteille ei olisi jäänyt paljoa tilaa kun katto oli 55k€. 3-litranen Quattro olisi aika kuningas mutta pikkasen "elämä on" hinnassa...

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: Talviunille
« Vastaus #10 : 08.09.08 - klo:21:37 »
Tuolla voit laskea liikennekäytöstä poiston kannattavuudenkin. 79 pv jälkeen alkaa kannattaa.

Kyllä liikennekäytöstä poisto alkaa kannattamaan huomattavasti aiemmin, jos/kun huomioidaan vakuutusmaksut.

Opus5

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 171
Vs: Talviunille
« Vastaus #11 : 09.09.08 - klo:08:30 »
Tuolla voit laskea liikennekäytöstä poiston kannattavuudenkin. 79 pv jälkeen alkaa kannattaa.

Kyllä liikennekäytöstä poisto alkaa kannattamaan huomattavasti aiemmin, jos/kun huomioidaan vakuutusmaksut.

Tein jo joku viikko sitten omat kannattavuuslaskelmat, siis huomioiden oma vakuutus ja bonustilanne. Mäxällä kannattavuusraja on 13 päivää ja vaimon dieselfarkulla (Mazda tietenkin ;)) vain 7 päivää eikä tämä ole aikakauslehtimainos. Dieselillä tuo käyttövoimavero puree niin pahasti että lyhytkin seisonta kannatta. Tosin katsastuskonttori on työpaikan vieressä joten se madaltaa kynnystä.

Marok

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 789
    • MX-5 päiväkirja
Vs: Talviunille
« Vastaus #12 : 11.09.08 - klo:14:25 »
Mulla on nyt myös Maza tallissa, tosin ei mitenkään unilla, kun ajattelin ropata sitä ennen lumien tuloa. On vaan jotenkin mukavampi keväällä aloittaa ajamalla eikä rassaamalla...

Viimeisenä lenkkinä tuli ajettua uusi lukkoperä sisään. Semmosta "ei lainkaan epäilyttävän näköistä" kahdeksikko ajelin parkkiksella vajaan puoli tuntia. Loppupahan (tai väheni huomattavasti) rohina ja pauke eikä ilmennyt mitään muuta "abnormal noise".

Aika erikoinen kokemus oli sitten normi ajelu ja kiihdyttely. Suoralla ja kevyellä kaasulla ajaessa mutkassa ei tullut mitään uutta. Mutta mutkassa kun painaa sen verran kaasua, että tp lukittaa, mutta ei ala sladittaa, auto hieman aliohjaa. Ja järkeenhän tuo käy, suunta ei tahdo muuttua, kun molemmat takapyörät pyörii mutkassa samaa vauhtia. Mutta se että tuntuu noin selkeästi, oli odottamatonta. No joo, sudittelin mä vähän :P

Timi

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1685
  • NA6CET
Vs: Talviunille
« Vastaus #13 : 11.09.08 - klo:20:29 »
No vetääkö "kasia"? Eli onnistuuko kuminpoltto? ;D
NA '93 1.6 Turbo Ecoboost

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Talviunille
« Vastaus #14 : 11.09.08 - klo:21:32 »
Ite huomasin tuon lukkoperän edun hyvin yhdessä hankalassa Botniaringin kurvissa mihin tullaan jarruttaen ja kaartaen, painopiste siirtyy eteen ja perä irtoaa. Avoimella perällä kaasuttaminen aiheutti helposti sen että perä pyörähti ja auton kanssa oltiin tiellä poikittain. Lukkoperän kanssa en ole pyörähtäny kertaakaanon vaan kaasun kanssa on helppo suoristaa autoa :)
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd