Kirjoittaja Aihe: MX-5:tesi vikalista  (Luettu 3242 kertaa)

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
MX-5:tesi vikalista
« : 28.12.08 - klo:12:52 »
Kuten kaikki tietävät, MX-5 on todella luotettava auto mutta silti jotain vikojakin on.

Itse olen päässyt tosi vähällä eli yksi vika on ollut ja on edelleen eli virran katoaminen, joka on tarkoitus korjata keväällä. Akku siis tyhjenee itsestään, kun auto seisoo käyttämättä useita päiviä. Ja kolme kesää olen ajellut ja kilsoja on nyt n. 150 tkm.

Mitä vikoja muiden autoissa on ollut ja miten pitkään olet ko. autolla ajellut.
« Viimeksi muokattu: 29.12.08 - klo:14:06 kirjoittanut Marko »

pantse

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 54
Vs: MX-5:tesi vikalista
« Vastaus #1 : 29.12.08 - klo:14:02 »
mulla ei oo oikeestaan varsinaisia vikoja ollu ::)huoltohommina on tullu kyllä laitettuu esim.iskarit,laturi,akku just tämmösiä "kuluvia osia"nyt lähtee kolmas kesä-09 ajettu n.10tkm.
Mazda MX5 -93 1.6

Fiat Bravo T-jet Sport -07

moregore

  • Ghost Rider
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 460
  • SisäVessa650S
Vs: MX-5:tesi vikalista
« Vastaus #2 : 29.12.08 - klo:17:49 »
Ei mitään ja 30tkm parin vuoden aikana. Ei siis niin yhtään mitään.

Nyt sitten varmaan alkaa tulemaan kun on ahdin yms. hilppeet ja yläkerta rempattu

Österbotten

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 53
Vs: MX-5:tesi vikalista
« Vastaus #3 : 30.12.08 - klo:00:34 »
 Kai se meinaa käydä koko tyyppivikalistan läpi, mun auto?
 Jouduin hitsaamaan uutta peltiä tuonne kynnyskoteloiden takapäihin n. 20cm, nostajat naputtaa(kai puhdistus riittää?) ja katon reunoihin on tullut pieniä halkeamia. Yritän saada ommeltua uudet reunalistat, pitäisi pärjätä useita vuosia sillä. Kytkimenkin olen vaihtamassa, itse levy ei ihan loppu mutta laakerit kyllä.
 Ikkunannostimet ovat tosi hitaat, ehkä puhdistuksen paikka siinäkin?
Muuten vaikuttaa tosi luotettavalta autolta. On vm 1995 ja ajettu 150tkm.

BLCKNB

  • Juniori
  • Viestejä: 41
Vs: MX-5:tesi vikalista
« Vastaus #4 : 30.12.08 - klo:09:32 »
katon reunoihin on tullut pieniä halkeamia. Yritän saada ommeltua uudet reunalistat, pitäisi pärjätä useita vuosia sillä.


Uusi katto rahteineen 165 Euroa!!! En paljoa viitsisi paikkailla... Punta on paperirahaa nykyään...
Mä ainakin tilaan.

Urban

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 327
  • ex Miata 1991
    • ex Miata 1991
Vs: MX-5:tesi vikalista
« Vastaus #5 : 30.12.08 - klo:11:26 »
Itse olen päässyt tosi vähällä eli yksi vika on ollut ja on edelleen eli virran katoaminen, joka on tarkoitus korjata keväällä. Akku siis tyhjenee itsestään, kun auto seisoo käyttämättä useita päiviä.

Itse korjasin kyseisen "vian" viikko sitten. Johtui minulla stereoista jotka oli kytketty suoraan akkuun jonkun aiemman omistajan toimesta. Vaikka stereo oli pois päältä niin kulutti silti akkua 200mA. Kymmenisen päivää ja akku tyhjä.

Korjausoppaasta ja netistä stereon asennusohjeesta löytyi piuhojen väritykset ja oikea piuha löytyikin, jota ei ollut kytketty mihinkään (oli vielä vanhan mallisessa stereon liitinpalikassa kiinni mistä oli melkein kaikki muut piuhat katkottu ja vedetty uudelle ISO-liittimelle). En tiedä miksi alunperin tuota johtoa ei oltu käytetty vaan ilmeisesti vedettu ihan uutta johtoa. Eli nyt tulee akusta jatkuvana vain muistivirta. Stereo menee päälle vain virta-avaimesta. Mittarilla mitattuna nyt kuluu vain 10mA mikä kuulostaa hyvältä.

Mietin vaan olisiko sulla sama homma sattumalta? Yleismittarilla ja ottamalla stereon liittimet irti ainakin selviää.

moregore

  • Ghost Rider
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 460
  • SisäVessa650S
Vs: MX-5:tesi vikalista
« Vastaus #6 : 30.12.08 - klo:11:56 »
Mä voin mittailla markolta vaiks sen mankan, kun seuraavan kerran tuun käymään :)

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: MX-5:tesi vikalista
« Vastaus #7 : 30.12.08 - klo:12:49 »
nostajat naputtaa(kai puhdistus riittää?) ja katon reunoihin on tullut pieniä halkeamia. Yritän saada ommeltua uudet reunalistat, pitäisi pärjätä useita vuosia sillä.

Täällä on juttua venttiilien naputuksesta: http://www.miata.fi/e107_plugins/smf/smf.php?topic=153.msg1386#msg1386 Eli öljyjen vaihtaminen yleensä auttaa.

Katto taitaa kestää näissä autoissa n. 10 vuotta eli on kulutustavaraa. Itsellänikin on halkeamia reunoissa ja vettä tulee sisään, jos seisottaa kovassa vesisateessa ilman katonsuojusta. Pelkät reunalistat eivät taida auttaa, jos katto vuotaa, kun vesi pääsee sisään katon etuosan ja tuulilasin väliin jäävästa raosta.

Katto pitäisi siis vaihtaa mutta on viivästynyt, kun on ollut kaikkea huomattavasti tärkeämpää hankittavaa kuten, turbosarja, kytkin, putkisto, vapaavirtauskatti ja seuraavaksi pitää hankkia madallusjouset, dumppi, paremmat renkaat+vanteet yms. ;)

akir0

  • Kerhon rahastonhoitaja
  • Yleisvalvoja
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1083
Vs: MX-5:tesi vikalista
« Vastaus #8 : 30.12.08 - klo:13:24 »
Katto taitaa kestää näissä autoissa n. 10 vuotta eli on kulutustavaraa. Itsellänikin on halkeamia reunoissa ja vettä tulee sisään, jos seisottaa kovassa vesisateessa ilman katonsuojusta. Pelkät reunalistat eivät taida auttaa, jos katto vuotaa, kun vesi pääsee sisään katon etuosan ja tuulilasin väliin jäävästa raosta.

Reunalistojen vaihto ei tosiaan ratkaise valitettavasti ongelmaa. Ainakin oma kattoni oli aikoinaan ihan selkeästi kutistunut ja sen takia vesi sitten alkoi tulla sisälle ikkunoiden raoista kun oikein kovasti tuli vettä. Katon vaihdolla ongelma ratkesi, reunalistoja en edes vaihtanut.