Kirjoittaja Aihe: Ratapäiväraportti: Pesämäki 12.8.2023  (Luettu 862 kertaa)

e_o

  • Yleisvalvoja
  • Seniori
  • *****
  • Viestejä: 261
Ratapäiväraportti: Pesämäki 12.8.2023
« : 13.08.23 - klo:17:49 »

Kesän 2023 viides ratapäivä ajettiin Pesämäen Moottoriurheilukeskuksessa Honkajoella. Radan sijainti Satakunnassa on sellainen että se tuntuu olevan kaukana joka paikasta, esimerkiksi Tampereelta on matkaa 120km ja Helsingistä 300km. Etelästä päin tullessa lähin taajama josta saa ruokaa ja bensaa on Kankaanpää, noin 30km radalta. Rata-alueella ei ollut kahvila- tai ravintolapalveluita, mutta esimerkiksi siistit WC-tilat löytyi, joten sen suhteen kaikki kunnossa. Varikkoalue on iso ja kokonaan asfaltoitu.

Itse rata oli ensimmäistä kertaa siellä ajavalle hieman hämmentävä. Rata on täysin tasainen, ainoastaan kahdessa mutkassa on pieni sisäkallistus. Rata on aktiivisessa drifting käytössä ja siksi siellä ei voi päätellä nopeaa linjaa kumijäljista samalla tavalla kuin muilla radoilla, vaan tasainen kumipinta kiertää kaikkien mutkien ulkokurveja ja yhdellä suoralla drifting-linja poikkeaa "bussipysäkille", jossa luisuttajat saavat kaksi puolenvaihtoa lisää verrattuna suoraan rata-ajolinjaan. Kumista ei ollut ajamiselle mitään haittaa, ainakin nyt +20°C lämpötilassa ja kuivalla kelillä kumisen ja puhtaalle asfaltin välillä ei pidossa ollut niin isoa eroa että sitä olisi pitänyt jotenkin varoa. Sateella tilanne voi olla erilainen.

Kun rataa oli kiertänyt muutaman kierroksen niin linja alkoi hahmottua ja rata oli todella hauska ajaa. Kerhon päivillä ei oteta aikaa, mutta tämä rata tuntui siltä että täällä kelloa vastaan ajaminen ei olisikaan mielekästä vaan rata toimii parhaiten kun siellä ajaa koko ajan hieman pidon menetyksen rajan yli. Koska rata on leveä ja tasainen, eikä seiniä tai rengasvallia ole kuin varikon kohdalla, koko radalla ei ole yhtään mutkaa jossa ei voisi ajaa perä luisussa, tahallaan tai tahattomasti, ja vielä pysyä asfaltilla vaikka sattuisi pyörähtämään. Rata on aika lyhyt, noin 1.8km, ja nopeudet eivät ole kovin suuria, esimerkiksi vakio-miatalla ei tarvinnut neloselle vaihtaa kertaakaan. Jarrut on kuitenkin lujilla erityisesti varikon muurin kohdalla olevassa mutkassa. 

Me oltiin Markon kanssa paikalla kahdeksan tunnin vuorosta neljä keskimmäistä tuntia ja siinä aikana laskin että radalla kävi ainoastaan 12 autoa, joista yhtä aikaa parhaimmillaan neljä, eli käytännössä ohitustilanteita ei juuri ollut, radalle olisi helposti mahtunut vaikka nelinkertainen määrä autoja. Meidän kerhosta radalla oli viisi kuskia, joilla kaksi NB:tä ja kaksi muunmerkkistä. Lisäksi varikon puolella kävi yksi NC. Muiden kerhojen kalusto oli varsin kirjavaa, päivän erikoisin oli tällä kertaa Honda Beat ja eniten sekä bensaa että kumia poltti varmasti takaveto-Ascona.

Pesämäelle mennään toivottavasti myös 2024 ja toivottavasti paljon isommalla porukalla. Rataa voi varauksetta suositella kaikentehoisille autoille ja myös kokemattomille kuskeille. Jos olet ikinä vetänyt luisussa kaupan parkkipaikalla niin sun pitää päästä Pesämäkeen.

Hermann

  • Kerholainen
  • Juniori
  • Viestejä: 4
Vs: Ratapäiväraportti: Pesämäki 12.8.2023
« Vastaus #1 : 13.08.23 - klo:19:19 »

Kesän 2023 viides ratapäivä ajettiin Pesämäen Moottoriurheilukeskuksessa Honkajoella. Radan sijainti Satakunnassa on sellainen että se tuntuu olevan kaukana joka paikasta, esimerkiksi Tampereelta on matkaa 120km ja Helsingistä 300km. Etelästä päin tullessa lähin taajama josta saa ruokaa ja bensaa on Kankaanpää, noin 30km radalta. Rata-alueella ei ollut kahvila- tai ravintolapalveluita, mutta esimerkiksi siistit WC-tilat löytyi, joten sen suhteen kaikki kunnossa. Varikkoalue on iso ja kokonaan asfaltoitu.

Itse rata oli ensimmäistä kertaa siellä ajavalle hieman hämmentävä. Rata on täysin tasainen, ainoastaan kahdessa mutkassa on pieni sisäkallistus. Rata on aktiivisessa drifting käytössä ja siksi siellä ei voi päätellä nopeaa linjaa kumijäljista samalla tavalla kuin muilla radoilla, vaan tasainen kumipinta kiertää kaikkien mutkien ulkokurveja ja yhdellä suoralla drifting-linja poikkeaa "bussipysäkille", jossa luisuttajat saavat kaksi puolenvaihtoa lisää verrattuna suoraan rata-ajolinjaan. Kumista ei ollut ajamiselle mitään haittaa, ainakin nyt +20°C lämpötilassa ja kuivalla kelillä kumisen ja puhtaalle asfaltin välillä ei pidossa ollut niin isoa eroa että sitä olisi pitänyt jotenkin varoa. Sateella tilanne voi olla erilainen.

Kun rataa oli kiertänyt muutaman kierroksen niin linja alkoi hahmottua ja rata oli todella hauska ajaa. Kerhon päivillä ei oteta aikaa, mutta tämä rata tuntui siltä että täällä kelloa vastaan ajaminen ei olisikaan mielekästä vaan rata toimii parhaiten kun siellä ajaa koko ajan hieman pidon menetyksen rajan yli. Koska rata on leveä ja tasainen, eikä seiniä tai rengasvallia ole kuin varikon kohdalla, koko radalla ei ole yhtään mutkaa jossa ei voisi ajaa perä luisussa, tahallaan tai tahattomasti, ja vielä pysyä asfaltilla vaikka sattuisi pyörähtämään. Rata on aika lyhyt, noin 1.8km, ja nopeudet eivät ole kovin suuria, esimerkiksi vakio-miatalla ei tarvinnut neloselle vaihtaa kertaakaan. Jarrut on kuitenkin lujilla erityisesti varikon muurin kohdalla olevassa mutkassa. 

Me oltiin Markon kanssa paikalla kahdeksan tunnin vuorosta neljä keskimmäistä tuntia ja siinä aikana laskin että radalla kävi ainoastaan 12 autoa, joista yhtä aikaa parhaimmillaan neljä, eli käytännössä ohitustilanteita ei juuri ollut, radalle olisi helposti mahtunut vaikka nelinkertainen määrä autoja. Meidän kerhosta radalla oli viisi kuskia, joilla kaksi NB:tä ja kaksi muunmerkkistä. Lisäksi varikon puolella kävi yksi NC. Muiden kerhojen kalusto oli varsin kirjavaa, päivän erikoisin oli tällä kertaa Honda Beat ja eniten sekä bensaa että kumia poltti varmasti takaveto-Ascona.

Pesämäelle mennään toivottavasti myös 2024 ja toivottavasti paljon isommalla porukalla. Rataa voi varauksetta suositella kaikentehoisille autoille ja myös kokemattomille kuskeille. Jos olet ikinä vetänyt luisussa kaupan parkkipaikalla niin sun pitää päästä Pesämäkeen.

Miataclubilaisena olin paikalla muun merkkisellä radalla. Kaukana se tosiaan on, mutta alastaromaiset turva-alueet on hyvät. Hieman harmitti kun kieltämättä karun näköisen hökötyksen paikalle kärräsin ja Mitsubishi clubin edustaja meinasi, että täytyy olla tieliikennekelpoinen jos radalle haluaa, eikä autoni sitä ole. Ilmeisesti meinattiin, että pösöni aiheuttaa helpommin vaaratilanteita kuin radalla muiden joukossa driftaava ascona (ei häirinnyt driftaus minua).No onneksi Marko tuli paikalle ja kertasi mitä on kerhojen kesken sovittu. Eli jarrut ja alusta täytyy olla kunnossa ja liikennavakuutus voimassa. Sopuun siitä päästiin ja loppu meni hienosti sulassa sovussa no hard feelings. Toivottavasti nämä säännöt ovat voimassa jatkossakin ja tämä monelle ainoa mahdollisuus ratailiuun säilyy vaikka alla ei olekkaan mitään sen hienompaa.
« Viimeksi muokattu: 13.08.23 - klo:19:27 kirjoittanut Hermann »

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Ratapäiväraportti: Pesämäki 12.8.2023
« Vastaus #2 : 13.08.23 - klo:20:17 »
Tähän viimeiseen sen verran että tuntuu ei ole ihan sovitut asiat selvillä noilla järjestäjillä.

Jo ensimmäisillä päivillä oli kaksi kilvetöntä autoa ajamassa mutta he olivatkin omilla Opel järjestämillä päivillä.

Kaikki ei kuitenkaan tiedä näitä juttuja niin täytyy selvittää vaan riittävän pitkälti niin sinne pääsee kyllä kun tajuavat ne säännöt mitä kuuluu noudattaa
Kaikki ehdothan lukee noissa säännöissä niin kannattaa sanoa että siellä ne lukee kyllä mitä on vaatimuksena.

Noista selviää rauhassa puhumalla niiden kanssa ketä järkkää.

Noi säännöt on tarkoitus mun käsittääkseni pitää samana eli sinne pääsee kilvettömälläkin ajamaan.
Katsoo jos itsekkin rakentaisi jonkun raadon sinne millä se olisi oikeasti mukavaa vs tolla siistillä ajella.

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Ratapäiväraportti: Pesämäki 12.8.2023
« Vastaus #3 : 13.08.23 - klo:20:19 »
Lisänä vielä että siellä on ihan turha kenenkään arvostella vehkeitä kun sinne on hauskaa menty pitämään rataa ajamalla.
Näyttelyvehkeet on erikseen.

e_o

  • Yleisvalvoja
  • Seniori
  • *****
  • Viestejä: 261
Vs: Ratapäiväraportti: Pesämäki 12.8.2023
« Vastaus #4 : 13.08.23 - klo:20:51 »
Tällä kertaa oli Mitsujen vahtivuoro, ei ole Opel-porukan kanssa ollut mitään haasteita tulkinnassa. Daytonassa oli tosiaan radalla oikea jokkis-kilpuri ja sekin niiden samojen sääntöjen mukainen.

Olen ajanut varmaan kaikkien noiden kilvettömien kanssa samaan aikaan radalla ja mun mielipide on se että enemmän noihin pitäisi yllyttää kuin kieltää :)

Hermann

  • Kerholainen
  • Juniori
  • Viestejä: 4
Vs: Ratapäiväraportti: Pesämäki 12.8.2023
« Vastaus #5 : 14.08.23 - klo:08:12 »
Tähän viimeiseen sen verran että tuntuu ei ole ihan sovitut asiat selvillä noilla järjestäjillä.

Jo ensimmäisillä päivillä oli kaksi kilvetöntä autoa ajamassa mutta he olivatkin omilla Opel järjestämillä päivillä.

Kaikki ei kuitenkaan tiedä näitä juttuja niin täytyy selvittää vaan riittävän pitkälti niin sinne pääsee kyllä kun tajuavat ne säännöt mitä kuuluu noudattaa
Kaikki ehdothan lukee noissa säännöissä niin kannattaa sanoa että siellä ne lukee kyllä mitä on vaatimuksena.

Noista selviää rauhassa puhumalla niiden kanssa ketä järkkää.

Noi säännöt on tarkoitus mun käsittääkseni pitää samana eli sinne pääsee kilvettömälläkin ajamaan.
Katsoo jos itsekkin rakentaisi jonkun raadon sinne millä se olisi oikeasti mukavaa vs tolla siistillä ajella.

Joo kyllähän tästäkin ihan hyvin selvittiin. 3tunnin kärryn vetämisen jälkeen ei vaan hirveästi naurattanut.

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Ratapäiväraportti: Pesämäki 12.8.2023
« Vastaus #6 : 16.08.23 - klo:11:22 »
... Jos olet ikinä vetänyt luisussa kaupan parkkipaikalla niin sun pitää päästä Pesämäkeen.

Hyvä raportti! Harmittaa että en tällä kertaa päässyt mukaan, mutta seuraavalla kerralla toivottavasti olen mukana hakemassa vähän luisukulmaa lisää!

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Vs: Ratapäiväraportti: Pesämäki 12.8.2023
« Vastaus #7 : 17.08.23 - klo:21:09 »
Ensimmäisellä yhteistyökaudella koitetaan saada luotua yhteiset käytännöt. Ensi vuonna kaikki on varmastikin paljon selkeämpää

Rata oli kyllä mielenkiintoinen ja kuten Erno kirjoitti, niin aluksi oli hieman hankalaa hahmottaa, miten tätä rataa kannattaa ajaa mutta pienen testailun jälkeen alkoi avautua