Parinkin kanssa tullut tuo aihe esille ja aattelin heittää tännekin muutaman huomion, jos jotain kiinnostaa.
'99 Mk2 MX-5 vs '00 Mk3 MR2. Eka käsittääkseni täysin vakio, mitä nyt kromikaaren joku pultannu vyökiinnikkeiden alle. Toka aika kaukana vakiosta.
Ulkonäköä en kommentoi, jokanen osannee niitä katella itekin. Samaten koitan vaan heittää huomattuja eroja ottamatta kantaa kumpi on parempi. Makuasioita lienee. Ja vertailussa puhun Misteristä vakiona.
Ekana isompana erona huomio kiinnittyi ajoasentoon. Mäksässä istutaan todella korkealla. Mulla ottaa selkä suorana istuessa pää kattoon ja vähän alaspäin valahtaneessa asennossakin pää on noin lasien yläreunan tasalla. Helpottaa tosin luu ulkona kruisailua, käsi menee aika automaattisesti siihen oven päälle. Mut katto kiinni ei taho nähdä esmes liikennevaloja jonon ekana. Misterissä istutaan paljon alempana, olkapää on noin oven yläreunan kohdalla ja pään yläreuna ehkä lasien puolessavälissä. Luuta ei saa ulos mitenkään järkevästi, vaan kyynärpäätä pitää kääntää aika reilusti ylöspäin, että se menis oven päälle. Ei tuu ikinä ajettua niin, ei vaan pysty. Jalkojen asennossa on kanssa aikamoinen ero, Mäksässä istutaan polvet koukussa, ei ehkä ihan yhtä jyrkästi ku normiautossa, mutta kuitenkin. Misterissä jalat on aikalailla polvet suorana eteenpäin.
Sisätilat noissa on aika samat. 178cm ukko mahtuu helposti molempiin, eikä tunnu ahtaalta. Ratti ja keppi osuu hienosti käteen molemmissa. Penkeissä pysyy mutkissakin, aika samanlaiset sivutuet. Yllättäen Misterissä on enempi tavaratilaa sisällä, penkkien takana on lokerot, joihin mahtuu noin kolme kauppakassia katto alhaallakin. Lisäksi Misterissä on etupellin alla tavaratila, johon mahtuu just yks kaljakori ja jotain pientä päälle, tosin vararengas on siellä, minkä kanssa sinne ei mahdu juuri mitään. Mäksässä taas on noihin verrattuna todella iso takakontti ja vararengashan ei vie siitä tilaa. Mäksän kyynärnojan lokero ja Misterin kojelaudan lokero on aika samat, mahtuu sinne just arskat, lompakko ja känny.
Rättikatoissa suurin ero on se, että Mäksässähän se kääntyy ylösalaisin, kun sen laskee alas. Tottumattomalle se näyttää vähän oudolta, kun sisäpuoli on taivasta kohden ja kaikki näkyy, eikä mulla ainakaan tullut auton mukana mitään suojapeittoa sille. Misterissä katto ei käänny, vaan etureunan ulkopinta jää alhaallakin ulospäin ja on tavallaan itsessään "suojapeitto", näkyviin jää vaan pienet kolot reunoissa. Alas ne menee suht samalla tavoin, kylmänä vähän ankeasti, lämpimänä tipahtaa melkein itekseen. Lukitukset on molemmissa ihan samanlaiset pikalukot ja kummassakin ärsyttävästi aurinkolippojen alla. Ylösvetoa vähän hankala verrata, kun molemmissa on kaari vaikeuttamassa hommaa, mut ilman sitä se onnistunee hienosti yhdellä kädenvedolla. Tosin mulla Mäksässä se panttaa aina jotenkin ylösvedossa, mut laitan sen uuden tarvikekaton piikkiin, ei liene tuollainen uutena. Kummassakaan ei näköjään saa pitää ikkunoita ylhäällä, kun kattoa nostaa.
Avoajossa sivulasit alhaalla Mäksään tuulee sisälle vähemmän, varmaan noiden sivulasien kolmioiden ansiota, Misterissä ei oo mitään, vaan koko lasi tippuu alas. Ja tuulen suunta on näköjään eri, pään korkeudella Mäksässä tuulee taaksepäin, Misterissä eteenpäin ja hiukset on aina silmillä. Sivulasit ylhäällä toi kääntyy toisinpäin ja Misterissä on sisällä tosi tyyntä, kun taas Mäksässä tuulee edelleen jonkun vertaa.
Normikäytössä mä jäin kaipaamaan Mäksässä säädettävää tihkua ja kertapyyhkäsyä. Ja bensavaloa. Tankin sijotus taas on Mäksässä parempi, siitä pystyy tankkaamaan normaalisti seisten. Misterissä tankin luukku on auton kyljessä, mikä on sen vertaa matalalla, ettei oikeen tiiä tankkaisko kyykyssä vai kumarassa. Mäksässä saa kontin auki avaimella ulkopuolelta, Misterissä etuluukku aukeaa vain hanskalokerossa olevasta vivusta, ei kovin kätevää kauppakassit kourassa. Ilmastointi taitaa olla molemmissa lisävaruste, tässä Mäksässä moinen sattui olemaan, Misterissä mulla ei oo. Perslämppärit on vakiona kaikissa (Suomesta uutena ostetuissa) Mistereissä, Mäksässä ei ollut (mutta se onkin Saksasta tuotu).
Stereot on Mäksässä ihan pirun hyvät. Niitä voi huudattaa kovaakin ja alaääniäkin tulee tosi hyvin, subbari lienee jossain. Tosin ilmeisesti joku lisävarustesetti/jälkiasennus tuokin, kun monen mielestä orkkisstereot on huonot. Misterin orkkikset on onnettomat, perus pahvikajarit, ne joutui kyllä heti vaihtamaan. Mitään mankkaahan siinä ei vakiona edes ole, lisävarusteena olisi saanut jotain. Perusmankalla ja orkkispahveilla kuuntelee just uutisia, mut ei mitään muuta.
Ajettavuutta mä en oikein pysty vertaamaan. Se ei vaan olis reilua, kun Mäksä on vakio ja Misterissä ei oo oikein mitään vakiota. Tarttis päästä joskus fiilistelee vakiomisterillä, että muistais millanen se olikaan. Samaten skipataan teho/kiihtyvyyskommentointi samasta syystä, Mäksä vakio ja pienimmällä ykskutosella. Kai ne ykskasit aika samoja olis, molemmissa ~140hp ja ~1000kg.
Jos oon jostain ihan väärässä, tai joku askarruttaa, ni vapaasti vaan kommenttia ja kyselyä alle.