Kirjoittaja Aihe: Sisä- ja maalipintojen puhdistus ja hoito  (Luettu 7830 kertaa)

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Sisä- ja maalipintojen puhdistus ja hoito
« : 04.05.12 - klo:15:56 »
Tänne kokemusperäistä tietoa mikä toimii / mikä ei / vinkkejä / ohjeita  + linkkejä. Kiitos.

Avaus:

Mikä vaha Mariner Blue -väriselle pinnalle, vm -90? Maalipinta on hyvä, kaukaa katsoen oikein hyvä. Lähempää kun katsoo, niin tietty näkee "naarmuja" ja muuta pientä, jonka kuvittelisi hieman hiovammalla vahalla lähtevän.
Ensimmäinen koe tehtiin konepellille. Käytössä Korrekin "Uuden auton vah"a (kun muuta ei ollut valmiina) sekä hyvä vahaus/kiillotuskone. Tulos - ei merkittävää muutosta - hieman kiiltoa lisää.

Mitä suosittelette vahaksi hieman jo vanhemmalle maalipinnalle?

Kangasverhoiltujen penkkien (syvä)puhdistuksesta
Onko kellään kokemusta esim. Korrekin Puhdistusgeelistä?

Entä kotikäyttöön tarkoitetun höyrypesurin käytöstä? Ronskisti vaan penkeille lähietäisyydeltä höyrypainetta ja heti perään jollain hyvin imevällä liinalla pyyhkien - ilman mitään mömmöjä. Toimiiko?

-E
« Viimeksi muokattu: 18.05.12 - klo:11:44 kirjoittanut ErkkiM »
NA '90 1.6 Mariner Blue

madu

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 501
Vs: Sisä- ja maalipintojen puhdistus ja hoito
« Vastaus #1 : 04.05.12 - klo:16:02 »
Ite oon todennut toimivaksi vahakomboksi Poorboys' World Black Hole pohjalle ja sen päälle jotain Colliniten tuotetta - 845, 476S ja 915 Marque d'Elegance ovat kaikki varsin kelvollisia ja noita saa eBaysta kaikki kolme varsin huokeasti (jotain 45e, riittävät moneksi vuodeksi).

Myllytystähän tuo vanhan auton pinta kuitenkin kaipaa että pääsisi mikronaarmuista eroon ja noi tollaset metallihileettömät värit tapaavat vähän myös haalistua ajan myötä, joten siihenkin tuo myllytys auttaisi. Ilmeisesti vaan operaatiota ei osata suorittaa ihan joka paikassa kunnolla vaan kannattaa vähän selvitellä missä kannattaisi teettää jos ei halua itse opetella - hyvä lopputulos edellyttää paljon aikaa, ja isolla osalla ammattilaisista taas ei ole tarpeeksi aikaa hyvän lopputuloksen aikaansaamiseksi.
ロードスターNA8C

Klasu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 787
Vs: Sisä- ja maalipintojen puhdistus ja hoito
« Vastaus #2 : 04.05.12 - klo:16:52 »
Omatekoinen kevyt myllytys tekee jo ihmeitä vähän haalistuneelle maalipinnalle. Ite oon käyttänyt Meguiarsin tuotteita ja ollut niihin tyytyväinen, maksaa tietysti vähän enempi. Meillä on Kärcherin pieni höyrypesuri ja se toimii autokäytössä ihan hyvin, ei siltä ihmeitä kannata odottaa mutta poistaa hiekan, pölyn, roskat ym tahrat imuria paremmin, auto jopa tuoksui raikkaalta kun sen veti sillä läpi  biggthumpup.

e_o

  • Yleisvalvoja
  • Seniori
  • *****
  • Viestejä: 261
Vs: Sisä- ja maalipintojen puhdistus ja hoito
« Vastaus #3 : 04.05.12 - klo:16:54 »
Ite oon todennut toimivaksi vahakomboksi Poorboys' World Black Hole pohjalle ja sen päälle jotain Colliniten tuotetta - 845, 476S ja 915 Marque d'Elegance ovat kaikki varsin kelvollisia ja noita saa eBaysta kaikki kolme varsin huokeasti (jotain 45e, riittävät moneksi vuodeksi).

Useampaa eriväristä autoa vahannut tuolla samalla yhdistelmällä, eli Black Hole ja 476S. Toimii hyvin, helppo suositella. Mun suosikkimerkki on kuitenkin Dodo Juice, niistä vastaava yhdistelmä olisi Lime Prime ja Purple Haze. Sekä Black Hole että Lime Prime peittävät naarmuja, mutta eivät poista niitä.

Jos oikein haluat viettää laatuaikaa vahauksen parissa kesän mittaan niin tilaa Dodon näytesetti (http://www.cleanyourcar.co.uk/wax/dodo-juice/dodo-juice-soft-four-sample-set/prod_432.html) ja kokeile kaikki läpi.

hyvä lopputulos edellyttää paljon aikaa, ja isolla osalla ammattilaisista taas ei ole tarpeeksi aikaa hyvän lopputuloksen aikaansaamiseksi.

...ja isolla osalla asiakkaista ei ole halua maksaa 200+ euroa työstä kun kyseessä on kuitenkin "vain vahaus".

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Sisä- ja maalipintojen puhdistus ja hoito
« Vastaus #4 : 04.05.12 - klo:19:40 »
Minä en varmaankaan osaa tuota Colliniten 476s:ää käyttää, kun tulos on aina tällaista. Pinta kyllä tuntuu kivalta ja vaha kestää pitkään.



Höyrypesurille en oikein ole keksinyt järkevää käyttöä autossa. Muoviosat sillä naarmuttaa helposti, ja lattiamattoon/penkkeihin se ei saa mitään näkyvää aikaiseksi. Vanteetkaan sillä eivät puhdistu. Käyttiksen vaalean kangaskattoverhoilun sain kyllä putipuhtaaksi.

Vaikka katon hoidolle on oma alueensa, niin sen verran vinkkiä ettei kannata tuhlata AG:n Vinyl&Rubber careen. Valuu ensimmäisen sateen mukana pitkin kylkiä alas. Renovot seuraavaksi kokeiluun.
ex-NA8C

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Sisä- ja maalipintojen puhdistus ja hoito
« Vastaus #5 : 04.05.12 - klo:20:26 »
AG:n Vinyl&Rubber careen. Valuu ensimmäisen sateen mukana pitkin kylkiä alas.

Eka sadehan kannattaa antaa letkusta heti käsittelyn jälkeen ja jatkaa ylijäämien valuttua auton pesulla. :)

Mut Autoglymin tuotteista Bumper Care on proota muovikatoille. Sitä vaan pitää käyttää tosi vähän ja sienellä hieroa se katon "sisään". Ja homman jälkeen vettä niskaan, että ylimääräset valuu pois ja sitten pestään loppuauto. :)

Jotain maailmanparastameguarssia joskus koitin, niin sama efekti silläkin oli. Eka sade huuhto ainetta pois ja kyljissä kauheat valumajäljet. Samalla tekniikalla varmaan sekin olis voinu toimia. dunno
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Jarppi

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 94
Vs: Sisä- ja maalipintojen puhdistus ja hoito
« Vastaus #6 : 14.05.12 - klo:10:12 »
Kattoon olen jo pidemmän aikaa hyvällä menestyksellä käyttänyt tätä, eikä valu mihinkään:
http://www.mx5parts.co.uk/renovo-vinyl-hood-ultra-proofer-p-168.html

Eri vahoja kokeiltuani olen jotenkin koukuttanut itseni AutoGlymin HD-vahaan. Järkyttävä kiilto ja erittäin hyvä kesto. Tuo HD tekee ainoastaan pinnan. Se ei puhdista yhtään mitään, vaan vaatii alle puhdistavan käsittelyn.
http://www.polarautovaruste.com/shop/product_details.php?p=789
Tässä videokuvaa puoli vuotta vanhasta käsittelystä:


Ajattelin kokeilla käyttikseen pohjalle tuota puhdistavaa HD Cleanseria.
http://www.polarautovaruste.com/shop/product_details.php?p=1032

Omassa Miatassa on maalipinta ihan ok, kun käytin sen fiksarilla myllytettävänä heti hankittuani. Ei siis tarvitse muuta kuin pitää se kiillossa ja puhtaana. :)


Penkkeihin oli kesällä tarkoitus kokeilla tekstiilipesuria.
http://www.valkeakoskenpesu.fi/vuokraus.html

Tuttu oli vuokrannut jonkun tuollaisen pesurin viikonlopuksi 60 €:lla ja pessyt sohvan, autojen penkit ym.
Mazda MX-5 '90
Mazda 6 Elegance wagon '08
VW 1300 '67 (myyty)

alppix

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 339
Vs: Sisä- ja maalipintojen puhdistus ja hoito
« Vastaus #7 : 14.05.12 - klo:19:23 »
Ite oon aina pessy auton ensin liuotinpesulla, sitten shampoolla, jonka jälkeen viimeset paskat pois claybarilla. Sitten vaan kuivaus ja vaha pintaan. Claybarin kanssa on ollu liukastusaineena autoglymin detaileria, joka jo tuo kiiltoa kivasti ja väriin syvyyttä. Nyt vaan on sen verran kulunu pinta et pitäs myllyttää ennenku sais kaikki hologrammit ym. pois.

ez-1

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 152
Vs: Sisä- ja maalipintojen puhdistus ja hoito
« Vastaus #8 : 23.05.12 - klo:18:47 »
Tänään tuli hierottua tuota Dodo Juice Blue Velvettiä mustan mäxän pintaan ja voin sanoa, että paskin kokemus ikinä!
Ongelma saattaa olla siinä ettei pinnassa ollut varmaan edes jäänteitä edellisestä vahasta. Levitys oli helpohkoa, mutta kiillotus tuotti sellaista tuskaa etten kokeile tätä tuotetta enää koskaan.
Itseasiassa pinnasta ei edes tullut kiiltävä vaan laikukas. Tavallisella liinalla kun yritin kiillottaa, niin tulos oli aivan hirveä ja pelkäsin että pitääkö tässä lähteä ostamaan jotain liuotinta millä se lähtee pois. Sitten kokeilin kosteaa säämiskää ja sillä sain nuo pahimmat läikät pois. Ei siitä vieläkään hyvä tullut eikä pinta tunnu vahatulta vaan enemmänkin tahmealta.

Noh huomenna käyn ostamassa AutoGlymiä jostain ja vedän ensin jollain kunnon aineella pinnan puhtaaksi ja sitten uudet vahat pintaan.

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Sisä- ja maalipintojen puhdistus ja hoito
« Vastaus #9 : 23.05.12 - klo:19:20 »
Tänään tuli hierottua tuota Dodo Juice Blue Velvettiä mustan mäxän pintaan ja voin sanoa, että paskin kokemus ikinä!

Jos noi carnaubavahat ei oo tuttuja, ni voisko olla, että vika oli käyttäjässä? dunno

Ensinnäkin sitä kuuluu laittaa pintaan todella, todella vähän. Mahdollisimman ohkanen kerros, vähemmän on parempi. Ja toiseksi, sillä kuuluu tehdä vaan pieni alue kerrallaan, minkä jälkeen sen alueen kiillotus.

Jos sitä laittaa liikaa, tai sen antaa kuivua, ni sitä pintaa ei saa enää ikinä nätiks. Tosta vähän esimerkkiä, eri merkki, mut aika samaa kamaa ne kaikki on:

'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

ez-1

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 152
Vs: Sisä- ja maalipintojen puhdistus ja hoito
« Vastaus #10 : 24.05.12 - klo:12:44 »
Vika voi hyvinkin olla käyttäjässä. Toisaalta purkissa on kolme riviä ohjeita eikä nettisivuiltakaan löytynyt nopealla tarkastuksella mitään kummempaa.

e_o

  • Yleisvalvoja
  • Seniori
  • *****
  • Viestejä: 261
Vs: Sisä- ja maalipintojen puhdistus ja hoito
« Vastaus #11 : 24.05.12 - klo:13:01 »
Vika voi hyvinkin olla käyttäjässä. Toisaalta purkissa on kolme riviä ohjeita eikä nettisivuiltakaan löytynyt nopealla tarkastuksella mitään kummempaa.

Dodon ohjeet, vaha kohdassa "the protection stage": http://www.dodojuice.com/dodo-juice-detailing.html

ez-1

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 152
Vs: Sisä- ja maalipintojen puhdistus ja hoito
« Vastaus #12 : 24.05.12 - klo:15:21 »
Tuossa sanotaan että annetaan kuivua levityksen jälkeen 5-15 minuuttia joka on juurikin se minkä itse tein. Määrä saattoi olla enemmän kuin "sparingly", mutta tuskin sitä tuli aivan älyttömän paljon enempää käytettyä. Vaikea sanoa.
Käytin levitykseen juurikin tuossa mainittua Dodon mitteniä eli sitä sellaista pientä vaahtomuovilapasta.

e_o

  • Yleisvalvoja
  • Seniori
  • *****
  • Viestejä: 261
Vs: Sisä- ja maalipintojen puhdistus ja hoito
« Vastaus #13 : 24.05.12 - klo:15:36 »
Tuossa sanotaan että annetaan kuivua levityksen jälkeen 5-15 minuuttia joka on juurikin se minkä itse tein. Määrä saattoi olla enemmän kuin "sparingly", mutta tuskin sitä tuli aivan älyttömän paljon enempää käytettyä. Vaikea sanoa.
Käytin levitykseen juurikin tuossa mainittua Dodon mitteniä eli sitä sellaista pientä vaahtomuovilapasta.

Paljon sulla meni sitä vahaa? Määrä pitäisi olla sellainen että sillä 30 ml näytepurkilla vahaa Miatan viiteen kertaan. Mä teen niin että vahaan auton 3-4 osassa, niin että edellinen osa kuivahtaa sillä aikaa kun levitän vahan seuraavaan, ei muita odotteluja.
 

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Sisä- ja maalipintojen puhdistus ja hoito
« Vastaus #14 : 24.05.12 - klo:16:15 »
Mä teen niin että vahaan auton 3-4 osassa, niin että edellinen osa kuivahtaa sillä aikaa kun levitän vahan seuraavaan, ei muita odotteluja.

Mä teen vielä pienemmissä osissa, tyyliin konepelti 3-4 osassa, mut muuten vastaavasti. Tuntuu, ettei sitä oikein voi liian nopeasti pyyhkiä pois, mut helposti odottaa liian pitkään.

Anna ez tolle vielä toinen mahis. Koita käyttää mahollisimman vähän vahaa ja pyyhi se nopeasti pois. Kerran ku totut, ni tuskin haluat enää tavisvahoja käytellä. :)

Oikea määrä on tosiaan vähän vastaava ku rasvasella kädellä lääppisit auton läpi. Siis aika olematon. Monihan vahaakin carnauballa ihan käsin. Tossa vielä vähän osviittaa hommasta:
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa