Kirjoittaja Aihe: Talviajo  (Luettu 33462 kertaa)

Phoenix

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 54
Talviajo
« : 14.03.08 - klo:10:21 »
Hankinnassa on Miata, mutta talviajo mietityttää kun auto tulisi ainoaksi autoksi. Minkälaisia kokemuksia tästä? Miten NA:n pehmeä katto kestää Suomen talven?
NC1 Sport

akir0

  • Kerhon rahastonhoitaja
  • Yleisvalvoja
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1083
Vs: Talviajo
« Vastaus #1 : 14.03.08 - klo:11:06 »
Hankinnassa on Miata, mutta talviajo mietityttää kun auto tulisi ainoaksi autoksi. Minkälaisia kokemuksia tästä? Miten NA:n pehmeä katto kestää Suomen talven?

Kyllä se kova katto on talvikäyttöön melkolailla pakollinen. Kova investointi se on, muttei toisaalta kovin paljon suurempi kuin rikkoa se pehmeä katto talven aikana.

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: Talviajo
« Vastaus #2 : 14.03.08 - klo:11:17 »
Hankinnassa on Miata, mutta talviajo mietityttää kun auto tulisi ainoaksi autoksi. Minkälaisia kokemuksia tästä? Miten NA:n pehmeä katto kestää Suomen talven?

Koita löytää sellainen, jossa kovakatto tulee mukaan. Niitä on jonkin verran Saksassa myynnissä. Minkä ikäistä autoa muuten etsit?

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Talviajo
« Vastaus #3 : 14.03.08 - klo:12:02 »
Itse olen pohtinut tätä samaa koska seuraava Miata tulee mulla myös talvikäyttään. Syy tähän on pitkälti että en jaksa ruuvata tuota '85 Golffiani joka on toiminu talviautona tässä 5 vuoden ajan. Autosta hajoaa osia sitä mukaan mitä kerkeen korjailemaan niitä. Mazdassa ei taas hajoa mikään, ja kaikki on muutenkin nopeempi korjata. Oon miata.netistä lukenut talviajo -kommentteja ja en ole törmännyt vielä yhteenkään postaukseen jossa ei suositeltais rättikattoa lumelle/pakkaselle. Tosin jenkkilän talvesta en osaa sanoa mitään. Tänä talvena ennenkuin myin NA:ni pois ajoin sillä 3 viikkoa töihin (n. -10c), ja hyvin se näytti pelaavan. Auto lämpeni todella nopeesti kun hytti on muutenkin niin pieni. Rättikaton saumat ei päästäny kylmää ilmaa sisään kun koitti kädellä. Kevyt perä nyt vähän heilu aina valoista lähtiessä, mutta ei kummempaa. Mitähän tuo rakas tiesuolamme tekee noille rättikatoille?

Seuraavaan autoon tule silti kovakatto. Suosittelen katsomaan jotain halpaa kovakattoa. Mitään älyttömyyksiä noista ei kannata maksaa. Ruotsissakin noita on ollut myynnissä 5000kr.
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

moregore

  • Ghost Rider
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 460
  • SisäVessa650S
Vs: Talviajo
« Vastaus #4 : 14.03.08 - klo:12:04 »
Kova katto on parempi talvella tottakai kuin pehmeä. Tässä plussat ja miinukset itse autosta talvikäyttöä ajatellen:

Plussat:
- NA:n puhaltimessa riittää hönkä varmasti ihan pehmeälläkin katolla, eli lämmintä on
- Ajettavuus aivan loistava hyvillä nastoilla :P Luisussa mennään ja hanskassa pysyy
- Pehmeä katto kestää talven jotenkuten, kunhan et ole extreme ja aukase kattoa 20 asteen pakkasilla
- Lähtee varmasti käyntiin ilmastonmuutostalvilla :)

Miinukset:
- Pehmeällä katolla kerää kosteutta sisustaan aika mukavasti
- Auto ruostuu kun ajat itäblokin rekkojen välissä suolaliuoksessa
- Kovat äänet, varsinkin nastoilla kun pyörän kaaret sekä katto päästää hyvin ääntä läpi
- pilaat oman rakkaimpasi, joka OLI vielä kesällä hyvässä kunnossa
- Tiivisteet katossa/ikkunanpielissä hapertuu
- Joudut pitämään 20kg hiekkasäkkejä kontissa kun et pääse mäkiä ylös ;)
- kesään verraten talvella suurempi mahdollisuus ajaa ojaan/rekan alle/yms. mukavaa, millipeltiauto ei ole se kaikkein turvallisin :P

ehkäpä jotakin hyötyä tästäkin, ajettu on ja enää en aja.

VesCu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 548
Vs: Talviajo
« Vastaus #5 : 14.03.08 - klo:12:21 »
Itse koeajoin tuossa syksyllä lumien aikaan '03 1.9l NB faceliftiä täällä Lappeenrannassa, kovalla katolla ja uusilla kitkoilla.
Lämpeni todella nopeesti, ja pidossa ei ollut muuta sanottavaa kuin kiihdytys. Siinä perä lähtee nopeasti hallittuun luisuun, mutta palautuu takasin helposti. Siis kaasulla voi ajaa autoa miten tahtoo. Tosin siis tämä oli täysin uusilla kitkoilla. Vois nastat pitää paremmin.. Kaarteeseenkin meni ihan ilman mitään ongelmia. Ja toi sport alusta on kuiteskin yllättävän mukava ajella.

Se mikä minua kovasti jäi mietityttämään on auton lyhyt akseliväli. En haluais tuntea samaa tunnetta 80 vauhdissa, kuin taajamassa jossain kurvissa, kun painaa kaasulla perän hiukka liikaa luisuun. Että miten teillä, joilla on korkeat keskipenkat ja pitäs lähtee rekasta edelle... Voi jäädä tekemättä. Kesällä maukas, mutta voi olla tappava yhdistelmä talvella, jos ajelee huolettomasti. Koko ajan saa olla sen kaasun kanssa varovainen, ettei aja rekan alle.. Toki ei ole välttämättä iso ongelma, jos ei ihan pohjoiseen tarvitse lähteä ajamaan tai pitkiä matkoja joka päivä.
Miata '90 1.6l Turbo
Mazda CX-60
Ex Legacy '08 "Boxer Diesel"
Ex Forester '03 XT AT
Ex Impreza '99 GT

moregore

  • Ghost Rider
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 460
  • SisäVessa650S
Vs: Talviajo
« Vastaus #6 : 14.03.08 - klo:13:10 »
nimim. 80km/h perä luisussa monen monituista kertaa. Pieniä rytmihäiriöitä se tuo tosiaan ::) Ja yritin tosiaan ajaa suht varovasti :P

Timi

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1685
  • NA6CET
Vs: Talviajo
« Vastaus #7 : 14.03.08 - klo:13:13 »
Kova katto on parempi talvella tottakai kuin pehmeä. Tässä plussat ja miinukset itse autosta talvikäyttöä ajatellen:

Plussat:
- NA:n puhaltimessa riittää hönkä varmasti ihan pehmeälläkin katolla, eli lämmintä on
- Ajettavuus aivan loistava hyvillä nastoilla :P Luisussa mennään ja hanskassa pysyy
- Pehmeä katto kestää talven jotenkuten, kunhan et ole extreme ja aukase kattoa 20 asteen pakkasilla
- Lähtee varmasti käyntiin ilmastonmuutostalvilla :)

Miinukset:
- Pehmeällä katolla kerää kosteutta sisustaan aika mukavasti
- Auto ruostuu kun ajat itäblokin rekkojen välissä suolaliuoksessa
- Kovat äänet, varsinkin nastoilla kun pyörän kaaret sekä katto päästää hyvin ääntä läpi
- pilaat oman rakkaimpasi, joka OLI vielä kesällä hyvässä kunnossa
- Tiivisteet katossa/ikkunanpielissä hapertuu
- Joudut pitämään 20kg hiekkasäkkejä kontissa kun et pääse mäkiä ylös ;)
- kesään verraten talvella suurempi mahdollisuus ajaa ojaan/rekan alle/yms. mukavaa, millipeltiauto ei ole se kaikkein turvallisin :P

ehkäpä jotakin hyötyä tästäkin, ajettu on ja enää en aja.

Sama. Melu on uusilla nastoilla ihan törkeä, mutta ajettavuus mutkaisella lumisella tielllä on orgastinen. Ikävä kyllä tämä on mun vimppo talvi MX-5:lla, en vaan raaski ajella rekkojen välissä suolakylvyssä.
NA '93 1.6 Turbo Ecoboost

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: Talviajo
« Vastaus #8 : 14.03.08 - klo:13:32 »
Miinukset:
- Auto ruostuu kun ajat itäblokin rekkojen välissä suolaliuoksessa
- pilaat oman rakkaimpasi, joka OLI vielä kesällä hyvässä kunnossa

Tässä onkin juuri ne syyt miksi meillä mäksä on ollut 6 talvea aina lämpimässä tallissa. Tollaselle melkeen 20 vuotiaalle nipponille, yksi talvi vastaa noin viittä kesää. Ei vaan raaski! Ennemmin pilaa suolassa tollasen seiskan vessan...  ;)

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Talviajo
« Vastaus #9 : 14.03.08 - klo:16:30 »
Onko kukaan teistä ajanut tuolla pitkää matkaa talvella? Onko tullut mitään "läheltäpiti" tilanteita 80-120km/h lumiteillä? Uskaltaako tuolla lähteä ohittamaan rekkoja ilman että on 20kg hiekkasäkkejä takaluukussa?
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Kassu

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 135
    • Kotisivu
Vs: Talviajo
« Vastaus #10 : 14.03.08 - klo:19:17 »
Täällä on siis yksi jonka ainoana kulkupelinä on NB, talvisin kovalla katolla varustettuna.

Jos vanhaa autokantaa otetaan referenssiksi, niin alla on ollut talvikäytössä -73 Toyota, -93 Passat ja -00 Focus ja nyt siis -01 MX-5. En vaihtaisi mitään noista edellämainituista autoista talviautokseni, sen verran hyvä tämä on ajaa. Kyllähän se perä luistaa, mutta käyttäytyy erittäin loogisesti ja vastaa mielestäni "oikein" kaasun ja ratin liikkeisiin. Vaimoni ajaa myös talvisin melkein joka päivä, eikä se ole valittanut vaikka se perä saatta välillä elää. En ole koskaan jäänyt mihinkään kiinni, ja erittäin harvoin, ei edes joka talvi, pohjakaan ottaa osumaa. Tämä siis normikorkuisella alustalla varustettuna. Eli se ei ole matalin auto joka liikenteessä liikkuu..

Rättikatolla on tullut syksystä / keväästä tullut ajettua muutamia viikkoja nastarenkailla, ja kyllä se rätti päästää enemmän ääntä läpi.

Hiekkasäkkiä en ole peräkontissa pitänyt, enkä pidä.

Autoa täytyy tosissaan käskeä, että talvisella tiellä saa perää irti 80 jälkeen, ja ainakaan minulla ei ole kertaakaan perä lähtenyt tahtomatta alta. Edellinen talvirengas oli Hakkapeliitta 2 koossa 195/55-15, nykyisin alla pyörii Hakkapeliitta 4 koossa 205/50-16. Isälläni on ollut useita malleja Hiluxeja, ja kaikki takavetoiset niistä ovat olleet paljon helpommin suttaavia kuin MX-5, joten en ymmärrä miksi MX-5 olisi sen tappavampi ajettava talvisin kuin mikään muukaan takavetoinen auto. Tokihan se on selvää, että jos autoa oikein polkemalla polkee (kiekat 4500 ->), niin kyllähän se perää tarjoilee. Joko minulla on siis ollut hyvät talvirenkaat, autoni on tehoton, tai ajan niinkuin papat.. (tuota viimeistä on kyllä vaikea uskoa  ;D)

En tiedä, voiko väliä Oulu - Helsinki sanoa pitkäksi matkaksi, mutta tuotakin väliä on tullut muutamia kertoja talvessa tehtyjä. On selvää, ettei 80 vauhdista kestä lähteä polkemaan lumisella tiellä kolmosella tai nelosella niinkuin kesällä. Ja vaikka viikonlopun reissuista on ollutkin kyse, ei peräkontissa sitä 20kg tavaraamäärää ole ollut.. Saanut opetettua vaimonkin pakkaamaan VAIN tarvittavat kamat ;)

En tiedä, auttaako tämä romaani ketjun aloittajaa, mutta tulipahan runoiltua. Eli siis tiivistettynä ylhäällä kirjoitettu: vakio auto kovalla katolla ja nastoilla, loistava talviauto.

- Kassu -
-01 MX-5 1.8s

akir0

  • Kerhon rahastonhoitaja
  • Yleisvalvoja
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1083
Vs: Talviajo
« Vastaus #11 : 16.03.08 - klo:11:16 »
Onko kukaan teistä ajanut tuolla pitkää matkaa talvella? Onko tullut mitään "läheltäpiti" tilanteita 80-120km/h lumiteillä? Uskaltaako tuolla lähteä ohittamaan rekkoja ilman että on 20kg hiekkasäkkejä takaluukussa?

NA 1,6:lla tuli kärrättyä Lahti-Helsinki ja Lahti-Vaasa väliä jonkin verran myös talvella. Hiekkasäkkejä itselläni ei koskaan ollut, ei edes vararengasta. Mitään vaaratilanteita ei koskaan sattunut, mutta kuten joku jo mainitsikin, niin ei niihin ohituksiin voi oikein kolmosella lähteä. Muuten voi auto lähteä lapasesta, kun keskikaistan lumiröykyn yli hyppää. Eli varovainen pitää olla.

Lämpöähän kapyysissä riittää. Pahimmillaan ajoin moottoritiellä -20C:ssä ja nopeutta se 100km/h. Silti lämpöä riitti todella hyvin. Samalla reissulla tosin poksahti moottoritiellä kuskinpuolen eturengas, tyhmänä kun en tajunnut (huonoihin) renkaisiin lisätä pakkasen mukaisesti lisää painetta. Onneksi tuo varoitteli hajoamisestaan kovalla äänellä etukäteen, eikä auto lähtenyt lapasesta, vaan sai pysäytettyä nätisti tienvarteen.

walesi

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 168
Vs: Talviajo
« Vastaus #12 : 21.07.08 - klo:13:02 »
Tulihan tuolla ajettua vuodesta 1992 vuoteen 2004 kaikki talvet, ensin Oulussa, sitten pääkaupunkiseudulla.

Lämppäri kyllä riittää, ja kevytmetallikone lämpiää nopeasti. Lukkoperäinen tasapainoinen takavetoauto, mikäs sen oivempi talviauto. Ehkei turvallisin tai helpoin, mutta yksi hauskimmista. Vallankin siihen aikaan kun jäätä ja jääratoja vielä oli olemassa. Kummasti se etenee lumessakin lukkoperänsä ansoista, vaikka matala onkin.

No, sen sitten huomaakin auton nykykunnosta, vallankin alustasta. Suojattu sitä on aina, eikä nyt vielä ole kovin kummoisia ongelmia ollut. Kuskin puolen ikkunan etuohjuri ruostui piloille, piti uusia pari vuotta takaperin. Tankki meni vaihtoon viime keväänä.

Takaikkunan kanssa saa olla maltillinen, parempi sulattaa keskisuuttimien kuumailmapuhalluksella sisältä kuin mennä raapimaan ulkoa.

Herättäähän se huomiota kun ajelee katto alhaalla katselemassa uudenvuoden ilotulitusta. Voitinpahan aikanaan aina Miata.netin "kuka ajaa ensiksi uutena vuotena" -kisat :)
Mullapa onkin Tom Matanon nimmari takaluukun kannessa :)

Opus5

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 171
Vs: Talviajo
« Vastaus #13 : 21.07.08 - klo:16:02 »

...ajelee katto alhaalla katselemassa uudenvuoden ilotulitusta....

Tuo täytyykin muistaa. Tarkoitus ei kyllä ole ajella talvella mutta  pitäähän sitä joskus vähän käydä öljyjä kierrättämässä. Mitäs vinyyli tykkää pakkasessa avaamisesta ja sulkemisesta? Tallikin on lähes kylmä. Riittääkö jos laittaa lämppärin täysille joksikin aikaa ja avaa vasta sitten? Onko vinyylille parempi pitää se talvella tiukasti kiinni vai jättää salvat auki pikkusen löysälle?
 

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Talviajo
« Vastaus #14 : 21.07.08 - klo:16:14 »

...ajelee katto alhaalla katselemassa uudenvuoden ilotulitusta....

Tuo täytyykin muistaa. Tarkoitus ei kyllä ole ajella talvella mutta  pitäähän sitä joskus vähän käydä öljyjä kierrättämässä. Mitäs vinyyli tykkää pakkasessa avaamisesta ja sulkemisesta? Tallikin on lähes kylmä. Riittääkö jos laittaa lämppärin täysille joksikin aikaa ja avaa vasta sitten? Onko vinyylille parempi pitää se talvella tiukasti kiinni vai jättää salvat auki pikkusen löysälle?
 

Mazda ei ainakaan suosittele katon taittamista pakkasessa. Eli katto kannattaa mielummin avata lämpimässä tallissa.
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd