Täällä on siis yksi jonka ainoana kulkupelinä on NB, talvisin kovalla katolla varustettuna.
Jos vanhaa autokantaa otetaan referenssiksi, niin alla on ollut talvikäytössä -73 Toyota, -93 Passat ja -00 Focus ja nyt siis -01 MX-5. En vaihtaisi mitään noista edellämainituista autoista talviautokseni, sen verran hyvä tämä on ajaa. Kyllähän se perä luistaa, mutta käyttäytyy erittäin loogisesti ja vastaa mielestäni "oikein" kaasun ja ratin liikkeisiin. Vaimoni ajaa myös talvisin melkein joka päivä, eikä se ole valittanut vaikka se perä saatta välillä elää. En ole koskaan jäänyt mihinkään kiinni, ja erittäin harvoin, ei edes joka talvi, pohjakaan ottaa osumaa. Tämä siis normikorkuisella alustalla varustettuna. Eli se ei ole matalin auto joka liikenteessä liikkuu..
Rättikatolla on tullut syksystä / keväästä tullut ajettua muutamia viikkoja nastarenkailla, ja kyllä se rätti päästää enemmän ääntä läpi.
Hiekkasäkkiä en ole peräkontissa pitänyt, enkä pidä.
Autoa täytyy tosissaan käskeä, että talvisella tiellä saa perää irti 80 jälkeen, ja ainakaan minulla ei ole kertaakaan perä lähtenyt tahtomatta alta. Edellinen talvirengas oli Hakkapeliitta 2 koossa 195/55-15, nykyisin alla pyörii Hakkapeliitta 4 koossa 205/50-16. Isälläni on ollut useita malleja Hiluxeja, ja kaikki takavetoiset niistä ovat olleet paljon helpommin suttaavia kuin MX-5, joten en ymmärrä miksi MX-5 olisi sen tappavampi ajettava talvisin kuin mikään muukaan takavetoinen auto. Tokihan se on selvää, että jos autoa oikein polkemalla polkee (kiekat 4500 ->), niin kyllähän se perää tarjoilee. Joko minulla on siis ollut hyvät talvirenkaat, autoni on tehoton, tai ajan niinkuin papat.. (tuota viimeistä on kyllä vaikea uskoa
)
En tiedä, voiko väliä Oulu - Helsinki sanoa pitkäksi matkaksi, mutta tuotakin väliä on tullut muutamia kertoja talvessa tehtyjä. On selvää, ettei 80 vauhdista kestä lähteä polkemaan lumisella tiellä kolmosella tai nelosella niinkuin kesällä. Ja vaikka viikonlopun reissuista on ollutkin kyse, ei peräkontissa sitä 20kg tavaraamäärää ole ollut.. Saanut opetettua vaimonkin pakkaamaan VAIN tarvittavat kamat
En tiedä, auttaako tämä romaani ketjun aloittajaa, mutta tulipahan runoiltua. Eli siis tiivistettynä ylhäällä kirjoitettu: vakio auto kovalla katolla ja nastoilla, loistava talviauto.
- Kassu -