Kirjoittaja Aihe: Talviajo  (Luettu 33462 kertaa)

walesi

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 168
Vs: Talviajo
« Vastaus #15 : 22.07.08 - klo:08:34 »
Pakkasessa ei kannata paljon jääkylmän katon kanssa rimpuilla, yksi konsti on jättää auto käyntiin, lämppäri täysille hyväksi toviksi. Joku on saanut takaikkunansa halkikin aikojen saatossa kun on taitellut sitä turhan kylmänä. Mutta kukaanhan ei laske kattoa avaamatta ikkunaa ensin muutenkaan, eihän?
Mullapa onkin Tom Matanon nimmari takaluukun kannessa :)

akir0

  • Kerhon rahastonhoitaja
  • Yleisvalvoja
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1083
Vs: Talviajo
« Vastaus #16 : 22.07.08 - klo:10:37 »
Mutta kukaanhan ei laske kattoa avaamatta ikkunaa ensin muutenkaan, eihän?

Vanhassa NA:ssa vaihdoin vanhan katon tilalle uuden, jossa ei vetoketjua ollut ollenkaan, eli sitä ei voinut edes avata. Ilmeisesti toi muovimateriaali oli kuitenkin sellaista, joka kestää paremmin taivuttelua.

walesi

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 168
Vs: Talviajo
« Vastaus #17 : 22.07.08 - klo:10:49 »
Niinpä, tuppaa unohtumaan että mulla on jo Vanha(naikainen) Auto.
Mullapa onkin Tom Matanon nimmari takaluukun kannessa :)

xtdi

  • Juniori
  • Viestejä: 4
Vs: Talviajo
« Vastaus #18 : 01.08.08 - klo:19:29 »
Meidän, tai oikeastaan emännän mxviitosella ajettiin uudesta vajaat kaksi talvea ja ainoa moite on, että auto menee pilalle. Kiveniskeymiä etuosa täynnä, tuulilasissa halkeama jne.

Vaimo ajeli työmatkoja 60 km suuntaansa ja itsekin välillä kurvailin. Ajo-ominaisuudet ovat mainiot ja auto tottelee kuskia hienosti. Lukkoperä parantaa hallitavuutta ja liikkellelähtöä. Olen aikanaan takavetoisella opetellut ajamaan ja kaikista ajamistani takavetoisista MX5 on parhaita ajamiani talviautoja. Vaimokaan ei valitellut hallittavuudesta, päinvastoin.

Nyt auto seisoo talvet, koska ainakin Etelä-Suomen talvi kuluttaa auton ihan karmeaan kuntoon.

Phoenix

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 54
Vs: Talviajo
« Vastaus #19 : 11.08.08 - klo:17:17 »
Kiitoksia vaan kaikille vastaamisesta. Nyt on hommattuna vm.98 NB. Saas nähdä miten talvi menee, mietinnässä on vielä hommaako nastat vai kitkat.
NC1 Sport

moregore

  • Ghost Rider
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 460
  • SisäVessa650S
Vs: Talviajo
« Vastaus #20 : 11.08.08 - klo:18:55 »
kitkat kevyeen takavetoautoon on aika hazardia... tosin se ropina nastoista vituttaa suunnattomasti :( ei osaa sanoa, itse ottaisin nastat...

Kassu

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 135
    • Kotisivu
Vs: Talviajo
« Vastaus #21 : 11.08.08 - klo:22:50 »
Toinen ääni nastoille.
-01 MX-5 1.8s

Timi

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1685
  • NA6CET
Vs: Talviajo
« Vastaus #22 : 11.08.08 - klo:23:43 »
Mulla voisi olla myynnissä yhden talven ajetut Bridgestone Noranzat kokoa 175/65R14. Renkaat orginaalivanteilla joita en raaski antaa mukaan. Jos kiinnostaa niin laita vaikka privaa. Pito on ok mutta mekkala aika kova.
NA '93 1.6 Turbo Ecoboost

Joel S.

  • Juniori
  • Viestejä: 2
Vs: Talviajo
« Vastaus #23 : 12.08.08 - klo:14:59 »
En suosittele talvikäyttöön jos suinkin mahdollista. Ajo kyllä onnistuu, mutta ei kyllä mitään luksusta ole. Verrattuna esim. vanhaan takavetoinen mersuun, menee kyllä ihan erimalliin. Kangaskatto ja varsinkin muovinen takaikkuna ei ole kovin kivoja talvella. Ikkunasta ei tahdo nähdä mitään ulos ja sisällä on kosteaa. Valotkaan ei mitkään hirveen kummoiset ole. Lämmintä on riittävästi, mutta katosta hohkaa kylmää. Kovalla katolla ja lukkoperällä voi olla ihan ok. Omassa oli nokian q kitkarenkaat ja ne oli mukavan hiljaiset.
Tekniikan Maailma muuten testasi uuden mx-5:sen talviominaisuuksia 2007 http://www.tekniikanmaailma.fi/autot/vertailut/tm-vertailu-talviauto-2007

VesCu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 548
Vs: Talviajo
« Vastaus #24 : 21.11.08 - klo:15:54 »
Kun viime talvena koeajoin lukollista NB:tä kitkoilla, niin hiukan epäilin noita mutkia, mäkiä ja suurempia nopeuksia. Mutta nyt parin päivän talvikeli ajokokemuksia rikkaampana täytyy todeta, että Kassun kommentit pitää paikkansa ja omat arviot olikin hiukan ennakkoluuloa tuossa viime keväänä.

Mulla siis NA, kovakatto, nastarenkaat, Konin alusta ja perä ilman lukkoa.
-Liikennevaloista lähtee paremmin liikkeelle kuin entiset etuvedot ylämäkeen.
-Lukon puutekaan ei menoa suuremmin haittaa. En oo vielä tarvinnu hiekkasäkkejäkää. Eli yllättävän tiukassa tien pinnassa se perä loppujen lopuksi pysyy.
-On hauskempi ;)
-Kovakatto eristää hyvin ääntä, ei ne nastat ropise niin pahasti kuin olis luullu. Tietty massaus auttaa juu kans.
-Matala on ja pikkunenkin jäänpala hiukka tömähtää pohjassa.
-Vaikka massaa, niin silti jätän nuo suolatiet väliin. Pitkään reissuun toisilla kulkuneuvoilla. Suola=kauhistus minulle.
-Lämpenee nopsaan.

Eli kyllä tällä ajelee töihin ja takas :)
Miata '90 1.6l Turbo
Mazda CX-60
Ex Legacy '08 "Boxer Diesel"
Ex Forester '03 XT AT
Ex Impreza '99 GT

Atte.V

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 692
Vs: Talviajo
« Vastaus #25 : 24.11.08 - klo:16:53 »
Pari päivää nyt päässy omalla ajelemaan liukkailla ja hauskaa on ollut. ;D Tänään tosin oli niin paljon lunta että pohja nappas kiinni useaan otteeseen (madallettu auto), mutta kiinni jääminen ei kyllä ollut lähelläkään. Mitään muuta ongelmaa en ole huomannut talvikäytössä, kuin sen että eilen ajellessa oli luukkulamppuihin kertyny lunta joka oli sitten ensin sulanut ja sitten jäätynyt jääpaakuksi joka sitten irtos ja jäi luukun väliin niin ettei ne enää liikkuneet. Täytynee tästä lähin jättää luukut suosiolla auki. Tosi looginen ja helppo kyllä viedä luisussa hieman kovemmissakin vauhdeissa. Voima kyllä meinaa vähän loppua. :(
NA 1,8 turbo

moregore

  • Ghost Rider
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 460
  • SisäVessa650S
Vs: Talviajo
« Vastaus #26 : 25.11.08 - klo:09:06 »
Voiman loppumisesta voi syyttää vain itseään :) Atte V siirtynee siis ahdinkauppaan

Marok

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 789
    • MX-5 päiväkirja
Vs: Talviajo
« Vastaus #27 : 25.11.08 - klo:09:18 »
Ei se mahasta kiinni jääminen ole pelkä Miatojen ongelma näillä lumimäärillä. Talvitraktori, 2005 vw, jäi eilen mahasta kiinni tasaiselle parkkipaikalle ;D Hyvää meininkiä, ei paljon uni paina silmää kun näillä keleillä ajelee! Muuten jos jotain avoimen perän ajelijaa kiinnostaa, niin multa löytyy VLSD ja vetarin natsat 1.6:n NA:n perään.

Lisää lunta vaan!

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Talviajo
« Vastaus #28 : 26.11.08 - klo:17:38 »
Kaks viikkoo on nyt tullu ajeltua kovakattoisella NB:llä lumessa eikä tuossa nyt ole mitään hankalaa/epämiellyttävää. Valoista lähtiessä saa olla kaasun kanssa tarkkana ettei perä karkaa naapurin kaistalle. Tuohon perän heittelyyn varmaan auttais nastarenkaat paljon :D Tällä hetkellä ajelen lumessa noilla ihan loppuunkuluneilla ratarenkailla kunnes löydän jostain halvalla 15" alut + nastakumit. Vanhat 14" volkkarin talvirenkaat eivät mahtuneet jarrukiekkojen kanssa autoon :/

Ajatuksena oli rakentaa taakkateline + lumilauta kiinnikkeet kunhan tässä laskettelukausi alkaa. Pitää tuosta projektista tehdä vielä oma threadi myöhemmin.. :)
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

VesCu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 548
Vs: Talviajo
« Vastaus #29 : 27.11.08 - klo:12:21 »
Lainaus
Ajatuksena oli rakentaa taakkateline + lumilauta kiinnikkeet kunhan tässä laskettelukausi alkaa. Pitää tuosta projektista tehdä vielä oma threadi myöhemmin..

Mulla on ollu mielessä nakertaa tosta miatan matkalaukkutelineestä parilla lisäputkella ja valmiilla suksikiinnikkeellä laskettelusuksitelineet tyyliin Bond vinosti auton päälle.  ;D Onhan noita mm 207 cc ja Saabin avomalleissa olemassa, niin vähän samantyyppistä. Saa nähä onko tämäkin vaan yks semmonen ikuisuusprojekti  :P Pitäs vaan ottaa hitsausvälineet nätisti käteen ja alkaa hulluttelemaan. Ei ole tullut mulle kuvia eteen vastaavasta Miatasta. Liekö olemassa jossain?
Miata '90 1.6l Turbo
Mazda CX-60
Ex Legacy '08 "Boxer Diesel"
Ex Forester '03 XT AT
Ex Impreza '99 GT