Kirjoittaja Aihe: Miatan asiallinen ulkonäöllinen tuunaus  (Luettu 6571 kertaa)

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Miatan asiallinen ulkonäöllinen tuunaus
« : 23.08.12 - klo:16:49 »
Kaikenlaisen turbottamis-, vääntö-, dyno-, drifting-keskustelun vastapainoksi tähän säikeeseen toivoisin kerääntyvän juttuja, kuvia ja linkkejä seuraavin kriteerein/rajauksin:

Sisustan ja korin ulkokohtainen virittäminen eli tuunaaminen, esim:
  • Mitä lisähilppeitä / osavaihtoja teillä Miatassanne mikä teitä itseänne miellyttää?
    Onko kerääntynyt harvinaisempaa lisävarustetta?
    Mitä sinulle merkitsee alkuperäisyys?
    Kunka paljon on liikaa? Bling, bling...
    Vinkkejä mistä löytää orkkis-/aikalaisia varusteita?
    Mistä haaveilet?
    Mitää osaa/lisävarustetta/tarviketta jäljität/etsit?
...

Pyritään puhumaan muustakin kuin vanteista ja alustan (silmälle) oikeasta korkeudesta
Ei keskustella niinkään toiminnallisuudesta - eli esim. miten saada parempi äänentoisto - pysytään näköaistien maailmassa.... ehkä hajukin voidaan huomioida :)
Ja mainitkaa sitten omien tuning-kuvaustenne kohdalla mistä, ja minkä värisestä, mallista on kyse - jollei selviä allekirjoituksestanne (jonka muuten jokainen voisi päivittää mallilla, värillä ja vuosiluvulla....)


Tähän samaan säikeeseen voi lisätä linkin jos aiheesta/osa-alueesta on hyvää keskustelua käyty jo aiemmin, esim:
"Sisustaa modernimmaksi" http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=1049.0

Toimiskohan?
-E
« Viimeksi muokattu: 23.08.12 - klo:16:58 kirjoittanut ErkkiM »
NA '90 1.6 Mariner Blue

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Miatan asiallinen ulkonäöllinen tuunaus
« Vastaus #1 : 23.08.12 - klo:16:56 »
Maltilla olen lähtenyt kohentamaan.
Mattapintaiset (satin) vent ringsit tuli laitettua - sopivat mielestäni huomattavasti paremmin kuin kromiset, jotka kiiltää liikaa - minun silmään.
Tulossa on nahat vaihdekepin juureen ja kässärin ympärille (sinisellä ompeleella) sekä kynnyslistat.
Sekä alkuperäinen matkalaukkuteline vuodelta -90. Tätä odotan jännityksella ja suurin odotuksin....
Kuvia tulee sitten syyskuun puolella.

Entäpä sitten kuraläpät / mud guards? Livenä en ole kenelläkään nähnyt edessä niitä (miksi?) - takanakin vain muutamassa autossa. Miksi niin harvalla? Mielestäni ryhdistävät alustan yleisilmettä selvästi.

Kromikaari on - ja se vielä mietityttää - ei ole mielestäni ihan vuoden -90 hengen mukainen.... mutta silmä sanoo jes!

-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Miatan asiallinen ulkonäöllinen tuunaus
« Vastaus #2 : 23.08.12 - klo:17:46 »
Madulla taitaa (yhä) olla orkkis kuraläpät paikoillaan ->  http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=1313.msg17652#msg17652 Jotenkin olettaisin että ootte kyllä törmänny miiteissä, kuitenkin pk seudulla molemmat liikutte.

Sami

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 791
Vs: Miatan asiallinen ulkonäöllinen tuunaus
« Vastaus #3 : 23.08.12 - klo:18:21 »

Entäpä sitten kuraläpät / mud guards? Livenä en ole kenelläkään nähnyt edessä niitä (miksi?) - takanakin vain muutamassa autossa. Miksi niin harvalla? Mielestäni ryhdistävät alustan yleisilmettä selvästi.


tutkitaanpa hetki herran omia arkistoja  ;)

« Viimeksi muokattu: 23.08.12 - klo:18:28 kirjoittanut Sami »

tuma

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 828
Vs: Miatan asiallinen ulkonäöllinen tuunaus
« Vastaus #4 : 23.08.12 - klo:18:25 »
En tiedä onko syytä olettaa ettei nuo mulla kiinni olevat olisi orggikset. Oli ainakin kiinni kun auton ostin. Tamperelaiset tietää että jos olisin ne itse tilannut, niin olisivat vielä tallin nurkassa  giggle

Me emme kyllä Erkin kanssa ole törmänneet, kun en siellä pääkaupunkiseudulla juurikaan pyöri.

Kuva kuitenkin tuolla https://picasaweb.google.com/106985567861218924441/AjelumiittiTampereenSeudulla02102010#5732206038708607634

Komeasti ollut punaiset NA:t edustettuna, viime miitissä olin ainoa... Niin se maailma muuttuu...

Ei parhaasta kuvakulmasta, mutta näkyy kuitenkin että läpät on edessä ja takana.


https://picasaweb.google.com/106985567861218924441/2652012MiatamiittiAceCorner#5748261154968914162

Tuossakin kuvassa näkyy... Niin ja oma siis toi laitimmainen punainen. Näyttäisi sinisessäkin NA:ssa olevan molemissa päissä. En tiedä onko nekään originaalit.

Mulla tosin noi läpät takana kahdesta osasta. Näkyy facessa olevissa kuvissa, mutta en foorumilta äkkiseltään sellaisesta kulmasta kuvaa löytänyt. Ehkä mulla sittenkin piraatit, jos Madulla takuuvarmasti aidot. Hyvin nuo kuitenkin istuu.

« Viimeksi muokattu: 23.08.12 - klo:18:34 kirjoittanut tuma »
NA 1,6l ´91 Classic Red

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Miatan asiallinen ulkonäöllinen tuunaus
« Vastaus #5 : 23.08.12 - klo:18:53 »
Olettaisin että noi madun läpät on alkuperäiset, auto oli täysin orkkis kuntoinen ainakin kaikilta muilta osin kun se mulle aikoinaan japanista laivattiin.

tuma

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 828
Vs: Miatan asiallinen ulkonäöllinen tuunaus
« Vastaus #6 : 23.08.12 - klo:18:58 »
No ei tarvinnut kuin kuvahaun googleen "Original miata mud guards" ja sieltä tuli silmille vain yhdestä palasta olevia. Mulla siis piraatit, koitan elää tuon faktan kanssa...
NA 1,6l ´91 Classic Red

Ilpo

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 62
  • MX 5 NC 2.0 PRHT
Vs: Miatan asiallinen ulkonäöllinen tuunaus
« Vastaus #7 : 23.08.12 - klo:19:27 »
Tässä oma Brittish Racing Green Miatani kuvattuna arvolleen ja tyylilleen sopivassa kartanomiljöössä.

http://www.flickr.com/photos/7784988@N06/7823899328/in/photostream/lightbox/

Vanteet vaihdoin heti kuvan vanteisiin. Vanhoissa oli hyvin kulmikkaat puolat. Puolat olivat ulkopinnan tasalla. Eivät sopineet mielestäni vanhan ajan avoautokulttuuria ilmentävään pyöreämuotoiseen koriin. Vanteet olivat lian modernit. Nyt kun puolat ovat sisempänä näyttää, että renkaat ovat leveämmät. Juuri aivan pikkuisen on ilmeessä uhoa. 


Kirkkaat Lexus takavalot vaihdoin alkuperäisiin punaisiin. Samoin kirkkaat etusivuvilkut vaihdoin oransseihin. Kuvassa ne ovat vielä kirkkaan.

Rautasaaha näytin kuvassa olevalöle ruostuneelle ja jo aikansa eläneelle antennille. Nyt autossa on selkeästi lyhyempi ja taaksepäin vino antenni. Vielä on haussa n. 10 cm pitkä antenni.

Sisältä lähtee pois kaikki jälkiasennetut matta-alumiiniset koristeet: oven sisäkahvoista, 3-4 kytkimien ympäriltä ja sisävalojen ympäriltä. Matta-alumiini näyttää niin likaiselta ja kulahtaneelta. Olisivat edes olleet kromin väriset. Sitten olisin saattanut pitää ne. Kiillotuspastallakaan matta-alumiinista ei saa hyvän näköistä. Pinta ei juurikaan muutu.

Osa alumiinikoristeista oli liimattu ilmeisesti pikaliimalla. Pari kytkintä menee sen takia vaihtoon. Sisäoven kahvojen alumiinikoristeet on joku ensin liimannut kahvojen päälle. Ja siitten asentanut ne oikein kahvojen alle. Vanhoja pikaliimoja ei saanut kahvoista pois. Täältä löytyi http://www.mx5heaven.co.uk käytetyt mutta täysin uuden veroiset kahvojen osat muutamalla eurolla. Tältä osin alkaa sisätilat olla alkuperäisessä asussaan.

Kuljettajan penkin toisen kylkituen kohdalta kankaat ovat reikaleina. Sain vinkin verhoilijamestarista, joka laittaa nahkapaikat molempien penkkien kylkitukiin. Mestari sanoi, että hullu ei huomaa ja viisas ei puhu mitään. Niitä ei tunnista jälkiasennetuiksi.

Tänään posti toi englannista ebayn kautta ostetun rättikaton suojan. Se viimeistelee ulkonäön.

Kuraläppien laittoa myös eteen harkitsen. Täytyy ensin netistä estiä kuvia ja katsoa miltä ne näyttää korissa kiinni.
 
Tässä muutamia tuunauskohteitani.

 
« Viimeksi muokattu: 23.08.12 - klo:20:01 kirjoittanut Ilpo »

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Miatan asiallinen ulkonäöllinen tuunaus
« Vastaus #8 : 23.08.12 - klo:19:45 »
Entäpä sitten kuraläpät / mud guards? Livenä en ole kenelläkään nähnyt edessä niitä (miksi?) - takanakin vain muutamassa autossa. Miksi niin harvalla? Mielestäni ryhdistävät alustan yleisilmettä selvästi.

Ehkäpä hinnan takia? Tai en tiiä, onko ne NA:ssa oleellisesti halvemmat? NB:ssä muistaakseni noin satkun pari ja vielä maalaus päälle.

No halpoja kopioita varmaan saa halvemmallakin.
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

tuma

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 828
Vs: Miatan asiallinen ulkonäöllinen tuunaus
« Vastaus #9 : 23.08.12 - klo:19:52 »
Entäpä sitten kuraläpät / mud guards? Livenä en ole kenelläkään nähnyt edessä niitä (miksi?) - takanakin vain muutamassa autossa. Miksi niin harvalla? Mielestäni ryhdistävät alustan yleisilmettä selvästi.

Ehkäpä hinnan takia? Tai en tiiä, onko ne NA:ssa oleellisesti halvemmat? NB:ssä muistaakseni noin satkun pari ja vielä maalaus päälle.

No halpoja kopioita varmaan saa halvemmallakin.
MX5partsissa maalattuna ~150€ sis alv.
http://www.mx5parts.co.uk/mudflaps-c-45_294_300.html?sort=2a&currency=EUR

Taitaa nuokin tosin olla halvat kopiot...
NA 1,6l ´91 Classic Red

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Miatan asiallinen ulkonäöllinen tuunaus
« Vastaus #10 : 23.08.12 - klo:20:02 »
Tuolta kattelin joskus noita NB:n läppiä, ainakin mainostavat orkkiksiksi:
http://www.ilmotorsport.de/shop/article_list.php5?depth=3&oid=1252&show=true
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Miatan asiallinen ulkonäöllinen tuunaus
« Vastaus #11 : 23.08.12 - klo:21:20 »
NA:n takaläppiä on ainakin kahta korkeutta. Tuollaiset selkeästi puskurin yläpuolelle nousevat kuten Ilpolla, ja sitten puskurin yläreunaan loppuvat kuten mulla on kokeilua odottamassa. Näihin yläpäästään lyhyempiin on joissain autoissa näkynyt lisäpaloja (olikohan Tumalla?) jolla korkeus nousee suunilleen samaksi kuin noilla pitkillä. Mitä tuolla sitten tavoiteltaneen, olisiko esim. Saksassa tai jossakin sellaiset säännöt ettei renkaan kulutuspinta saa näkyä taaksepäin, ja siksi NA:n takakaarien kohdalta kapeneva kori tarvitsee levitystä? Tosin näin minä tuollaiset jatkopalat myös yhdessä NB:ssä  dunno Ja lisäksi noita NA:n läppiä taitaa olla myös alareunan pituudeltaan erilaisia.
ex-NA8C

lahtiain

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 803
  • NA6 '93
Vs: Miatan asiallinen ulkonäöllinen tuunaus
« Vastaus #12 : 23.08.12 - klo:22:23 »
Mulla on ollu nuo lisäpaloilla puskurin yläpuolelle jatkuvat kuraläpät. Toinen lisäläppä on jäänyt luultavasti siihen pisteeseen, missä takakulma on pakitettu edellisen omistajan toimesta jonnekin. Toisen poistin itse, koska ei se oikein epäsymmetrisenä hyvälle näyttänyt. Voisin veikata, että tämä jäljellä oleva yksiosainen vain puskurin mittainen kuraläppä on sama, kuin lisäpalattomissa versioissa.

Muutoin aiheeseen:

- OEM R-Package etu- ja takalippa tuovat kivasti näköä, samoin tykkään Garage Varyn lipasta eteen.
- Samainen Garage Vary tekee myös siistejä takavalo - ja paneelikonversiota, google kertoo lisää.
- Hard Dogin tai vastaavan puolikaaret näyttää hyvälle kovakaton läpi. Kaaret kulkevat eräällä käyttämälläni foorumilla osuvasti termillä "anti-gay bar", kertoen auton käyttötarkoituksesta paljon  ;D
- Kaarilevitykset näyttävät sopivan levyisinä hyvälle, mutta näillä myös helposti pilaa kaiken. Vaativat melko härskit vanteet yms. joten en itse ole leikkiin lähdössä näillä pelimerkeillä.
- Klassiset Momon tai Nardin ratit toimivat aina.




ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Miatan asiallinen ulkonäöllinen tuunaus
« Vastaus #13 : 23.08.12 - klo:22:47 »
Nyt hieman hävettää kun ei huomannut omia kuvia katsoa ollenkaan etsiessäni "miltä näyttää etuläpät" - kiitos Sami "huomautuksesta".
Oman kirjallisuuteni - joka ei ole hääppöinen - perusteella alkuperäiset Mazdan omat, lisävarusteena tarjotuttuja läppiä (taakse) olisi ollut kolme eri "korkeutta".. Esim. -94 1.8S (special package) mallissa oli vakiona korkeat - mallia "Ilpo". Vuoden -90 BBR Turbossa oli myös vakiona, ja kuvien perusteella nousi hieman yli puskurin yläreunan. Ja matalimmat löytyvät sitten ainakin -89-90 Australian vientimalleista.

Niin tai näin - ohessa linkki josta näkee Karin mainitseman lisäpalan irrallaan. http://www.autolinkmx5.com/mudflap-extension-mx-5-mk1-uk-used-2369-p.asp

Itselleni on tulossa käytetyt vm-90 Mariner Blue NA:sta irroitetut alkuperäiset.... toivottavasti siedettävässä kunnossa myös livenä.
Lisäys: Kannattaa muuten kysellä käytettyjen perään... omani maksoivat £26 - kaikki neljä! Noh, turha hehkutella vielä kun paketti vasta matkalla...

Noi venttiilirinkulat lienee yksi suosituin tuning-kohde... Lienevät aina aftermarket-kamaa? Valinnan varaa muuten sitten on muutakin kuin "suuret myyjät" tarjoaa - esim. täällä:http://revlimiter.net/store/ventrings.php. Jos olisi ylimääräistä rahaa, niin noi mustat satiiniset olisi mun valinta :)
-E
« Viimeksi muokattu: 23.08.12 - klo:22:52 kirjoittanut ErkkiM »
NA '90 1.6 Mariner Blue

madu

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 501
Vs: Miatan asiallinen ulkonäöllinen tuunaus
« Vastaus #14 : 23.08.12 - klo:23:22 »
Autoni ulkoasusta kun tuolla olikin jo kuva ni pistetääs yks sisältä, omaan silmään kun on varsin kivan näkönen.



Aika paljon kaikenlaista pikkudetaljia mikä eroaa perusmiatasta. JDM-malleissa on tollaset sirommat kaiutinritilät suoraan tuossa ovipahvissa eikä sitä irrotettavaa muoviläpsykkää niinku euromalleissa. Ovissa on myös tollaset tosi kätsyt säilytyspussit missä kulkee parkkikiekko hienosti. Autossa on tehtaalta alkuperäisenä tilattu noi kromiset kynnyslistat, vaihdekepin ympärys ja kiiltävä käsijarrukahva. Itse olen vaihtanut nuo punatikatut nahkaiset pussit käsijarrulle ja vaihdekepille (ebay-myyjä topgaiters), niihin hienosti sointuvan Nardin Deep Corn 330mm -nahkaratin ja ton ihanan hämäränvärisen Bloxin vaihdekepin nupin. Tota jakkaraa mä kans vähän pelkäsin että miten ruma se ois, mutta vaikka toi kirkkaan punanen vähän onkin härski niin yllättävän hyvin se tonne tuntuu istuvan.

Jotain jos tonne vielä haluis niin sellasen punatikatun nahkaisen hupun ton mittaristonkuvun päälle mutta en oo uskaltanut vielä lähteä miettimään miten se asennettaisiin että menis nätisti. Kovasti kans himoitsisin niitä JDM shakkiruutulattiamattoja mutta taitavat maksaa sen verran monta satasta että jäänee haaveeksi  :)

Ulkopuolelta ei tosiaan mun mielestä tarvi autolle tehä muuta kun tontitus, vanteet, toi OEM-etulippa ja joku duckbill takaspoikka ja turvakaari ni hyvä tulee. Vähän kyl oon miettiny jos laittais keltaset suojakalvot noihin etulamppuihin mutta en kyl tiiä oisko yhtään hyvän näkönen hopeisessa autossa, mustassa ois varmaan siisti.
ロードスターNA8C