Kirjoittaja Aihe: vinkuva ääni  (Luettu 2240 kertaa)

zio

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 123
vinkuva ääni
« : 01.04.10 - klo:10:50 »
Tervehdys.

Mikä mahtaa olla kuvassa näkyvä harmaa pyöreäkantinen isohko muovinen osa josta on liitin irroitettu. Saimme Miraclen eilen soimaan mutta kun virrat on kytketty ko. osasta kuuluu korkeataajuuksinen vinkuva ääni. osa myös lämpenee selkeästi vaikka moottori ei  ole edes käynnissä. Sikäli erikoista että vinkuna jatkui vaikka kuvassa näkyvä liitin on irroitettu.

Viemme Miraclen tänään messukeskukseen ja tuo vinkuna pitäisi kiireesti saada pois, autossahan on virta päällä messujen ajan koska sitä soitetaan. Hifeistä tai niiden johdotukset eivät voi aiheuttaa, se suljettiin jo aamuyöllä pois.


t. Joni

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: vinkuva ääni
« Vastaus #1 : 01.04.10 - klo:12:02 »
kuvassa?

Marok

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 789
    • MX-5 päiväkirja
Vs: vinkuva ääni
« Vastaus #2 : 01.04.10 - klo:12:42 »
http://joni.1g.fi/kuvat/Menopelit/Mazda+MX-5/Project+MIATA/Konehuone/kuva.jpg
Tätä varmaan tarkoitit.

Vaikeampi juttu, kun en ole ikinä tuota uudempaa konetta livenä nähnyt.

Onko tuo kiinni imusarjan kyljessä/pohjassa? Tuleeko siihen muita johtoja tai letkuja? Voisiko olla tyhjäkäyntiventtiili?

Ihme juttu jos vinkuu vaikka virrat on poissa. Jos vinkuu edelleen kun ottaa akun navan irti, niin sitten ääni tulee jostakin muusta kuin "sähköstä". Kerrotko vähän lisää, niin vois yrittää keksiä jotain.

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: vinkuva ääni
« Vastaus #3 : 01.04.10 - klo:18:36 »
helppo kyssäri  ;D

vastaus on EGR solenoidi/venttiili
« Viimeksi muokattu: 01.04.10 - klo:18:47 kirjoittanut Samsa »
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

zio

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 123
Vs: vinkuva ääni
« Vastaus #4 : 02.04.10 - klo:00:54 »
Samsa..  OK  tuo sitten saa lähdön jossain vaiheessa konehuoneesta pois..  messu hallissa oli tänään niin kova meteli ettei sielä kuullut vinkunaa mutta huomen aamulla kun sielä on hiljaisempaa niin voimme testata.

-J-

Kiitoksia vinkeistä :)

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: vinkuva ääni
« Vastaus #5 : 02.04.10 - klo:12:23 »
Outoo kyl et se vinkuu. Itsellä tuo murikka on täysin samanlainen ja ei tuosta ole kuulunut mitään ääniä. Voithan sä tuon egr:rrän disabloida mut en kyllä suosittelis tuota. Tuolla on kuitenkin tärkee tehtävä laskiessa sylinterin lämpöjä.

Kurkkaa viel mieta.netin foorumilta jos siellä jollain on ollu samaa ongelmaa. Viimesenä vaihtoehtona tilata jostain sit uusi
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
Vs: vinkuva ääni
« Vastaus #6 : 03.05.10 - klo:15:26 »
Moro vaan kaikille  :)

Ensimmäinen viesti tänne ja apuva kyselen. NB:llä cruisailen ja mulla on toi sama ongelma, jota tässä ketjussa käsitellään. Onko muuta tehtävissä kuin hommata uusi kallis osa, vai voiko sille itse tehdä muuta kuin siirtää se uusiin tehtäviin vaikka verkonpainoksi? Entä ajo, arvaako autolla ajella kun ei tiedä toimiiko toi venttiili oikein vai ei vai toimiiko ollenkaan?

Miata.netistä ja muualtakin yritin tietoa tosta vinkuvasta EGR-venttiilistä etsiä, mutta laihoin tuloksin. Kuinka Zio ratkaisit ongelman?
NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson


Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: vinkuva ääni
« Vastaus #7 : 03.05.10 - klo:20:22 »
Tuon EGR venttiilin tarkotushan on laskea palolämpöjä kun auto käy matalilla kierroksilla. Ecu sulkee tuon aina kun iskee kaasun pohjaan / kierrättää kunnolla konetta. Tuon irroittaminen ei anna virhekoodia mutta en tiedä kuinka pahasti tuon irrottaminen nostaa EGR lämpöjä...  :-\
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Marok

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 789
    • MX-5 päiväkirja
Vs: vinkuva ääni
« Vastaus #8 : 03.05.10 - klo:21:44 »
Veikkaus (ei mitään faktaa): tarkoitus on parantaa pienten kierrosten ja pienen kuorman päästöjä samsan kuvailemalla tavalla, enkä usko että on mitään koneen tuhoavaa merkitystä jos lakkaa toimimasta. Lambda ohjaa kuitenkin seosta kevyemmin ajettaessa.

Kannattaa kysästä vaikka jenkkifoorumilta, jos niillä olis kokemusta.

zio

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 123
Vs: vinkuva ääni
« Vastaus #9 : 03.05.10 - klo:21:50 »
Ainakin noissa toisissa mazdoissa eli 626:sissa "mitä myöskin harrastan" ihmiset ovat niitä poistaneet ilman mitään ongelmia ja niin olen ymmärtänyt että monissa muissakin autoissa. Noissa 626:ten peltisarjoissa ei ole edes EGR venttiilille paikkaa eikä jenkkimallin imusarjassa joten en kyllä itse usko että tuolla on kovinkaan paljoa merkitystä.

Ensimmäisen kerran kuulen tuon palolämpötila ominaisuuden vasta tältä foorumilta, ennen luulin että tuo vaikuttaa vain pakokaasu päästöihin eli EGR kierrättää palamatonta kaasua takaisin kaasuläpän kautta kiertoon jolla saadaan päästöjä hieman pienemmäksi ja ehkä myös hieman kulutusta.

Meinaan tuo EGR on yksi pää syy imusarjan pask "likaisuusteen" sisältä kun tuolta tulee myös ei toivottuja kaasuja.

Itselläni tuon vinkuna katosi kun autolle alettiin ajaa parin kuukauden tauon jälkeen, hieman sitä koputeltiin mutta ei kumminkaan avattu. Ehkäpä oli jotenkin mennyt jumiin seistessä mutta pitäisi varmaan purkaa tuo ja katsoa mitä sieltä löytyy.

-J-

zio

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 123
Vs: vinkuva ääni
« Vastaus #10 : 03.05.10 - klo:21:50 »
Marok kerkisi vastata samaan aikaan mitä minä.

-J-

wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
Vs: vinkuva ääni
« Vastaus #11 : 07.05.10 - klo:12:10 »
Nyppäsin liittimen irti tosta EGR:stä ja sama juttu kuin ziolla, edelleen vaan vinkui. Vähän oli vaikeuksia uskoa, että vois vinkua, kun on kylmänä. Irrottelin kaasarin liittimiä yksi kerrallaan ja virtaa päälle. Vinkuminen loppu, kun IAC:n liitin oli irti. Jätin ton irti ja laitoin muut kiinni - hiljaisuus  :)

Tyhjäkäynti ok, mutta kai toi kohta posahtaa, kun noin valittaa. Kokeilen zion korjausmenetelmää, eli ei ku kilometrejä mittariin. Jospa se sillä korjaantuisi mullakin. Uusi IAC näyttäis I.L. Motorsportissa kustantavan 377 €  :(

Tällä tuskin on mitään merkitystä, pelkkää yhteensattumaa varmaankin vain, mutta myös mun auto oli pois ajosta talven.

 
NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson