Kirjoittaja Aihe: Joskus ei vaan mene oikein...  (Luettu 2802 kertaa)

chakie

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 109
Joskus ei vaan mene oikein...
« : 17.05.10 - klo:21:54 »
Piti vaihtaa sytytystylpat ja -kaapelit autoon tänään. Piirsin hienon kaavion miten sytytyskaapeleiden kuuluu mennä. Vaihdoin tulpat. Asensin uudet kaapelit seuraten hienoa kaaviota jonka olin piirtänyt. Käynnistin auton, ei kulkenut hyvin. Katsoin uudestaan kaapeleita, kolme neljästä oli väärin. WTF, miten tuokin oli mahdollista? No, eikun uudestaan ja tällä kertaa meni oikein. Huh...

Timppa59

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 156
Vs: Joskus ei vaan mene oikein...
« Vastaus #1 : 17.05.10 - klo:23:15 »
ja joskus taas menee...

eli perjantaina vaihdatin tulpat huollon yhteydessä, mutta ajo ei parantunut juurikaan eli välillä taisi käydä 3:lla ja välillä jopa 2:lla pytyllä.
Tänään sitten hain Matkahuollon paketin Siwasta ja vaihdoin MX5  Partsin lähettämät sytytyskaapelit vanhojen tilalle.
Pieni jännitys käynnistettäessä, mutta käynnistyi kuitenkin laakista ja kone kehräsi tasaisesti. Koeajolenkillä ei mitään merkkejä pätkimisestä ja muutenkin ajo maistui. Tästä se lähtee... 
2880/7500 called "Blues Bird"

chakie

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 109
Vs: Joskus ei vaan mene oikein...
« Vastaus #2 : 18.05.10 - klo:18:40 »
Joo, MX5Partsin roinaa minullakin. Odottelen vielä ilmasuodinta ja sen jälkeen pitäisi vielä nesteet vaihtaa. Ehtii moni asia mennä "ei niinku Strömsössä". :)

Atte.V

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 692
Vs: Joskus ei vaan mene oikein...
« Vastaus #3 : 18.05.10 - klo:19:27 »
Mä putsailin ja säätelin tossa joku aika sitten kaasupolkimen asento tunnistinta ja vaihtoin tonne sytkän säätöön yhden tiivisteen. Sain hommat valmiiksi ja koitin laittaa autoa käyntiin, auto lähti kyllä käyntiin, mutta ei käynnyt tyhjä käyntiä ollenkaan. Jonkun aikaa säätelin vuorotellen tota sytkää ja tunnistinta, mutta ei tuntunu auttavan. Lopulta sitten aikani säädettyä huomasin että oli jääny siiitä imu putkesta ne pienet letkut irti niin tuli hieman vissiin ohi vuotoa. Letkut takas ja auto toimi taas täydellisesti. Hiukan otti kyllä päähän kun ihan omaa huolimattomuutta säätelin autoa useemman tunnin turhaan. :-[
NA 1,8 turbo

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Joskus ei vaan mene oikein...
« Vastaus #4 : 01.07.10 - klo:23:55 »
Kyllä joskus osaa tuon auton laittaminen vastustaa oikein kunnolla. Oli tänään tarkoitus tehdä mäksälle perus huollot, laittaa cat-bäkki kiinni, säätää sytkä, ja tehdä kaikennäköistä muuta pientä.

Heti alkuun homma tyssäsi öljyfiltterin irroittamiseen, ei löytynyt omasta tallista työkalua jolla tuon kikkareen olisi tosta paikasta saanut irti, vaikka monennäköistä avaaja olikin hyllyssä. Parin tunnin äheltämisen ja ihmettelyn jälkeen luovutin ja päätin ajaa 25km / suunta lähimmälle varaosapuljulle ja hakea tuohon sopivan avaajan. Noh eihän sieltä sitten meinannut löytyä muuta kuin perus "nahkahihna kepin päässä" avaajia sekä "3-jalka joka on liian iso tuolle matukan filtterille" mitä kotooltakin löytyi ::) Onneksi lopulta jostain laatikosta löytyi tuollainen filtterin päähän tuleva "kuppi" jonka saa räikkään kiinni. Mulla oli uusi filtteri mukana, ja sen mukaan tuon avaajan ostin, vain todetakseni kotona että onpahan kuitenkin erikokoinen filtsu autossa kiinni :-[ Paljoa ei heittoa ollut, mutta oli kuitenkin.

Tässä vaiheessa alkoi vitutuskäydä nousemaan ihan mallikkaasti, mutta pienen jäähyn jälkeen menin tonkimaan naapurin tallia, josta sitten löytyi riittävän suuret (ja sopivasti lyhennetyt) putkipihdit (tai ainakin siltä ne näytti), joilla tuon filtterin sai irti. Ja olihan filtteri muuten aivan helvetin kovaa kiinni. Kaikenkaikkiaan öljyjen vaihtoon meni reilu 4 tuntia  >:(

Ajattelin että teen sitten seuraavaksi jotain "kivaa ja helppoa" ja laitan putken kiinni. Eikä mennyt tämäkään ihan putkeen, ne katin 2 mutteria eivät lähteneet sitten millään auki, uitin niitä kaikenmaailman irrotuslitkuilla ja öljyillä ilman mitään sanottavaa tulosta. Joten pulttipyssy käteen, ja tuloksena on yksi katkennut pinnapultti ja toinen korkkasi kierteet. Prkl. eihän sitä katkennutta  saa auton alla oikeen mitenkään porattua pois, ja lämpöpellitkin on edessä, joten katti irti. Päätin sitten irroittaa ne 2 etummaista "varmanpäälle" ja kävin hakemassa duunista kaasu- ja happipullot sekä pillin joilla vedin mutterit punaisiksi. Vaan ei lämpökään auttanut, ja vitutuksen lisääntyessä lisääntyi myös voimankäyttö ja 2 pulttia lisää poikki. Katti sentään irtosi.

Ja tietenkään talosta ei löydy kuin rälläkkä josta on virtakytkin rikki siten, että heti kun koneen lyö töpseliin, se käynnistyy :P Teräsuojuskin on kadonnut matkanvarrella, joten aika hupia oli tuon käyttely. Sain kuitenkin rälläköityä katkenneet pultit sileiksi, ja leikeltyä hieman lämpöpeltejä ilman raajojen menetystä. Seuraavaksi aloin sitten poraamaan pultteja pois, ja taaskaan ei löydy kunnon työkaluja, joten hommaan meni melkoisesti aikaa, kun poraa sai jäähdytellä vähän väliä, ja eikä sitä sopivaa terääkään meinannut löytyä. Reijät sain kuitenkin porattua ja siihen päätin luovuttaa tältä päivältä.

Eli saldo oli: Öljyt vaihdettu ja muutama pultti katkottu, eikä aikaakaan mennyt kuin ~8h ;D

Mitä tästä opimme? Ei varmaan yhtään mitään, paitsi että olisi se kivaa jos omistaisi oikeat ja hyvät työkalut. Ja se parin tunnin homma ei ehkä menekkään ihan parissa tunnissa. No huomenna taas aamulla reippaana jatkamaan kohti uusia pettymyksiä.
« Viimeksi muokattu: 02.07.10 - klo:00:00 kirjoittanut hrnt »

CD

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 830
Vs: Joskus ei vaan mene oikein...
« Vastaus #5 : 02.07.10 - klo:00:18 »
Kuulostaa ihan normaalille DIY-pikahuollolle..

Marok

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 789
    • MX-5 päiväkirja
Vs: Joskus ei vaan mene oikein...
« Vastaus #6 : 02.07.10 - klo:08:40 »
Sympatiaa tippuu täältä suunnasta.

Oon huomannut, että jos jotain osaa alustasta irrottaa ensimmäistä kertaa, niin aikaa kuluu melko varmasti neljä kertaa niin paljon kuin mitä normaali järki sanoo. Ihan sama tappelu oli katin kanssa kun ekaa kertaa irrotin. Kannattaa muuten laittaa suosiolla jotain kunnon tiivistetahnaa niihin katin laippoihin, mulla vuoti irroituksen jälkeen tiivari ihan huolella ilman töhniä.

Sitten lämpöjä nostaa sekin, kun keskustelee jonkun toisen (muka)DIY-miehen kanssa ja se toteaa, että "mitäs tossa, helppo homma". Lailla pitäis kieltää sanomasta mitään hommaa helpoksi, jos siinä tulee hiki tai sen tekeminen kestää yli tunnin.

Autoharrastus on ihan paras harrastus!  ;D

chakie

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 109
Vs: Joskus ei vaan mene oikein...
« Vastaus #7 : 02.07.10 - klo:22:11 »
Nyrkkisääntö kai on että jos auton alla tai alustaan pitää tehdä jotain niin ei mene suunnitelmien mukaan. Joskus enemmän metsään, joskus vain vähän.

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Joskus ei vaan mene oikein...
« Vastaus #8 : 02.07.10 - klo:22:22 »
Noniin, putki tuli asenettua ja hyvin pörisee, joten siltä osin tuska on ohi. Seuraavaksi oli tarkoitus säätää sytytyksen ennakko 14 asteeseen, mutta siitä tulikin hieman isompi mutta. Eli sytkän merkki on useita kymmeniä asteita pielessä, auto kuitenkin käy ihan nätisti, joten noin pahasti ohi se ei voi (kai) mitenkään olla? Säätö oli aikalailla maksimissaan väärään suuntaan, ja tuosta kun käänsin ennakkoa pois, niin käynti lähti heti heikkenemään, joten jätin sen tältä erää siihen. Yritän alkuviikosta palata asiaan, ja ajatuksena oli että ainakin alkuun tarkistan YKK:n ykköspytystä, ja teen sen mukaan uuden merkin hihnapyörälle, ja säädän sytytyksen tuon merkin mukaan. Vai kannattaisiko asia hoitaa jotenkin toisin? Ja varmaan samalla pitäisi tarkistaa nokkien ajoitukset, koska tuo säätö oli aivan tapissa ennakon puolella (jos en ihan väärin ymmärtänyt) Miten tämä kannattaa tehdä?

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4101
Vs: Joskus ei vaan mene oikein...
« Vastaus #9 : 03.07.10 - klo:09:43 »
Mulla on omassa sama ilmiö eli merkit itselläni on ainakin 45 astetta ketuillaan.

Otin ykkösen tulpan irti ja kiersin kampurasta niin että se ykkösen yläkuolo oli kohdallaan(tietty oikea hetki;)
Sitten vaan uusi merkki alapyörään ja sen jälkeen säädin sytkän.

Mullahan oli sytkä aikoinaan tasan 0 astetta josta syystä oli todella huono lähtemään käyntiin.

Jakopää voi olla yhden hampaan sivussa mutta ei enempää(ainakin itselläni osuu venat heti mäntään kun yritin säädettävillä saada vakionokkiin parempaa hetkeä osumaan)
Sen 14 astetta kun laitat niin itselläni ainakin menee aika toiseen laitaan se säätö. Sitäkin pystyy onneks NA:ssa fuskaamaan hiukan jos fyysisesti ei riitä se säätö.
« Viimeksi muokattu: 03.07.10 - klo:09:51 kirjoittanut next »

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Joskus ei vaan mene oikein...
« Vastaus #10 : 03.07.10 - klo:15:14 »
mitkä männät sulla oikein on koneessa? vakio miatan koneessa ei männät voi osua venoihin
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4101
Vs: Joskus ei vaan mene oikein...
« Vastaus #11 : 03.07.10 - klo:17:14 »
Enpä ole tutkinut edes. Jenkeistä tuotu ja alusta piti olla vain vaihdettu.

Nokkapyörät tosiaan oli hetken kiinni mutta ei saanut kuin korkeintaan asteen siirrettyä kunnes osu venat mäntiin. Tai ainakin oletan niin käsinpyöritettäessä kun toppasi melkein heti jos muutti asentoa oikeastaan millinkään sivuun. Noilla vakioilla se pyörii käsinkin.

En tiedä että liittyykö toi sytkämerkin totaalinen perseellään olo samaan asiaan.

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Joskus ei vaan mene oikein...
« Vastaus #12 : 03.07.10 - klo:17:23 »
Miatan 1.6 ja 1.8 koneet on "non-interface" tyyppiä eli venat ei osu mäntiin (ei ainakaan tarvi stressailla vanhan jakoremmin kanssa :)) Saahan noi varmasti osumaan jos vähän nokkia vaihtelee, kantta hioo, laittaa korkeempaa mäntää jne...
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Joskus ei vaan mene oikein...
« Vastaus #13 : 03.07.10 - klo:20:57 »
Otin ykkösen tulpan irti ja kiersin kampurasta niin että se ykkösen yläkuolo oli kohdallaan(tietty oikea hetki;)
Sitten vaan uusi merkki alapyörään ja sen jälkeen säädin sytkän.

Okei, mistä tuon oikean hetken näkee? (eli pako/imu tahti?)

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4101
Vs: Joskus ei vaan mene oikein...
« Vastaus #14 : 03.07.10 - klo:23:03 »
Ei sillä itseasiassa ole kuin kaksi kohtaa joista toinen väärä :)

Itse olen katsonut kopan alta venttiilikoneistosta aikasemmin mutta nyt mazdan kanssa fuskasin ja katoin ekan yläkuolokohdan ja tussilla merkki, kone käyntiin ja katsoen lampulla onko noin 10 astetta liki sitä merkkiä.

Jos ei niin uus yritys ja merkillähän ei ole enää kuin yksi mahdollinen kohta koska toinen on jo merkattuna.

Edit: ja yläkuolokohdan saat aika liki ihan esim putkenpätkällä jonka törkkäät sinne tulpan tilalle kun hitaasti toinen pyörittää konetta.
Tämähän ei ole sitten tarkka menetelmä mutta asteen ero ei niin merkkaa kuitenkaan käynnissä. Vaatisi heittokellot sun muut sitten jos tarkaksi haluaa.

Edit edit: Muista ettet tuuppaa putkea alakuolokohdan aikana sinne vaan testaat eka missä suunnilleen mäntä on. Ettei mee venat solmuun jos sen sinne syvälle jätät kun konetta pyörität.

Helppo homma ja menee varmaan se 10 minsaa korkeintaan ellet katkase tulppaa ;) (kop kop olen kokenut tämänkin murheen)
« Viimeksi muokattu: 03.07.10 - klo:23:07 kirjoittanut next »