Kyllä joskus osaa tuon auton laittaminen vastustaa oikein kunnolla. Oli tänään tarkoitus tehdä mäksälle perus huollot, laittaa cat-bäkki kiinni, säätää sytkä, ja tehdä kaikennäköistä muuta pientä.
Heti alkuun homma tyssäsi öljyfiltterin irroittamiseen, ei löytynyt omasta tallista työkalua jolla tuon kikkareen olisi tosta paikasta saanut irti, vaikka monennäköistä avaaja olikin hyllyssä. Parin tunnin äheltämisen ja ihmettelyn jälkeen luovutin ja päätin ajaa 25km / suunta lähimmälle varaosapuljulle ja hakea tuohon sopivan avaajan. Noh eihän sieltä sitten meinannut löytyä muuta kuin perus "nahkahihna kepin päässä" avaajia sekä "3-jalka joka on liian iso tuolle matukan filtterille" mitä kotooltakin löytyi
Onneksi lopulta jostain laatikosta löytyi tuollainen filtterin päähän tuleva "kuppi" jonka saa räikkään kiinni. Mulla oli uusi filtteri mukana, ja sen mukaan tuon avaajan ostin, vain todetakseni kotona että onpahan kuitenkin erikokoinen filtsu autossa kiinni
Paljoa ei heittoa ollut, mutta oli kuitenkin.
Tässä vaiheessa alkoi vitutuskäydä nousemaan ihan mallikkaasti, mutta pienen jäähyn jälkeen menin tonkimaan naapurin tallia, josta sitten löytyi riittävän suuret (ja sopivasti lyhennetyt) putkipihdit (tai ainakin siltä ne näytti), joilla tuon filtterin sai irti. Ja olihan filtteri muuten aivan helvetin kovaa kiinni. Kaikenkaikkiaan öljyjen vaihtoon meni reilu 4 tuntia
Ajattelin että teen sitten seuraavaksi jotain "kivaa ja helppoa" ja laitan putken kiinni. Eikä mennyt tämäkään ihan putkeen, ne katin 2 mutteria eivät lähteneet sitten millään auki, uitin niitä kaikenmaailman irrotuslitkuilla ja öljyillä ilman mitään sanottavaa tulosta. Joten pulttipyssy käteen, ja tuloksena on yksi katkennut pinnapultti ja toinen korkkasi kierteet. Prkl. eihän sitä katkennutta saa auton alla oikeen mitenkään porattua pois, ja lämpöpellitkin on edessä, joten katti irti. Päätin sitten irroittaa ne 2 etummaista "varmanpäälle" ja kävin hakemassa duunista kaasu- ja happipullot sekä pillin joilla vedin mutterit punaisiksi. Vaan ei lämpökään auttanut, ja vitutuksen lisääntyessä lisääntyi myös voimankäyttö ja 2 pulttia lisää poikki. Katti sentään irtosi.
Ja tietenkään talosta ei löydy kuin rälläkkä josta on virtakytkin rikki siten, että heti kun koneen lyö töpseliin, se käynnistyy
Teräsuojuskin on kadonnut matkanvarrella, joten aika hupia oli tuon käyttely. Sain kuitenkin rälläköityä katkenneet pultit sileiksi, ja leikeltyä hieman lämpöpeltejä ilman raajojen menetystä. Seuraavaksi aloin sitten poraamaan pultteja pois, ja taaskaan ei löydy kunnon työkaluja, joten hommaan meni melkoisesti aikaa, kun poraa sai jäähdytellä vähän väliä, ja eikä sitä sopivaa terääkään meinannut löytyä. Reijät sain kuitenkin porattua ja siihen päätin luovuttaa tältä päivältä.
Eli saldo oli: Öljyt vaihdettu ja muutama pultti katkottu, eikä aikaakaan mennyt kuin ~8h
Mitä tästä opimme? Ei varmaan yhtään mitään, paitsi että olisi se kivaa jos omistaisi oikeat ja hyvät työkalut. Ja se parin tunnin homma ei ehkä menekkään ihan parissa tunnissa. No huomenna taas aamulla reippaana jatkamaan kohti uusia pettymyksiä.