Kirjoittaja Aihe: Ovikaaret  (Luettu 11697 kertaa)

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Vs: Ovikaaret
« Vastaus #30 : 19.07.13 - klo:23:36 »
Jos tilausta tehdään frog ribseistä tai joku innostuu nuita tekemään niin tulen kyllä tilaukseen mukaan.   sign0058 Vähän minulla kyllä huolestuttaa jos sattuisi niin ilkeästi käymään että ajaisi kolarin niin mitenhän tuommoinen putki käyttäytyy semmoisessa tilanteessa kun ei olisi kiva seivästyttää itseään.  :ohnoes

Mä en tajua miten kukaan tollasella rimpulalla ajava jaksaa miettiä kolaritilannetta . Tuohon munankuoreen jopa peltinen vaatehenkari konepellin päälle erikeepperillä on hyvä asia
työn alla : 205GTI " MI16"

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Ovikaaret
« Vastaus #31 : 19.07.13 - klo:23:42 »
Vähän minulla kyllä huolestuttaa jos sattuisi niin ilkeästi käymään että ajaisi kolarin niin mitenhän tuommoinen putki käyttäytyy semmoisessa tilanteessa kun ei olisi kiva seivästyttää itseään.  :ohnoes

Mä en tajua miten kukaan tollasella rimpulalla ajava jaksaa miettiä kolaritilannetta . Tuohon munankuoreen jopa peltinen vaatehenkari konepellin päälle erikeepperillä on hyvä asia

Onhan noita hyvä miettiä. Vähän sama ku turvakaari vs. pää. Ei se lisärauta aina hyväksi oo, kun kroppa jää niin helposti toiseksi. :)

Ja onhan nää nyt pirun turvallisia autoja. Jos vertaa 70-luvun 600-kilosiin japseihin. biggthumpup.
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4101
Vs: Ovikaaret
« Vastaus #32 : 19.07.13 - klo:23:50 »
Jos tilausta tehdään frog ribseistä tai joku innostuu nuita tekemään niin tulen kyllä tilaukseen mukaan.   sign0058 Vähän minulla kyllä huolestuttaa jos sattuisi niin ilkeästi käymään että ajaisi kolarin niin mitenhän tuommoinen putki käyttäytyy semmoisessa tilanteessa kun ei olisi kiva seivästyttää itseään.  :ohnoes

Mä en tajua miten kukaan tollasella rimpulalla ajava jaksaa miettiä kolaritilannetta . Tuohon munankuoreen jopa peltinen vaatehenkari konepellin päälle erikeepperillä on hyvä asia

Tem:iä mukaillen ja omista kokemuksista johtuen en rautaa autoon laittas tohon jalansivulle ellei ole kyseessä kunnon kaaret siltä osin ja se kuppipenkki siihen vöineen. Toi ns frog ribs on muutenkin oikeen jalanteurastaja kun se tosiaan tulee vaan ohueen lattiaan kiinni etupäästä.

Saumallinen putkikin on hengenvaarallinen ja mun mielestä sais siviili liikenteessäkin kieltää sen käytön, se ei kovaa iskua vaadi kun se sauma repee siitä käsnähitsauksesta ja siinä on sen jälkeen sirkkelin terä.

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Ovikaaret
« Vastaus #33 : 20.07.13 - klo:00:17 »
Pitäis päästä vertaamaan kahta autoa, toisessa sivukaaret ja toisessa frame rail:it, jos jälkimmäiset jäykistää saman verran niin ei syytä hankkia sivukaaria.

Mä en tajua miten kukaan tollasella rimpulalla ajava jaksaa miettiä kolaritilannetta . Tuohon munankuoreen jopa peltinen vaatehenkari konepellin päälle erikeepperillä on hyvä asia
giggle
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

[Ode]

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
Vs: Ovikaaret
« Vastaus #34 : 20.07.13 - klo:04:01 »
Teknisesti ottaen on valmista, mutta kuvia ei ole tähän hätään. Vielä pitäis hiomalaikalla vähän tasotella hitsausroiskeita ja käyttää Tattarisuolla pulverimaalattavana. Edellisen kahden viikon aikana tullut mittariin joku 2500km joten on askartelu jäänyt vähemmälle..

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Ovikaaret
« Vastaus #35 : 20.07.13 - klo:14:01 »
Pitäis päästä vertaamaan kahta autoa, toisessa sivukaaret ja toisessa frame rail:it, jos jälkimmäiset jäykistää saman verran niin ei syytä hankkia sivukaaria

Vaikka noiden framerailien vaikutus omassa autossani oli selkeästi havaittava, niin korin kiertojäykkyys on edelleen surkea. Uskon että oviputkilla saisi jälleen osan heilumisesta tapettua.

"Frog armsit" vaikuttaisivat kirjoitusten perusteella myös vähentävän "scuttle shakea" merkittävästi.
ex-NA8C

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Ovikaaret
« Vastaus #36 : 21.07.13 - klo:15:18 »
Saumallinen putkikin on hengenvaarallinen ja mun mielestä sais siviili liikenteessäkin kieltää sen käytön, se ei kovaa iskua vaadi kun se sauma repee siitä käsnähitsauksesta ja siinä on sen jälkeen sirkkelin terä.

Mulle taas kaaren tekijä sano että ei oo kertaakaan nähny että olis saumallisesta putkesta sauma auennu kovassakaan tällissä, ja aina jos jostain pettää niin pettää hitsaukset putkien kiinnityksistä...  dunno Noh, saumallisella putkella mennään, tovottavasti ei tartte ikinä testata mistä ne kaaret pettää ekana...

Kalapallokala67

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 232
Vs: Ovikaaret
« Vastaus #37 : 21.07.13 - klo:19:15 »
Jos tilausta tehdään frog ribseistä tai joku innostuu nuita tekemään niin tulen kyllä tilaukseen mukaan.   sign0058 Vähän minulla kyllä huolestuttaa jos sattuisi niin ilkeästi käymään että ajaisi kolarin niin mitenhän tuommoinen putki käyttäytyy semmoisessa tilanteessa kun ei olisi kiva seivästyttää itseään.  :ohnoes

Mä en tajua miten kukaan tollasella rimpulalla ajava jaksaa miettiä kolaritilannetta . Tuohon munankuoreen jopa peltinen vaatehenkari konepellin päälle erikeepperillä on hyvä asia

Hyvinhän tuo on pärjännyt törmäystesteissä Tieten na:n kohdallahan nuita ei vielä tehty mutta eikös pohjalevy kuiten ole vielä sama nb:ssä? Tieten pienessä tällissä voisi olla hyvä jos tuohon putken ympärille laittaisi pehmusteet tai hommaa sitten suorilta ne kuppipenkit autoon mut ne tieten taas maksaa enemmän ku nuo pehmusteet  :ohnoes Ja tieten nuita frog ribbsejä katsoo miten ne alunperin kiinnitetään niin mieluummin laittaisin itsekin ne kiinni kuten tuossa aikaisemmassa ohjeessa oli eli pitkällä lattaraudalla pohjaan kiinni niin ei luulisi repeävän irti kovin helposti ja tukee varmaankin paljon paremmin.
Mx-5 1.8vvt 16v -91

lahtiain

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 803
  • NA6 '93
Vs: Ovikaaret
« Vastaus #38 : 21.07.13 - klo:22:03 »
Onhan avoauton kori positiivisessa mielessä jäykkä, jotta ei ihan lötkö olisi ajaesa. Se ja matala paino varmasti tekevät suuren edun NCAPissa, jossa auto törmää seinään tai tolppaan (= kori kantaa auton itsensä painon). Todellisessa tilanteessa suuri ongelma kuitenkin on, että jos ei ajeta kolaria toisen Mazdan, Suzuki Cappuccinon tai Lotus Elanin kanssa, tulee se törmäävä auto aivan liian korkealle, jotta MX5:n korirakenteiden vahvat kohdat ottaisivat mitään kuormaa vastaan. Siinä mielessä ovikaaret varmaan parantaa tilannetta, tuodaan jotain paperia (ovet) vahvempaa huomattavasti korkeammalle  kuin helmat, jotka ehkä ainakin hyttysen törmäyksen voisivat kestää. Sitten kun se naapurin SUV työntyy door barseja vasten, niin taitaa olla ihan sama oli niitä tai ei. Hyvä Hard Dog -tyylinen turvakaari, johon Door Barsit kiinnitetään, auttaa varmaan jonkin verran, kun osa energiasta menee kaarta pitkin auton vastakkaiselle puolelle. Samoin door barsien etupään hyvä kiinnitys auton lattiaan, joka kuitenkin on keskivertoa paksumpaa. Joka tapauksessa, Volvot ja MX-5:t on aika vastakohtia kaikessa.

[Ode]

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
Vs: Ovikaaret
« Vastaus #39 : 21.07.13 - klo:22:45 »


Vaikka kuinka kikkailin, en onnistunut löytämään asentoa jossa tohon kaareen murtaa lantionsa. Veikkaisin että kylkikolarissa toikaan ei paljoa auta, mutta nokkakolarissa ohjaamo pysynee parammin muodossaan.

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4101
Vs: Ovikaaret
« Vastaus #40 : 21.07.13 - klo:23:05 »
Vaikka kuinka kikkailin, en onnistunut löytämään asentoa jossa tohon kaareen murtaa lantionsa.

Sulla on näkyy vakiopenkki niin sitä ongelmaa ei varmaan tulekkaan tolla kaarella. Mulla taas on 10 senttiä alempana oma penkki niin osuu just lonkan kohdalle kun tota sun kuvaa katsoo.

Pelaa varmaan ihan hyvin noiden vakiopenkkien kanssa.

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Ovikaaret
« Vastaus #41 : 22.07.13 - klo:07:57 »
Ode, vaikutuksen varmaan huomasi ajossa? Suurikin ero?
ex-NA8C

[Ode]

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
Vs: Ovikaaret
« Vastaus #42 : 22.07.13 - klo:10:03 »
Vaikeetahan näitä on omalla perseellä arvioida. Se on ainakin aika selvä ero, että nyt molemmat ovet sulkeutuvat normaalisti vaikka kärry olisi tunkattuna ylös keskeltä kylkeä. Väittäisin myös että tuulilasin alueen värinät vähenivät aika merkittävästi ja että 62mph shimmy on nyt 65mph shimmy..

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Ovikaaret
« Vastaus #43 : 26.07.13 - klo:04:11 »
Väittäisin myös että tuulilasin alueen värinät vähenivät aika merkittävästi

Tätä minä erityisesti toivoisinkin.

Sen mitä Oden autoon kokeilin eilen istahtaa, niin eihänä nuo noin matalalle toteutetut putket haitanneet autoon kulkua ollenkaan, ei siis millään tavalla  638
ex-NA8C

[Ode]

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
Vs: Ovikaaret
« Vastaus #44 : 13.08.13 - klo:21:31 »
Laitetaas vielä kuvaa lopullisesta tuotteesta: