Molemmat autot on suunnilleen saman ikäisiä ja samoilla ajokilometreilllä. Toisessa veroprosentti on 21 ja toisessa huimat 33. Millähän ilveellä tuo veroprosentti on saatu aikaiseksi ja mistä syystä ??. Keskimäärin veroprosentti näyttäisi olevan 21 vain tämä 1 yksilö on ollut poikkeava.
Juu, huonoakin tuuria voi joskus olla, mutta ei noin suuri ero voi johtua pelkästä tuurista.
Eikös tuo vero määräydy painon tai päästöjen mukaan. Käsittääkseni 1.8 litran koneella varustettu auton on yhtä painava kuin 1.6 litran koneella varustettu, joten se ei ainakaan painon mukaan ole määräytynyt. Tuskin se 1.8 litran kone tuottaa noin paljon enemmän päästöjäkään että vero tuplautuu. Todella outo tapaus.....
Olikos se sun auto ns. facelift malli (v. 2001) ?.
1. Jos EY - tyyppihyväksynnän mukaista CO2 päästöä ei ole, niin vero määräytyy painon mukaan. Edullista koska mäksä on kevyt.
2. Jos tyyppihyväksynnän mukainen CO2 päästö on, niin vero määräytyy sen mukaan laskukaavalla CO2 päästö / 10 + 4, jolloin esim vuoden 99 mallin mäksän veroprosentiksi saadaan 211 / 10 + 4 = 25 %. Uudemmissa malleissa päästöt on samaa luokkaa, joten veroprosentin tulisi olla myös samaa luokkaa !!!.
Tästä on hyvä esimerkki sivustolla https://www.op.fi/op/?cid=150942275&srcpl=3
Esimerkeissä olevaa ALV: a ei nykyään tarvitse maksaa koska EY tuomioistuin totesi sen laittomaksi, eikä sitä lukemaa enää uudemmissa tilastoissa olekkaan.
Ilmeisesti kysyttävä tullilta mikä on kyseisen tapauksen veron määräytymisperuste ?!. Kiitos kuitenkin kommenteista.