Miata.fi

Yleinen => Alusta, jarrut, renkaat ja vanteet => Aiheen aloitti: Aalto - 17.08.12 - klo:20:53

Otsikko: Alustan säätö
Kirjoitti: Aalto - 17.08.12 - klo:20:53
Jos säätää maavaraa vähän isommaksi niin tarviiko tehdä mitään muuta? Muuttuuko rengaskulmat ym.?
Otsikko: Vs: Alustan säätö
Kirjoitti: Aalto - 17.08.12 - klo:20:53
Siis ohjauskulmat.
Otsikko: Vs: Alustan säätö
Kirjoitti: Nicotine - 17.08.12 - klo:20:56
Kyllähän ne yleensä tuppaa muuttumaan. Mutta jos sulla on korkeussäädettäväalusta ja selviät renkaan irrotuksella ja lautasia kierteellä nostamalla, niin eipä tuo välttämätöntä ole. Riippuu tietenki paljonko nostat? Camberithan siinä taitaa enimmäkseen muuttua..

EDIT: ohjauskulmien ei pitäis muuttua ellet irrottele tukivarsia
Otsikko: Vs: Alustan säätö
Kirjoitti: Kari - 17.08.12 - klo:21:15
Näissä on raidetangot aika paljon vinossa yläviistoon, varsinkin madallettuna. Alustan nosto kääntää niitä suorempaan ja sitä kautta lisää haritusta. Näin siis teoriassa. En osaa sanoa aiheuttaisiko joku parin sentin nosto jo oleellisia muutoksia tuohon.

Nostaminen kääntää myös cambereita plussaa kohti, eli vähemmän kisaiseen suuntaan.

Jos edellisestä suuntauksesta ei ole tietoa, niin eihän tuo pahaa tee vaikka käyttäisit säätelyn jälkeen uudestaan koneessa. Tuolla toisessa topikissa tiedetään osaava paikka näillä seuduilla: http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=303.msg29489#msg29489
Otsikko: Vs: Alustan säätö
Kirjoitti: Aalto - 19.08.12 - klo:13:18
Auto on madallettu ja siinä on tosiaan sellainen kierrelukitussysteemi. Pihatiessä kolahtaa pohja kiveen ellei aja varovasti. Ehkä hakkaan kiven pois ja pidän mataluuden (onhan se aika siistiä).
Otsikko: Vs: Alustan säätö
Kirjoitti: wagner - 19.08.12 - klo:16:38
Ehkä hakkaan kiven pois ja pidän mataluuden (onhan se aika siistiä).

 biggthumpup. Juuri näin. Ja onhan käsipelein tehty louhintatyö oivaa hyötyliikehdintää.

Otsikko: Vs: Alustan säätö
Kirjoitti: Samsa - 31.08.12 - klo:18:14
(http://www.miata.fi/kuvat/iskari.jpg)

Onko tää ihan normaalia et iskarien toi säätö voi näyttää silmään noin eri mittasilta. Kuva takaiskareista. Auto on täysin suorassa takaata. Kummastakin vanteen keskiöstä on tasan 320mm kaaren reunaan.

Ja jos joku miettii et ehkä oon ruuvannu tuota jousen kohtaa ylöspäin niin sekää ei pidä paikkaansa. Noi ylimmät säätökiekot on millilleen yhtä kaukana iskaritolpan yläpäästä.
Otsikko: Vs: Alustan säätö
Kirjoitti: hrnt - 31.08.12 - klo:19:15
IMO ei ole ihan normaalia. Ihan villinä veikkauksena heitän että sulla on vastaava heitto etupäässä, mutta päinvastaisena.
Otsikko: Vs: Alustan säätö
Kirjoitti: Samsa - 31.08.12 - klo:19:55
IMO ei ole ihan normaalia. Ihan villinä veikkauksena heitän että sulla on vastaava heitto etupäässä, mutta päinvastaisena.

But what do you know. Näinhän se vähän tais ollakkin  :) . Etu-oikee kulma oli 1,5cm liian matalalla. Korotin sitä ja pitää nyt uudestaan mitata tuo taka-vasen kulma. Saatana kun loppuis nyt tuo sade vaan...  vash
Otsikko: Vs: Alustan säätö
Kirjoitti: Samuli - 31.08.12 - klo:21:40
Kai siellä Vaasassa on parkkihalleja?
Otsikko: Vs: Alustan säätö
Kirjoitti: hrnt - 31.08.12 - klo:22:18
Siinähän käy just niin että kun säädät vaikka etuoikeeta kulmaa ylöspäin, niin takavasen laskee vastaavasti, ja jos sitten käyt korjaamassa takavasemmalta ylös, niin auto on suorassa, mutta tolppien säädöt on hieman hassusti (2 pidempää tolppaa), joka varmasti näkyis kulmapainoissa. Ite lähtisin siitä liikkeelle että akseli kerrallaan säädät tolpat saman mittasiks, ja vasta kun projekti on valmis, niin auto varmasti tasaselle, ja sitten vasta mittaamaan. Itellä kävi ihan sama kun ekan kerran asentelin säädettävää alustaa (ja tein sen hieman epätasaisella alustalla)
Otsikko: Vs: Alustan säätö
Kirjoitti: Samsa - 31.08.12 - klo:23:42
Joo niin mä ajattelin sen tehdäkkin. Yks akseli kerrallaan. Oon tallin pihalla noita säädelly ja se kohta tosiaan on epätasanen. Otan huomenna botniaringille tunkin mukaan ja säätelen siel kun en varmaan ajamaankaan vielä mene.

jälki edit:
Joo autosta tuli ihan eri ajaa kun sai noi tolpat oikeelle korkuudelle  facepalm miten mä välillä voin feilata näin kovaa.