Kirjoittaja Aihe: Paremmat jarrut  (Luettu 74623 kertaa)

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #60 : 23.08.09 - klo:21:02 »
Ok sitten teen ne noilla hyllyssä olevilla nelimäntäsillä ;)

Täytyy tehdä laserille ohjelmat ja ajattaa kaverilla osat. Miinuksenahan tuossa tulee sitten se että ei varmaan mahdu 15" alle enää(talvirenkaat).

Timi

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1685
  • NA6CET
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #61 : 23.08.09 - klo:21:09 »
Endurance saloon autoissa onnistutaan tunkemaan 300mm levyt+ 4mäntäiset willwoodit 15" vanteisiin. Onko niissä vaan hoikempi satula?
NA '93 1.6 Turbo Ecoboost

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #62 : 23.08.09 - klo:21:18 »
Joo siis ongelmaksi muodostui ainakin 205 gti pösössä se että vannetta olisi pitänyt viedä 20mm ulommaksi. Jolloin rengas taas tuli liikaa ulos kaaresta. Noi on jotkut mun vanhan bimmerin mukana tulleet satulat.

Voi olla että eivät mahdu edes noiden ~285 millisten levyjen kanssa mistä aattelin muokata levyt (jääny hyllyyn yhdet bimmerin levytkin).

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #63 : 24.08.09 - klo:16:22 »
Hyvin toimii yellow stuffit + paremmat jarrunesteet. Muutaman kerran olen kokeillut kadulla pysähtymistä ja selvästi aiempaan tehokkaammin jarruttaa ja lisäksi Alastarossakin jarrut tuntuivat hyviltä, vaikka en kovin kovaa ajellutkaan. Eli teräspunosletkuja ei ole ainakaan mun autoon tulossa ja kun niitä ei käytä Murtookaan edes kilpa-autossaan, niin ainakaan itse en näe niille tarvetta.

Marok

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 789
    • MX-5 päiväkirja
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #64 : 13.07.10 - klo:18:50 »
Ahvenistolla tuli testattua uusia HEL:n teräspunosletkuja ja vaikutus oli kyllä toivottu. Tuntuma parani huomattavasti ja erityisesti kovaa jarrutettaessa oli helpompi jarruttaa ilman että etupyörät lopulta lukkiutuivat. Samoin poistui ikävä epätasapaino etupäästä. Nyt ei ihan jarrutuksen viime metreillä esim. lukita oikeata etupyörää, mikä aikaisemmin tapahtui pääsuoran päässä.

Poljintuntuma tai -voima ei muuttunut oikeastaan mihinkään suuntaa. Muuten jarruista siis löytyy 1.8:n "isot" etulevyt (autohan on 1.6:n) ja kierros Ferodon DS2500:ia. Oikein hyvin pysähtyy!  :D

Timi

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1685
  • NA6CET
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #65 : 13.07.10 - klo:18:58 »
No pitää sitten itsekin kehua EBC:n yellowstuffeja! Huima ero vakiopaloihin, ei häivy, jarrupito huippua muuten vakio 1.8 levyillä. Jos ensi talvena huvittaisi heittää blingbling teräspunosletkut alle...  8)
NA '93 1.6 Turbo Ecoboost

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #66 : 13.07.10 - klo:19:50 »
Mulla on vakiopalat mutta teräspunosletkut ja täytyy sanoa että on helpot hallita.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

MaMa

  • Juniori
  • Viestejä: 21
  • NB 1999 10AE
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #67 : 23.07.11 - klo:10:14 »
Heitetääs tähän väliin huomio, että mx5partsissa olis just nyt EBC:n jarrutarvikkeet tarjouksessa.

http://www.mx5parts.co.uk/specials.php/ (löytyy myös jarrujen alta)

Itse ajattelin tilata redstuffit tai ehkä yellowstuffit niin kehtaisi käydä radallakin. Olisko jotain suosituksia mitä muuta kannattaisi tilata kun jarrupalojen vaihtoon ryhtyy? Onko esim. noiden jarruletkujen vaihtaminen kuinka kova urakka ja tuoko huomattavaa hyötyä?

diskis

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 362
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #68 : 23.07.11 - klo:16:27 »
Itse ajattelin tilata redstuffit tai ehkä yellowstuffit niin kehtaisi käydä radallakin. Olisko jotain suosituksia mitä muuta kannattaisi tilata kun jarrupalojen vaihtoon ryhtyy? Onko esim. noiden jarruletkujen vaihtaminen kuinka kova urakka ja tuoko huomattavaa hyötyä?

Ihan makuasia että miten haluaa auton käyttäytyvän, ja vähän omasta taidostakin kiinni. Mulle nuo yellowstuffit ja teräspunosletkut oli vähän liian "tehokkaat", sai nimittäin niin helposti pyörät lukkoon maksimijarrutuksessa. Perusletkuissa on vähän joustovaraa, niin on helpompaa säätää jarruvoimaa tarkemmin, kun polkimen liikerata on hieman pidempi. Jos olisi ABSit alla, niin sittenkin halutaan maksimi pysähtymisvoima ja teräspunosletkut tuo ne viimeiset prosentit esille. Letkujen vaihto itsessään ei ole kova urakka, samassa ne menee palojen kanssa. Taitaa auton nosto ja renkaan irrotus viedä enemmän aikaa.

Ja vaihda jarrunesteet. Todella vanhan töhnän poisto auttaa enemmän jarrutehoon kun palojen päivitys vakiosta yellowstuffiin :)

Ja jos on vähän vanhempi auto, niin jarrusatulat voisi ehkä rempata. Uudet tiivisteet, ja hioo ruosteet pois männästä, niin heti jarruttaa tehokkaammin.

  _____/_____
D'-.    | /  )
'(O)'-...'(O)'


diskis

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 362
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #70 : 29.04.12 - klo:17:48 »
Sopiiko seuraavat palat omaan autoon, mihin ilmeisesti vaihdettu 1.8:in jarrut (?).

Ei kai? Kulutit nämä palat juuri loppuun: 1 x   EBC Yellowstuff Front Pads, Mk1 1.6   £45.65

  _____/_____
D'-.    | /  )
'(O)'-...'(O)'

sasu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 768
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #71 : 29.04.12 - klo:19:18 »
Mulla on etu ja takapalat loppu, meinasin vaan että käykö noi ebay:stä löytyneet axxisin palat noihin mun jarruihin? Tietäisin vaan mitä tilaan tuolta, ettei tuu vääriä.

lahtiain

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 803
  • NA6 '93
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #72 : 29.04.12 - klo:23:01 »
Mulla oli viime syksynä Motulin RBF600 nesteet, 115hv:n OEM levyt ja Yellowstuffit. Tälle kaudelle lisätty HELin teräspunosletkut ja vaihdettu samalla toki tuoreet Motulit nesteiksi.


Itse en kyllä allekirjoita tuota, että lukkiutuisi helpommin teräspunosletkuilla, päin vastoin. Koska radalla poljintuntuma on välittömämpi, on helpompi tehdä pieniä korjaavia liikkeitä esim. mutkaan taittaessa ja jarrulla on hyvä viimeistellä apexiin osuminen, kun pienikin polkimen liike tuntuu heti auton jarrutuksessa ja siten etupyörien pidossa. Toki lukittuakin tuli, ja edelleen mulla menee apukuskin puolen oikea rengas ensimmäisenä lukkoon, eli tätä ongelmaa ei poistanut.

En tiedä turbopeleistä, mutta vakiotehoilla jo nuo pikkujarrut tuntuvat aivan täysin riittäviltä rata-ajoon, kunhan vain perusteet ovat kunnossa, jotta jarruista saa kaiken irti.

Jari

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 347
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #73 : 29.04.12 - klo:23:44 »
Mulle tuli just ennen alastaroo uudet greenstaffit alle, tuntuivat toimivan tosi hyvin meikäläisen käytössä radallakin, ei mitään ongelmia.  donatello

Viime kesänä vakiopaloilla jarrut rupesi häviämään 4-5 kierroksen jälkeen.
-15 Ooppeli A ST 1,4T AT
-10 Avant 218
-90 MX5 Miata
-96 Honda Shadow 600

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #74 : 30.04.12 - klo:08:31 »
Itse en kyllä allekirjoita tuota, että lukkiutuisi helpommin teräspunosletkuilla, päin vastoin.

Lähinnähän toi tulee esiin heti vaihdon jälkeen, kun on tottunut painamaan poljinta tietyn määrän ja sitten ku wanhat kumiletkut ei oo antamassa periks, niin samalla polkimen liikkeellä jarruttaakin paljon paremmin. giggle

Ohan nuo toki paljon paremmat heti kun niihin tottuu.
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa