Kirjoittaja Aihe: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een  (Luettu 60699 kertaa)

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #150 : 13.04.13 - klo:22:43 »
Conti/Misukka omistajat tuuppaa ajelemaan Porscheilla, nokian renkaista en uskalla sanoa mitään hyvää.
Halpa auto=halvat renkaat..


Tossa mun työsuhdetilahelvetissä on toinen setti kesä misukoita menossa. Tehtaalta se tuli Primacy HP.t alla  ja ne kesti yhden kesän / 22 tkm , vaikka välillä pyöriteltiin edestä taakse jne . Nyt on toinen setti Misukkaa , mallina uudempi Primacy 3 . 10tkm ajettu ja noin 4-5 mm pintaa mitattiin kun ne eilen hain alle. Koko on pirun kallis 235/45/18 = 1200-1300 euroa kierros . Ymmärrän siis pointtisi siitä että ostaakseen tollasia renkaita pitäis olla miljonääri. Onneksi ei tarvitse itse maksaa .
työn alla : 205GTI " MI16"

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #151 : 13.04.13 - klo:23:58 »
Jos sellainen paja kuin Brabus on valinnut tietyn Yokohaman mallin yhden autonsa renkaaksi vois kuvitella et se on ihan toimiva.........
Suomes ei ymmärretä pääsääntöisesti kuin muutamia merkkejä kun niitä on aina myyty tällä.

Nokian Hakka7 195R15" mäxässä talvella ja toimii eikä ole liian löysä talvirenkaat Nokia osaa kesärenkaita ei niinkään.

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #152 : 14.04.13 - klo:00:44 »
Itselle avautu mx-5:n ja rata-ajon myötä ihan toinen maailma kumien osalta, yhtäkkiä löyty ihan tuntemattomia merkkejä ja malleja, jotka on jotain ihan muuta mihin oli tottunu. Eipä taida esim. nokia tehdä yksiäkään ratakelposia kumeja... Nykyään katse suuntautuu näihin merkkeihin: yokohama, toyo, bridgestone, kumho, dunlop, pirelli, hankook, BFGoodrich, federal jne. Isoin ongelma on monesti kumien kanssa joko hinta tai saatavuus, kun nykyään ei monia mielenkiintosia kumeja tehdä alle 17" koossa.

Edit: kyllhän noi nokian hakka blackit olis kokeilemisen arvoset jos löytyis 15" kokoja ja hinnat olis inhimillisempiä. Hinnan puolesta noiden pitäis antaa selvästi pataan yokon ad08:lle, ja kilpailla lähinnä r888 ja a048 kanssa...
« Viimeksi muokattu: 14.04.13 - klo:01:40 kirjoittanut hrnt »

Norrena 2

  • Juniori
  • Viestejä: 38
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #153 : 20.04.13 - klo:22:39 »
Ajokilometrejä tulee NB:n mittariin noin 30000 vuodessa, kesärenkaina 185/65/15 talvikuvioiset hakkapeliitat. Sopii parhaiten mun käyttöön, kun en ole rata-ajosta kiinnostunut, vaan tulee joka päivä ajettua roudan vääntämillä maanteillä ja paljon myös hiekkateillä. Pehmeärunkoinen rengas toimii Suomen tieolosuhteissa parhaiten. Ainoa huonopuoli on meluisuus maantieajossa kun on sen verran karkea kuviointi. Vastaavasti pito kuraisilla hiekkateillä loistava, kuten kuvasta näkyy.

 
« Viimeksi muokattu: 30.04.13 - klo:20:42 kirjoittanut Norrena 2 »

Sami

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 791
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #154 : 04.05.13 - klo:11:16 »
kuvasta päätelle termi "katukäytössä" saa ihan uusia ulottuvuuksia  ;)

Ilpo

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 62
  • MX 5 NC 2.0 PRHT
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #155 : 01.08.13 - klo:09:29 »
Luin kaikki rengaskeskustelut läpi kertaalleen. Sekä katu- ja ratarengasosiot. Tavoitteena oli luoda käsitys eri renkaiden soveltuvuudesta Miataan. Saada jonkinlainen käsitys harrastajien omista kokemuksista eri renkaista.

MX-5 NA:ssa on nyt alla Goodyear Eagle F1 195/50-15. Kulutuspinta on lopussa. Uudet renkaat pitäisi hankkia. Goodyearin uutta Eagle F1 Asymmetric 2 ei saa 15-tuuman koossa. Jotakin muutta siis on alle laitettava.

Olen ollut tyytyväinen Goodyear renkaisiin. Tosin kokemusta ei juurikaan muista renkaista ole. Ostin nämä käytettynä Miataan. Silloin ainakin huomasi selkeän eron silloisiin "perheauton" renkaisiin. Merkkiä en muista.
Goodyearit alle laitettuani: melu hieman kasvoi, auton vaappuminen loppui, ajo jämäköityi, ohjausvaste on viiveetön. Pitoa on minun ajotyyliille ollut riittävästi. Sateella en ole yrittänytkään saavuttaa renkaan pitorajoja. Ajanut sateella maltilla.

Itse laittaisin renkaalta vaadittavat ominaisuudet seuraavaan järjestykseen: 

-jämäkkä ajotuntuma, looginen käyttäytyminen
-ei uraherkkä
-vähäinen rengasmelu, Miatassa riittää melua muutenkin jo omasta takaa
-pito kuivalla ei varmaan koskaan mikään ongelma, en aja auton ja renkaan suorituskyvyn rajoilla juurikaan
-yllätyksetön märällä

Pieni pää on ihan sekaisin mitä nyt ostaisi katukäyttöön. Eri merkkejä vilahtelee forumilla: Pirelli, Hankook, Goodyear, Toyo, jne.

Vannekoon pidän ennallaan. Alustaa en tontita. Alla KYB Axg ja uudet originaali jouset.

Uskon, että en ole yksin "ongelman" kanssa.

Perusteltuja ehdotuksia saa esittää.

Una

  • Vieras
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #156 : 01.08.13 - klo:10:53 »
Loppupeleissä kovin harva valmistaja tekee niin surkeaa kumia että sitä ei kehtaisi alle katukäytössä laittaa, jos siis jätetään nyt laskuista pois nuo kiinan ja korean ihmeet. Jokaisella valmistajalla toki on omat mallinsa urheilullisempaan ajoon ja perheenäitien kauppareissuautoihin.

Itse tykästyin Barumin Bravuris 2:een tuon käyttöauton alla, vaikka aluksi olinkin sitä mieltä että en kyllä mitään muuta alle laita kuin jonkun premium-valmistajan tekeleet. Onneksi tuttu rengasmyyjä tiesi paremmin ja tuota jaksoi suositella.

Rengasmelu pieneni Pirellin P7 .ensiasennusrenkaaseen verrattuna huomattavasti ilman mitään haittapuolia ja tuntuisi myös kestävän kadulla pidempään. Lisäksi tuo toimi radallakin ihan loogisesti eikä parin ratapäivän aikana vielä mitenkään katastrofaalisen paljoa kulunut kunhan tuli varikolle siinä vaiheessa kun luisto alkoi lisääntyä.

Vaikka omat kokemukset ovatkin vääränmerkkisellä autolla saatuja, niin rengaskoko ainakin on samaa luokkaa. Ensiasennusrengas oli 215/45R16 ja nyt alla 205/45R16, koska ensin mainitussa ei löydy tarjontaa ja hintakin oli huomattavasti kalliimpi.

Sami

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 791
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #157 : 01.08.13 - klo:13:54 »
Itse tykästyin Barumin Bravuris 2:een tuon käyttöauton alla, vaikka aluksi olinkin sitä mieltä että en kyllä mitään muuta alle laita kuin jonkun premium-valmistajan tekeleet. Onneksi tuttu rengasmyyjä tiesi paremmin ja tuota jaksoi suositella.

itsellä oli mäxässä 215/40/17 koossa myös Barum Bravuris 2. ainoa syy miksei ole enää on vaihtaminen Federal 595 RS-R:iin. on polteltu paljon gummia, ajeltu 200kmh saksan baanalla ja jonkin verran myös ahvenistolla. ainoa paikka missä ominaisuudet loppuivat kesken oli ahveniston suolenkillä. mutta eivätpä ainakaan sulaneet alle niinkuin erään nissanimiehen melko tuoreet continentalit ::) saman konsernin tuotteista itse ottaisin siis barumit mielelläni uudestaan. 25tkm kestivät takakumit ja etummaiset menis vielä varmaan toisen mokoman. itse ostin omani kaverilta joka on continentalilla töissä, perustuen aikaisempiin kokemuksiin kaverien autoista samoilla kumeilla. bravurikset on vähän niinkuin nuo nykyiset federalitkin. eivät varmasti markkinoiden parhaat, mutta ominaisuudet ovat enemmän kuin kohdallaan ja varsinkin hintaansa nähden pirun hyvä sijoitus.

Ilpo

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 62
  • MX 5 NC 2.0 PRHT
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #158 : 01.08.13 - klo:15:08 »
http://www.rengasvertailu.fi/rengastestit/kesarengastestit/

Täältä löytyy TM:n ja Tuulilasin renkastestien tuloksia.

 

Urban

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 327
  • ex Miata 1991
    • ex Miata 1991
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #159 : 01.08.13 - klo:22:29 »
MX-5 NA:ssa on nyt alla Goodyear Eagle F1 195/50-15. Kulutuspinta on lopussa. Uudet renkaat pitäisi hankkia. Goodyearin uutta Eagle F1 Asymmetric 2 ei saa 15-tuuman koossa. Jotakin muutta siis on alle laitettava.

...

Perusteltuja ehdotuksia saa esittää.

Mulla pian rengashankinta edessä ja jatkan Toyo T1R renkailla. Olen ollut erittäin tyytyväinen joten miksi vaihtaa. Kaikinpuolin mielestäni hyvät ja sopivat omalle autolle. Tässä yksi päivä tuli sateella hyvin nopea jarrutus vaihtuviin valoihin noin 60km/h vauhdista ja ihan ihmetytti miten ärhäkästi pysähtyi, lukkoon meni viimeiset puoli metriä. Kuin ei olisi sadetta ollutkaan. Lisäksi sateella kiva leikkiä perän kanssa, ei yllätyksiä ;)

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #160 : 01.08.13 - klo:23:06 »
Olen ollut tyytyväinen Goodyear renkaisiin. Tosin kokemusta ei juurikaan muista renkaista ole. Ostin nämä käytettynä Miataan. Silloin ainakin huomasi selkeän eron silloisiin "perheauton" renkaisiin. Merkkiä en muista.

Oikeastaan sä just kuvailit itekin, että miks näissä rengasjutuissa menee pää sekasin. Jos on ens jotkut wanhat mitkälie randomirenkaat ja laittaa tilalle mitkä tahansa "hyvät" renkaat, niin nehän on tosi paljon paremmat. Ja sittenhän sitä helposti kehuu, että ne on tosi hyvät. :)

Niinkun Una tossa jo sanokin, ni ei hyvien merkkirenkaiden välillä niin kauheita eroja oo, että jonkun osto ois erityisen suuri moka. Yleensä ne jopa toimii kelillä ku kelillä, toisin ku sateella slikseiks muuttuvat kiinakumit. Ja niilläkin pärjää, jos sen kanssa haluaa elää. giggle

Jos jaksat lueskella vielä, ni ignoroi suoraan kaikki, missä vaan puhutaan jostain renkaasta, mut ei kerrota mihin sitä vertaa. Ja parhaat vinkit saat tietty niistä jutuista, missä on vertailupohjana toi sulle tuttu Eagle F1. Se on kuitenkin jo sen vertaa hyvä kumi, et moni sporttikumi jääkin toiseks, vaikka ne omistajastaan hyvältä tuntuiskin.
(lontookskin kannattaa lukea, löytyy paljon enempi asiaa)
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

tuma

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 828
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #161 : 02.08.13 - klo:03:11 »
Ja sekin on yksi asia että mikä on budjetti?

Saahan niitä hienoja "merkkirenkaita", mutta halvemmalla saa esimerkiksi Toyoa. Itse tilasin camskilssiltä ja tais maksaa tuon kokoiset 153€ kotiin kannettuna. Kuljettaja vielä lähti talkoisiin mukaan ja vietiin Focuksen peräkonttiin, mitäs minä niillä kotona olisin tehnyt.

On riittänyt omiin tarpeisiin. En käy radalla ja maantielläkin ajan maltilla, enkä koskaan tietenkään ylinopeutta  whistle

Vertailukohtana yli 10 vuotta vanhat Nokian kitkat, joissa oli kyllä oma  hauskuutensa, kun pitoa ei ollut kunnolla kuivallakaan.
NA 1,6l ´91 Classic Red

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #162 : 02.08.13 - klo:04:03 »
Ja sekin on yksi asia että mikä on budjetti?

Saahan niitä hienoja "merkkirenkaita", mutta halvemmalla saa esimerkiksi Toyoa.

Olettaisin, ettei budjetti oo ratkasevin asia, kun ei Ilpo sitä listannut. Ekana on "jämäkkä ajotuntuma", mikä mun mielestä karsii Toyot* heti pois. Guuglesta 3 ekaa osumaa, missä on juttua F1 vs. T1-R molempia kokeilleilta, niin kahdessa mainitaan miten löysät seinämät Toyoissa on (sama mihin ite petyin) ja muutenkin huonompi pito, eikä kukaan kehu sitä. Onhan ne tosiaan hintasikseen ihan hyvät, mut F1 on aika kova lähtökohta, jos ei halua tulla alaspäin. :)


* Jos nyt T1-R:stä oli puhe. Mulla on katukumina Toyon R888, missä ei oo ollenkaan tota T1-R:n lötköyttä. Mut ei niitäkään kehtaa Ilpolle suositella, kun noi taasen on uraherkät ja meluisat.
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Tumppi

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 85
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #163 : 02.08.13 - klo:07:36 »

Olen ollut tyytyväinen Goodyear renkaisiin. Tosin kokemusta ei juurikaan muista renkaista ole. Ostin nämä käytettynä Miataan.


No hyvä, mutta osta Yokohama S Drive, ja tiedät kyllä Ilpo miksi  ;)
Miata NC-06

Morden

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 899
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #164 : 02.08.13 - klo:09:40 »
Jos ei oo tarvetta/aikomusta käydä radalla, niin suosittelen halpaa aasialaista: Sailun Atrezzo SH402. Omat kokemukset on ensiks yhen mersun alta, toiseks miatan alta, ja kolmanneks sit toisen mersun alta. Ajokäytös on erittäin neutraali ja mukava, ja sateella pito irtoaa erittäin rauhallisesti ja yllätyksettömästi. Ja on myös mukavan hiljanen rengas jopa 225 leveydellä, sekä halpa.  biggthumpup.
'99 MB C220cdi