Miata.fi

Yleinen => Osto, tuonti ja verotus. => Aiheen aloitti: Larppa - 23.05.17 - klo:09:31

Otsikko: Pian uusi Miata
Kirjoitti: Larppa - 23.05.17 - klo:09:31
Moi! Olen ajatellut ostavani ensimmäiseksi autoksi Miatan Puolasta ensi kesänä. Onko kenelläkään kokeneella vinkkejä mitä kannattaa pitää mielessä Miataa ostaessa? Esim. mikä vuosimalli on kestävin, mihin Miatan versioon löytyy helpoiten osia (Mk1 Mk2 vai Mk3) yms.
Ja siis oon vasta 15 (ostohetkellä), ostan auton jo aikaisin niin voi vähitellen ostaa ja asennella osia niin on valmis sitten kun pääsee kunnon teillä ajeleen (voisitte jakaa vähän mielipiteitä että onko tuo auto järkevää ostaa jo nyt)!

P.S. Alla on auto jota olen katsellut

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170523/0b4288ca19f90b75f0af0d32ee0c0ade.jpg)
Otsikko: Vs: Pian uusi Miata
Kirjoitti: Tem - 23.05.17 - klo:10:00
Ei kait noilla kestoissa mitään oleellista eroa oo, että sen takia kannattais valkata.

Osiakin saa vielä helposti kaikkiin, jonkun ajan myötä tietty vanhempien kanssa saattaa mennä enempi haeskeluks, uusin on varmaan varmin ton suhteen.

Mut on noi korit keskenään sen vertaa erilaisia, et kannattaisko ihan ekana päättää mistä itte tykkäis eniten? Tai jopa kokeilla niitä?
Otsikko: Vs: Pian uusi Miata
Kirjoitti: wagner - 23.05.17 - klo:10:49
http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=1283.0  Toi kannattaa luskella läpi. Eiköhän tuolla ala olla jo kaikki hyvät vinkit siitä mitä kannatta ottaa huomioon, kun Miataa lähtee etsimään.

Osien saatavuudesta saat jonkinlaisen kuvan selailemalla näitä: http://ilmotorsport.de/en/  ja http://www.mx5parts.co.uk/ 

Jälkimmäisestä saa sähköpostilla kyselemällä sellaisiakin osia, joita nettikaupassa ei ole listattu. Käytettyä osaa löytyy eBay:stä niin briteistä kuin saksastakin.
Otsikko: Vs: Pian uusi Miata
Kirjoitti: Larppa - 23.05.17 - klo:10:52
Ei kait noilla kestoissa mitään oleellista eroa oo, että sen takia kannattais valkata.

Osiakin saa vielä helposti kaikkiin, jonkun ajan myötä tietty vanhempien kanssa saattaa mennä enempi haeskeluks, uusin on varmaan varmin ton suhteen.

Mut on noi korit keskenään sen vertaa erilaisia, et kannattaisko ihan ekana päättää mistä itte tykkäis eniten? Tai jopa kokeilla niitä?
Ite tykkään varmaa eniten mk2 ensimmäisistä malleista (1999-2002) ja oli tuossa kiikarissa vuoden -99 malli

Lähetetty minun SM-J500FN laitteesta Tapatalkilla

Otsikko: Vs: Pian uusi Miata
Kirjoitti: Larppa - 23.05.17 - klo:11:10
Ja osaisiko joku sano kuinka paljon Miatan maalaus maksaisi suurin piirtein?

Lähetetty minun SM-J500FN laitteesta Tapatalkilla

Otsikko: Vs: Pian uusi Miata
Kirjoitti: Una - 23.05.17 - klo:11:15
1-3 tonnia. Onks tarpeeks suurpiirteistä? Ihan riippuu kuka tekee ja missä ja millä värillä..
Otsikko: Vs: Pian uusi Miata
Kirjoitti: Larppa - 23.05.17 - klo:11:19
1-3 tonnia. Onks tarpeeks suurpiirteistä? Ihan riippuu kuka tekee ja missä ja millä värillä..
Juu, kiitos tiedosta. Mietin vaan sillä että kannattaako ostaa halvempi Miata harmaana ja maalata se vai ostaa hieman kalliimmalla punaisen värisen

Lähetetty minun SM-J500FN laitteesta Tapatalkilla

Otsikko: Vs: Pian uusi Miata
Kirjoitti: Una - 23.05.17 - klo:11:21
Ehdottomasti valmiiks oikean värisenä. Puutteellisesti tehty värinvaihto laskee jälleenmyyntiarvoa aika lailla jos ihan perusväreistä puhutaan..
Otsikko: Vs: Pian uusi Miata
Kirjoitti: Larppa - 23.05.17 - klo:11:23
Ehdottomasti valmiiks oikean värisenä. Puutteellisesti tehty värinvaihto laskee jälleenmyyntiarvoa aika lailla jos ihan perusväreistä puhutaan..
Okei, sitten vain metsästämään punaisen väristä :)
Otsikko: Vs: Pian uusi Miata
Kirjoitti: Avt0mat - 23.05.17 - klo:12:28
Varteenotettavana vaihtoehtona auton yliteippaus haluttuun väriin. Tonnilla saa hyvän melkein mistä vaan.
Otsikko: Vs: Pian uusi Miata
Kirjoitti: Larppa - 23.05.17 - klo:12:31
Varteenotettavana vaihtoehtona auton yliteippaus haluttuun väriin. Tonnilla saa hyvän melkein mistä vaan.
Selvä, täytyy sekin vaihtoehto pitää mielessä!
Otsikko: Vs: Pian uusi Miata
Kirjoitti: Larppa - 23.05.17 - klo:12:31
Mitä mieltä olette, mitä osia kannattaa ensimmäiseksi ostaa Miataan?

Lähetetty minun SM-J500FN laitteesta Tapatalkilla

Otsikko: Vs: Pian uusi Miata
Kirjoitti: Avt0mat - 23.05.17 - klo:12:36
Renkaat, jarrut, alusta, kallistuksenvakaajat, turbo, moottorinohjaus ja putkisto. Näillä pääsee jo pitkälle.
Otsikko: Vs: Pian uusi Miata
Kirjoitti: Larppa - 23.05.17 - klo:12:41
Renkaat, jarrut, alusta, kallistuksenvakaajat, turbo, moottorinohjaus ja putkisto. Näillä pääsee jo pitkälle.
Renkaiksi ajattelin Michelin Pilot Sport 3:sia, turboksi IlMotorsport Turbolader DH0133J:tä ja putkistoksi Cobalt Exhaust Systemiä. Voit toki ehdotella muitakin, jos tulee mieleen :)
Otsikko: Vs: Pian uusi Miata
Kirjoitti: Tem - 23.05.17 - klo:13:45
Ymmärrän kyllä, että polte on hurja, jos jo 15-vuotiaana on mahis ostaa sporttiauto ja ahtaa ja maalauttaa se. Mut kannattaisko nyt kuitenkin ennen suurempaa virtuaaliviritystä ostaa se auto? :)
Otsikko: Vs: Pian uusi Miata
Kirjoitti: Larppa - 23.05.17 - klo:13:48
Ymmärrän kyllä, että polte on hurja, jos jo 15-vuotiaana on mahis ostaa sporttiauto ja ahtaa ja maalauttaa se. Mut kannattaisko nyt kuitenkin ennen suurempaa virtuaaliviritystä ostaa se auto? :)
Virtuaaliviritystä?
Otsikko: Vs: Pian uusi Miata
Kirjoitti: Tem - 23.05.17 - klo:13:50
Ymmärrän kyllä, että polte on hurja, jos jo 15-vuotiaana on mahis ostaa sporttiauto ja ahtaa ja maalauttaa se. Mut kannattaisko nyt kuitenkin ennen suurempaa virtuaaliviritystä ostaa se auto? :)
Virtuaaliviritystä?

No millä nimellä sitä etukäteissuunnittelua nyt haluaakaan kutsua, meilläpäin se on nimetty virtuaaliviritykseks. :)
Otsikko: Vs: Pian uusi Miata
Kirjoitti: Larppa - 23.05.17 - klo:13:53
Ymmärrän kyllä, että polte on hurja, jos jo 15-vuotiaana on mahis ostaa sporttiauto ja ahtaa ja maalauttaa se. Mut kannattaisko nyt kuitenkin ennen suurempaa virtuaaliviritystä ostaa se auto? :)
Virtuaaliviritystä?

No millä nimellä sitä etukäteissuunnittelua nyt haluaakaan kutsua, meilläpäin se on nimetty virtuaaliviritykseks. :)
Aa okei, siis mulla ei oo ihan vielä rahat kasassa. Syyslomaan mennessä saan varmaan kerättyä n. 900€ tai sitten odotan ensi vuoden hiihtolomaan jolloin rahaa on jo 1400€. Yritän pyytää vähän rahallista avustusta lähisukulaisilta, mutta en usko että he voivat ihan tonnia antaa (jos siis ostan tän vuoden puolella niin tarvitsen tonnin heiltä mutta jos ostan ensi keväänä niin tarvitsen "vain" 400€
Otsikko: Vs: Pian uusi Miata
Kirjoitti: Larppa - 23.05.17 - klo:13:54
Osaisiko joku sanoa kuinka paljon saa tingittyä pois tuosta autosta hintaa (auto näkyy "aloitusviestissä")

Lähetetty minun SM-J500FN laitteesta Tapatalkilla

Otsikko: Vs: Pian uusi Miata
Kirjoitti: Una - 23.05.17 - klo:14:36
Ei ole täällä kristallipalloa kenelläkään että voisi myyjän puolesta tuota sanoa. Yleisesti ottaen voi kyllä todeta että 2 tonnin miata, varsinkin NB-korimallina voi olla todella riskialtis ostos ja hitsauskoneen on syytä pysyä tukevasti kourassa.
Otsikko: Vs: Pian uusi Miata
Kirjoitti: Larppa - 23.05.17 - klo:14:44
Ei ole täällä kristallipalloa kenelläkään että voisi myyjän puolesta tuota sanoa. Yleisesti ottaen voi kyllä todeta että 2 tonnin miata, varsinkin NB-korimallina voi olla todella riskialtis ostos ja hitsauskoneen on syytä pysyä tukevasti kourassa.
Kuvassa oleva auto on NA-korimallia (auto vuosimallia -98

Lähetetty minun SM-J500FN laitteesta Tapatalkilla

Otsikko: Vs: Pian uusi Miata
Kirjoitti: Tem - 23.05.17 - klo:14:47
Näyttäis kyllä NB:ltä, jos tosta ekan postin punasesta puhutaan?

Yleisesti ottaen voi kyllä todeta että 2 tonnin miata, varsinkin NB-korimallina voi olla todella riskialtis ostos ja hitsauskoneen on syytä pysyä tukevasti kourassa.

Ja vielä yleisemmin, ni halvin on yleensä syystä halvin. Puolan halvin taas on monesti Saksasta roudattu raato, jota ei siellä oo enää saatu kilpiin. Mahdollisesti hyvinkin pommi, jossei jopa varastettu.. :-X
Otsikko: Vs: Pian uusi Miata
Kirjoitti: Larppa - 23.05.17 - klo:14:51
Näyttäis kyllä NB:ltä, jos tosta ekan postin punasesta puhutaan?

Yleisesti ottaen voi kyllä todeta että 2 tonnin miata, varsinkin NB-korimallina voi olla todella riskialtis ostos ja hitsauskoneen on syytä pysyä tukevasti kourassa.

Ja vielä yleisemmin, ni halvin on yleensä syystä halvin. Puolan halvin taas on monesti Saksasta roudattu raato, jota ei siellä oo enää saatu kilpiin. Mahdollisesti hyvinkin pommi, jossei jopa varastettu.. :-X
No saisko jo kahdella ja puolella tonnilla hyvän vai täytyykö olla vielä hintavampi?

Lähetetty minun SM-J500FN laitteesta Tapatalkilla
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170523/a0931d0680a73b146cbc16cfaf53d1cb.jpg) voisiko tälläinen olla parempi
Otsikko: Vs: Pian uusi Miata
Kirjoitti: wagner - 23.05.17 - klo:16:25
NA:n tunnistat luukkulampuista. Jos auto alkuperäisessä muodossaan ja ei ole luukkulamppuja niin MX on NB tai uudempi. Googlaa kuvia niin huomaat, että myös perä on toisenlainen NA:ssa kuin NB:ssä.

Ny kuulostaa varmasti aikuisen kalkkiksen tylsältä höpinältä, mutta siitä huolimatta ja juuri siksi... jäitä hattuun. Ihan tosi. Säästyt monelta murheelta ja rahaakin säästyy pidemmällä tähtäimellä kun painat nyt jarrua. Kun ikää on vasta toi 15, niin käytä vähintään kaks vuotta säästämiseen ja tiedonkeruuseen. Kun teet noin, niin sulla on budjettia ja tietopääomaa löytää yksilö, jossa saat rahoillesi varmemmin vastinetta kuin että jos nyt hillitön into päällä meet ton hintaluokan auton/pommin ostamaan. Noiden historian selvittäminen voi olla todella työlästä ellei mahdotonta ja jos auton historiasta ei ole muuta tietoa kuin myyjän "ollut vain yhdellä omistajalla", niin en koskis pitkällä tikullakaan. Kippo voi olla esim. Saksassa mällätty ja/tai ruosteen syömä paikoista, jotka hankala tarkistaa ja kallis korjata niin kuin se pitäisi tehdä. Näitä romuja kuskataan toiseen maahan ja pajotetaan vikapaikat piiloon ja auto ns. myyntikuntoon. Pahimmassa tapauksessa, jos auton paperit ei ole ok, autoa ei saa kilpiin Suomessa. Pikaisella haulla   http://www.is.fi/autot/art-2000001051065.html 

 Ulkomailta käytettynä tuotu ja Suomessa rekisteröimätön ajoneuvo

Rekisteröintikatsastuksessa käytettynä ulkomailta tuodusta ajoneuvosta on esitettävä ulkomainen rekisteröintitodistus tai ulkomaisen rekisteröintiasioita hoitavan viranomaisen antama todistus aikaisemmasta rekisteröinnistä.

Otsikko: Vs: Pian uusi Miata
Kirjoitti: [Ode] - 24.05.17 - klo:00:04
Mistähän sitä itselleen saisi vielä annoksen tuota nuoruuden intoa..

Mutta vakavasti puhuen muut ovat kyllä oikeassa - säästä autoon jos siltä tuntuu, mutta miksi ihmeessä ostaisit mitään ennen kuin ajokortti on taskussa?

Halpa auto on loppupeleissä usein kallein, jos oma tietotaito aiheesta on nollatasoa. Korjaaminen on yllättävän kallista, ja paskaa saa kiillottaa aika kauan ennen kuin lopputuloksena on kultaa.
Lähtökohtaisesti auton virittämisessäkään ei ole kovin paljoa järkeä, sillä oikeassa elämässä mikään ei toimi niinkuin Gran Turismossa.
Otsikko: Vs: Pian uusi Miata
Kirjoitti: Topsu - 24.05.17 - klo:01:44
Suosittelen odottamaan siihen, että ajokortti löytyy taskusta ennen ensiauton ostoa. Tossa kolmessa vuodessa ehtii mieli muuttumaan monta kertaa ja rahaakin säästämään sen verran, että saat varmasti järkevän yksilön.

En myöskään suosittelisi ensiauoksi na-korimallista mx-5, sillä abs puute (uusimmissa taitaa tosin olla?) ja perän keveys ei tee tosta ihan turvallisinta ajoneuvoa, tosin eihän jonkun aikaa sitten kenelläkään mitään abs ollut.
Otsikko: Vs: Pian uusi Miata
Kirjoitti: hrnt - 24.05.17 - klo:08:50
Parempi vaan ku opettelee suoraan ajaa takavedolla ilman avustuksia, nuorena oppii viel nopeesti ja helposti. Voit sit vanhempana totutella niihin automaatti, etuveto, kaikkiavustuksetainapäällä 1.2l vapari minitila-autoihin.

Ja ei muutaku hakemaan se auto, on niitä huonompiaki harrastuksia 15v jantterille ku auton ropaus 638 mx-5 on loistokohde, halpa, helppo ja osia löytyy joka lähtöön. Tossa iässä ei edes haittaa jos projekti vähän venähtää, toista se on sitte ku sillä autolla pitäis joka aamu lähtee töihin.
Otsikko: Vs: Pian uusi Miata
Kirjoitti: Larppa - 24.05.17 - klo:08:52
Parempi vaan ku opettelee suoraan ajaa takavedolla ilman avustuksia, nuorena oppii viel nopeesti ja helposti. Voit sit vanhempana totutella niihin automaatti, etuveto, kaikkiavustuksetainapäällä 1.2l vapari minitila-autoihin.

Ja ei muutaku hakemaan se auto, on niitä huonompiaki harrastuksia 15v jantterille ku auton ropaus 638 mx-5 on loistokohde, halpa, helppo ja osia löytyy joka lähtöön. Tossa iässä ei edes haittaa jos projekti vähän venähtää, toista se on sitte ku sillä autolla pitäis joka aamu lähtee töihin.
Jep, näin olen ajatellut että oppii jo alusta asti ajamaan manuaalilla (kun on tiedossa jo paikka missä pääsen toivottavasti ajamaan joka viikko) ja kun hintakaan ei ole päätä huimaava. Ja jos autossa onkin jotain vikaa niin sitten on hyvin aikaa korjailla ja asennella uusia osia ja auto olisi sitten valmiina kun pääsee tielle ajamaan.

Lähetetty minun SM-J500FN laitteesta Tapatalkilla
Otsikko: Vs: Pian uusi Miata
Kirjoitti: Larppa - 24.05.17 - klo:08:54
Mistähän sitä itselleen saisi vielä annoksen tuota nuoruuden intoa..

Mutta vakavasti puhuen muut ovat kyllä oikeassa - säästä autoon jos siltä tuntuu, mutta miksi ihmeessä ostaisit mitään ennen kuin ajokortti on taskussa?

Halpa auto on loppupeleissä usein kallein, jos oma tietotaito aiheesta on nollatasoa. Korjaaminen on yllättävän kallista, ja paskaa saa kiillottaa aika kauan ennen kuin lopputuloksena on kultaa.
Lähtökohtaisesti auton virittämisessäkään ei ole kovin paljoa järkeä, sillä oikeassa elämässä mikään ei toimi niinkuin Gran Turismossa.
Aion ostaa jo nyt, koska kun ostaa aikaisin niin siihen voi vähitellen ostaa kaikenlaista pientä ja korjailla jos tarve vaatii. Sitten olisi auto jo valmiina kun olen 18.
Otsikko: Vs: Pian uusi Miata
Kirjoitti: saksalainen - 25.05.17 - klo:23:12
Aa okei, siis mulla ei oo ihan vielä rahat kasassa. Syyslomaan mennessä saan varmaan kerättyä n. 900€ tai sitten odotan ensi vuoden hiihtolomaan jolloin rahaa on jo 1400€. Yritän pyytää vähän rahallista avustusta lähisukulaisilta, mutta en usko että he voivat ihan tonnia antaa (jos siis ostan tän vuoden puolella niin tarvitsen tonnin heiltä mutta jos ostan ensi keväänä niin tarvitsen "vain" 400€

Liityn näillä tiedoilla kyllä kalkkiksiin :). Ulkomailta ostaessa pitää muistaa, että päälle tulee vaikka minkälaista kulua ja veroa: autovero ja rekisteröintikatsastus Suomessa, rekisteröintikulut ja vakuutus ulkomailla, lisäksi lentoliput, auton kuljetus Suomeen, mahdollisesti hotellit yms. majoitus, eli ellei ole sattumalta muutenkin hoodeilla, niin 2k€ auto maksaa nopeasti 3-4k€. Liian halvoilla puolalaisilla autoilla on lisäksi jo edellä mainittu maine olla (usein Saksasta) varastettuja. Kolme vuotta vielä virtuaalivirittelyä ja säästöt kasvamaan korkoa korolle, niin saa paremman silloin kun oikeasti pääsee käyttämään autoa.