Toimiikohan tämä systeemi ? Miksei tuosta ole kukaan aikaisemmin kertonut ? Oma proggis on nyt edennyt siihen asti että olen 95% varmuudella saanut kaupat aikaseksi Saksassa yksityisen kanssa ja hakupäivää tässä juuri sovitaan. Ei vaan huvittaisi kökkiä eri virastoissa jos siirtokilvet saa noinkin kätevästi....
offtopiccia: saako udella onko auto sama missä toisessa ketjussa oli puhe 8)
Otsikko: Vs: Saksan siirtokilvet , etukäteen tilattuna ?
Kirjoitti: M.U. Stone - 23.01.13 - klo:08:21
Kuulostaa hyvältä systeemiltä yksityiseltä ostettaessa. Dealeriltä hankittaessa kauppias hoitaa kuitenkin tuon virallisen osuuden.
Ymmärsinkö oikein, että kilvet toimitetaan Suomeen ennakolta? Tai sitten myyjälle?
Nykyisin auton voi tuoda "keltaisilla" kilvillä, joku sääntö oli kai muuttunut taannoin. Aiemmin "punaiset" on kai olleet parempi vaihtoehto, ehkä vieläkin. Ainakin punaisten vakuutukset on voimassa Suomessa, joten kotimainen vakuutus täytyy ottaa vasta kun voimassaolo loppuu.
Verotustahan kannattaa yrittää pitkittää mahdollisimman pitkään, niin ei tarvitse maksaa käyttömaksua.
offtopiccia: saako udella onko auto sama missä toisessa ketjussa oli puhe 8)
Ei ole se turbotettu valkoinen, se olis Liettuassa . Liikaa, ihan liikaa työtä edessä sen kanssa . Kohde on -92 jenkkimalli ( ilmastoinnilla giggle ) , jonka kävisin hakemassa kylästä "keskeltä ei mitään " . Olisi siis kätevää mennä kilvet kainalossa paikalle ja ajaa pois ilman virastoissa juksemista
Punaisetkin kilvet saa näemmä tilattua netistä . Pitääpä ottaa selvää ja tilata laput valmiiksi jos tuo muka toimii ! http://www.export-plate.com/
Nykyisin auton voi tuoda "keltaisilla" kilvillä, joku sääntö oli kai muuttunut taannoin. Aiemmin "punaiset" on kai olleet parempi vaihtoehto, ehkä vieläkin. Ainakin punaisten vakuutukset on voimassa Suomessa, joten kotimainen vakuutus täytyy ottaa vasta kun voimassaolo loppuu.
Toin omani kesällä keltaisilla kilvillä. Myyjä vakuutti, että keltaiset kilvet ja vakuutus ovat voimassa kaikissa EU-maissa, kun vielä erikseen yritin kyseenalaistaa asiaa. Joskus kuulemma Tanskan läpi ajaessa on ollut hankaluuksia keltaisten kanssa, mutta asia on ilmeisesti muuttunut.
Keltaisiin ei saa kuin 5 päivän voimassaolon (ja vakuutuksen), punaisiin saa pidemmän.
Tämä "kilvet etukäteen" -palvelu vaikuttaa erittäin hyvältä - tuo hakuun joustavuutta tosi paljon. Tämän myötä auton hakupäivän voi ajoittaa myös la iltapäivään / sunnuntaille / pyhille.
Toisaalta - jos on epävarma myyjästä ja/tai hänen oikeudestaan myydä auto... Tällöin minä hoitaisin kyllä virastojen kautta paperiasiat/kilpien luovutuksen.
Mutta ehdottomasti kannattaa myyjän kanssa etukäteen kuvio todeta ja sopia! Saksassa ollaan myös tarkkoja rahan kanssa. Käteinen käy toki, mutta voi hyvinkin olla, että myyjä hyväksyy kaupan maksetuksi vasta kun hän on setelinippusi kanssa käynyt pankissa - jotka kiinni pyhäisin.
Anyway, omat kilvet repussa - varmasti sujuvoittaa hommaa.
Muista kysyä myyjältä kuinka lähellä myyntipaikkaa on lähin Dekra... pienellä hinnalla ja pienellä hidastellaa auton tekninen katsastus - taas ollaan varmemmalla pohjalla. -E P.S. Kun tunnut olevan innokas ja ahkera kirjoittelija niin kirjoittanet koko hakuprosessista oman stoorisi - sitten kun faktat ja kokemukset selvillä. Olisi mielenkiintoista lukea mm. näistä "ennakkokilvistä" - miten homma oikeesti toimi.
, että myyjä hyväksyy kaupan maksetuksi vasta kun hän on setelinippusi kanssa käynyt pankissa - jotka kiinni pyhäisin.
??? tuo kuulosti oudolta. Luulis et kaupat on OK siinä vaiheessa kun setelipino on siirtynyt kädestä toiseen
Kai ne pelkää väärennettyä rahaa? Kaveri kertoi samaa viime vuoden puolella, että myyjä etukäteen ilmoitti, että viedään sitten rahat heti pankkiin ja auton saa vasta sen jälkeen.
Ois kai sitä itekin vähän varuillaan, jos veli venäläinen tulis autoa ostamaan setelinipulla. :-\
, että myyjä hyväksyy kaupan maksetuksi vasta kun hän on setelinippusi kanssa käynyt pankissa - jotka kiinni pyhäisin.
??? tuo kuulosti oudolta. Luulis et kaupat on OK siinä vaiheessa kun setelipino on siirtynyt kädestä toiseen
Tämä oli minullekin huhtikuussa -12 pieni yllätys. Myyjä kyllä selitti taustat. Yksi oli se, että ei heillä käytännössä livenä koskaan liiku 500€ setelit - itse asiassa myyjä sellaisen ekaa kertaa elämässään näki. Toinen juttu taisi olla se, että pankissa ollaan tarkkoja kun joku haluaa pistää tililleen useita tonneja käteistä. Kaveri näyttikin pankin tiskillä kauppakirjan.
Kannattaa siis joka tapauksessa aiheesta myyjän kanssa vaihtaa pari lausetta ennen Saksan matkan tilausta... jotta on varmuus siitä, että pankkiin pääsee, jos myyjä niin haluaa. -E P.S. Saksalaisessa pienessä pankkikonttorissa käynti oli kyllä mielyttävä kokemus. Parfyymi tuoksui ja saksalaisiksi hyvän näköiset tipuset tiskin takana olivat oikein valloittavia ilmestyksiä :)
Otsikko: Vs: Saksan siirtokilvet , etukäteen tilattuna ?
Kirjoitti: Tem - 23.01.13 - klo:11:18
Toinen juttu taisi olla se, että pankissa ollaan tarkkoja kun joku haluaa pistää tililleen useita tonneja käteistä. Kaveri näyttikin pankin tiskillä kauppakirjan.
Onkohan tää joku EU:n laajunen juttu? Multakin alettiin udella pankissa, että mistä rahat on peräsin ja onko mulla näyttää jotain paperia. Jostain rahanpesuestosta se selitteli, ku ihmettelin miks se nyt niin tarkkaa on.
Tai sit mä vaan oon niin rikollisen näkönen. angry-smiley-005
Toinen juttu taisi olla se, että pankissa ollaan tarkkoja kun joku haluaa pistää tililleen useita tonneja käteistä. Kaveri näyttikin pankin tiskillä kauppakirjan.
Onkohan tää joku EU:n laajunen juttu? Multakin alettiin udella pankissa, että mistä rahat on peräsin ja onko mulla näyttää jotain paperia. Jostain rahanpesuestosta se selitteli, ku ihmettelin miks se nyt niin tarkkaa on.
Tai sit mä vaan oon niin rikollisen näkönen. angry-smiley-005
giggle Vai oliks siinä tiskillä nahkatakki päällä et "hoooi mitä sie veli kyselet! miun mersurahoja nääää on"
Otsikko: Vs: Saksan siirtokilvet , etukäteen tilattuna ?
Kirjoitti: Sami - 23.01.13 - klo:11:25
Multakin utelivat erään autokaupan jälkeen kun menin rahoja tallettamaan. Täyttäessäni lomaketta pankin tietojärjestelmät kaatuivat ja talletus ei onnistunutkaan. Seuraavana päivänä saman pankin eri konttorissa paperia ei tarvinnutkaan täyttää. Tuskin sillä siis kovin tarkkaa asetusta on kun käytännöt noin vaihtelee.
Muista kysyä myyjältä kuinka lähellä myyntipaikkaa on lähin Dekra... pienellä hinnalla ja pienellä hidastellaa auton tekninen katsastus - taas ollaan varmemmalla pohjalla. -E
Kaupan kohde menee huomenna " leimalle " , jotta on sekin pois alta . Myyjä lupautui ottamaan vapaapäivän töistä että saa jeesattua mut liikenteeseen ! Vielähän tässä voi moni asia mennä perssiilleen, mutta kaikki käytännön hommat on hoidettu ja sovittu ja lento varattu. Sitten pitäisi löytää Kölnistä jonnekin 180 kilsan päässä olevaan maalaiskylään . Voi olla hauska reissu edessä ja aikaisemman maaliskuun aikomuksen sijasta lähtö on jo 18.2 . Pitää toivoa ettei silloin ole enää pahat talvikelit siellä suunnalla . Kyseessä kun on auto joka ei ole talvea nähnytkään , joten kesärenkailla mennään Rostockiin ! Suomesta olisi saanut varmaan samaan hintaan , mutta elämyksille ei lasketa hintaa !
Vielä yksi oikotie byrokratiaa rakastavien Saksalaisten kiusaksi, jos et tilaakaan kilpiä ennakkoon :
Jos tiedät tarkalleen minkä yksilön olet menossa hakemaan , voidaan byrokatian kohta "zzyxxz77655a" , eli vakuutuksen otto ennen siirtokilpien hakemista ohittaa seuraavasti: Soita Suomessa vakuutusyhtiöön , kerro auton merkki, malli ja valmistenumero . Vakuutusyhtiön täti/setä myöntää autolle vakuutuksen ja lähettää green cadin postissa, sekä englannin tai saksankielisen vakuutustodistuksen. Nyt on yksi luukku vähemmän juostavana !
Tämä saattoi olla itsestäänselvyys joillekin , mutta eipä tuotakaan tietoa mistään autonhaun oppaista löytynyt .
Otsikko: Vs: Saksan siirtokilvet , etukäteen tilattuna ?
Kirjoitti: M.U. Stone - 25.01.13 - klo:11:09
Aivan uutta tietoa tuokin!
Onkohan vakuutus halvempi Suomessa vai Saksassa? Halvemmastahan se kannattaisi ottaa. Kun hain käyttiksen joulun aikoihin, dealeri hoiti kilvet, kuukauden vakuutuksen ja muut paperityöt nimelliseen 250 euron hintaan. Itse asiassa oli ulkoistanut palvelun itsekin.
Kesältä jäi kokemus, että kolmen tiskin (vai neljän, tarkemmin ajateltuna?) välillä (joista yksi oli kilpien teko) sai operoida, että paperiasiat oli kunnossa. Vakuutusten ennakolta hankinta helpottaa tuotakin urakkaa, etenkin jos on omat kilvet mukana. Kai silti jonkun viranomaisen tykönä pitää käydä?
Vielä yksi oikotie byrokratiaa rakastavien Saksalaisten kiusaksi, jos et tilaakaan kilpiä ennakkoon :
Jos tiedät tarkalleen minkä yksilön olet menossa hakemaan , voidaan byrokatian kohta "zzyxxz77655a" , eli vakuutuksen otto ennen siirtokilpien hakemista ohittaa seuraavasti: Soita Suomessa vakuutusyhtiöön , kerro auton merkki, malli ja valmistenumero . Vakuutusyhtiön täti/setä myöntää autolle vakuutuksen ja lähettää green cadin postissa, sekä englannin tai saksankielisen vakuutustodistuksen. Nyt on yksi luukku vähemmän juostavana !
Tämä saattoi olla itsestäänselvyys joillekin , mutta eipä tuotakaan tietoa mistään autonhaun oppaista löytynyt .
Näin minäkin menettelin huhtikuussa, mutta ei tämä vakuutuksen ennakkoon hankinta sitä luukuilla juoksemista vähentänyt mitenkään. Vakuutus otetaan samassa yhteydessä kun "kilpitädin" luokse mennään kilpiä hakemaan - oteaan siis punaiset tai kelt. kilvet ja siihen maksuun sitten sisältyy riittävä vakuutus.
Ymmärtääkseni JOS kilvet(kin) on otettu /saatu etukäteen ei tiskille tarvitse mennä jollei myyjä sitä halua. Sehän on nim. om. myyjän intressi että hänelle jää haltuun riittävästi paperia että saa myydyn autonsa oikeasti pois Saksan rekisteristä ja omat vak.maksut katkaistua. Pelkkien vanhojen kilpien tiskille vienti uskoakseni ei riitä - pitää siis olla dokumenttia... ja luottaako myyjä sitten sinun hänelle esittämiin: "katsos, tässä minulla siirtokilvet, ja tässä minulla paperi, että auto on vakuutettu tästä päivästä lähtien - ja kas, tässä on sinun kappale.... " hmmm.... Kun tuppaavat olemaan käteisenkin kanssa tarkkoja niin veikkaanpa, että myyä haluaa sinut roudata mukaan "tiskille"... Mutta lippujen lappujen kanssa ei tarvitse käydä kilpitädin luona ensin hakemassa vakuutusta ja sitten toisen kerran itse kilpiä.
Toistoa: kerro myyjälle miten haluat menetellä ja hän kertoo sitten varaatteko aikaa "tiskiasioinnille" vai ette. -E
Näin minäkin menettelin huhtikuussa, mutta ei tämä vakuutuksen ennakkoon hankinta sitä luukuilla juoksemista vähentänyt mitenkään. Vakuutus otetaan samassa yhteydessä kun "kilpitädin" luokse mennään kilpiä hakemaan - oteaan siis punaiset tai kelt. kilvet ja siihen maksuun sitten sisältyy riittävä vakuutus.
Toistoa: kerro myyjälle miten haluat menetellä ja hän kertoo sitten varaatteko aikaa "tiskiasioinnille" vai ette. -E
Minä kun ymmärsin että ihan ensin mennään Dekraan tms hakemaan vakuutus ja sitten vasta aloitataan rekisteröinti ja kilpien haku. Tietty jos se kilpipaja sattuu myymään vakuutuksia niin ... sitten .
No ei varmaan haittaa jos ottaa vakuutuksen etukäteen Suomesta ja vilauttaa sitä greencardia rekisteröinnin yhteydessä. Tuo etukäteen 5 päivän lappujen tilaaminen ei tällä kertaa mulla onnistu, koska lähtö reissuun on maanantai aamuna ja kaupat tiistaina . Kilvet olisivat voimassa vain tiistaihin. Haluan kuitenkin pari päivää ajella Saksassa etsimässä lisävarusteita ja viinaa >:D
Ei mua sinänsä huoleta pätkääkään kun myyjä on luvannut avuliaasti jeesata kaikessa
Minä kun ymmärsin että ihan ensin mennään Dekraan tms hakemaan vakuutus ja sitten vasta aloitataan rekisteröinti ja kilpien haku. Tietty jos se kilpipaja sattuu myymään vakuutuksia niin ... sitten .
No ei varmaan haittaa jos ottaa vakuutuksen etukäteen Suomesta ja vilauttaa sitä greencardia rekisteröinnin yhteydessä. Tuo etukäteen 5 päivän lappujen tilaaminen ei tällä kertaa mulla onnistu, koska lähtö reissuun on maanantai aamuna ja kaupat tiistaina . Kilvet olisivat voimassa vain tiistaihin. Haluan kuitenkin pari päivää ajella Saksassa etsimässä lisävarusteita ja viinaa >:D
Ei mua sinänsä huoleta pätkääkään kun myyjä on luvannut avuliaasti jeesata kaikessa
Joo, saan sen vakuutuksen Dekrastakin. Seuraat vaan myyjää ja otat iisisti, ilman että innostuksissa heittäydyt huolimattomaksi :) Menestystä hakumatkaan - ja pysy tiellä! -E
Onkohan vakuutus halvempi Suomessa vai Saksassa? Halvemmastahan se kannattaisi ottaa. Kun hain käyttiksen joulun aikoihin, dealeri hoiti kilvet, kuukauden vakuutuksen ja muut paperityöt nimelliseen 250 euron hintaan. Itse asiassa oli ulkoistanut palvelun itsekin.
Kesältä jäi kokemus, että kolmen tiskin (vai neljän, tarkemmin ajateltuna?) välillä (joista yksi oli kilpien teko) sai operoida, että paperiasiat oli kunnossa. Vakuutusten ennakolta hankinta helpottaa tuotakin urakkaa, etenkin jos on omat kilvet mukana. Kai silti jonkun viranomaisen tykönä pitää käydä?
Oma hakureissu on nyt itse matkaa myöten sovittu ja tilattu. Noista kilvistä : Nehän voi tilata etukäteen ja pyytää toimituksen siihen hotelliin jossa on yötä ! Näin siis pitää tehdä . Saksassa kuulemma toimitus on aamulla ennen kymmentä, yleensä ennen yhdeksää. Tiistai aamuksi kun saa kilvet jotka on prässätty maanantaina , niin on perjantaille asti ajoaikaa ja se jo riittää. Kilvissä on siis vakuutuskin mukana
Eihän tuota paljon "kehuttua" Saksan virastorumbaa nyt näin helpoksi voi pistää 638 Katsotaan sitten kun olen takaisin , että oliko se noin helppoa ! EN USKO !
Itse olen laskenut aika paljon kanssa tämän varaan, www.transit-plate.com.
Mitäköhön sakemannit tosiaan tuosta tykkää, tulkeeko stoppi kaupan teolle kun vetäsen kilvet repusta ja sanon että joo sun ei tarvii sit enää mitään tehdä ???
Tuo systeemi toimii varmaan paremmin "häkki myymälöiden" kanssa, mutta privaatit joutunee kuitenkin ensi käytä poistamassa auton omista kilvistään tms...???
Tää on mulle melkeen ainut vaihtoehto, koska meen saksaan 5 pv duunireissulle ma-pe , ja vaan illat on vapaata. Tilaisin kilvet hotelliin missä olen 125e keskiviikoksi-torstaiksi. Ja niille pitäsi keretä la yönä lähtevään lauttaan.
Suomeen saavutaessa ma aamuna tuo 4pv vakuutus olisi jo kaput, mutta tullista saanen uuden tilalle ja ne kotimaan siirtokilvet/tarrat että saan auton kotitalliin ??? vai miten tuo nyt menee. No vaikka kaverin trailerilla sitten Vuosaaresta Vantaalle jos ei muuta enää keksi siinä kohtaa.
Itse olen laskenut aika paljon kanssa tämän varaan, www.transit-plate.com.
Suomeen saavutaessa ma aamuna tuo 4pv vakuutus olisi jo kaput, mutta tullista saanen uuden tilalle ja ne kotimaan siirtokilvet/tarrat että saan auton kotitalliin ??? vai miten tuo nyt menee. No vaikka kaverin trailerilla sitten Vuosaaresta Vantaalle jos ei muuta enää keksi siinä kohtaa.
Toimi aivan SAAKELIN HYVIN ! Tilasin etukäteen kilvet siihen hotelliin jossa olin yötä ja aamupalan aikaa ilmestyi kuriiri respaan. Kilpien mukana tulee vakuutuspaperi ja ns. siirtolupa . Laitettiin niihin myyjän kanssa auton tiedot ja se on siinä ! Kilvet kiinni ja kohti kotia !
Suomessa *ittunaamainen tullimies pysäytti ja sanoi että " noilla kilvillä sä et aja metriäkään Suomessa " . Ohjasi tullikoppiin jossa kaveri oli täysin pihalla ! Kilvissä oli 2 paivää vakuutusta jäljellä joten hän päätyi siihen että teen käyttönottoilmoituksen tullille että saan ajaa auton kotiin . Käyttöönottoilmoitus sitten raukesi kun en tehnyt veroilmoitusta viiden päivän sisällä. Kävin tekemässä uuden käyttöönottoilmoituksen reilu viikko sitten kun jätin verolaput ja siinä sain 3 kk ajoaikaa taas
ps: Tolla käyttöönottoilmoituksella voi käytännössä kikkailla vaikka 5 vuotta. Niitä ei edes kirjata mihinkään järjestelmään !
Jonne menemistä varten pitää kuulemma jättää auto tullin pihaan , kävellä sinne jonottamaan ja kävellä takaisin siirtolappujen kanssa jonottamaan tulliin näyttämään etät nyt on laput . Mä en tiedä sattuiko mun kohdalle vaan kuspäistä jengiä. Sulla on senverran enemmän kokemusta että osaat ehkä sanoa
Toi on kyllä jännä homma, että jos tuut vuosaareen laivalla niin siellä tosiaan on vihainen tullimies ohjaamassa sut koppiin täyttämään papereita, mutta jos tuut johonkin muuhun Helsingin satamaan tai vaikka Turkuun niin sen kun ajat ulos lautasta ja himaan. En sit tiedä että pitäiskö noista tehdä heti joku ilmotus vai ei. Kymmenkunta autoa oon tuonu ite ajamalla ja tasan kerran on vaadittu toi ilmotus tekemään ja se oli just ainoa kerta kun oon tullu laivalla vuosaareen.
Toi on kyllä jännä homma, että jos tuut vuosaareen laivalla niin siellä tosiaan on vihainen tullimies ohjaamassa sut koppiin täyttämään papereita, mutta jos tuut johonkin muuhun Helsingin satamaan tai vaikka Turkuun niin sen kun ajat ulos lautasta ja himaan. En sit tiedä että pitäiskö noista tehdä heti joku ilmotus vai ei. Kymmenkunta autoa oon tuonu ite ajamalla ja tasan kerran on vaadittu toi ilmotus tekemään ja se oli just ainoa kerta kun oon tullu laivalla vuosaareen.
Oon tuonu lähes kaikki autot Englannista jolloin en oo joutunu kikkailemaan Saksan kilpien kanssa. Viimeeks tultiin Hollannin siirtokilpien kanssa Vuosaareen jotka ei taida olla niin tutut kuin Saksan. Turun satamassa joutu ekalla kerralla kyselmään tullin konttoria joka on puolisen kilsaa rannasta, satama-alueen ulkopuolella. Brittikilvillä saa ajaa niin pitkään kun UK katsastus on voimassa, eikä veroja ole Suomeen maksettu.
Otsikko: Vs: Saksan siirtokilvet , etukäteen tilattuna ?
Kirjoitti: Tem - 30.03.13 - klo:11:14
Selitin hiukan epäselvästi. Eli toin auton viime syksynä ja auton katsastus on voimassa toukokuuhun asti. Koska verotus aloitetaan vasta nyt keväällä, saan jatkaa ajamista UK kilvillä enkä tarvitse tarrakilpiä.
Auton pitäisi olla vielä jonkun nimissä joka asuu siellä edellisessä maassa(englannissa siis).
Ja Suomalaisethan ei saa ajaa ulkomaalaisen omistuksessa olevalla autolla Suomessa (ainakin ennen näin oli, korjatkaa jos oon väärässä)
Otsikko: Vs: Saksan siirtokilvet , etukäteen tilattuna ?
Kirjoitti: Make - 30.03.13 - klo:12:38
Saa ajaa jos on saman perheenjäsen tai luetaan samaksi perheeksi(puoliso,äiti,isä jne lähisuku) jäi itseltäkin se mainitsematta.
Lähinnä tossa oli se että jos ei verotusta aloiteta niin ei sillä kyllä ajaa saa. Lueppa ne paperit kunnolla mitä sieltä tullista ja trafilta saa. Ainakin tossa saksa autossa oli sellaset paperit mukana että en missään tapauksessa uskaltas ajaa jos ei ole verotusta aloittanut. Itsemurhalta näyttää kub lukee sitä paperia ja ajais siitä huolimatta.
Tämä siis niin että autossa ulkomaankilvet tai tarrakilvet ja maksaa vakuutusta muttei verota/aloita sitä prosessia.
Otsikko: Vs: Saksan siirtokilvet , etukäteen tilattuna ?
Kirjoitti: Kari - 30.03.13 - klo:12:54
Mä ihmettelin myös, että kun nämä mun brittikilvet on uk:ssa poistettu rekisteristä/merkattu exporttiin/tms., niin kuinka niiden perusteella auton tosiasiallinen haltija tarvittaessa tavoitetaan. Se oli kuitenkin aikaa kun tulli oli juuri saanut siirtotarra-asiassa turpiinsa, joten ajolupaan kiltisti merkattiin uk-kilpien tunnus, eikä ketään kiinnostanut enempää.
Lähinnä tossa oli se että jos ei verotusta aloiteta niin ei sillä kyllä ajaa saa. Lueppa ne paperit kunnolla mitä sieltä tullista ja trafilta saa. Ainakin tossa saksa autossa oli sellaset paperit mukana että en missään tapauksessa uskaltas ajaa jos ei ole verotusta aloittanut. Itsemurhalta näyttää kub lukee sitä paperia ja ajais siitä huolimatta.
Saksan tuonnissa ei kai ole mitään epäselvää, kun hakee tullilta heti laivasta tultuaan siirtoluvan. Sitten ajat niillä tarrakilvillä kotiin ja ensirekisteröintiin/katsastukseen. Jos se 5 vakuutuspäivää riittää ostopäivästä lukien, hyvä. Ellei riitä, haet katsastuskonttorilta uuden luvan.
Tullista et ikäväkyllä saa kilpiä etkä vakuutusta, ne hoituu lähimmältä katsastusasemalta.
Ainakin Vuosaaren sataman tulli myy kilvet ja vakuutuksen . Moni otti niitä silloin kun itse tulin
Turusta saa myös.
Otsikko: Vs: Saksan siirtokilvet , etukäteen tilattuna ?
Kirjoitti: Mikael - 06.04.13 - klo:23:55
Ainakin itsellä kun maahan ton MX-5:n briteistä toin, niin antoivat vaan "ajoluvan" noille brittikilville. Aikasemmin kun oon auton tuonu maahan joko Turussa tai Länsisatamassa niin aina on saanu tarrakilvet suoraan sieltä tullista. Eihän ne tosin enään anna edes tarrakilpiä jos sulla on EU maahan katsatettu auto, vaan saa vaan ne ajoluvat niille kilville. Ei niitä tuntunu kauheesti kiinnostavan, että on merkattu pysyvästi exporttiin briteissä kun sen siel tullissa sanoin, totesivat vaan että "ihan hyvät ne on, meet niillä vaan". Mutta tokihan se ajolupa raukee 5pv jlk jos ei oo vieny veroilmotusta tulliin.
nyt on pari iiltaa kuluteltu saksassa sopivaa yksilöä etsiessä (päivät 9-17 olen siis töissä). Huomis illaksi on sovittu kaupanteko mazdasta minun hotellille ja "postimyynti"-kilvet saapuivat jo tänään aamulla hotelilin respaan. ( mulla on Hertzin vuokra-aito firman piikiiin, ja en voi jättää sitä 20 km päähän myyjan pihaan tms.)
Tajusin tässä just että ei taida oikeen onnistua tää juttu kuitenkaan ??? myyjä ois menossa konttorille torstaina päivällä poistamaan autoa omista nimistään, mutta jos kilvet jää samalla sinne, niin niin miten hemmetissä se saa auton ajettua enää meikäläisen hotellille illlalla klo 18.00 pintaan ??? Kyllä nää sakemanit on tehny hommat vaikeeks. blink
Otsikko: Vs: Saksan siirtokilvet , etukäteen tilattuna ?
Kirjoitti: Kari - 11.04.13 - klo:08:07
Joo, mutta myyjän mukaan hänen pitää kuitenkin käydän ENSIN siellä rekisteri byroossa poistamassa auto kilvistä tms kun hänellä voelä on jotain papereitaki mitä näyttää. Kaikki lippu-lappuset kun siirtyisi kaupassa minulle.
Mikse se voi vaan repia omia kilpiään irti autosta vaikka mekäläisne hotellin pihalla, ja mennä huomenna kilvet kainalossa toimistolle luovuttamana kilpiä :scratch
Eli ei auta vaika menisin taksilla, jos ei myyjä ole ensin virallisesti päiväsaikaan "kuolettanut omia kilpiään, kuulemma. Voiko se nyt olla noin hankalaa blink
Ja eihän se kaveri varmaan mielellään mene toimistolle etukäteen poistmaan autoaan reksiteristä. Mitä jos minä ( tai joku muu ostaja) päättäkin olla saapumatta kaupanteko tilaisuuteen. Sitten hänen pitää menne seuraavana päivänä häntä koipinen välissä takaisn resiteröimaan autonsa, jossa voi antaa tyypit seuraavalla ostajalla. Johan on systeemit :)
Onpas nyt... Myytävää autoa ei siis tarvitse edes viedä sinne byroolle. Riittää kun menee vanhojen kilpien kanssa niin myyjä saa autonsa ulos rekistereistä ja siunauksen kaikista maksuistaan, veroista yms. Sinä sitten saat nipun papereita ja menet vihellellen uudelle autollesi, kiinnität uudet kilpesi ja lähdet kotia kohtia.
Vaan logistiseti - eikös ole helpointa että hurautat taksilla kilpinesi byroolle jossa myyjä oottaa autonsa kanssa. Hoidatte kilvet "tädille", saat paperit, kättelette, kiinnität kilvet ja viskaat myyjän takaisin sinne minne haluaa---- ja ryhdyt nauttimaan
Ehkä joo, mutta byroot menee kiinni milloin menee, klo 15:00 ? ja meikäinen on täällä saksanmaalla duunissa klo 17:00 asti.
No nyt tosian ei sakemanni enää vasta puhelimeenkaan, vaan menee heti vastaajaan. Kun yrittäisi kysellä onko hän vielä tänään tulossa sovituun tapaamiseen hotlalle vaiko eikö.
Mobile.de.stä on positunut ko. auton myyntilmoitus ( ...no longer available...), mutta samalla sinne on ilmeistynyt uusi ilmoitus samasta autosta, hieman paremmat kuvat, ja enemmän vapaata selitystä. Että mitä hemmettiä se kaveri oikeen meinaa facepalm
noniin, pientä osto stressiä taisi pukata. Tulihan se myyjä sieltä sovitusti paikalle , ja nyt on mazdan avaimet mulla taskussa. Vihreä yksilö päätyi haaviin, ei ollut alun perin se ihan suosikki väri, mutta muuten muut sit loksahti kohdalleen. P.S en maksanut ihan noin paljon
noniin, pientä osto stressiä taisi pukata. Tulihan se myyjä sieltä sovitusti paikalle , ja nyt on mazdan avaimet mulla taskussa. Vihreä yksilö päätyi haaviin, ei ollut alun perin se ihan suosikki väri, mutta muuten muut sit loksahti kohdalleen. P.S en maksanut ihan noin paljon
kiitoksia. Travemündeen käy matka tuossa lauantaina. On kokonainen pitkä päivä aikaa ajella semmoset 600km pohjoiseen.
Muillekin siis tiedoksi, että toimivat nuo transit-plate.com kilvet myös yksityiseltä ostaessa. Kaveri oli siis ensin käynyt konttorilla hakemassa leiman auton papereihin että poistuu tänään hänen omistuksestaan.
Uusien kilpien mukana tulleet pari lappusta, punainen ja vihreä olisi saattanut olla hippasen vaikea täyttää kun ei saksaa osaa juuri yhtään, mutta onneksi sain kaljan tarjoamalla huokuteltua samassa hotlassa asustelevan saksalaisen kollegan osallistumaan jumppaan.
Nyt on semmoinen kasa eri papereita ja lippulappusia mukana, että eiköhän niillä yksi auto saada suomeen asti ja vielä kilpiinkin. Veroja unohtamatta tietenkin thumbsdown
kiitoksia. Travemündeen käy matka tuossa lauantaina. On kokonainen pitkä päivä aikaa ajella semmoset 600km pohjoiseen.
Muillekin siis tiedoksi, että toimivat nuo transit-plate.com kilvet myös yksityiseltä ostaessa. Kaveri oli siis ensin käynyt konttorilla hakemassa leiman auton papereihin että poistuu tänään hänen omistuksestaan.
Toi on niin hyvä systeemi että ! biggthumpup.
Jos vaan on aikaa niin ota runkonumerolla liikennevakuutus etukäteen . Soitto siis Suomeen vakuutusyhtiöön ja vakuutus voimaan siitä aamusta alkaen kun olet täällä. Vältyt siinä siirtolappuja ottaessa yhdeltä vaiheelta . Aamulla siinä tullikopissa on kuitenkin niin ryysis ettei varmaan kiinnosta vakuutusta alkaa siinä ostelemaan . Kyseessä siis se koppi johon erittäin v*ttumaisen oloinen setä sinut ohjaa Vuosaaren satamassa täyttämään käyttöönottoilmoitusta .
Se on todella kummallista, että tullin henkilökunnalla on varaa tuollaiseen käytökseen. Ollaan omassa maassa ja palkkakin tulee meiltä, plus makseaan lisää veroja valtion kassaan. Ihme, ettei näitä käytöstapoja kummeksuta enemmän missään. Tuntuu, että tämän täytyy olla laitoksen tapa - mutta miksi?
Se on todella kummallista, että tullin henkilökunnalla on varaa tuollaiseen käytökseen. Ollaan omassa maassa ja palkkakin tulee meiltä, plus makseaan lisää veroja valtion kassaan. Ihme, ettei näitä käytöstapoja kummeksuta enemmän missään. Tuntuu, että tämän täytyy olla laitoksen tapa - mutta miksi?
Omat kokemukseni Vuosaaresta (vuosi sitten) olivat aivan päinvastaiset. Opastus oikelle "tiskille" oli ystävällistä, ja papereiden kanssa ei kauaa tuhrautunut - hyvää palvelua sain nuorehkolta neitoselta. Hieman tylympi oli sitten takaisin ulkona ollessa vastaukset, kun tyhmänä kysyin "siis näillä Saksan siirtokilvillä en voi kotiin ajaa vaan täytyy laittaa nämä tarrat nyt heti, kö?" - vastaus tuli tyyliin: "niinhän sulle varmaan kerrottiin, metriäkään et noilla kilvillä aja". Eli - ihmisiä nekin vaan on. Ehkä niitä miespuoleisia ottaa pannuun kun porukkaa tulee laivalastillinen autoilla, joita itsekin himoitsevat, mutta joihin ei tullin palkoilla itsellä ole varaa :P -E
Eli - ihmisiä nekin vaan on. Ehkä niitä miespuoleisia ottaa pannuun kun porukkaa tulee laivalastillinen autoilla, joita itsekin himoitsevat, mutta joihin ei tullin palkoilla itsellä ole varaa :P -E
biggthumpup. Aika huonot on tullin liksat jos ei ole varaa tollaseen parin tonnin japsirimpulaan jossa on säästetty niin paljon että kattokaan ei ole peltiä
Erkki M, ihmettelet aivan oikein tullin tylyjä neuvoja metrinkään ajamisesta. Niillä kilvillä voi sitä paitsi ajaa siirtoluvan kanssa niin kauan kuin vakuutus on voimassa, ainakin jos on katsastuskonttorille menossa.
Itse ainakin ajelin siirtokilvillä niin pitkään kun oli vakuutusta, koska satuin vielä ostamaan punaset kilvet. Ei tullu mitään sanomista ja muutenkin sanoivat Sörnäisten tullissa että senkus ajelet.
niin kyllä minäki ajelisin keltaisilla kilvillä kotiin asti, sanoisi tullimies siihen sitten mitä tahansa. Niistä vaan loppuu veto samana yönä kun ajan auton laivaan saksan päässä. Eli jonotellaan sitten ma aamuna kiltistä Vuokissa.
Menee vähän off-topic, mutta sama juttu on esim rakennustarkastajien kanssa. Omassa omakotitalossa on vielä lopputarkastus tekemättä, ja mielessäni olen jo monta kertaa lähetännyt herra tarkastajan takaisin toimistolleen odottomaan parempaa päivää, meinaan siis jos alkaa nillittämään jostain ihan älyttömästä vash
Ei ollut Vuosaaren ongelmia tullissa ma aamuna. Muutama kirosana pääsi kun ajoin ensin parin huonosti finnjetin kansipaikoilla nukutun yön jälkeen A1 katsastuken pihaan, ja ovessa sanottin "palvelee TI-PE vash Onneksi auki oleva K1 konttori löytyi kulman takaa 50 m päästä. Kerkesin siinä välissä kuitenkin ottaa vakuutuksen puhelimitse pohjolasta, kun luukin että joudun lähtemään pidemällä etsimään auki olevaa puljua.
Jännää oli ajalle täysin ilman mitään vakuutuksia samataa-alueella ja pari sataa metriä vielä tullin jälkeenkin Sen tajuisin vasta papereita siinä täyttäessäni, että Suomessa kirjoilla oleva henkilö ei saa ajaa metriäkään autolla suomessa, jos siitä autosta ei ole tehty tullille ilmoitusta, veroja suomeen kannettu tai veroprosessia aloitettu.
Saman tyyppisen ongelmaa on iltalehden mukaan törmännyt ministerimme Niinistön Ville, ajellessaan Suomessa ex-vaimonsa ruotsalaisella autolla.
Noniin, huomenna olisi tarkoitus lähteä Hampurin alueelle katsastelemaan uutta Mäxää olisi pari 2000 vm. kiikarissa, olihan se niin että vm 2000 asti verotus menee painon mukaan eikä CO2:n mukaan.
Tarkoitus olisi ajaa Tanskan ja Ruotsin kautta kotiin ja samalla tehdä kevään asiakaskäynnit siellä, hieman jännittää mennä uusi (vanha) auto alla aikataulun mukaan, täytyy ottaa Ruotsin Miata klubbenin yhteystiedot mukaan ;) jos ilmenee korjaustarpeita.
No mutta, elämä seikkailua....
Otsikko: Vs: Saksan siirtokilvet , etukäteen tilattuna ?
Kirjoitti: Tommi - 16.04.13 - klo:19:01
Hah... , auto ostettu, öljyt vaihdettu, pakoputki hitsattu ja kesärenkaat vanteineen armollisesi jätetty saksanmaalle, painoivat ainakin 20 kg kappale, maanantaina alkaa duunimatka kohti tanskaa kovat veikkaukset meneillään koska Tukholma saavutetaan torstai olisi suunnitelmissa.
Hah... , auto ostettu, öljyt vaihdettu, pakoputki hitsattu ja kesärenkaat vanteineen armollisesi jätetty saksanmaalle, painoivat ainakin 20 kg kappale, maanantaina alkaa duunimatka kohti tanskaa kovat veikkaukset meneillään koska Tukholma saavutetaan torstai olisi suunnitelmissa.
MITÄÄÄÄÄÄ ? Mitä sä talvirenkailla teet ? sign0058