Kirjoittaja Aihe: Akku  (Luettu 51866 kertaa)

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Akku
« Vastaus #75 : 24.04.13 - klo:21:45 »
Jos oikein aletaan hiuksia halkomaan niin suurin uusista akuista on varustettu "suljetulla" kannella, nesteisiin ja kaasuihin et pääse käsiksi ellet riko kotelointia.

Parin kaupan otoksella 3/4 akuista on varustettu samannäköisellä tuuletusreiällä kuin omakin akkuni. Tällaisia ovat esim. valtaosa esilläolleista Bosch/Varta-akuista. Ko. merkkien markkinointimateriaalista selviää minkälaisella rakenteella reikä on yhteydessä kennostoihin. Venttiiliä siellä ei ole, mutta reitti on vedetty kannen valussa sen verran mutkittelevaksi, ettei nesteet pääse valumaan ulos, vaikka akku olisikin hieman kallellaan. Omassa akussani, jota tämä pohdiskeluni ensisijaisesti koskettaa, reiän muodostama linja näkyy kun korkit ruuvaa irti. Siinä ei ole mitään esteitä, niin kaasut kuin nesteetkin pääsevät vapaasti ulos.

Motonetin Snzajderissa oli erinäköinen, mahdollisesti jonkun venttiilirakenteen sisältävä reikä.

Jos kontti on ilmatiivis niin kannattaa se letku ulkoilmaan vetää....

Ei se ilmatiivis ole, ohjaamoon on varsin suora yhteys.

Eipä ollut kovin kummoinen homma lisätä akusta letku korin alkuperäiseen letkunippaan.


ex-NA8C

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Akku
« Vastaus #76 : 30.06.13 - klo:01:40 »
Ostiko joku noita aiemmin mainittuja Shorain akkuja? Käyttökokemuksia?

Osu vaan tämmönen palaute silmiin Stormin sivuilta, ku haeskelin sopivaa kokoa:
"Todellinen pettymys. Näiden piti toimiä hyvin myös kylmässä.Ei toimi edes viileässä(+13C) Ei jaksanyt pyörittää starttia ollenkaan. Vasta +20C:ssä on jotain toivoa käynnistymisestä."
http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/merkkikohtaiset-osat/shorai-litium-akku-12v-14ah-a-navat-kotelo-2/
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Akku
« Vastaus #77 : 02.07.13 - klo:13:53 »
Jatketaan edelliseen. Kävin Stormilla hypistelemässä noita. Tökkäs kyllä pahasti silmään, kun akun kyljessä lukee isolla "MAX CHARGE RATE 21A". Nykyauton laturihan pukkaa toistasataa ampeeria..
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Akku
« Vastaus #78 : 02.07.13 - klo:20:16 »
Mutta akku ottaa vain tarpeensa. Tyhjänä nappaakin sitten sen minkä laturi antaa mutta täytenä/kuormattuna normitilanteessa se on noin 5-10A joten ei toi mikään ongelma ole.

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Akku
« Vastaus #79 : 03.07.13 - klo:17:32 »
Mulla on ollut nyt n.2v Shorain akku Minissä eikä ole mitään ongelmia ilmennyt alimmillaan on starttailtu varmaan jostain +4C ulkoilmasta.
Laturi siinä lykkää muistaakseni jotain 55A maksimi kierroksilla mutta silloin on jo paljon muutakin kulutusta: valot, bensapumppu, sytkä ym.ym. eli vaikka sulla ois 100A lykkäävä laturi niin kait se järjestelmäkin jotain virtaa kuluttaa.......
Äkkiä  sähköisestäluettelosta katottuna mäxän laturit NA 65-70A ja NB:t 70A

Ja kuten Make ylempänä mainitsi akku ottaa vaan mitä tarvitsee/pystyy, veikkaan et toi on maksimi virran sisäänotto kyky.

Atte.V

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 692
Vs: Akku
« Vastaus #80 : 01.08.13 - klo:23:27 »
Ilmeisesti kukaan ei ole vielä mx:ään noita shoraita kokeillut? Mä otin oman Mazdan taas käyttöön ja akkuhan siitä tietty oli taas talven aikana menny. Voisin melkein kyllä testata tollasta. Oiskohan toi 18Ah riittävä? Se ois aika halpa, kevyt ja sitä ois Helsingin myymälässä heti hyllyssä, toisin kuin esim 21 ja 24Ah.
NA 1,8 turbo

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Akku
« Vastaus #81 : 01.08.13 - klo:23:34 »
Ilmeisesti kukaan ei ole vielä mx:ään noita shoraita kokeillut?

Olihan tuossa yllä ainakin Lauri, jolla moinen on?

Mä skippasin sen, kun en lopulta oikein vakuuttunu sopiiko se mun käyttöön. Eikä Stormilla haluttua kokoa edes ollut hyllyssä. Ostin toisen PC545:sen, josko se menis taas seuraavat 10v. Ja eipähän tarvinnut kiinnitystä ja napoja arpoa uusiks.
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Atte.V

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 692
Vs: Akku
« Vastaus #82 : 01.08.13 - klo:23:52 »
Ilmeisesti kukaan ei ole vielä mx:ään noita shoraita kokeillut?

Olihan tuossa yllä ainakin Lauri, jolla moinen on?
Minissä, ei mx:ssä. Minissä varmaan tota elektroniikkaa on kuitenkin aika paljon vähemmän. Mut kait se täytyy huomenna sit käydä stormilla kattomassa mitä niillä on hyllyssä ja koittaa toimiiko.
NA 1,8 turbo

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Akku
« Vastaus #83 : 02.08.13 - klo:00:32 »
Minissä, ei mx:ssä.

Niinhän se olikin. :-[

Tossa omia mutuja, mitä kirjottelin aiheesta toisaalle, kun päätin jättää ton väliin. Saattaa olla ihan turhaa pelotteluakin kaikki, kun netistä kuitenkin löytyy juttuja, missä porukka noita on autoissakin käytelly. Mitään omia kokemuksia ei siis itellä oo, eli pienellä varauksella kaikki allaoleva. :)

Lainaus
Jätin nyt kuitenkin ton Shorain väliin, kun tuli juteltua asiasta perillä olevan myyjän kanssa. Muutama pointti asiaa harkitseville, ei missään järjestyksessä, eikä mistään tarkistettuna. :)

- Ei saa ladata tavallisella ylläpitolaturilla, jos siinä on sulfatoinnin poistotoiminto tai elvytystoiminto. Tavallisella "tyhmällä" laturilla saa ladata täyteen, mut ei jättää päälle ja rahalla saa tietty ostaa noille sopivan ylläpitolaturin. Ei mikään ongelma, jos seisonnat on lyhkäsiä, tai virtaa ei kulu, mut jos autossa on hälytintä/kaukolukitusta/mankkaa sun muuta virransyöjää, ni melkeen tarvis ostaa se oma laturi tolle.

- Ei saa päästää tyhjäks asti. Pitäis ladata täyteen jo kun varaus tippuu puoleen ja alle 20% ei saa päästää koskaan. Ei hajoo kerrasta, mut kulahtaa nopeasti, jopa kesän aikana vaihtokuntoon.

- Ei saa ladata liian isolla virralla, noin 20A on maksimi. Ottaa vastaan enemmänkin, eli laturin pitää rajottaa virtaa. Nykyauton laturi saattaa helposti puskea enemmänkin.

- Ei saa startata pitkään. Max 10s on takuuehto, mut max 5s suositus. Ja sen jälkeen pitäis antaa hetken aikaa olla ennen uutta starttia. Ei tietty mikään ongelma toimivalla autolla, mut jos joskus kuitenkin.

- Ilmotettu CCA pitäis olla noin kolminkertanen oikeasti otettuun virtaan nähden. Piikkejä ei tarvii huomioida, mut esmes 70A ottavalle startille pitäis olla vähintään 210CCA akku. Onhan noissa valinnanvaraa, mut menee mulle tähän käyttöön turhan kalliiks.

Kaiken kaikkiaan meinas, et varmasti toimii autossakin, mut elinikä ei välttämättä jää kauheen pitkäks, jos ei elä noitten mukaan. Jotain saatoin unohtaakin, mut suurinpiirtein noin. Papruissa on kyllä enempikin varotuksia, mut noi ois kuulemma ne, mitkä oikeesti tökkii.
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Akku
« Vastaus #84 : 02.08.13 - klo:12:30 »
Minissä joo mutta on siinäkin "hiukan" muuta kuin kärkisytytys.
- MSD 6AL sytytysyksikkö +kärjetön jakaja +suurtehopuola
- MSD sytytyksenmyöhästysyksikkö +ilokaasusolenoidit
- Carter pa-pumppu (ISO)
- sähköflekti
- DASH2 mittaristo
- +normisähköt

et on siinä vähän jotain kulutusta enempi kuin normi Minissä.
Lisäksi kaverilla on ollut tollanen Sorain akku Hondan tekniikkaisessa Minissä saman aikaa kuin mulla eikä kummallakaan ole ollut pahaa sanottavaa n.2v kokeilun jälkeen, molemmilla se hiukan "järeemmän"tehoinen malli.

Atte.V

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 692
Vs: Akku
« Vastaus #85 : 02.08.13 - klo:13:11 »
Ulkomaisilla foorumeilla oli vähän huonoja kokemuksia noista ihan pienimmistä 14 ja 18ah malleista. Kait se täytyy tilata toi 27 tai 36. Mulla ei kuitenkaan ole toi auto ihan päivittäisessä käytössä ja hälytin syö kuitenkin jotain.
NA 1,8 turbo

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Akku
« Vastaus #86 : 02.08.13 - klo:13:13 »
Meil tasi silloin rapakon takaa tulla noi 36:set

Atte.V

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 692
Vs: Akku
« Vastaus #87 : 05.08.13 - klo:22:41 »
Kävin nyt tilaa tollasen 36ah shorain stormilta. Keskiviikkona pitäis tulla. Navat joutuu rakennella uusiksi ja ajattelin samalla laittaa päävirta kytkimen tohon akun viereen niin voi pistää virrat pois jos pidempään seisottaa.
NA 1,8 turbo

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Akku
« Vastaus #88 : 05.08.13 - klo:23:02 »
 biggthumpup. voin taata että yllätyt painosta radikaalisti kun saat sen kätees, vaikka kuinka itekkin katto netistä akun painon niin siinä vaiheessa kun otti sen paketista käteen alko naurattaa.

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Akku
« Vastaus #89 : 06.08.13 - klo:00:14 »
biggthumpup. voin taata että yllätyt painosta radikaalisti kun saat sen kätees, vaikka kuinka itekkin katto netistä akun painon niin siinä vaiheessa kun otti sen paketista käteen alko naurattaa.

+1 :)

Mullahan on tollanen 18ah shorai odottamassa sitä että jaksaisin hieroa kylmäkäynnistyksen hieman paremmaks e85 kanssa. Nykysellään joutuu viileellä kelillä välillä pyörittämään konetta turhan pitkään, joten en oo vielä tota akkua uskaltanu asentaa...