Kirjoittaja Aihe: Turvakaari  (Luettu 64204 kertaa)

Seven Mod

  • Juniori
  • Viestejä: 15
Vs: Turvakaari
« Vastaus #120 : 05.03.14 - klo:14:24 »
Tännekin vielä linkki kun kaikki ei ole sitä yhteistyö kumppanit osiosta löytäneet!

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=606586109421215&id=396637633749398

http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=2519.msg54239#new

info@sevenmod.fi tai sevenmod24@gmail.com

wipe

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 293
Vs: Turvakaari
« Vastaus #121 : 05.03.14 - klo:15:26 »
Noniin mahtavaa. Täytyypä pistää teille tässä kevään aikana tilaus tulemaan  638

Una

  • Vieras
Vs: Turvakaari
« Vastaus #122 : 05.03.14 - klo:15:37 »

[Ode]

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
Vs: Turvakaari
« Vastaus #123 : 05.03.14 - klo:16:37 »
Tuo katuhäkki, näyttäähän se kivalta, mutta...

1) Ei toimi rättikaton kanssa. Toimiiko kovan katon kiinnikkeet edessä?

2) Ilman kypärää ajelu melkeinpä yhtä pelottavaa kuin täysihäkillä.

Kmarkkuv

  • Juniori
  • Viestejä: 29
  • Mäxä, Escot cabriolet, PT Cruiser, Fiat Panda, LMC
Vs: Turvakaari
« Vastaus #124 : 01.04.14 - klo:12:36 »
Mielenkiintoista...

Sitä jos ottaa tuvatyynyn pois niin katsastaja polttaa käämit.
Jos väsää ohjaamon täyteen viemäriputkea niin kaikki on ok??

Itse siirryn MX käyttäjäksi juuri siksi että siinä ei ole/vaadita minkään sortin kaaria. (Tieliikennekäytössä siis)

No, tyylinsä ja murheensa kullakin.

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4101
Vs: Turvakaari
« Vastaus #125 : 01.04.14 - klo:12:53 »
Mielenkiintoista...

Sitä jos ottaa tuvatyynyn pois niin katsastaja polttaa käämit.
Jos väsää ohjaamon täyteen viemäriputkea niin kaikki on ok??

Itse siirryn MX käyttäjäksi juuri siksi että siinä ei ole/vaadita minkään sortin kaaria. (Tieliikennekäytössä siis)

No, tyylinsä ja murheensa kullakin.

Mikäs tässä oli pointti? Suurin osa joka ton oikean kaaren laittaa ajaa autolla rataa joten erittäin fiksua kaaret laittaa.

Turvatyyny taas on turvavaruste jota ei saa poistaa ellei autoa ole saanut ilman.

Sami

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 791
Vs: Turvakaari
« Vastaus #126 : 01.04.14 - klo:13:19 »
en äkkiseltään osaa kuvitella ketään joka laittaisi "ohjaamon täyteen viemäriputkea" tyylisyistä, ainakaan niin pienissä autoissa kuin mx5. mielitekonsa toki kaikilla ja käytännöllisyydestä voidaan tinkiä, mutta uskoisin että häkki asennetaan 99% tapauksista muista kuin tyylisyistä. myöskään turvatyynyä en välttämäti nää kenenkään poistavan käytännöllisyyssyistä.

Kmarkkuv

  • Juniori
  • Viestejä: 29
  • Mäxä, Escot cabriolet, PT Cruiser, Fiat Panda, LMC
Vs: Turvakaari
« Vastaus #127 : 01.04.14 - klo:13:58 »

Mikäs tässä oli pointti? Suurin osa joka ton oikean kaaren laittaa ajaa autolla rataa joten erittäin fiksua kaaret laittaa.

Turvatyyny taas on turvavaruste jota ei saa poistaa ellei autoa ole saanut ilman.

Pointti? Kun lähes kaikki kiva on katsastuskonttorilla pannassa ja siellä hierotaan pilkkua joka he...tin asiasta, niin eikös ne (katsastajat)
puuutu noihin kanahäkkeihin?


Una

  • Vieras
Vs: Turvakaari
« Vastaus #128 : 01.04.14 - klo:14:04 »
Miksi puuttuis? Muutoskatsastettavahan sekin on mutta saa sellaisen autoonsa laittaa, Autojen rakennemuutospäätöksen edellytyksin (http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921714):

Turvakaari

1. Autoon saa asentaa turvakaaren. Jos tässä päätöksessä on määrätty turvakaari pakolliseksi, on sen oltava valtakunnallisen rekisteröidyn autourheilujärjestön hyväksymää mallia.

2. Henkilö- ja pakettiautossa (M1- ja N1-luokka) hyväksytään turvakaari, joka on valmistettu seinämän vahvuudeltaan vähintään 1,5 mm:n ja halkaisijaltaan vähintään 50 mm:n teräsputkesta ja joka on varustettu ainakin yhdellä auton pituussuunnassa symmetrisesti sijoitetulla vastaavan vahvuisella vinotuella tai joka omaa vastaavan lujuuden. Turvakaari vinotukineen on kiinnitettävä pulttiliitoksella koriin tai runkoon käyttäen riittävän suurikokoisia vahvikelevyjä. Turvakaaren korkeuden kuljettajan istuimen istuinpinnasta on oltava vähintään 85 cm mitattuna istuimen selkänojan suunnassa.

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Turvakaari
« Vastaus #129 : 01.04.14 - klo:14:47 »
Muutoskatsastettavahan sekin on

Ohops. Tämä tuli ainakin itselle yllätyksenä. Koskeeko myös "kahvoja" eli esmes mallia Hard dog: http://trackdogracing.com/m1hardcore.aspx ?
Don't charge. Super Turbocharge!

wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
Vs: Turvakaari
« Vastaus #130 : 01.04.14 - klo:14:53 »
Muutoskatsastettavahan sekin on

Ohops. Tämä tuli ainakin itselle yllätyksenä. Koskeeko myös "kahvoja" eli esmes mallia Hard dog: http://trackdogracing.com/m1hardcore.aspx ?

No niin tuli mullekin. Katto päällä katastin syksyllä ja tokkopa katsuri kiinnitti huomiota kaareen autoon itseään sovitellessa ja pois ponnistellessa giggle 
NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson


Zuissi

  • ratakettu
  • Kerholainen
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1651
Vs: Turvakaari
« Vastaus #131 : 01.04.14 - klo:15:12 »
mulla tuli leima rekisteriotteeseen turvakaarista kun tammikuussa tein maahantuontikatsastuksen. Lukee "Autoon on asennettu suojakaaret ja kuusipisteturvavyöt". Muistaakseni näin. Pitäis olla ihan pykälien ja asetusten mukainen pirssi. Ja kritisoijille: Kovakatto mahtuu päälle ja menisi varmaan rättikin jos se olisi kiinni.
1994 2.4 Roadster

If someone tells you it can't be done, it's more a reflection of their limitations, not yours.

Una

  • Vieras
Vs: Turvakaari
« Vastaus #132 : 01.04.14 - klo:17:00 »
Niinpä se näköjään sitten on. On tullu aikanaan konttorilla määrättyä muutoskatsastettavaksi sellaisiakin juttuja mitkä ei sitä olisi lain mukaan vaatineet  laughing-smiley-014. Kuitenkin monesti paljon helpommalla pääsee kun sallitut muutokset käy kerran erikoisehtoihin muutoskatsastuksessa merkityttämässä.

Pykälät kuitenkin sanoo seuraavaa:

Asetus ajoneuvojen katsastuksesta 1702/1992 (http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921702)
Lainaus
29 §

Muutoskatsastusvelvollisuus
1. Ajoneuvo on ennen säännönmukaiseen käyttöön ottamista esitettävä muutoskatsastukseen, milloin:
a) ajoneuvon luokka halutaan muutettavaksi;
b) ajoneuvon akselisto- tai korirakennetta tai ulkomittoja on muutettu;
c) ajoneuvon henkilöpaikkalukua on muutettu;
d) kuorma-auto (N2- ja N3-luokka) varustetaan vetokytkimellä tai -pöydällä tai vetolaitteen sijoitusta on muutettu;
e) ajoneuvo on varustettu iskutilavuudeltaan tai muutoin alkuperäisestä poikkeavalla moottorilla taikka sen pakokaasujen puhdistusjärjestelmää on muutettu;
f) ajoneuvon laitteita ja varusteita on muutettu tai täydennetty niin, että muutos voi vaikuttaa liikenneturvallisuuteen; ei kuitenkaan silloin, kun kuorma- tai pakettiauton tai N-luokan ajoneuvon tavaratila varustetaan tavarankuljetuksen vaatimalla suojavuorauksella, lämpöeristeellä tai hyllyköllä; tai
g) ajoneuvon osista yli 30 prosenttia on vaihdettu rekisteröinnin tai edellisen katsastuksen jälkeen.

Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta 1714/1992 (http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921714)
Lainaus
2. Muutettu auto on esitettävä muutoskatsastukseen ajoneuvojen katsastuksesta annetun asetuksen (1702/92) 29 §:n 1 momentissa tarkoitetuissa tapauksissa. Sanotun pykälän f kohdassa tarkoitettuna liikenneturvallisuuteen vaikuttavana muutoksena, jolloin auto on esitettävä muutoskatsastukseen, pidetään jäljempänä luvanvaraiseksi määrättyä muutosta samoin kuin 6 §:n 4 ja 5 momentissa tarkoitettua moottorin muutosta, 10 §:n 2 momentissa tarkoitettua rengaskoon muutosta, 11 §:ssä tarkoitettua ohjauslaitteen muutosta, 12 §:ssä tarkoitettua korkeuden muutosta, 13 §:n 3 momentissa tarkoitettua omavalmisteisten akseliston osien käyttöä sekä 20 § 1 momentissa, 21 §:ssä ja 25 §:ssä tarkoitettuja korin muutoksia.


Ja sitten on vielä Trafin soveltamisohje liikenneministeriön päätökseen auton rakenteen muuttamisesta (http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/fb255e8a940b3d31568ff10e5f4806b2/4760-Soveltamisohjeita_liikenneministerion_paatokseen_auton_rakenteen_muuttamisesa.pdf)
Lainaus
24 § Turvakaari
 
Turvakaaren saa kiinnittää joko hitsaamalla tai pultein.

Väiski

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 446
Vs: Turvakaari
« Vastaus #133 : 01.04.14 - klo:17:50 »
Turvatyyny taas on turvavaruste jota ei saa poistaa ellei autoa ole saanut ilman.
"Taas"? Mikä se kaari sitten on, jos ei ole turvavaruste? Niinpä. Stylebar.

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4101
Vs: Turvakaari
« Vastaus #134 : 01.04.14 - klo:20:12 »
Turvatyyny taas on turvavaruste jota ei saa poistaa ellei autoa ole saanut ilman.

"Taas"? Mikä se kaari sitten on, jos ei ole turvavaruste? Niinpä. Stylebar.

Sanamuoto ilmeisesti väärin ja taasen olisi tuohon kohtaan sopivampi vaikkei kirjakieltä ole.

Kaarta en normaali liikenteessä sanoisi turvavarusteeksi. Radalla se on sitä.