Kirjoittaja Aihe: Turvakaari  (Luettu 63946 kertaa)

VilleH

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 139
Vs: Turvakaari
« Vastaus #75 : 12.01.13 - klo:13:53 »
Onko kukaan vieläkään selvittänyt mitä tuollaisen kaaren teettäminen suomessa maksaisi? Ite maksoin tuosta custom täyshäkistä 550e autoon kiinni hitsattuna (ilman mitään kaveri tms. alennuksia) niin kuvittelis että tuollaiselle puolikaarelle löytyisi ihan kotimaastakin järkihintainen tekijä.

Teettäminen Suomessa onnistuisi varmasti helposti, jos olisi piirrustukset kaarista. Ei tarvitsisi räätälöidä autoon, vaan voisi antaa piirrustukset ja sanoa: "tehkää tommoiset".
 
Piirrustusten tekeminen ei ole kummonen homma varsinkaan jos olisi valmiit kaaret mistä saa mitat...

lahtiain

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 803
  • NA6 '93
Vs: Turvakaari
« Vastaus #76 : 12.01.13 - klo:15:49 »
Mulla on CAD-malli Hard Dog Hard Core -tyyppisestä kaaresta, joka kaipaa vaan oikeat mitat. Jos joku semmoiset toimittaa, voisi tuon antaa about kenelle tahansa kaarivelholle. Ei varmaan hurjasti maksaisi jos kimpassa tilaisi erän kaaria?

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Turvakaari
« Vastaus #77 : 12.01.13 - klo:16:37 »
Mulla on CAD-malli Hard Dog Hard Core -tyyppisestä kaaresta, joka kaipaa vaan oikeat mitat. Jos joku semmoiset toimittaa, voisi tuon antaa about kenelle tahansa kaarivelholle. Ei varmaan hurjasti maksaisi jos kimpassa tilaisi erän kaaria?
Hep!
Jos löytyy, niin laita tulemaan mulle mailiin. Voisin jutella kaverin kanssa, että millanen työ ne olis tehdä ja millä hinnalla.
Don't charge. Super Turbocharge!

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Turvakaari
« Vastaus #78 : 12.01.13 - klo:18:24 »
Joskus muistaakseni mainostinkin, mut en kyllä haulla enää löytäny..

Mut Marteliuksella onnistuu kaarien teko aika näppärästi. Jos on valmis malli, ni vielä helpommin. Käsittääkseni saa joko valmiit putket, mitkä voi ite hitsata, tai valmiiks hitsattuna.

Videon voi skipata kohtaan 7:25, jos ei jaksa katella kaarien mitottelua autoon:
 
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

VilleH

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 139
Vs: Turvakaari
« Vastaus #79 : 13.01.13 - klo:10:49 »
Kuten jo mainitsin minua kiinnostaa HD Deuce tai vastaavat retrokaaret.

Minä pystyn tekemään 3D-mallit ja niiden pohjalta mitoitetut 2D-piirrustukset. Mutta tosiaankin tarvitsisi saada jostain mitat. Helpointahan ja varminta olisi mitata tehdastekoiset kaaret. Ei tarviis murehtia sopivuudesta.

Onko jollakin urheiluhenkeä luovuttaa omista asentamattomista kaarista mittoja? whistle

Jussiko

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 310
Vs: Turvakaari
« Vastaus #80 : 15.01.13 - klo:14:10 »
Joo jos jollaki on mittoja NB lasi-ikkunalliseen rättiin sopiviin tai HD m2 hardcorea vastaaviin kaariin niin innolla ottaisin vastaan  http://www.miata.fi/forum/Smileys/default/whistle.gif
Riivattu NB pikkusella moottorilla (vielä)

VilleH

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 139
Vs: Turvakaari
« Vastaus #81 : 16.01.13 - klo:19:07 »
Työpäivän lomassa hahmottelin kaarien mallia.

Tosiaankin, jos joku pientä korvausta vastaan mittaisi/antaisi mitata päämitat HD Deucesta tai TR Lane TT:stä niin voi laittaa YV:tä.

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Turvakaari
« Vastaus #82 : 16.01.13 - klo:20:53 »
Kannattaa muuten ehkä tehdä ainakin HD:n deucea korkeammat kaaret, ne kaaret on meinaan todella matalat, ja vähääkään pidemmällä kuskilla pää jää kaaren yläpuolelle.

VilleH

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 139
Vs: Turvakaari
« Vastaus #83 : 16.01.13 - klo:21:47 »
Kannattaa muuten ehkä tehdä ainakin HD:n deucea korkeammat kaaret, ne kaaret on meinaan todella matalat, ja vähääkään pidemmällä kuskilla pää jää kaaren yläpuolelle.

Onko tietoa miten paljon kaaria voisi korottaa niin että rättikatto menee vielä kiinni? Entäs kovakatto?

[Ode]

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
Vs: Turvakaari
« Vastaus #84 : 16.01.13 - klo:23:58 »
TR lanen TT mallia ei ainakaan parane lähteä korottaamaan. Mulla on väliä kovaan kattoon ~5mm.

jusssi

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 167
Vs: Turvakaari
« Vastaus #85 : 18.01.13 - klo:20:40 »
Noi TR-lane kaaret oli vissiin ihan ok?
Pitäsköhän pistää mossilta tilaukseen kun niillä tää tarjouskin on nyt:
http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=2206.0

Esim. GPV kaari joka miellyttäis omaa silmää ois £285 eli sen sais ilman toimituskuluja tänne nyt jos tilais 5.2 mennessä.
Tuskin muualta halvemmalla löytää(?) ja itellä kun ei oo mielenkiintoa alkaa itse tekemään kaarta.
MX5partsilla sama kaari £330+kulut.
TR-Lanen omilla sivuilla myös ton £330.

Vai oisko jotain muita kohtuu edukkaita kaaria markkinoilla?
"much more fun to drive a slow car fast, than a fast car slow"

Mai-ck

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 172
Vs: Turvakaari
« Vastaus #86 : 12.02.13 - klo:20:21 »
onko joku nyt teettämässä/teettänyt kaarta itelleen? Jos on joskus jotain kimppatilausta tulossa kehiin niin count me in!
Eunos Roadster 1.6

VilleH

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 139
Vs: Turvakaari
« Vastaus #87 : 13.02.13 - klo:18:32 »
onko joku nyt teettämässä/teettänyt kaarta itelleen? Jos on joskus jotain kimppatilausta tulossa kehiin niin count me in!

Tarkoituksena on että ennen kesää autossa on old-school-tupla-hoop -turvakaari (HD Deuce tyylinen).

Tämän hetkinen visio prosessista on:
1. karkeat piirustukset
2. putkien laippojen teettäminen jollain pajalla
3. tarkempi mitoittaminen (=putkien katkaisu) ja hitsaaminen auton "päällä"
4. pintakäsittely
5. asennus
6. tarkempien piirustusten tekeminen (jos jaksaa)

Katotaan nyt miten motivaatio ja aika riittää tohon settiin. Voi olla että jos kesä lähestyy liian nopeasti niin päädyn vain ostamaan jostain kaaret.

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Turvakaari
« Vastaus #88 : 19.02.13 - klo:09:57 »


"tein itse ja säästin"  biggthumpup.
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

CD

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 830
Vs: Turvakaari
« Vastaus #89 : 19.02.13 - klo:10:35 »
voi olla hankala käyttää kattoa.. Toisaalta tossa ei oo enää väliä onko lasinen vai muovinen takaikkuna