Kirjoittaja Aihe: Ahvenisto 18.6.2012 ja 28.6.2012  (Luettu 9309 kertaa)

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Ahvenisto 18.6.2012 ja 28.6.2012
« Vastaus #30 : 19.06.12 - klo:00:08 »
Kiitokset kivasta ratapäivästä! Kumpa renkaat sulaisivat nopeammin että raaskisi katuslicksikauppaan lähteä...   ;D


Video mis ajoin siinä sun eessä :) http://www.youtube.com/watch?v=TC6N6nCSU8E&feature=youtu.be
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Jari

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 347
Vs: Ahvenisto 18.6.2012 ja 28.6.2012
« Vastaus #31 : 20.06.12 - klo:01:01 »
Kyllä taas oli hauskaa, kunhan ensimmäisen tunnin teki remppaa, elikkä edellisellä ahveniston reissulla korjattu vesiletku rupes taas vuotamaan. Uusi väliaikainen korjaus kesti reissun loppuun.  giggle

Kiitokset JP:lle ja Next:lle  :)
-15 Ooppeli A ST 1,4T AT
-10 Avant 218
-90 MX5 Miata
-96 Honda Shadow 600

Tommi

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 289
  • 1,6 Sutii...
Vs: Ahvenisto 18.6.2012 ja 28.6.2012
« Vastaus #32 : 20.06.12 - klo:07:26 »
Kyllä taas oli hauskaa, kunhan ensimmäisen tunnin teki remppaa, elikkä edellisellä ahveniston reissulla korjattu vesiletku rupes taas vuotamaan. Uusi väliaikainen korjaus kesti reissun loppuun.  giggle

Kiitokset JP:lle ja Next:lle  :)

Hei hei! Ahvenistolle tullaan ajamaan,ei remppaamaan  giggle
BRG -91.,Energy Suspension,HEL,Cobra,Cusco,K&N,SPAX,schroth,KUMHO  ym. pskaa, kiinni autossa.. Pitäs oppia ajamaan...

MaMa

  • Juniori
  • Viestejä: 21
  • NB 1999 10AE
Vs: Ahvenisto 18.6.2012 ja 28.6.2012
« Vastaus #33 : 20.06.12 - klo:20:18 »
Nonniin, tuuppasin nuo kameran räpsyt nettiin, joten jokainen voi käydä bongaamassa näkyykö kuvassa.

Kuvat voi katsellä tästä

Laitoin myös pari kuvattua videota näkyville

Treenasin samalla tuota uutta pokkarikameraa ja sen sarjakuvamoodia, joten tuolla on mukana aika paljon itseään toistavia kuvia kun annoin sulkimen laulaa, olen poistanut lähinnä pahiten epäonnistuneet kuvat joukosta.

Nuo kuvat ja videot on näkyvissä vain linkin tietäville, eli eivät ole julkisessa jaossa. Eipä noita noin muokkaamattomina kehtaa mihinkään julkisesti laittaakaan, mutta tapahtumaan osallistuneita saattaa kiinnostaa. Jos haluat originaalikuvaa tai mahdollisesti jonkun kuvan pois tuolta, niin ilmoittele.

Ensi kertaa varten löytyi netistä mukavasti ajolinjat, näitä tutkimalla ensi kerralla mennään varmasti alle 1.50  >:D
« Viimeksi muokattu: 20.06.12 - klo:20:39 kirjoittanut MaMa »

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Ahvenisto 18.6.2012 ja 28.6.2012
« Vastaus #34 : 21.06.12 - klo:05:29 »
MaMa ens kerralla jonkun kyytiin kattomaan linjat.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

MaMa

  • Juniori
  • Viestejä: 21
  • NB 1999 10AE
Vs: Ahvenisto 18.6.2012 ja 28.6.2012
« Vastaus #35 : 21.06.12 - klo:12:01 »
MaMa ens kerralla jonkun kyytiin kattomaan linjat.

Joo tuohan olisi varmasti paras tapa oppia rata. Nyt oltiin kuitenkin ensimmäistä kertaa koskaan radalla, eikä lähdettykään hakemaan mitään aikoja. Kummasti se Racechronon käyttö kuitenkin sai välittämään kierrosajoista ja taisi tuo ratakärpänen päästä puiraisemaan...  ::)

Ensi kerralla sitten  ;D

walesi

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 168
Vs: Ahvenisto 18.6.2012 ja 28.6.2012
« Vastaus #36 : 21.06.12 - klo:13:15 »
Nuo linjat on paikka paikoin hiukan erikoiset, mutta mitäs minä näistä tiedän. Kertokaa te, jotka pääsette tuolla muuta kuin kalenterilla otettavia aikoja.
Mullapa onkin Tom Matanon nimmari takaluukun kannessa :)

[Ode]

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
Vs: Ahvenisto 18.6.2012 ja 28.6.2012
« Vastaus #37 : 21.06.12 - klo:13:24 »
Tietysti kaarteisiin ei ehkä kaikissa paikossa tarvi noin aikasin kääntää sisään kun vauhtiakaan ei välttämättä ole hirveästi, mutta kyllä noi mun mielestä näyttää ihan toimivilta linjoilta.

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Ahvenisto 18.6.2012 ja 28.6.2012
« Vastaus #38 : 21.06.12 - klo:15:36 »
Nuo TAK:n sivulla olevat linjat täsmäävät muistini mukaan aika hyvin viime syksynä paikan päällä Jesse Khronin opastamiin.

Nyt tuolla ajaessa ihmetytti musta kumi kaarteen sisääntulossa ihan väärällä linjalla (sisäkaarteen puolella ennen mutkaa) sekä Tarun mutkassa että sillan alituksen jälkeen. Mietin pariinkin kertaan että ajanko väärässä paikassa, mutta en nähnyt mitään järkeä siirtyä niille linjoille.

Vaihtamisestakin olen vielä hieman epävarma sen suhteen, että onko ajallisesti kannattavampaa käydä syheröissä kakkosella (5v/4.1) vai odottaa rauhassa kolmosella että jotain tapahtuisi? Kakkosella ajamisessa on tekemisen makua, mutta kello ei välttämättä kiitä sitä riehumista. Ehkäpä seuraavilla kerroilla pitävämmillä renkailla pääsisi sen verran lujempaa ettei kakkoselle vaihtaminen tule enää mieleen.
ex-NA8C

Inssivaari

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 117
  • Ihmisten kiusana vuodesta 1946
Vs: Ahvenisto 18.6.2012 ja 28.6.2012
« Vastaus #39 : 24.06.12 - klo:05:36 »
Noita teoreettisia ihanneajolinjoja kuvaavia piirroksia alkoi ilmestyä alan lehdissä melko pian sen jälkeen kun Ahveniston rata avattiin (kesällä 1967). Valitettavasti absoluuttista totuutta ei ole olemassakaan. Lähimmäs noita linjoja päästään (tai niitä voidaan käyttää) jos on kyseessä pienenpuoleinen, tehokas auto, siinä kilpailukäyttöön tarkoitetut renkaat, ja lisäksi ajetaan yksin. Yhteislähdöllä ja isolla porukalla ajaessa asia onkin jo täynnä muuttujia. Ohitukset ja niiden peittely tuovat oman suolansa soppaan. 60-luvun lopun kerhokisoissa hyvin pian huomattiin, että vakioautolla ja senaikaisilla vakiorenkailla ei kannattanut yrittää ajella teoreettisia ajolinjoja pitkin, vaan joissakin paikoissa piti vanha sanonta paikkansa: lyhin tie on nopein. Näin varsinkin pääsuoran jälkeisessä kaarteessa, jossa leikattiin suoran päässä vasemmasta reunasta sisäkaarteeseen ja pysyttiin siinä tiukasti kunnes varikkosuora alkoi. Ei siis päästetty autoa  lähellekään kaarteen keskikohdan ulkoreunaa. Matka lyheni sisäkaarretta pitkin ajaessa ja kello tykkäsi. Sitävastoin nopealla ja tehokkaalla autolla ja pitävillä renkailla ei kannata yrittää sisäreunassa pysymistä koko matkan, kaarteen säde on kuitenkin niin pieni että mahdollinen luisto tappaa vauhdin. Kokeilemalla asia selviää.

Mustia renkaanjälkiä on ilmestynyt radalle joka vuosi  myös omituisiin paikkoihin. Tekijää ja syytä en ole koskaan saanut selville. Ei niistä "väärässä paikassa" olevista jäljistä kannata välittää.

Kakkosvaihdetta ei kannata käyttää Ahvenistolla missään ainakaan 1.6 vakiomäxällä. Minulla on 5v-vaihteisto ja 4.3 perä. Suolenkiltä nouseminen on melko takkuista kolmosella mutta  ei vauhti parane kakkosellakaan, melu vain lisääntyy.

Taitaa olla off topic mutta ratahommiin liittyy kuitenkin: kahta asiaa ei ole olemassakaan: katuslicksit ja sadekelin slicksit. Slicksillä tarkoitetaan KUVIOIMATONTA, SILEÄÄ ratarengasta. Ilmestyivät ratahommiin 70-luvun alkupuolella. Sitä ennen ratakäyttöön tarkoitetuissa renkaissa oli kuviointi. Puhuttiin racing-renkaista tai ratarenkaista.

Nyt tietysti joku taas kirjoittaa: "mutta kun niitä sanotaan...."    -kyllä minä sen olen huomannut että sanotaan, mutta väärin. (Tässä taas nähdään miten pedanttinen minä olen määrättyjen asioiden suhteen)

Tulipa mieleen että asuessani USA:ssa 70-luvun alkupuolella törmäsin kerran määritelmään "cheater slicks". Ne olivatkin nimensä mukaisesti varsinaisia huijausvälineitä. Muutamissa drag racing luokissa säännöt vaativat katulaillisten vakiorenkaiden käyttöä. Pari valmistajaa tekivätkin renkaita  jotka näyttivät tavallisilta, olivat normaalimitoituksilla saatavissa ja joissa oli DOT-merkinnät. Todellisuudessa renkaissa oli  kilparenkaiden runko, superpehmeä kumiseos ja haittapuolena lisäksi kilparenkaiden hinta. Että osaa ne jenkitkin -sekä huijata että käyttää vääriä nimityksiä.

Täytyy varmaan torstaina 28. päivä lähteä Ahvenistolle "rääkkäämään" tuota vakiomäxää. Eunos ei vaan valmistu. Osia kyllä tulee yhtenään. Pitäisiköhän välillä vilkaista peiliin. (Ja lopettaa firaapelit)

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Ahvenisto 18.6.2012 ja 28.6.2012
« Vastaus #40 : 24.06.12 - klo:12:51 »
Noista ajolinjoista sai kyllä Jesseltä loistavaa opetusta, ja kuten inssivaarikin mainitsi, niin lyhyin linja on yleensä nopein (ainakin näillä meidän autoilla) ja oma ajolinja muuttui tuolla opetuksella ihan huomattavasti. Aikaisemmin myös käänsin mutkiin turhan myöhään sisään, varsinkin tuossa nyppylän jälkeisessä mutkassa (4), tarun mutkassa (5) ja suolenkillä seiska mutkassa. Pitää nyt 28. päivä tulla testaamaan nuo opit kellon kanssa...

Kyllä semisliksi nimitys (mitä ainakin itse olen tottunut käyttämään esim. R888 / A048 / V70A tai muut vastaavat) on ihan toimiva ja tarpeellinen, kun noi kumithan on nimenomaan jäykkärunkosia ja pehmeellä seoksella, ne on myös (ainakin valmistajan mukaan) rata-ajoon tarkoitettuja, eikä noissa oo juuri mitään järkeä pelkästään katukäytössä. Niissä ei oo kylmänä mitään pitoa, sateella vesiliirto-ominaisuudet on olemattomat, ja ne kuluu kadulla melkoista vauhtia. Kuviotakaan ei uutenakaan paljoa ole, noissa on osassa ihan kammottavat ominaisuudet katuajoa ajatellen, ja lisäks ne on törkysen hintasia. Eli imo, tuo semisliksi nimitys kyllä kuvaa noita renkaita aika hyvin. Ne on sliksin ja katurenkaan välimuoto ja kyllä noille joku nimitys täytyy olla jotta tiedetään mistä puhutaan :) Ero ns. normi renkaisiin on kuitenkin merkittävä, niin seoksen, kuvion, kuin rungon jäykkyyden osalta.

Inssivaari

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 117
  • Ihmisten kiusana vuodesta 1946
Vs: Ahvenisto 18.6.2012 ja 28.6.2012
« Vastaus #41 : 24.06.12 - klo:14:53 »
Semislicksi on vallan loistava nimitys! En minä sitä haukkunutkaan. Jostain syystä ei mainittu nimitys ole koskaan tullut korviini. Etuliitehän kertoo kaiken, se on ratkaisevaa (esim. semi-trailer =puoliperävaunu). Minä kirjoitinkin: "katuslicksi" ja "sadekelin slicksi".

Uusia sanoja ja uusiosanoja näyttää oppivan näin vanhanakin.  Ei taida tässä vielä olla kiirettä uuniin.

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Ahvenisto 18.6.2012 ja 28.6.2012
« Vastaus #42 : 24.06.12 - klo:17:47 »
Mitenköhän mä onnistuin lukemaan tuosta sun edellisestä viestistä, että olisit maininnu semisliksitki noiden katusliksien ja sadekelin sliksien lisäks ::) Hyvin ne aivot osaa tulkita tekstin ihan toiseks mitä silmät näkee...

Jari

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 347
Vs: Ahvenisto 18.6.2012 ja 28.6.2012
« Vastaus #43 : 25.06.12 - klo:22:29 »
Kyllä taas oli hauskaa, kunhan ensimmäisen tunnin teki remppaa, elikkä edellisellä ahveniston reissulla korjattu vesiletku rupes taas vuotamaan. Uusi väliaikainen korjaus kesti reissun loppuun.  giggle

Kiitokset JP:lle ja Next:lle  :)

Hei hei! Ahvenistolle tullaan ajamaan,ei remppaamaan  giggle

Torstaiksi pitäisi letkuongelma olla kunnossa. :orava
(Taidan kuitenkin keräillä vähän työkaluja mukaan, varmuuden vuoksi)
-15 Ooppeli A ST 1,4T AT
-10 Avant 218
-90 MX5 Miata
-96 Honda Shadow 600

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Ahvenisto 18.6.2012 ja 28.6.2012
« Vastaus #44 : 26.06.12 - klo:13:45 »
Luultavasti nyt torstaina paikalla. Ensi viikon ajelut jää väliin.

E: En taida jaksaakaan. Univelkaa.
« Viimeksi muokattu: 28.06.12 - klo:08:58 kirjoittanut Kari »
ex-NA8C