Moi, kun sähkötyöt(kään) eivät ole erityisen tuttuja, ajattelin kysäistä vielä vahvistusta seuraavalle.
Olemme tosiaan lähdössä taas Eurooppaan Miatalla, ja olisi mukavaa rakentaa myös takakonttiin latauspiste kännyköille ja läppärille. Siellä ne olisivat ladatessaan turvallisesti lukkojen takana ja piilossa katseilta, ja lataus toimisi rippumatta siitä, että onko autoon kytketty virta.
Ajattelin, että jos ostaisin vain tupakansytytin-naarasliittimen, jotain hieman paukkulankaa paksumpaa kaapelia ja tarvittavat liittimet, voisin kytkeä systeemin suoraan akkuun kiinni. Pitäisikö laittaa jokin sulake väliin, ja onko akkuun liittämisessä muuten mitään kummoista?
En ottaisi maakaapelin kummastakaan päästä vaan jostain vähän kauempaa korista. Syitä kaksi: - vähemmän johtoa akun läheisyyteen - "kauempana" laturista -> vähemmän häiriötä Molemmat voi toki olla taikauskoa, saa sen vetää suoraan napaankin jos haluaa.
Kyllä ne häiriöt saa nimenomaan siitä korista kun harvempi sitä aivan maalittomaksi hinkkaa....
Ton johtojutun kyllä allekirjoitan :)
Motonetissä on nimenomaan sellainen jossa ne akun napaan tulevat lenkit ja pikaliittimellä se itse tupakansytytin. Akkuun ei jää kuin 5 senttinen johto kiinni jossa sulake. Voi olla ettei enää saa mutta aikasemmin tuollaisen ostin sieltä.
Häiriöt on tärkeitä hifihommissa ja jossain herkkiselektroniikassa, mut latauskäytössä on aika sama mitä sieltä tulee. Jos siellä seassa on edes vähän jotain 10-20V tasasähköä, ni kyllä se toimii, eli suoraan akustakin ihan hyvin. :)
... Kuulostaa hyvältä. Hetken selailulla Motonetin sivuilla löysin hauenleuoilla liitettävän sytkärilaturin, mutta täytynee käydä ihan liikkeessä katsomassa että löytyisikö pysyvämmän tyylisillä liittimillä.
Nykyään on paljon tarjolla monenmoisia sytkärilatureita. Ainakin valtaosa halvoista sytkäri-USB-latureista eivät piisaa standardien mukaisille kännykkä- yms. pienlaite USB-latauksiin. Tuottavat kyllä sen 5 V mutta virta on ymmärtääkseni vain 1000 mA - tai jotenkin noin, eli eivät siis kuitenkaan "toimi" kuten pitäisi. Tämä vaan muistutukseksi jos moista pohdit... alle kympillä ei saa hyvää. -E
Ainakin valtaosa halvoista sytkäri-USB-latureista eivät piisaa standardien mukaisille kännykkä- yms. pienlaite USB-latauksiin. Tuottavat kyllä sen 5 V mutta virta on ymmärtääkseni vain 1000 mA - tai jotenkin noin, eli eivät siis kuitenkaan "toimi" kuten pitäisi.
Otti kovasti silmään tuo standardinmukaisuus. USB-Standardin mukaanhan latausvirta on vain 500mA. Myöhemmin sitä on toki laajennettu kattamaan kovempiakin virtoja, mutta se perus-usb-standardi on toki edelleen se 500mA. :)
Lainaus
Tämä vaan muistutukseksi jos moista pohdit... alle kympillä ei saa hyvää.
Kannattaa toki huomioida asia ja ostaa sopiva. Mut eipä nuo parin ampeerin mötikätkään maksa posteineen edes viittä euroa. :)
Ite käytän autossa 3.1A tupakansytytin usb latureita. Ainoat mitkä jaksaa ladatakkin luuria silloin kun navigaattori on päällä. 3.5€ ei paha hinta tuommosesta adapterista missä on kaks usb paikkaa
... Otti kovasti silmään tuo standardinmukaisuus. USB-Standardin mukaanhan latausvirta on vain 500mA. Myöhemmin sitä on toki laajennettu kattamaan kovempiakin virtoja, mutta se perus-usb-standardi on toki edelleen se 500mA. :) Kannattaa toki huomioida asia ja ostaa sopiva. Mut eipä nuo parin ampeerin mötikätkään maksa posteineen edes viittä euroa. :)
Joo, ilmaisin huonosti. On siis olemassa esim. "standardien mukaan hyväksyttyjä kännylatureita" - ja ne eivät 500ma virroilla suoriudu... - USB-standardien mukainen virta ei siis välttämättä piisaa. En minä näistä mitään ymmärrä mutta olen lukenut lehtiä :) Ja tuon myös todennut itse. -E
... Otti kovasti silmään tuo standardinmukaisuus. USB-Standardin mukaanhan latausvirta on vain 500mA. Myöhemmin sitä on toki laajennettu kattamaan kovempiakin virtoja, mutta se perus-usb-standardi on toki edelleen se 500mA. :) Kannattaa toki huomioida asia ja ostaa sopiva. Mut eipä nuo parin ampeerin mötikätkään maksa posteineen edes viittä euroa. :)
Joo, ilmaisin huonosti. On siis olemassa esim. "standardien mukaan hyväksyttyjä kännylatureita" - ja ne eivät 500ma virroilla suoriudu... - USB-standardien mukainen virta ei siis välttämättä piisaa. En minä näistä mitään ymmärrä mutta olen lukenut lehtiä :) Ja tuon myös todennut itse. -E
1A on se mitä nykykännykät tarvii vähintään. Itsellä ei tuo vielä riittäny vaan näyttö ja GPS päällä virtaa meni enemmän mitä 1A adapteri syötti. Siks käytän nykyään 3.1A
En epäile etteikö näillä saisi ladattua kännykkää ja vastaavia USB-laitteita, mutta kannettavan (kuitenkin Ultrabookin) lataaminen viekin tehoa jo enemmän. Laturiksi ajattelin ostaa tällaisen http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=47-6106.
Ite päädyin työautossa (rekka) hommaamaan invertterin, jolla saa ladattua kerralla kaiken tarpeellisen läppäristä kännykkään. Halvimmat on alta 50e, joka jaksaa työntää todetusti ainakin läppärille (90W), kahelle kännykälle ja yhelle navigaattorille virtaa. Verkkovirtaa siis, eli perinteinen jatkoroikka vaan kiinni invertterin pistokkeeseen ja virtasyöpöt kiinni siihen roikkaan ihanku kotonakin. :)
Tuli kanssa mieleen invertteri. Miksi kummassa hankkia noin suppeaan tarkoitukseen tehtyä kallista laitetta kun puolella rahalla saa laitteen johon voi kytkeä jo olemassa olevat laturit ja lisäksi tarpeen tullen mitä vaan nyt sattuu huvittamaan. Näytti olevan noissa halvemmissakin inverttereissä jotain vahteja akun liiallisen tyhjenemisen varalle yms.
Tuli kanssa mieleen invertteri. Miksi kummassa hankkia noin suppeaan tarkoitukseen tehtyä kallista laitetta kun puolella rahalla saa laitteen johon voi kytkeä jo olemassa olevat laturit ja lisäksi tarpeen tullen mitä vaan nyt sattuu huvittamaan. Näytti olevan noissa halvemmissakin inverttereissä jotain vahteja akun liiallisen tyhjenemisen varalle yms.
Jep, ainakin tuossa omassa 38e maksaneessa 150W mallissa on vahti. Kova vinkuna alkaa jos akku on liian tyhjä.
Tuommonen (http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=45-5553) kolmenkympin potikka varmaan ajaa asiansa oikein mainiosti. Specsit täsmäis vissiin Mordenin laitteeseen myös.
Tuli kanssa mieleen invertteri. Miksi kummassa hankkia noin suppeaan tarkoitukseen tehtyä kallista laitetta kun puolella rahalla saa laitteen johon voi kytkeä jo olemassa olevat laturit ja lisäksi tarpeen tullen mitä vaan nyt sattuu huvittamaan.
Mielihalunsa kullakin. :)
Jos haluaa ostaa tollasen mötin Motonetista ja sille on hyvin tilaa autossa ja jaksaa kantaa niitä olemassaolevia latureita eestaas auton ja kämpän väliä, ni käyhän se noinkin. :)
Toinen vaihtoehto on ostaa tollanen vitosen laturi vaihtopäillä, minkä voi unohtaa penkin alle, eikä aina tarvii kuskata mukana kauheeta johtoviidakkoa. :)