Mikä aiheuttaa vittumaisen värinän 100kmh nopeudesta ylöspäin? Ei ole epätasapainoa , vaan ihan kuin ajaisi sellaisen keskiviivan päälle kaivetun " tärinäviivan" päällä . Kyse on siis sellaisesta fiiliksestä kuin joku vetäisi iskuporalla koriin. Ei ole kierroslukuun sidottu, vaan nimeonmaan nopeuteen. Nelosella samalla kierrosluvulla ei värise , vain vitosella . Peilit sumenee eikä edes tee mieli ajaa yli satasta . Alkoi ihan yhtäkkiä tänään motarilla . Eipä itsellä tule mieleen kuin että joku pyörän laakeri olisi antautumassa , koska välillä kääntyessä värinä pahenee . Onkos jotain muita ideoita ? Mikään pyörä ei vapaana pyöritellessä ( ainakaan vielä ) päästä mitään rahinaa .
Ei ole tätä normaalia miatan 100km/h värinää joka ilmenee vaihteesta riippumatta? ilmenee noin 95km/h ja katoaa jossain 105km/h kohdalla. Korin luonnollinen resonaatiotaajuus osuu samaan kohtaan renkaiden pyörintänopeuden kanssa tuolla nopeudella ajettaessa. Periaatteessa täydellinen tasapainoitus korjaa ongelman, helpoiten siitä pääsee eroon lopullisesti täyshäkillä tai kovalla katolla.
Hetkonen ... tämä muuten saattaa olla yksi mahdollisuus koska A: Ajon 100km motaria ja kaikki toimi hyvin B: kohteessa leikin pikkusen kylki edellä menemistä ja C: Värinä alkoi paluumatkalla . Saattaa siis olla ettei noi halpis Typhoonit tykkää sortamisesta , hmmm .
Ei ole tätä normaalia miatan 100km/h värinää joka ilmenee vaihteesta riippumatta? ilmenee noin 95km/h ja katoaa jossain 105km/h kohdalla. Korin luonnollinen resonaatiotaajuus osuu samaan kohtaan renkaiden pyörintänopeuden kanssa tuolla nopeudella ajettaessa. Periaatteessa täydellinen tasapainoitus korjaa ongelman, helpoiten siitä pääsee eroon lopullisesti täyshäkillä tai kovalla katolla.
EDIT: ei epätasapainoa..
Joo siis nyt ei ole kyse sellasesta jumputtamisesta joka tulee epätasapainosta vaan paljon tiheempi värinä
onko näihin satasen seudun värinöihin kukaan kokeillut esim poikkitukia tms ja onko mitkä konstit auttaneet? omassa oon kokeillu eri rengastusta,painotusta,alustaa,ilmanpaineita,mutta ei juurikaan mikään noista ole auttanut,yksin ajaessa pahempi kuin joku kyydissä.
Itse kans olisin heti veikannut kardaania. Nimimerkillä itse hutiloiden vaihdettu takaristikko oli joskus vähän aikaa ja 80 vauhdissa ravisti jo sillä lailla että tuntui että auto leviää tielle. No nyt on onneksi koneistamalla korjattu asia.
Omassa ainakin vaikutti NBFL:ssä sport-mallin lisätukien lisäys konehuoneeseen ja alustaan. Hyviin, kevyisiin ja oikean kokoisilla keskitysrenkailla oleviin vanteisiin kannattaa panostaa kuin myös hyvälaatuisiin renkaisiin koska kiinakumien rungon heitot aiheuttavat osaltaa mäxän kaltaisessa autossa herkästi tärinöitä.
Halvin on varmasti ne ovien tukikumit mitä porukka nyt ostella il motorsportista.
Itse tilasin kokeeksi nämä puslat, vaikuttivat ihan päteviltä jos ovat tosiaan puristetut: http://www.ebay.com/itm/Mazda-Mx-5-MX5-Miata-door-bushing-race-part-reinforced-polyurethane-NA-NB-NC-/282037769513?hash=item41aac2d529:g:iQkAAOSwLs5XKvRT&vxp=mtr (http://www.ebay.com/itm/Mazda-Mx-5-MX5-Miata-door-bushing-race-part-reinforced-polyurethane-NA-NB-NC-/282037769513?hash=item41aac2d529:g:iQkAAOSwLs5XKvRT&vxp=mtr)
Hitsiläinen kun itselläni NBFL:ssä tuntuu siinä ~105kmh vauhdissa tutina. Edellisellä vanne/rengassetillä ei ollut noin korostunut, tosin niillä taas oli enemmän tutinaa ~55kmh paikkeilla.
Laitoin ovien topparit (https://www.ilmotorsport.de/shop/article_detail.php5?aid=5763&oid=2110&depth=2&page=0&count=1&PHPSESSID=601e73bce3618ebea37e4a1116504738 (https://www.ilmotorsport.de/shop/article_detail.php5?aid=5763&oid=2110&depth=2&page=0&count=1&PHPSESSID=601e73bce3618ebea37e4a1116504738)) ja näillä oli positiivinen vaikutus korin jäykkyyteen, ohjaukseen sekä ovikaiuttimien sointiin (varsinkin bassot). En kuitenkaan huomannut eroa 55/105 vauhtien värinässä.
Uusi vanne/rengassetti pitäisi olla kelvollinen, König Helium 15x6,5 Dunlopin Sport Bluresponse 195/50-15 kumeilla ja oikeankokoisilla sovitinrenkailla, näillä siis 105kmh värinä on korostetumpi ja 55kmh värinä pienempi. Kävin tasapainottamassa uuden setin Turun AMK:lla, jossa oli käytössä Huntterin GSP9700 kone. Harmittavasti sain vain road force -arvot per rengas, näitä ei yritetty kumin uudelleenasennuksella saada paremmaksi. Nyt ovat:
Etuvasen 6,5
Etuoikea 9
Takavasen 6
Takaoikea 4,5
En tiedä onko yksiköt lbs vai kg. Muistan jostain lukeneeni kommenttia, että alle 5 pitäisi saada Miatalle, tässäkään en muista oliko puhe lbs vai kg mittayksiköstä. Voisin koettaa siirrellä renkaita eri järjestykseen josko se auttaisi. Vai tietääkö joku rengasliikkeen, jossa osataan road force -arvojen perusteella asettaa rengasta parempaan asentoon vanteella? Oletan, että tällä saisi minimoitua värinää.
Eivät oo osanneet konetta käyttää jos ei saaneet roadforceja säädettyä. Se kone kääntäis rengasta vanteella napin painalluksella tuon mittauksen jälkeen. Näin viimeks livenä ku triplat asennutin vanteille.
Eivät oo osanneet konetta käyttää jos ei saaneet roadforceja säädettyä. Se kone kääntäis rengasta vanteella napin painalluksella tuon mittauksen jälkeen. Näin viimeks livenä ku triplat asennutin vanteille.
Missä liikkeessä asennutit renkaat?
Alkaa ahdistamaan kun tämä on jo toinen taho, jonka kanssa olen painottanut tätä road force arvojen tärkeyttä eikä oikein meinaa tulla valmista. AMK:n puolustukseksi heidän toiminta on enemmän oppilaskuntatoimintaa kuin bisnestä, joten sallivampi on oltava työtoteutuksen suhteen.
Nummelan Rengas-marketissa hoitu ainakin. Mulla muistaakseni oli yhessä vanteessa sen verran heittoa että jäi 6kg paikkeille roadforce, muut oli alle 5kg. Noilla arvoilla ei ainakaan oo esiintyny värinöitä.
Ärsyttävän herkkiä tuntuu nää olevan tärinöille, itellä jäi keväällä päälle tärinät noin 80 & 120 vauhdeissa, kunnes muistin, mistä se olis viimekskin kiinni. Pitää kiristellä momenttiavaimella ristiin, ens 80Nm, sitten 100 ja 120. Sinne hävis taas tärinät. 638
Taisin lukea ton vinkin aikanaan ekan kerran täältä, tai vaihtoehtosesti jostain lontoonkieliseltä foorumilta, en muista enää. Soviterinkulatkin on kyllä oikean kokoset, tiiä sit mitä toi edes vaikuttaa, mut nyt ei taas uskalla koskea ennen syksyä, ku menee nätisti. biggthumpup.
joo oon noita valsseja kiristelly ja veivannut ristiin rastiin vaikka miten,mutta omassani ei mitään vaikutusta.pitää jotenkin kokeilla noita ovi toppareilen kanssa kikkailla josko saisi vaikutusta aikaseksi niin löytäsi sen syntipukin..muuten on hyvä ajaa eikä vetele tms,mutta siinä satkun päälle ku tullaan niin vituttaa ihan se tärinä..loppuu vasta ku ottaa mittariin joku 115
blink ohho! miten paljon vaikutti ku hieman käänsin ovissa olevia pelti kuppeja sillain,että olivat tiukemmat niihin vasta kumeihin,tärinä on enää vissiin etu renkaiden painotuksesta johtuvaa ku tuntuu nyt pelkästää ratissa eikä se oo ku pikku tärinä siinä samoilla nopeuksilla 105-115 välillä :bansku
Kaikki vaikuttaa: alustan poikittaistuet, framerailit, turbakaari, perän uretaanipuslat... Kaikki on vähentäny tuota vähän mutta edelleen se on olemassa.... Joku mainitsi myös vauhtipyörän tasapainon, kardaanin, yms. Kaikella saa vähän sitä pois mutta ei oikein mitenkään kokonaan...
Renkaiden ja vanteiden äärimmäisen tarkka tasapaino on tärkein. Jos jostain löydät paikan, jossa voi mitata myös road forcea niin se on yksi tekijä myös.
en oo ikinä tavannut paikkaa jossa olisi tuo roadforce mahdollisuus tai sit kukaan ei käytä sitä vaikka olisi valmiudet..noo renkaat on joka tapauksessa uusilla heti puoliin niin katotaan miten paljon uudet renkaat asiaa parantaa
Oma päätelmäni on, että renkaiden pyörimistaajuus noilla tunnetuilla ongelmanopeuksilla mätsää korin kiertymisen resonanssitaajuuteen. Siten pienikin epätasapaino tietyllä taajuudella herättää korin tutisemaan. Ratkaisuna pyörivistä osista lähtevien herätteiden poisto (täydellinen tasapaino ja pyörien muotopyöreys), ja suurena apuna korin kiertojäykkyyttä parantavat toimet, eli täyshäkki, oviputket, ovien kiilaaminen tiukemmin osaksi koria, jäykistehitsaukset, framerailit jne. Muut satunnaiset tuet siellätäällä vähentävät kohteiden heilumista paikallisesti, ja sitä kautta hieman pienentävät tutinoita ja niistä syntyviä ääniä, mutta niiltä ei kannata ihmeitä odottaa.
Nimenomaan tuo kiertojäykkyys ja sen suuntaisen liikkeen vaimennus on oleellista. Toistaiseksi olen päässyt värinättömyyteen vain kovan katon avulla. Katto ei kauheasti jäykistä, mutta toimii ilmeisesti varsin hyvin vaimentimena
Onko kukaan miettinyt iskuvaimennuksen kuntoa ja sen osallisuutta näihin värinöihin? Mulla oli 11 vuotta MX-5, enkä koskaan kärsinyt minkäänlaisista värinöistä tai tutinoista auton kanssa. Iskarit olivat KYB AGX:n paikallaan kovuus-säädettävät iskunvaimentimet (jotka säädetty pehmeälle) ja niillä ajelimme n 40-50tkm jos nyt muistan oikein. Vanteet olivat alustalle varmasti ns. vaikeat Momon painavat 16" valssit ja renkaat 205 -leveät. Nämä varmasti aiheuttivat enemmän mahdollisuuksia tutinan suuntaan kuin pienentivät niitä, mutta silti kyyti oli koko tuon taipaleen moitteentonta.
Kun siirryin Mersun SL-avoon, oli se madallettu ja jouduin nostamaan auton ylös vakioiskareilla. Jätin alle vanhat Monroen iskarit (jotka näyttivät päällepäin lähes uusille) ja auto alkoi muutoksen jälkeen tutisemaan yli 80km/h vauhdissa. Kovalla palakatolla auto meni nätimmin mutta rättikatolla, päällä tai alhaalla kyyti oli per$eestä. Joinakin päivinä auto oli parempi mutta toisina kyyti oli kuin karusellissa. Vikaa haettiin renkaista (Roadforce tasapainotus tuli enemmän kuin tutuksi!) ja kokeilimme toisia vanteitakin ja suuntasimme renkaita jne... mutta kyyti jatkui huonona. Meni lopulta 6kk kunnes löysin jenkkifoorumeilta vastauksen, että SL-malliin oli tehty siellä ns, takaisinkutsu kun asiakkaat olivat valitelleet lähes uusien autojen pomputtavan kyydin takia yli 65 km/h nopeuksissa ja siitä eteenpäin. Tehtaan ratkaisuna oli asentaa pehmeämmät (tässä tapauksessa Bilstein B4) iskunvaimentimet. Vaihdoin ne alle ja auton kyyti tasaantuin kertalaakista. Olen nauttinut tasaisesta kyydistä tämän jälkeen 35tkm.
Autot ovat tietysti eri valmistajan mutta yleisesti avojen kanssa voivat päteä samat lainalaisuudet. Olisi mielenkiintoista tietää millasilla iskareilla porukat ajelevat, kuinka vanhoilla ja kuinka kovilla/pehmeillä.
On se jännä kun 25 vuotias (urheilu)avoauto väristää ::) Näitä kun lukee tulee mieleen lähinnä Suomi24:n keskustelut laughing-smiley-014 Kyllä itse olen asennoitunut siihen jotta jos ostan vanhan auton niin ei se ainakaan uusi enää ole ja annan anteeksi pienet värinät ja tärinät..
Muutamaan kirjoitukseen oon törmänny, että PPF:n asemoinnilla shimmy saatu loppumaan / lähes olemattomiin. Ittellä edellisillä vanteilla ja renkailla ei shimmystä tietokaan. Nyt on Ullat alla + uudet kumit ja shimmy is back. Orkkisvanteilla olevilla kumeilla aikoinaan sitä nimittäin oli. Ton nykyisen shimmyn kans voi kyllä elää, mutta tarkoitus on käyttää renkaat Hunterissa.
Itse tilasin kokeeksi nämä puslat, vaikuttivat ihan päteviltä jos ovat tosiaan puristetut: http://www.ebay.com/itm/Mazda-Mx-5-MX5-Miata-door-bushing-race-part-reinforced-polyurethane-NA-NB-NC-/282037769513?hash=item41aac2d529:g:iQkAAOSwLs5XKvRT&vxp=mtr (http://www.ebay.com/itm/Mazda-Mx-5-MX5-Miata-door-bushing-race-part-reinforced-polyurethane-NA-NB-NC-/282037769513?hash=item41aac2d529:g:iQkAAOSwLs5XKvRT&vxp=mtr)
Itse tilasin kokeeksi nämä puslat, vaikuttivat ihan päteviltä jos ovat tosiaan puristetut: http://www.ebay.com/itm/Mazda-Mx-5-MX5-Miata-door-bushing-race-part-reinforced-polyurethane-NA-NB-NC-/282037769513?hash=item41aac2d529:g:iQkAAOSwLs5XKvRT&vxp=mtr (http://www.ebay.com/itm/Mazda-Mx-5-MX5-Miata-door-bushing-race-part-reinforced-polyurethane-NA-NB-NC-/282037769513?hash=item41aac2d529:g:iQkAAOSwLs5XKvRT&vxp=mtr)
En voi oikein sanoa että suosittelisin (ainoastaan jos tykkää näprätä turhaan ja kuluttaa aikaa) kun ovat varmaankin orkkiksen mallista otettu suora kopio joten valun kylmettyä kutistumaa on joka reunassa. Valujälkiä ei ollut mitenkään siistitty pois joten ne joutui itse siistimään. Jotta ovet sai tiukaksi joutui ovissa olevia rautoja taittamaan tiukemmiksi mutta silti joku reuna jää aina ilman kosketusta ja siitä seuraa sitten jatkuva kitinä. Kannattaa sijoittaa minun mielestä se 15e - 25e enemmän ja tilata oikeaa tavaraa. Plussana pitää mainita uudet kiinnikkeet (kuusiokolopultit) mitkä kuulu pakettiin mut laiha lohtu :D
Itse tilasin kokeeksi nämä puslat, vaikuttivat ihan päteviltä jos ovat tosiaan puristetut: http://www.ebay.com/itm/Mazda-Mx-5-MX5-Miata-door-bushing-race-part-reinforced-polyurethane-NA-NB-NC-/282037769513?hash=item41aac2d529:g:iQkAAOSwLs5XKvRT&vxp=mtr (http://www.ebay.com/itm/Mazda-Mx-5-MX5-Miata-door-bushing-race-part-reinforced-polyurethane-NA-NB-NC-/282037769513?hash=item41aac2d529:g:iQkAAOSwLs5XKvRT&vxp=mtr)
Ilmeisesti noissa on laatu parantunut, kun sain viimeviikolla omani ja tuntuvat toimivan niinkuin pitää.