Kirjoittaja Aihe: Akku  (Luettu 51847 kertaa)

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Akku
« Vastaus #45 : 11.05.11 - klo:07:04 »
Joku aika sitten tässä ketjussa oli juttua, että pyörittää laiskanlaisesti ja myös minä viittasin. Katselin jo uutta akkua, mutta tulinkin ostaneeksi tollasen CTEK XS 3600 laturin, jossa ylläpitolataus. Tollaselle kun pientä käyttöä muutenkin, niin ajattelin kokeilla tota ensin. Liekkö herätellyt akkua vai onko kyseessä "fiksusti kulutetun rahan" aiheuttamaa palsebovaikutusta, mutta ihan hyvin tuntuu akku nyt pelittävän.

Ei noita seetekkejä ihan turhaan kehuta maailman parhaaksi, itekin oon herätelly niillä monta kertaalleen kuolleeksi todettua akkua ja ajellut niillä vielä vuosia. 8)
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Akku
« Vastaus #46 : 16.05.11 - klo:16:15 »
Omaanikin oli paiskattu joku ylikokoakku ilman minkäänlaista kiinnitystä  ::) Hahmottelin kontissa pyöriviä kiinnityshiluja, ja ilmeisesti kaikki alkuperäinen tuli kuitenkin mukana. Niistä ei kuitenkaan tuon akun kanssa ollut iloa. Väsäsin kierretangoista uuden pannan, ja nyt akku pysyy ainakin käsivoimin runnottuna paikallaan. Ei vain täysi luotto tuohon kiinnitykseen vieläkään ole.

Samalla yritin laittaa miinusnapaan käsipyörällä avattavan akkukengän, mutta eihän siinä tuo Mazdan peltinen kaapelikenkä kiinni pysynyt. Tuollainen: http://www.76s.net/4x4/gfx/170920091182.jpg Kappas Samsan kuvassa on samanlainen. Josko sen sittenkin saisi pysymään tarmokkaammalla yrittämisellä. Laitoksen "napa" ei vaan ole pyöreä, joten voisi arvella peltisen kaapelikengän venymisen estävän luotettavan kiinnipysymisen.
« Viimeksi muokattu: 16.05.11 - klo:16:19 kirjoittanut Kari »
ex-NA8C

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Akku
« Vastaus #47 : 16.05.11 - klo:17:01 »
Samalla yritin laittaa miinusnapaan käsipyörällä avattavan akkukengän, mutta eihän siinä tuo Mazdan peltinen kaapelikenkä kiinni pysynyt. Tuollainen: http://www.76s.net/4x4/gfx/170920091182.jpg Kappas Samsan kuvassa on samanlainen. Josko sen sittenkin saisi pysymään tarmokkaammalla yrittämisellä. Laitoksen "napa" ei vaan ole pyöreä, joten voisi arvella peltisen kaapelikengän venymisen estävän luotettavan kiinnipysymisen.

Mulla taas rungon kaapelikenkä pysy kiinni mutta tuota palikkaa en saanut akun napaan kiinni kunnolla. Yritin kiristää tuota niin se katkes :/
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

_paffa

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 259
Vs: Akku
« Vastaus #48 : 14.07.11 - klo:00:57 »
Alkuperänen akku vuodelta -92 anto tänään viimein periksi vajaan 9kk seisokin jälkeen (akku kiinni autossa koko ajan). Huomenna kävis kattoo joko Motonetistä Boschin S4 akkua tai Bilteman huoltovapaata tai sitten kysäsen mitä tosta pienestä paikallisesta akku ja autotarvikeliikkeestä löytyy ja mihin hintaan. Pitäs toi kapistus raahata konttorille leimalle et sais myytyä pois tavallaan pakon edessä (isompi asunto ostettu ::) ) Ei lähteny enää lataamaan tuolla Bentonin ctek-kopiolaturilla...

_paffa

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 259
Vs: Akku
« Vastaus #49 : 19.07.11 - klo:23:03 »
Akku löyty. Ostin Motonetistä Sznajder Silver akun. 53Ah, 21x18x18cm kooltaan. Motonetin kuvasto tarjosi pykälää isompaa 64Ah 23x18x18 akkua ja Boschin vastaava oli täysin sama mitoiltaan (Sznajderin kotisivut tarjosi tuota 53Ah ja 42Ah akkua NA mäksään). Luulis kuitenkin tuon 53Ah:sen riittävän kesäajeluihin ihan hyvin. :P Nyt pitäs viel keksiä joku hyvä ratkaisu kiinnitykselle... :)

Kyllähän se kerrasta hörähti käyntiin reilun 10kk seisokin jälkeen. :)

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Akku
« Vastaus #50 : 09.12.11 - klo:21:45 »
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=90-3006
64Ah/520A P24xL18xK18cm

Hakusanoiksi vaikka NB akku. 8)

Tollanen mahtuu NB:ssä just hyvin pienin tempuin. Akun pohjamuovista piti leikata yksi korokeseinä pois, siis se muutaman millin korkea, akku tulee siitä vähän yli. Ja kiinnitysraudan toinen L-muotonen pidike piti taittaa suoraksi. Muuta ei tarvinnut, mahtuu paikkaansa ja levy peittää sen ihan normisti.
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Akku
« Vastaus #51 : 12.12.11 - klo:06:20 »
Kysellääs taas tyhmiä, onko Mk2:ssa startti vähän laiska, vai onko se vaan finaalissa olevan akun syytä? Ei oo ennen ollu tollasta kontissa olevaa akkua..

Jännitteet kyllä tuntuis olevan ihan ok ja hyvin se kyllä starttaa parin pyöräytyksen jälkeen. Jotenkin oudon olonen vaan.

Kyllähän tuo paljon pirteämmin pyörii uudella akulla. Tais olla ihan hyvä hetki vaihdella ennen pakkasia. 8)
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Akku
« Vastaus #52 : 12.12.11 - klo:08:34 »
Omaani laitoin perjantaina Exide premium (EA602) 60Ah/600A akun ja ero on huomattava vaikka edellinen akku toimi kuormitusmittauksessa hyvin toi surkea 46Ah:n koko pakkasilla ei vaan toimi yhdistettynä lyhyisiin ajoihin ja pitkään virtakaapeliin sekä pieneen kylmäkäynnistys virtaan.

Jari

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 347
Vs: Akku
« Vastaus #53 : 01.04.12 - klo:22:43 »
Viikolla jälkeen menin tallille ja ajattelin laittaa akun lataukseen, ei laturi suostunut menemään lataustilaan.
Kokeilin virta-avaimesta, ei mikään merkkivalo edes himmeästi palanut. Taitaa olla akku sökö.  dunno
Joulukuun lopulla viimeksi käytetty kone lämpöiseksi.
Ostin Motonetistä Sznajder Silver akun, 53Ah, aikaisempi oli BOSCH 45Ah.
Pari päivää latausta ja heti hörähti käyntiin.  638
-15 Ooppeli A ST 1,4T AT
-10 Avant 218
-90 MX5 Miata
-96 Honda Shadow 600

teansa

  • Kerholainen
  • Juniori
  • Viestejä: 8
Vs: Akku
« Vastaus #54 : 12.04.12 - klo:16:46 »
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=90-3006
64Ah/520A P24xL18xK18cm
...Ja kiinnitysraudan toinen L-muotonen pidike piti taittaa suoraksi. Muuta ei tarvinnut, mahtuu paikkaansa ja levy peittää sen ihan normisti.

Hainpa tuollaisen, ja ilmeisesti akun malli on hieman muuttunut, koska mulla kiinnitysrauta meni ihan suoraan paikalleen. Akussa oleva kahva kun liikkuu pari milliä myös kiinni ollessaan, ja se kiinnitysraudan toinen L-osa menee sen kahvan ja akun rungon väliin kätevästi  :) Todella tukevan tuntuisesti on kiinni.

Ja tuolla "Katto auki" osastolla juteltu ABS ongelma korjaantui samalla, eli se vaan hörppäs enempi kuin laturi pystyi antamaan.

wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
Vs: Akku
« Vastaus #55 : 12.04.12 - klo:17:43 »
No niinpä hain minäkin eilen vastaavan akun, tosin pykällää pienemmän eli 53Ah:sen. Ja ny vähän harmittaa, kun en huomannut kokeilla meneekö se rauta modaamatta siihen kahvan ja rungon väliin. Suotta nysväsin sen kiinnitysraudan kanssa :-[
NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson


Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Akku
« Vastaus #56 : 05.02.13 - klo:16:12 »
Nutzilla tuli vastaan kuva NA:sta jossa takalokasuoja oli kovasti rapea. Syynä kuulemma tuulettamaton akku. Lieköhän tuossa kuitenkin hapot kaatuneet konttiin dunno

Jokatapauksessa huolettaa tuo oma tilanne, kun kontissa on nyt joku random liian iso akku jossa ei ole paikkaa tuuletusletkulle. Olisiko tilanne syytä korjata?
ex-NA8C

Vuti

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 294
Vs: Akku
« Vastaus #57 : 05.02.13 - klo:17:33 »
Nutzilla tuli vastaan kuva NA:sta jossa takalokasuoja oli kovasti rapea. Syynä kuulemma tuulettamaton akku. Lieköhän tuossa kuitenkin hapot kaatuneet konttiin dunno

Jokatapauksessa huolettaa tuo oma tilanne, kun kontissa on nyt joku random liian iso akku jossa ei ole paikkaa tuuletusletkulle. Olisiko tilanne syytä korjata?

Ei.

Akun kaasut ei ruostuta mitään, period.

Uudet akut on suljettuja joten niiden tuuletuksesta ei tarvitse lähtökohtaisesti välittääkään.

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Akku
« Vastaus #58 : 18.02.13 - klo:13:20 »
Ruostuminen ei siis ilmeisesti ole oleellinen uhka, jos akusta ei pääse nestemäistä tavaraa ulos.

Lyijyakku ei kylläkään ole suljettu, joten latauksessa syntyvät(*) pierut (2H2 + O2) kyllä kulkevat ulos. En halua että ne jäävät odottamaan kipinää takakontissa. Akustani löytyi tuuletusreikä joten siihen letkukara ja letku ulos -> solved.

(*) Teoreettinen kennoiltaan täydellisen puhdas lyijyakku ei kaasuunnu kun ei ylilataa
ex-NA8C

Vuti

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 294
Vs: Akku
« Vastaus #59 : 18.02.13 - klo:17:06 »
Jos oikein aletaan hiuksia halkomaan niin suurin uusista akuista on varustettu "suljetulla" kannella, nesteisiin ja kaasuihin et pääse käsiksi ellet riko kotelointia.
Ehjästä akusta kaasut ulostautuu ainoastaan siinä tapauksessa, että kannen ylipaineventtiili avautuu (esim. ylilataus).
Jos kontti on ilmatiivis niin kannattaa se letku ulkoilmaan vetää....