Budjettia olisi suunniteltu maksimissaan 5500 €
Tuolla budjetilla pitäisi löytyä kyllä hyvä 1.6l NA suomestakin jossei kauhea kiire ole. Ehkä jopa 1.8.
Mitä mieltä olette 89 - 93 vuosimallin autojen ruostumisesta? Onko mahdollisuus osua niin sanottuun pommiin, jossa pohja olisi pahasti mätä? Onko nämä kulkineet pahoja ruostumaan pohjasta?
Ruostuu siinä missä muutkin autot, mutta osa autoista ei ole talvea nähneet, joten mahdollisuus täysin ruosteettomiinkin yksilöihin on.
Ja on niitä läpimätiäkin nähty. Jos auton alle ei pääse kurkkaamaan, niin tuon helman takaosan lisäksi kannattaa katsoa ainakin konehuoneen nurkat ja takakontti akun takaa...
Pystyttekö heittämään hatusta hintoja perusrempoille mitä tuon hintaluokan laitteissa voi esiintyä. Jakopään remontti? Iskareiden vaihto/ uusi alustasarja? Kytkinremppa? Perän vaihto?
Itse maksoin vesipumpun vaihdosta joitakin vuosita takaperin n. 400e osineen, eli jakopään remppa käytännössä saman hintainen (työ on sama, päälle hihnan ja rullien hinta) Alustan vaihdon oli joku teettänyt muistaakseni n. 300e hintaan pk-seudulla, veikkaisin että kytkinremppa tai perän vaihto menee suunnilleen samoissa, eli 300-400e töihin + osat. Kaikista töistä kannattaa sopia etukäteen, esim. jossain perän / kytkimen vaihdossa saa aikaa tuhlattua jumittaviin ja katkeileviin pultteihin yms. taisteluun helposti tuntitolkulla ylimääräistä.
Oikeasti kannattaa harkita itse tekemistä, nämä ovat varsin yksinkertaisia ja helppoja huoltaa itse. Tuon vesipumpun vaihdon teettämisen jälkeen olen tehnyt kaikki huollot itse, sisältäen jakopään remontit ja alustan vaihdot. Apuna korjausopas, internet ja perus työkalut. Hyvin on noilla pärjätty.
Tuollainen yli 1500e lasku ohjauksen osista kuulostaa siltä että työ on teetetty merkkihuollossa, ja osat marmoritiskiltä. OEM osat saa murto-osan hinnalla esim. mx5partsilta tai ilmotorsportilta, ja työ kannattaa teettää ihan tavis korjaamolla, jossei itse pysty tekemään.
Kyllähän 200tkm ajetussa autossa voi tulla hyvinkin yllättäviä remppoja vastaan, varsinkin jos autoa ei ole huollettu ajallaan. Eli jos vaikka yläpallonivelen suojakumi jää vaihtamatta sen hajotessa, on nivel kohta entinen, ja tässä tapauksessa koko tukivarsi menee vaihtoon. Suojakumin hinta joitakin euroja, vaihtotyö ehkä tunnin, kun taas tehdas uuden tukivarren hinta 225€ ja työ on sama mitä kumin vaihdossa. Tuokin osa varmasti inchapelta tuplat... Ja fiksumpi ostaa käytetyn ehjä tukivarren muutamalla kympillä tältä foorumilta (tai uk:sta)
Onko Jenkki/Kanada tuontiversioissa mitään erityistä mitä kannattaisi varoa/tarkistaa?
Ei, jos auto on jo suomen kilvissä.
Noista nettiauton poiminnoista kaikki vaikuttavat asiallisilta, jos olisin itse ostamassa autoa, kävisin katsomassa kaikkia.