Kirjoittaja Aihe: Ovikaaret  (Luettu 11689 kertaa)

[Ode]

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
Ovikaaret
« : 10.06.13 - klo:23:07 »
Alustus:

Ootteko ikinä huomanneet, että mx-5 tuntuu ihan eri autolta kovan katon kanssa? Katon kanssa auto ei hytky montuissa, taivu tunkatessa tai värise 50km/h moninkerroissa. Mulla on alkupään NA, joka on kevyin ja samalla kaikkein löysin korimalli. Ja se tärinä on alkanut nyppimään pahemman kerran tässä kesän aikana.

Merkittävin ongelma korissa on ovien kohta. Koska koko ovien matkalta vääntöä vastustaa vain pohja, auto pääsee taipumaan helposti mikä sitten ilmenee värinöinä mm. penkeissä ja tuulilasissa. Teknisesti ilmaistuna ongelma on korin jäyhyysmomentissa edestä taakse kulkevan akselin suhteen. Pohjassa merkittävin tukeva rakenne on frame railit eli ne neliskanttiset, pituuttaissuuntaiset palkit, jotka menettävät merkittävästi jäykkyyttään kolhiintuessaan (vrt. virvoitusjuomatölkki jossa on lommo). Yksi lähestymistapa olisi vahvistaa näitä rakenteita esim. flyin miatan frame raileilla tai butterfly bracella. Kumpimaan näistä ei ole kuitenkaan mikään ideaaliratkaisu, ja rahaa saa varmasti palamaan mm. rahteihin aika rutkasti. Toinen menetelmä on mm. oviaukkoa kiertävän hitsisauman vahvistaminen (googlaa miata seam welding), mutta ei sekään ihmeitä saa aikaan.

Itse asia

Googlailun perusteella (ja oman päättelyn tuloksena) tehokas tapa poistaa värinöitä olisi tukea oviaukon kohta ovikaarilla (door bar, onko näille joku hyvä suomennos?). Käytännössä putki kiinnittyy etuosasta pohjaan tai jonnekin tulipellin tienoille ja perästä penkkien takse joko pulteilla tai hitsaamalla. Kaari muodostaa molemmin puolin kolmiorakenteen ja tukee merkittävästi korin heikointa osaa. Ne jotka ovat kokeilleet, kehuvat kaaria ja vakuuttavat, etteivät ne hankaloita merkittävästi autoon kulkua. Isojalkaiset saattavat tosin tuntea olonsa entistä klaustrofobisemmiksi. :ohnoes

Esimerkkejä rakenteesta:




Onko näitä kellään? Näyttäis kohtalaisen helpoilta tehdä ihan itse, jos vaan hitsi löytyy nurkista.

Lisää havainnollistavia kuvia ja asennusesimerkki:

http://www.miataturbo.net/race-prep-75/hard-dog-door-bars-installed-pictures-69157/

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Vs: Ovikaaret
« Vastaus #1 : 10.06.13 - klo:23:36 »
Alustus : Kyllä ja se tutina ottaa päähän

Tuo on käynyt mielessä, mutta koska vihaan typerää hifistelyä niin omissa piirroksissa "frame railit" tehdään  hitsaamalla palkit niiden nykyisten henkaripeltisten koteloiden ympärille ja " ovikaaret"  tehdään hitsaamalla rautaputki penkin ja oven väliseen tilaan edestä taakse asti niin että kulkee lattianrajassa
työn alla : 205GTI " MI16"

Jussiko

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 310
Vs: Ovikaaret
« Vastaus #2 : 10.06.13 - klo:23:37 »
Ja jos ei ite jaksa alkaa tekee nii veikkaan et noista ei tulis ihan älytöntä lisähintaa jos pyytäis sevenmodia tai marteliusta vääntää tollaset suoraa kaariin kiinni. Vois melkein kysästä sit samalla kun tässä joskus saa pistettyä tilausta vetää.
Riivattu NB pikkusella moottorilla (vielä)

[Ode]

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
Vs: Ovikaaret
« Vastaus #3 : 10.06.13 - klo:23:42 »
Alustus : Kyllä ja se tutina ottaa päähän

Tuo on käynyt mielessä, mutta koska vihaan typerää hifistelyä niin omissa piirroksissa "frame railit" tehdään  hitsaamalla palkit niiden nykyisten henkaripeltisten koteloiden ympärille ja " ovikaaret"  tehdään hitsaamalla rautaputki penkin ja oven väliseen tilaan edestä taakse asti niin että kulkee lattianrajassa

Kannattaa vetää kiinnityspisteet mahdollisimman ylös ainakin takaa. Mitä pidempi matka taipuma-akseliin (pohja), sitä paremmin ne tukee.

Ja jos ei ite jaksa alkaa tekee nii veikkaan et noista ei tulis ihan älytöntä lisähintaa jos pyytäis sevenmodia tai marteliusta vääntää tollaset suoraa kaariin kiinni. Vois melkein kysästä sit samalla kun tässä joskus saa pistettyä tilausta vetää.

Nää ois TR lanelta £200 plus postit. Tietysti kotimaista tukee mieluummin jos vaan ryhtyvät vääntämään kilpailukykyiseen hintaan. Kaipa noi materiaalitkin maksaa jo joku 100 euroa vaikka itse tekis (ellei sitten satu "omistamaan" esim. liikennemerkkipylväitä..  whistle

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Vs: Ovikaaret
« Vastaus #4 : 10.06.13 - klo:23:46 »
Alustus : Kyllä ja se tutina ottaa päähän

Tuo on käynyt mielessä, mutta koska vihaan typerää hifistelyä niin omissa piirroksissa "frame railit" tehdään  hitsaamalla palkit niiden nykyisten henkaripeltisten koteloiden ympärille ja " ovikaaret"  tehdään hitsaamalla rautaputki penkin ja oven väliseen tilaan edestä taakse asti niin että kulkee lattianrajassa

Kannattaa vetää kiinnityspisteet mahdollisimman ylös ainakin takaa. Mitä pidempi matka taipuma-akseliin (pohja), sitä suurempi jäyhyysmomentti.



Totta. Itse olen aikaisemmin nähnyt vain noita " hard dog" mallisia jotka tekevät jalkojen sisään ja ulos liikuttelun hankalaksi . Tuossa sun laittamassa punaisen na.n kuvassa jopa on järkevä toteutus kun jalat mahtuvat sisään ilman akrobatiaa . Onko se jäykkyysero sitten niin merkittävä verrattuna siihen että hitsaa vaan putken jopa kynnyskotelon sisään , en tiedä .

No, mä nyt en pääse esim . sasun autoon ilman sorkkarautaa , siksi akrobatia huolestuttaa  laughing-smiley-014
työn alla : 205GTI " MI16"

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Ovikaaret
« Vastaus #5 : 11.06.13 - klo:00:24 »
IMO ei tosta oviputkesta mitenkään älyttömästi haittaa kulkemiseen oo, kuppipenkki tekee liikkumisen huomattavasti hankalammaks. Tämä sillä kokemuksella että laitoin kuppipenkit eka, ja kulkeminen autoon/autosta muuttu melkosen v*ttumaiseks. Tohon ku lisäs täyshäkin, niin se kulkeminen on jopa pikkasen helpompaa kun pystyy roikkumaan niissä kaarissa, ja mm. nostamaan itteänsä paremmin penkeistä.

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Ovikaaret
« Vastaus #6 : 11.06.13 - klo:00:36 »
VUTI vois kommentoida, sillä on/oli ruosteisessa Carbing turvakaarissa lisäjalat jotka poisti tutinaa selvästi, auto oli vääntöjäykempi kuin mun auto kovalla katolla ja niin alhaalla ettei ne haitanneet elämää vakiopenkeillä, enempi helpotti nousemista autosta kun niistä sai tukea.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Ovikaaret
« Vastaus #7 : 11.06.13 - klo:06:41 »
Avoissahan on väkisinkin toi oven kohta aika lötkö, sivukuvasta ovet auki ymmärtää heti miks. :)




Noi "ovikaaret" tekee aikalailla jokasessa mallissa kauhean eron. Itellä on tollaset pääkaaren ja penkin etukiinnikkeen väliin tulevat kaaret. Kauhea ero, jos ne ottaa pois. Noi on siinä kipurajoilla, et ei haittaa autoon menoa ja poistumista liikaa, kohtuuhelposti pystyy persiin liu'uttaa putkea pitkin yli.




Toinen yllättävän ison eron tekevä on ovien jumitus kunnolla. Tojoihin saa ton näköstä valmista palikkaa, varmaan muihinkin. Eli lukon kohalle ja samaan kohtaan oven puolelle tollanen kova pala, mitkä makaa toisiaan vasten. Toimivuuttaa ei uskois kokeilematta, tai en mä ainakaan uskonu. :)



Pari lähikuvaa:
http://www.ft86club.com/forums/attachment.php?attachmentid=6487&d=1335026083
http://www.ft86club.com/forums/attachment.php?attachmentid=6488&d=1335026083
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Vuti

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 294
Vs: Ovikaaret
« Vastaus #8 : 11.06.13 - klo:08:32 »
VUTI vois kommentoida, sillä on/oli ruosteisessa Carbing turvakaarissa lisäjalat jotka poisti tutinaa selvästi, auto oli vääntöjäykempi kuin mun auto kovalla katolla ja niin alhaalla ettei ne haitanneet elämää vakiopenkeillä, enempi helpotti nousemista autosta kun niistä sai tukea.

Kuinka sattuikaan... Just eilen sain heitettyä nuo kaaret kiinni turboon. Vaikka tuossa turbossa on alustassa kaikki lisäputket mitä näihin saa poislukien framerailit, niin pirun paljon nuo kaaret koria jäykistää.
Pääkaari lattiaan asti, takaputket konttiin ja oviputket pääkaarista  638

Edit: kuvia heti kun pääsen koneelle

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4101
Vs: Ovikaaret
« Vastaus #9 : 11.06.13 - klo:08:38 »

Toinen yllättävän ison eron tekevä on ovien jumitus kunnolla. Tojoihin saa ton näköstä valmista palikkaa, varmaan muihinkin. Eli lukon kohalle ja samaan kohtaan oven puolelle tollanen kova pala, mitkä makaa toisiaan vasten. Toimivuuttaa ei uskois kokeilematta, tai en mä ainakaan uskonu. :)



Pari lähikuvaa:
http://www.ft86club.com/forums/attachment.php?attachmentid=6487&d=1335026083
http://www.ft86club.com/forums/attachment.php?attachmentid=6488&d=1335026083

Mäxässä on jo se palkki oven sisällä mutta se pitää vaihtaa jämäkämpään putkeen ja kiristää sitä takakiinnikettä joka oviaukossa on(itselläni ainakin se oli ihan löysällä).

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Ovikaaret
« Vastaus #10 : 11.06.13 - klo:08:57 »
Mäxässä on jo se palkki oven sisällä mutta se pitää vaihtaa jämäkämpään putkeen ja kiristää sitä takakiinnikettä joka oviaukossa on(itselläni ainakin se oli ihan löysällä).

Tojossakin on kyllä ite ovi ihan jäykkä. Taitaa kaikissa nykyautoissa olla jo kolarijuttujen takia jäykkää rautaa oven sisällä? :)

En muista, et ainakaan NB:ssä ois tossa lukituksessa mitään Tojoa erikoisempaa ratkasua. Voin olla väärässäkin? Mut ongelma on siis se, että vaikka se ovi tuntuis kiinni ollessaan käsituntumalta ihan jäykältä, ni eihän se isompien voimien alla sitä oo. Eihän koriakaan käsivoimin vääntele, mut silti lisätukien ja turvakaarien vaikutuksen huomaa ihan selvästi. Ja jopa sen sinänsä lötkön kovan katon. :)

Mut ei toi tosiaan selittämällä kyllä aukea. En mäkään sitä muiden vakuutteluista uskonu. 638
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Ovikaaret
« Vastaus #11 : 11.06.13 - klo:09:02 »
Kaikki putket kiinnostaa, ja näen kyllä tarpeen juuri tämän korin kohdan vahvistamiseen.

Itse olen ihastellut tätä Boss Frogin mallia. Se on ohuempaa putkea kuin yksinkertaisemmat vaihtoehdot l. vie vähemmän tilaa leveyssuunnassa. Sopivasti "over engineeraamalla" siitä on kuitenkin saatu todennäköisesti tukevampi kuin muista. Se minua noissa simppeleissä rakenteissa häiritsee, että ne ovat keskeltä aivan auki, vrt. rakennetta suunnikkaaseen ilman diagonaaleja.

Toisaalta, mun autossa jopa rättikaton sulkeminen lisää kiertojäykkyyttä havaittavasti (tuulilasin kaari ei enää heilu sivusuunnassa), joten mikä tahansa yksinkertaisempikin vahvike toiminee  ::)



Erityisen näppäränä pidän tätä asennusta, jossa koko viritys sidotaan pohjan alle pitkällä U-kiskolla: http://gearheadsmiataclub.net/vB/showthread.php/300-Boss-Frog-door-bars-modified-installation

Yksi asia noissa ovikaarissa minua kyllä huolettaa: Paljas kova putki tuossa lonkan vieressä tekee todella kipeää jos sattuu kylkikolariin joutumaan. Kuppipenkin kanssa siinä olisi edes penkin kylki välissä, mutta minulla ei sellaisia ole eikä tule. Toisena asiana tietty se arkikäytettävyyden heikkeneminen. Pitää kokeilla jollakin lankunpätkällä sulkea oviaukkoa vastaavasti ja tunnustella miltä sen yli kapuaminen tuntuu.

offtopic Perintötieto kertoo että NA:n koria jäykistettiin 1.8:n esittelyn yhteydessä. Hiljattain sain selville mikä se vahvistettu kohta on, jos irtiruuvattavat osat ja niiden vaatimat kierreinsertit poisluetaan: Keskitunnelin kaulukset, joista tunneli on hitsattu päädyistään tuli- ja takapeltiin kiinni, ovat isommat tms. Nämä osat on jopa voinut ostaa Mazdalta varaosanumeron kanssa.

Make varmaan tarkoittaa tuota oven alareunassa näkyvää juttua: http://www.miata.net/garage/door_panel/nbpanel8.jpg
ex-NA8C

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Ovikaaret
« Vastaus #12 : 11.06.13 - klo:23:47 »
Toi Boss Frogin malli vaikuttaa kyllä kaikista toimivammalta ja näyttää fiksuimmalta.
Alko kyl itseäkin kiinnostamaan toi, mahtaako sopia NBFL:ään kivuitta kun se paenkin ja ovipahvin rako on kyl aika pieni.

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Ovikaaret
« Vastaus #13 : 12.06.13 - klo:08:29 »
Boss frogin versio näyttää kyl hyvältä tuon alle tulevan palkin kanssa.
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

puzle

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1012
Vs: Ovikaaret
« Vastaus #14 : 12.06.13 - klo:09:42 »
Joko laitetaan kimppatilausta vetämään?  ^-^