Kirjoittaja Aihe: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een  (Luettu 60457 kertaa)

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #60 : 22.05.12 - klo:00:27 »
Kyllä tuota NB:tä voi madaltaa aika huolella ilman et hidastetöyssyt tai muut alkaa teettää hankaluuksii.

Kyllä tuo on tuollakin korkeudella ja noilla 17" vanteilla (joilla auto on vielä hieman tuotakin korkeammalla) raapinut maahan muutamaankin otteeseen, ja paikkasin juuri muutama päivä takaperin pohjan massaukset :/ eli tuolla korkeudella mennään toistaiseksi.

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #61 : 22.05.12 - klo:06:38 »
Tässä se osuus jota et lainannut ;)

Ah, joo, lähdin niin innoissani mittaamaan korkeutta ja aloin ihmetellä 20cm korkeuseroa. giggle
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

TimoL

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 336
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #62 : 22.05.12 - klo:07:17 »
Hirmu pähkäily menossa, että mitkä vanteet tohon omaan tilais. Vanhat on takaa niin loppu, että ehkä pakko ostaa jotkut väliaikaiset 17" ensin (siis renkaat ei vanteet).

Palasin vielä tutkailemaan noita painoja. Tuolla edellä, kun verrattiin 17" Racing Harts:ja ja 15" 6UL:ä, niin niilllähän ei ollut kuin 2 kg painoeroa. Eli eipä nuo Racing Harts:t mitenkään kovin painavat ole, kun tuumakoossakin on ton verran eroa. Koitin kaivaa Rota RB:n painoa ja jostain löysin 15x7" painoks 14,4 lbs l. 6,5 kg, kun samankokosten 6UL:ien painoks ilmotetaan 5,1 kg. Eli RB:t ois lähes samanpainoset kuin mun nykyset 17" ainakin jos ottaisin ne koossa 15x8.

Edelleen pakko kysyä teiltä, joilla on enempi kokemusta näitten kanssa, että onko tuommosella painoerolla oikeaa merkitys, jonka siis huomaisi? Tuolla Good-Win-Racing:n sivuilla painoa on pidetty aikas tärkeänä: "Most Miata owners can feel a deterioration of ride quality from a gain of as little as 2 to 3 pounds per corner in unsprung weight." Mutta toisaalta noiden toiminta on kai aikas race-painottunutta.
http://www.good-win-racing.com/Mazda-Performance-Parts/Miata/Wheels-Tires.html

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #63 : 22.05.12 - klo:07:54 »
Edelleen pakko kysyä teiltä, joilla on enempi kokemusta näitten kanssa, että onko tuommosella painoerolla oikeaa merkitys, jonka siis huomaisi?

Jokasen persus on erilainen. Jotkut jopa tykkää, että 20-kiloset vanteet on parhaita, ku auto menee niillä suoraan ku juna. biggthumpup.

Kyllä sen pari kiloa helposti huomaa, makuasia, miten siitä välittää. Normikruisailussa aika se ja sama kuitenkin..
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

CD

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 830
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #64 : 22.05.12 - klo:08:37 »
onko painoerolla oikeaa merkitys?

1kg vanteessa = 4kg rungossa

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #65 : 22.05.12 - klo:08:40 »
Mulla on tulossa 2kg nykyisiä orkkiksia painavammat vanteet jahka saan maalit pintaan. Saapa nähdä kuinka käy.

(Toisessa autossa vaihdoin ihan ulkonäkösyistä  gay vakiot alle viisikiloiset vanteet kymmenkiloisiin tuningeihin. Kyllä muutoksen siinäkin huomaa vaikka kyseessä on painava tunnoton auto. Mäksässä moinen muutos tuntuisi varmaan järkyttävältä.)

TimoL, Simpalla on 15x8 RB:t näillä kulmilla. Kysäise jos hän olisi taipuvainen jonkinlaiseen sovitussessioon?
ex-NA8C

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #66 : 22.05.12 - klo:10:11 »
Jokasen persus on erilainen. Jotkut jopa tykkää, että 20-kiloset vanteet on parhaita, ku auto menee niillä suoraan ku juna. biggthumpup.

Kyllä sen pari kiloa helposti huomaa, makuasia, miten siitä välittää. Normikruisailussa aika se ja sama kuitenkin..

Se on helppo siellä maalla huudella mutta tulkaa kokeilemaan ajamista tänne HKI:n miinakentille.  thumbsdown Täältä löytyy Ratikkakiskoja, kilomertitolkulla mukulakivikatuja, jopa 20cm syviä monttuja työmaiden jäljiltä jotka kestää joissain paikoissa vuosia, hidastetöyssyjä jotka ovat kulunneet muodottomiksi (ja ne rakennettu jo uutena päin ***ua) ja autohalleja jotka on rakennettu tilanahtauden takia nousuiltaan niin jyrkiksi, että joudut pakittamaa ulos madalletun auton ulos päästäksesi.

On vaan oikeesti ajateltava selviytymistä ja sitä millasella combolla on jotain mahdollisuuksia selviytyä ehjänä aina kesä kerrallaan. Jatkät kun rakentelee noita "ratapelejä" niin välillä tulee vaan fiilis että kyllä mäkin siellä maalla olisin ihan kuningas!  :david

Tämä oli avautuminen  ;D

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #67 : 22.05.12 - klo:10:34 »
Tämä oli avautuminen  ;D

Syy ei vain oikein avautunut. Kun kerran lainasit tuota Tem:n viestiä, niin oletko oikeasti sitä mieltä, että painavat (ei siis kestävät vaan pelkästään painavat) vanteet ovat epätasaisissa olosuhteissa hyvät?
ex-NA8C

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #68 : 22.05.12 - klo:10:39 »
Se on helppo siellä maalla huudella

Jos Ullanlinna on maalla, ni ei Suomessa taida kaupunkia ollakaan. giggle

Mut tää taitaa olla niitä asioita, et omat nurkat on aina olevinaan pahimmat. Viimeks eilen mulle sanottiin, et helppo se on kaupungissa pitää matalaa autoa, mut tulisit joskus maalle ajelemaan. biggthumpup.
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Klasu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 787
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #69 : 22.05.12 - klo:10:47 »
Matalaprofiilisilla (215/40 muistaakseni edelliset kumit siis, suht painavat 16" vanteet) on aivan helvettiä ajaa stadissa, bilsteinin alusta ei edes ole kova ja silti autossa käy semmonen maanjäristys että mitään irtotavaraa ei voi pitää hytissä. Vahvari oli pultattu takakonttiin kahdesta kohtaa ja repes molemmat kiinnitykset about vartin ajon aikana. Sama homma 185/55 kumeilla ja hiukka köykäsemmillä vanteilla ei aiheuttanut kauheesti häiriötä hytissä mitä nyt hiukan tavarat pomppi taas.

maalla matalalla autolla ainoo ongelma on kuluneet urat joka aiheuttaa sen että auton pohja nappaa aika herkästi keskeltä kiinni  ;D

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #70 : 22.05.12 - klo:12:09 »
Tämä oli avautuminen  ;D

Syy ei vain oikein avautunut. Kun kerran lainasit tuota Tem:n viestiä, niin oletko oikeasti sitä mieltä, että painavat (ei siis kestävät vaan pelkästään painavat) vanteet ovat epätasaisissa olosuhteissa hyvät?

Joo ei tullu oikee lainaus (teen duunia vasemmalla liian keskittyneesti  ;) ). Piti lainatta Samsan "Kyllä tuota NB:tä voi madaltaa aika huolella ilman et hidastetöyssyt tai muut alkaa teettää hankaluuksii."

Menin tyhmyyksissäni madaltamaan MX:n viime kesänä -30mm ja on se rehellisesti sanottuna ihan per*eestä tälläsenä ajaa (HKI) keskustassa. Olin tyhmä ja ajattelin ulkonäköä + ajo-ominauuksia liian paljon. Olisi pitänyt ajatella järjellä. Nyt saa ajella hidasteet vinottain ja säälittävän hitaasti. Suunnittelet reitit niin, että ajaisit mahdollisemman vähän mukulakivikatuja = vältät Espaa kuin ruttoa, välillä raapii eturenkaan takaa pohjasta kiinni kun ajat parkkihalleihin jne... Onko tämä spedeily hauskaa? Ehkä Turkulaiset sukujuureni aiheuttavat tyhmyyttä enkä ymmärrä hyvän päälle...  ;D

PS. Turussa = semilandella ei ole lähes yhtään mukulakivikatuja, ei ratikkakiskoja, vähän remonttityömaita kaduilla... on siellä landella kiva käydä joka kuussa ajelemassa. :D

Tonique

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 67
  • 2001 NB
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #71 : 22.05.12 - klo:12:41 »
Mulla on 35mm madallettu. Nyt alla 17" + 205/40. Viime kesänä orkkis 16" + 205/45.

Pahimmat tärinät tulee mukulakivillä, lähinnä kokemusta HKI ja Tampere.
CD:t soi ihan nätisti eli ollaan vissiin mukavuusalueella jos soitin ei pätki :)

Pohja on osunut landella maahan, kaupungissa ei mitään hätää. Aika moneen parkkihalliin oon ajanut.
Tosin mulla on nykysin semmonen periaate että Helsingin keskustaan on turha mennä ylipäätänsä millään autolla, käytän mielummin julkisia ;)

Tottumiskysymyksiä, mulla kun on sama auto kesät talvet niin en osaa sanoa oisko joku maasturi yhtään parempi ajaa. Varmaan se menis töyssyistä helpommin yli  ;D

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #72 : 22.05.12 - klo:14:10 »
Nyt alla 17" + 205/40. Viime kesänä orkkis 16" + 205/45.

Kun nyt rengastopikissa ollaan, niin mitkä ovat sinun ajokokemuksesi tuolla isommalla rengaskoolla, onko leppoisa ajaa vai lähteekö käsistä? Onko yhtä huono kuin muut kirjoittajat ovat antaneet ymmärtää?
ex-NA8C

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #73 : 22.05.12 - klo:15:21 »
Moi!
Tuoreena harrastajana hieman kokemuksia yms. Muista kuin omastani ei ole kokemuksia joten ei vertailupohjaa...

Auto siis vakio NA 1.6 '90. Alkuperäinen alusta.
Vanteina Viper (Rial) 7J * 15 H2 - ET ?
Renkaina Dunlop Sport 9000 215/45R15 84W - kuntoarvioni: 70%:set

Korkeuksia edessä/takana (mm):
navan keskiö - lokarin reuna: 345 / 352
ajopinta - lokarin reuna: 610 / 623
renkaan yläpinta - lokarin reuna: 58 / 63

Kokemuksia:

Pros:
Päällimmäisenä tietty HAUSKUUS
Tuntuu siltä, että auto tottelee jopa ajatustani; ohjaustuntuma loistava!
Uraherkkyys ei vaivaa
Kahta kättä ei tartte ratissa pitää oikeastaan koskaan
Ei minkäänlaista Miatalle tyypillistä värinää tms. missään nopeuksissa
Töyssyt, kanttarit, korokkeet yms. eivä ole ongelma
Leveä rengas on hieno :)

Cons:
Eihän nuo rinkulat ihan äänettömät ole - mutta eivät juurikaan jyrise, enemmänkin "lätisevät".
Kokonaisuus on aika kova - tienpinnassa olevat poikittaiset "railot" iskevät läpi tosi lujaa, samoin kelirikkovauriot.
Silmälle tietty olisi maittavaisempi hieman tiputettu alusta

Ennemmin tai myöhemmin tulee kuitenkin eteen renkaiden/vanteiden / alustan päivitys.
Mutta valitako vanne-rengas -yhdistelmä ensin ja vasta sitten sopiva alusta - vai toisin perin?

-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

Tonique

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 67
  • 2001 NB
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #74 : 22.05.12 - klo:16:17 »
Nyt alla 17" + 205/40. Viime kesänä orkkis 16" + 205/45.

Kun nyt rengastopikissa ollaan, niin mitkä ovat sinun ajokokemuksesi tuolla isommalla rengaskoolla, onko leppoisa ajaa vai lähteekö käsistä? Onko yhtä huono kuin muut kirjoittajat ovat antaneet ymmärtää?

Leppoisat on kokemukset. Kulmat on edelleen samoilla asetuksilla kuin vanhoilla vanteilla, ja niissä oli vielä isompi ET. Silti todella maltillinen ajaa. Pieni ero toki löytyy vanhaan setuppiin jossa oli kulmat paremmassa säädössä. Eli kadulla ei ehkä ihan niin ketterä kuin viime kesänä... Tarkoitus päivittää jahka alusta on asennettuna...

Motarilla menee nätisti parilla sormella, ei vetele. Jos vauhtia on 140km/h ja tulee kettumainen ura niin saattaa olla että pieni korjausliike on tarpeen.
Kokemusta ei ole noista 15" setupeista, eli niiden puolesta en osaa puhua.

Ja koska tosiaan topikin aihe on katurenkaat, niin en edes ota kantaa siihen kuinka huonot nämä saattavat olla radalla verrattuna kevyisiin 15" joissa on joku optimi rengaskoko.

Koeajo onnistuu jos joku haluaa kokeilla :)